مارتینز پنج ویژگی بزرگ جنبه های شخصی را به صورت زیر بیان میکند:
وظیفه شناسی:شامل رفتار هایی مانند کار سازماندهی شده و سخت که قابل اطمینان، قابل اعتماد و مسئولیت پذیر باشد. نقطه مقابل آن بی دقتی و عدم مسئولیت پذیری است.
خوشایندی: شامل، رفتار های مانند دوست داشتن، بانزاکت و مؤدب بودن و ماهیت خوب، مشارکتی،بخشیدن و عفو کردن و عاطفه و احساس خوب داشتن است نقطه مقابل آن سرد و خشن وغیرمنصفانه بودن است.
ثبات انسانی:شامل فقدان هیجان،افسردگی،عصبانیت، نگرانی، و عدم اطمینان است. نقطه مقابل آن اعمال عصبی خواهد بود.
گشودگی تجربیات:شامل خلاقیت، نوآوری، مصمم بودن و هوشیاری است.
برونگرایی: شامل خوش مشربی، شور و اشتیاق،پر حرف و فعال بودن است مقابل آن درونگرایی، ساکت و کمرو و خجالتی است (مارتین، ۲۰۰۲).
۲-۲-۱۵- جنبه های مدیریتی اعتماد
جنبه های مدیریتی با ابعاد زیر ارزیابی می شوند:
مدیریت تیمی: این بعد به مدیریت اثربخش تیم و موفقیت در انجام اهداف فردی و اداره کردن تعارض درون گروه ها اشاره دارد.
تقسیم اطلاعات: این بعد بر تمایل به بازخورد عملکرد فردی آشکار کردن اطلاعات مربوط به سازمان در یک جو منصفانه اشاره دارد.
حمایت کاری: این بعد به تمایل به حمایت کارکنان موقعی که ضرورت وجود دارد و فراهم کردن اطلاعات مربوط به شغل برای توفیق فعالیت ها اشاره دارد.
قابلیت اطمینان: که شامل تمایل به گوش دادن، توجه به پیشنهادها، اجازه دادن به دیگران که در بیان احساسات خود آزاد باشند است و به قبول اشتباهات و اطمینان یافتن از اینکه کارکنان از مقام و موقعیت خود لذت می برند و قابل اطمینان هستند اشاره دارد. (مارتین، ۲۰۰۲)
۲-۲-۱۶- ابعاد اعتماد
در مطالعات صورت گرفته رویکردهای مختلفی به حوزه اعتماد شده است. این رویکردها را در یک دسته بندی کلی میتوان به رویکردهای فرایندی و ایستایی تقسیم بندی نمود. در رویکرد فرایندی، نحوه انجام اعتماد مورد بررسی قرار میگیرد و مراحلی همانند چگونگی شکل گیری، نحوه تداوم، روش های گسترش و در پایان از بین رفتن اعتماد در مجموع و به صورت جزء به جزء مطالعه میشود. در رویکرد ایستایی پس از تعریف متغیر اعتماد سعی بر تجزیه آن به عوامل و متغیرهای ملموس تر میگردد که از آن با عنوان ابعاد اعتماد نام برده میشود و سپس متغیرهای تاثیر گذار و مداخله گر در سازه اعتماد بررسی میگردد.
مطالعات بسیاری درزمینه شناخت و ابعاد اعتماد انجام گرفته است (پاولو ۲۰۰۲ووانگ ۲۰۰۵وکراچر ۲۰۰۳و پالیستر۲۰۰۳ ). تا جایی که نمونه های موفقی از پیاده سازی وب سایت هایی بر اساس مفاهیم بازاریابی بر پایه اعتماد، نشان از اهمیت موضوع دارد. فاکتورهای مختلفی از ویژگی های طراحی وب سایت گرفته تا نحوه بازاریابی شرکت و ویژگی های خاص صنایع مختلف وجود دارند که تاثیر آن بر اعتماد در تحقیقات مختلف نمایان گشته است .مقالات بسیاری نشان دهنده تاثیر مستقیم اعتماد مشتری به رسیدن به اهداف مذکور داشته اند. به عنوان مثال،هر یک به نوعی با مطالعه تجربی شرکت های مختلف به نتایجی دست یافته اند که همگی مبین تاثیر اساسی اعتماد بر موارد فوق بوده اند. نگاره ۵ ابعاد مختلف اعتماد که از سو ی محققان در مطالعات مختلف مد نظر قرار گرفته است را نشان می دهد.
جدول ۲-۱- ابعاد اعتماد
ابعاد | منبع |
درستی وصحت، خیرخواهی و توانایی | قیفن، ۱۹۶۷ |
قابلیت پیش بینی | روتر، ۱۹۸۵ |
قابلیت اطمینان | روتر، ۱۹۸۰ |
اشتراک انتظارات اجتماعی | زوکر، ۱۹۸۶ |
توانایی و تمایل | اسچور[۵۱]، ۱۹۶۷ |
اعتقاد به قابلیت اعتماد | آندرسون، ۱۹۹۰ |
درستی وصحت و خیرخواهی | شاپیرو، ۱۹۹۸ |