یک شرکت بیمه به دلیل اینکه کلیه کارکنان در ارائه خدمات دخیل هستند نمیتواند با استخدام چند کارشناس متبحر بیمهای موفق شود و اصولا خریدوفروش دانش در بخش خدمات در مقایسه با خریدوفروش دانش و تکنولوژی در حوزههای تولیدی مشکل بوده و فقط در سایهی توجه به اصول مدیریت دانش است که یک شرکت بیمه میتواند امکان موفقیت خود را افزایش دهد. بررسی تحولات دنیای امروزی نشاندهندهی این واقعیت است که در مقایسه با گذشته سرعت تغییرات بهطور سرسامآوری افزایش یافته است؛ بنابراین، عوامل موثردر پایداری و رشد بنگاههای تولیدی و سازمانهای خدماتی نیز دچار تغییر اساسی شده است. در گذشته پایداری یک بنگاه اقتصادی به عواملی ازجمله تاکید بر نتایج کوتاهمدت، تکیه بر حفظ شرایط موجود، محدود شدن در قوانین انعطافناپذیر مدیریتی و … بستگی داشت، ولی امروزه تفکر سیستمی دچار تغییرات زیادی شده و عواملی مثل تکیه بر نتایج بلندمدت، استفاده از سیستمهای مدیریت مشارکتی و … که اکثرا مرتبط با سرمایه انسانی هستند، نقش مهمی در دوام و بقای یک سازمان دارد. در این راستا، شرکتهای بیمه در صورتی توانایی بقا در بازار رقابتی امروز را خواهند داشت که کیفیت سرمایه انسانی موجود خود را مورد توجه قرار داده و آن را در شرکت خود لحاظ نمایند.
-
-
-
-
-
- تعداد کارکنان صنعت بیمه کشور برحسب تحصیلات و سنوات خدمت در سال ۱۳۹۲
-
-
-
-
به منظور آشنایی با وضعیت نیروی انسانی صنعت بیمه، آمار پرسنل شرکتهای بیمه در این بخش آورده میشود. در این پژوهش، به دلیل اینکه شرکتهای بیمه خصوصی مستقیم با بیش از ۵ سال سابقه فعالیت در نظر گرفته شدهاند، لذا آمار نیروی انسانی مربوط به این شرکتها (به صورت کل) ذکر میگردد. این شرکتها شامل شرکتهای نوین، دانا، معلم، توسعه، سینا، دی، ملت، پاسارگاد، کارآفرین، سامان، البرز، آسیا، پارسیان، رازی، میهن و تعاون می باشند.
جدول ۱-۱: آمار نیروی انسانی شرکتهای بیمه خصوصی مستقیم با بیش از ۵ سال سابقه فعالیت
مدرک تحصیلی | سنوات خدمت | ۱۳۹۲ | |
زن | مرد | ||
فوقلیسانس و بالاتر لیسانس فوقدیپلم دیپلم و پایین تر کل |
تا ۱۰ سال از ۱۱ تا ۲۰ سال بیشتر از ۲۰ سال مجموع تا ۱۰ سال از ۱۱ تا ۲۰ سال بیشتر از ۲۰ سال مجموع تا ۱۰ سال از ۱۱ تا ۲۰ سال بیشتر از ۲۰ سال مجموع تا ۱۰ سال از ۱۱ تا ۲۰ سال بیشتر از ۲۰ سال مجموع تا ۱۰ سال از ۱۱ تا ۲۰ سال بیشتر از ۲۰ سال |