فرضیه کلی
بین توانمندسازی روانشناختی و بهرهوری منابع انسانی بخش اعتبارات شعب بانک ملی مشهد رابطه وجود دارد.
فرضيه های جزئی
-
- بین معناداری (بعد اول توانمندسازی روانشناختی) و بهرهوری منابع انسانی بخش اعتبارات شعب بانک ملی مشهد رابطه وجود دارد.
-
- بین شایستگی(بعد دوم توانمندسازی روانشناختی) و بهرهوری منابع انسانی در بخش اعتبارات شعب بانک ملی مشهد رابطه وجود دارد.
-
- بین خودتصمیمگیری(بعد سوم توانمندسازی روانشناختی) و بهرهوری منابع انسانی بخش اعتبارات شعب بانک ملی مشهد رابطه وجود دارد.
-
- بین تاثیر(بعد چهارم توانمندسازی روانشناختی) و بهرهوری منابع انسانی اعتبارات شعب بانک ملی مشهد رابطه وجود دارد.
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
تعریف مفهومی توانمندسازی روانشناختی:
توانمندسازی از رویکردهای مختلف، تعاریف متعددی دارد که در بررسی پیشینه ارائه خواهد شد. تعریفی که از توانمندسازی با رویکرد روانشناختی که موضوع اصلی تحقیق میباشد، توسط اسپریتزر ارئه شده است:
“توانمندسازی روانشناختی به عنوان یک سازه انگیزشی تعریف می شود که در چهار حالت شناختی معناداری، شایستگی، خودتصمیمگیری و اثرگذاری نمود پیدا می کند. این چهار حالت شناختی موجب جهتگیری فعال نسبت به نقش کاری می شود(اسپریتزر[10]، 1995).
اسپریتزر بیان میدارد که وقتی افراد در کار احساس توانمندسازی می کنند، آنها 4 بعد زیر را در این احساس تجربه می کنند: معناداری، شایستگی، خودتصمیمگیری و اثرگذاری.
تعریف عملیاتی توانمندسازی روانشناختی:
توانمندسازی روانشناختی، در این تحقیق نمرهای است که از پاسخدهی به 12 سوال پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی استاندارد اسپریتزر در چهار بعد روانشناختی معناداری، شایستگی، خودتصمیمگیری و اثرگذاری به دست می آید.
تعریف مفهومی و عملیاتی چهار بعد روانشناختی توانمندسازی :
-
- تعریف مفهومی معناداری:
این بعد به ارزش شغل یا وظیفه در ارتباط با عقاید، ایده ها واستانداردهای شخصی مربوط می شود هر قدر یک وظیفه با نظام ارزشی فرد سازگاری بیشتری داشته باشد، اعتقاد محکمتری در انجام آن به وجود می آید(اسپریتزر، 2007).
تعریف عملیاتی معناداری:
معناداری در این تحقیق نمرهای است که از پاسخدهی به 3 سوال پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی استاندارد اسپریتزر در سوالات1، 2 و 3 به دست می آید.
-
- تعریف مفهومی شایستگی:
برای آن که توانمندشدن ممکن شود، افراد باید در کاری که به آن واگذار میشوند، احساس خودکارآمدی داشته باشند. همچنین برای با اعتماد گام برداشتن به سمت جلو افراد باید به مهارت، دانش، تجربه و سایر توانمندیهای خود اطمینان داشته باشند(اسپریتزر، 2007).
تعریف عملیاتی شایستگی:
شایستگی در این تحقیق نمرهای است که از پاسخدهی به 3سوال پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر در سوالات 4، 5 و 6 به دست می آید.
-
- تعریف مفهومی خودتصمیمگیری:
به معنای تبیین رفتار شخص توسط خود فرد میباشد(اسپریتزر و دونسن[11]، 2005)یعنی هر قدر فرد فرصت بیشتری در انتخاب وظایف، چگونگی انجام کار و قبول مسولیت کار خود را داشته باشد، احساس توانمندی بیشتری می کند(اسپریتزر، 2007).
تعریف عملیاتی خودتصمیمگیری:
خودتصمیمگیری در این تحقیق نمرهای است که از پاسخدهی به 3 سوال پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر در سوالات 7، 8 و 9 به دست می آید.
-
- تعریف مفهومی اثرگذاری:
این که آیا انجام یک شغل یا وظیفه خاص تغییری در کل کار به وجود می آورد. هرقدر اعتقاد کارمند بر این تاثیر بیشتر باشد، انگیزه بیشتری برای انجام آن احساس می کند(همان).
تعریف عملیاتی اثرگذاری:
تاثیر در این تحقیق نمرهای است که از پاسخدهی به 3 سوال پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی اسپیرتزر در سوالات 10، 11، 12 به دست می آید.
بهرهوری منابع انسانی:
تعریف مفهومی: بهرهوری منابع انسانی به مفهوم استفاده مفید، موثر و کارآمد از مهمترین عامل موفقیت سازمان، یعنی منابع انسانی است(محمدی، 1390).
تعریف عملیاتی: بهرهوری منابع انسانی در این تحقیق نمرهای است که از پاسخدهی به 52 سوال پرسشنامه بهرهوری منابع انسانی هرسی و گلداسمیت در هفت بعد(توان، شناخت شغل، حمایت سازمانی، انگیزش، بازخورد عملکرد، سازگاری محیطی و اعتبار)به دست می آید.
تعریف مفهومی و عملیاتی ابعاد بهرهوری منابع انسانی: