به غیر از موارد یاد شده در بالا مقدار PGFI نیز مطرح شده است که معمولاً کمتر از مقدار GFI است ولی برای قبول برازش مدل غیر ممکن است. ضمن اینکه در برخی موارد شاخص اعتبار سنجی متقابل[۱۲۸] مورد انتظار نیز با مدل استاندارد مقایسه میگردد که نزدیکی به مدل استقلال مناسب بودن مدل را نشان خواهد داد. نکته مهمی که باید به آن توجه نمود این است که از ۸ شاخص مورد بررسی اکثر شاخصها نشان از برازش مناسب مدل دارد.
شاخصهای ارائه شده و مقایسه آن با مقدار مطلوب برای یک مدل برازش یافته، نشان از برازش مناسب مدل دارد. در گام بعد، باید به بررسی معنیداری بودن اعداد بدست آمده مدل بپردازیم.
نمودار شماره ۴-۹- نمودار معنیداری[۱۲۹]
در رابطه با معنیداری اعداد، باید گفت از آنجایی که در این تحقیق در سطح اطمینان ۰٫۹۵ بدنبال آزمون فرضیات هستیم، اعدادی معنیدار خواهند بود که بین ۱٫۹۶ و ۱٫۹۶ – نباشند. به این معنی که اگر عددی بین ۱٫۹۶ و ۱٫۹۶ – قرار بگیرد بیمعنی خواهد بود. در مدل معنیداری همه روابط (به غیر از تأثیر ویژگیهای فردی[۱۳۰] بر خرید تفننی[۱۳۱] که معنیدار نیست) معنیدار هستند و میتوان به بررسی فرضیات تحقیق پرداخت.
نمودار۴-۱۰- مدل در حالت استاندارد
با توجه به کلیهی مراحل طی شده به منظور ارائه مدل، مدل مفهومی اولیه تأیید میگردد. از این رو با توجه به مدل در حالت اعداد معنیداری و مدل تخمین استاندارد به بررسی فرضیه زیر میپردازیم.
فرضیه ۱
محیط فروشگاه[۱۳۲] بر وضعیت روحی - روانی مشتریان تأثیر مستقیم دارد.
H0: محیط فروشگاه بر وضعیت روحی - روانی مشتریان تأثیر مستقیم ندارد.
H1: محیط فروشگاه بر وضعیت روحی - روانی مشتریان تأثیر مستقیم دارد.
با توجه به نمودار در حالت معنیداری، عدد بدست آمده نشان از معنیدار بودن تأثیر محیط فروشگاه بر وضعیت روحی - روانی مشتریان دارد (چرا که بین ۱٫۹۶ و ۱٫۹۶- قرار ندارند ). نمودار در حالت استاندارد نیز نشاندهنده این مطلب است که محیط فروشگاه ۰٫۸۷ درصد تغییرات در وضعیت روحی - روانی مشتریان را تبیین کرده و فرضیه تحقیق یعنی، تأثیر مستقیم محیط فروشگاه بر وضعیت روحی - روانی مشتریان مورد قبول واقع میشود. ۰٫۱۳ باقیمانده نیز مربوط به عواملی غیر از محیط فروشگاه است که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته نشدهاند.
فرضیه ۲
محیط فروشگاه بر خریدهای تفننی مشتریان تأثیر مستقیم دارد.
H0: محیط فروشگاه بر خریدهای تفننی مشتریان تأثیر مستقیم ندارد.
H1: محیط فروشگاه بر خریدهای تفننی مشتریان تأثیر مستقیم دارد.
با توجه به نمودار در حالت معنیداری، عدد بدست آمده نشان از معنیدار بودن تأثیر محیط فروشگاه بر خریدهای تفننی مشتریان دارد (چرا که بین ۱٫۹۶ و ۱٫۹۶- قرار ندارند). نمودار در حالت استاندارد نیز نشاندهنده این مطلب است که محیط فروشگاه ۰٫۳۸ درصد تغییرات در خریدهای تفننی مشتریان را تبیین کرده و فرضیه تحقیق یعنی، تأثیر مستقیم محیط فروشگاه بر خریدهای تفننی مشتریان مورد قبول واقع میشود. لازم بذکر است عدد باقیمانده (۰٫۶۲) نیز مربوط به عواملی غیر از محیط فروشگاه است که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته نشدهاند.
فرضیه ۳
وضعیت روحی - روانی مشتریان بر خریدهای تفننی مشتریان تأثیر مستقیم دارد.
H0: وضعیت روحی - روانی مشتریان بر خریدهای تفننی مشتریان تأثیر مستقیم ندارد.
H1: وضعیت روحی - روانی مشتریان بر خریدهای تفننی مشتریان تأثیرمستقیم دارد.
با توجه به نمودار در حالت معنیداری، عدد بدست آمده نشان از معنیدار بودن تأثیر وضعیت روحی -روانی مشتریان بر خریدهای تفننی مشتریان دارد (چرا که بین ۱٫۹۶ و ۱٫۹۶- قرار ندارند ). نمودار در حالت استاندارد نیز نشاندهنده این مطلب است که وضعیت روحی - روانی مشتریان بر خریدهای تفننی مشتریان تأثیر معکوس (۰٫۳۶-) دارد. از این رو فرضیه صفر قبول و فرض تحقیق یعنی، تأثیر مستقیم وضعیت روحی - روانی مشتریان بر خریدهای تفننی مشتریان رد میشود.
فرضیه ۴
ویژگیهای فردی مشتریان بر خریدهای تفننی مشتریان تأثیر مستقیم دارد.
H0: ویژگیهای فردی مشتریان بر خریدهای تفننی مشتریان تأثیر مستقیم ندارد.
H1: ویژگیهای فردی مشتریان بر خریدهای تفننی مشتریان تأثیر مستقیم دارد.
با توجه به نمودار در حالت معنیداری، اعداد بدست آمده نشان از عدم معنیداری تأثیر ویژگیهای فردی مشتریان بر خریدهای تفننی مشتریان دارد (چرا که بین ۱٫۹۶ و ۱٫۹۶- قرار دارد ). از اینرو میتوان گفت، فرض صفر قبول و فرض تحقیق یعنی، تأثیر مستقیم ویژگیهای فردی مشتریان بر خریدهای تفننی مشتریان رد میشود.
نمودار شماره ۴-۱۱- X مدل- مدل اندازهگیری
با توجه به سئوالهای استخراج شده در تحلیل عاملی اکتشافی، ۵ سئوال برای متغیر محیط فروشگاه بدست آمد ولی در طی فرایند مدل سازی در مدل معادلات ساختاری یکی از سئوالات نیز بدلیل عدم معنیداری حذف شد و ۴ سئوال معنیدار باقی ماندند که میزان رابطه هر یک از سئوالات یا متغیرهای مشاهده با متغیر مکنون (محیط فروشگاه) به روشنی در مدل بالا دیده میشود. برای مثال رابطه محیط با سئوال یک ۴۳ درصد، با سئوال سه ۱۷ درصد، با سئوال شش ۱۷ درصد و با سئوال هفت ۷۲ درصد میباشد.
نمودار شماره ۴-۱۲- Y مدل- مدل اندازهگیری
با توجه به سئوالهای استخراج شده در تحلیل عاملی اکتشافی، ۳ سئوال برای متغیر خرید تفننی، ۱۱ سئوال برای متغیر وضعیت روحی- روانی و ۷ سئوال برای ویژگیهای فردی بدست آمد که میزان رابطه هر یک از سئوالات یا متغیرهای مشاهده با متغیرهای مکنون (خرید تفننی، وضعیت روحی- روانی، ویژگیهای فردی ) به روشنی در مدل اندازه گیری مدل معادلات ساختاری دیده میشود.
نمودار شماره ۴-۱۳- مدل ساختاری - حالت استاندارد
مدل بالا روابط بین متغیرهای مکنون را به روشنی نشان میدهد که در واقع نوع رابطههای فرض شده در فرضیات تحقیق میباشد. این روابط و آزمون فرضها به صورت جداگانه در قسمتهای قبل توضیح داده شده است.
۴-۳-۳- تحلیل جانبی
برای بررسی تفاوت دیدگاه های دو گروه زن و مرد و تفاوتهای گروه های تحصیلی در رابطه با خرید تفننی به ترتیب از آزمون مقایسه میانگین دو جامعه و آزمون مقایسه میانگین چند جامعه (ANOVA) استفاده شد که به قرار زیر میباشد:
- آزمون مقایسه میانگین دو جامعه
در این آزمون به بررسی تفاوت دیدگاه های دو گروه زن و مرد در رابطه با خرید تفننی میپردازیم.
H0: تفاوت معنیداری بین دیدگاه های دو گروه زن و مرد در رابطه با خرید تفننی وجود ندارد.
H1: تفاوت معنیداری بین دیدگاه های دو گروه زن و مرد در رابطه با خرید تفننی وجود دارد.
جدول ۴-۲۵- جدول آماری
جنسیت پاسخگویان
تعداد
میانگین
انحراف استاندارد