نتایج جدول ۴-۲ نشان می دهد که مولفه طراحی با میانگین ۵۸۴/۴ از بهترین وضعیت در بین مولفه های مورد مطالعه در اداره پست استان مرکزی برخوردار است در حالی که مولفه پاسخگویی از نامطلوبترین وضعیت در بین تمامی مولفه های کیفیت خدمات الکترونیک برخوردار بوده است. با توجه به اینکه میزان انحراف معیارهای بزرگ در نمرات نشان از اختلاف نظر بیشتر در مورد وضعیت مولفه در سازمان دارد، می توان ادعا نمود که بیشترین اتفاق نظر نیز در مورد مولفه طراحی و بیشترین اختلاف نظر در مورد مولفه نوآوارانه بودن وجود دارد که نشان می دهد درک شفافی از وضعیت نوآورانه بودن خدمات الکترونیک در این سازمان و در بین افراد نمونه وجود ندارد.
آمار استنباطی
در این بخش با بهره گرفتن از آزمون های کلموگروف اسمیرنوف و آزمون مقایسه میانگین تی- استودنت فرضیات پژوهش را مورد آزمون قرار می دهیم. به منظور انجام این آزمون میانگین تمامی گویه های مرتبط با هر مولفه را به عنوان امتیاز و شاخص شناسایی آن مولفه برای هر آزمودنی در نظر گرفته و آزمون تی استودنت را برای این امتیازات انجام می دهیم. با توجه به طیف موجود در گویه های پرسشنامه بدیهی است که اختلاف میانگین امتیازات از عدد ۳ در هر مولفه نشانگر گرایش پاسخ ها به سمت وضعیت مطلوب تر مولفه در سازمان است و در صورتی که فرض برابری میانگین امتیازات از این مقدار رد نگردد می پذیریم که وضعیت مؤلفه ی مورد آزمون در حد متوسط بوده است. آزمون کلموگروف اسمیرنوف از پیش فرض های آزمون تی استودنت می باشد، اما با توجه به انتخاب حجم نمونه مناسب (حداقل ۳۰) و با درنظر گرفتن این موضوع که واریانس داده ها نمی تواند نامتناهی باشد(با توجه به طیف پنج گزینه ای گویه ها)، با استناد به قضیه ی حدمرکزی می توان از انجام آزمون نرمال بودن مشاهدات صرفنظر کرد. چراکه بر اساس این قضیه، میانگین نمراتی که در آزمون مورد استفاده قرار می گیرد به طور مجانبی دارای توزیع نرمال خواهد بود.
آزمون نرمال بودن امتیازات
به منظور استفاده از آزمون پارامتری تی- استودنت باید فرض نرمال بودن داده ها تایید شود. بدین منظور آزمون ناپارامتریک کلموگروف اسمیرنوف را بکار می بریم، که نتایج حاصل از آن در جدول ۴-۳ آمده است.
جدول ۴-۳: نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف
مولفه | تعداد | آماره Z | P-Value | |
تعامل پذیری | ۳۸۵ | ۳۰۳/۲ | ۰۰۱/۰ | |
اعتماد | ۳۸۵ | ۲۸۹/۳ | ۰۰۱/۰ | |
پاسخگویی | ۳۸۵ | ۸۸۸/۲ | ۰۰۱/۰ | |
طراحی | ۳۸۵ | ۶۵۸/۴ | ۰۰۱/۰ | |
قابلیت درک مستقیم | ۳۸۵ | ۱۸۷/۴ | ۰۰۱/۰ | |
جاذبه بصری | ۳۸۵ | ۷۴۶/۲ | ۰۰۱/۰ |