۴
بعد فرآیندهای داخلی
۱۰
نیون (۲۰۰۶)
۳ -۷- روایی وپایایی ابزار اندازه گیری
یکی از مهم ترین ویژگی های هر تحقیق، مناسب و متناسب بودن ابزار اندازه گیری آن است. هر نوع ابزار اندازه گیری باید از روایی و پایایی لازم برخوردار باشد تا محقق بتواند داده های مرتبط و متناسب با تحقیق را جمع آوری نماید و با تجزیه و تحلیل این داده ها، فرضیه های مورد نظر را بیازماید و به سوال تحقیق پاسخ دهد. همچنین روایی و پایایی مهر تاییدی هستند بر استحکام علمی یک مطالعه تحقیقی که به شرح آنها پرداخته می شود.
۳-۷-۱- روایی پرسشنامه
منظور از روایی آن است که آیا ابزار اندازه گیری می تواند خصیصه و ویژگی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه گیری کند یا خیر؟ مو ضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه گیری های نامناسب ونا کافی می تواند هر تحقیق علمی را بی ارزش و ناروا سازد (خاکی ،۱۳۸۸). آزمون های روایی را می توان در سه گروه گسترده دسته بندی نمود: روایی محتوا ، روایی وابسته به معیار و روایی سازه (سکاران،۱۳۸۸). در این تحقیق از روش روایی محتوی استفاده شده است. روایی محتوا اطمینان می دهد که ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسشهای مناسب برای اندازه گیری مفهوم مورد سنجش را در بر دارد. یعنی روایی محتوا نشان می دهد که ابعاد و عناصر یک مفهوم تا چه حد تحت پوشش دقیق قرار گرفته است (سکاران،۱۳۸۸ ). روال کار به این گونه بود که پرسشنامه طراحی شده با توجه به اینکه از منابع خارجی ترجمه شده بودند در اختیار برخی از اساتید متخصص در حوزه مدیریت قرار گرفت و بعد از استفاده از نظرات ایشان، پرسشنامه نهایی تدوین گردید.
۳-۷-۲- پایایی پرسشنامه:
مقصود آن است که اگر ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. در این تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ جهت محاسبه پایایی پرسشنامه استفاده شده است که مقدار آلفای کرونباخ برای هر یک از متغیرهای تحقیق در جدول ۳-۲ مشخص گردیده است.
جدول ۳-۲: ضریب آلفای کرونباخ متغیرها
ردیف
مولفه ها
ضریب آلفای کرونباخ
۱
بعد مالی
۸۴/۰
۲
بعد رشد و یادگیری
۸۴/۰
۳
بعد مشتری
۸۵/۰
۴
بعد فرآیندهای داخلی
۸۴/۰
۳-۸- روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها
پس از جمع آوری داده ها لازم است آنها را به کمک روش های آماری طبقه بندی، مرتب و تخلیص نمود. تجزیه و تحلیل یعنی دسته بندی، مرتب کردن و خلاصه کردن داده ها و مقصود اصلی از آن تنظیم و خلاصه کردن داده ها به صورت اطّلاعاتی روشن، خوانا، مستدل و تفسیر پذیر است. تفسیر یعنی توضیح و تبیین و یافتن معنای یافته ها و بدون تحلیل آماری این امر مشکل و ناممکن است. در مواردی که داده های حاصل از انجام تحقیق به صورت کمی یعنی اعداد و رقم جمع آوری شود (مانند پرسشنامه ها و چک لیست ها) تحلیل کمی بر روی داده ها صورت می گیرد. در داده های حاصل از ارزیابی که به وسیله پرسشنامه به دست می آید نتایج را پس استخراج از پرسشنامهها می توان با بهره گرفتن از میانگین، فراوانی، نما، درصدها و مقایسه میانگین ها جداول و نمودارها تحلیل نمود.
در بخش آمار استنباطی برای آنالیز داده و آزمون فرضیه ها در این مطالعه از آزمون T تک نمونه ای استفاده می شود و سپس با کمک آزمون فریدمن نسبت به رتبه بندی متغیرهای تاثیرگذار در مدل کارت امتیازی متوازن استفاده می شود.
۴-۸- نحوه توزیع پرسشنامه