دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران مرکزی
دانشکده حقوق
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A)
گرایش: حقوق عمومی
عنوان:
بررسی روند تقنین در نظامهای قانونگذاری
« ایران،انگلستان،ایالات متحده امریکا وفرانسه »
استاد راهنما:
دکتر احمد اسدیان
استاد مشاور:
دکتر علی اسلامی پناه
نگارش:
عباسعلی زارعی
تابستان ۱۳۹۲
چکیده
این پایاننامه درصدد بررسی مسئله فرایند و مراحل تصویب قانون در نظام قانونگذاری تکمجلسی ایران ونظامهای دو مجلسی قانونگذاری انگلستان،ایالات متحده امریکا و فرانسه میباشد.تا با بهره گرفتن از تجربه سایر کشورها در روند تقنین بتواند به قانونگذاری مطلوب و کارآمد در نظام قانونگذاری ایران دست یابد. زیرا به نظر میرسد مجالس کشورهای پیشرفته از لحاظ روند تقنین به درجه نسبی و مطلوبی ازکارآمدیوموفقیتدرامرقانونگذاریرسیدهاندودارای فرایندهای تقنینی با رویکرد کارکردگراییهستند.در این راستا سعی شده است پس از مطالعه و بررسی تطبیقی و مقایسهای نظام قانونگذاری ایران و کشورهای انگلستان،ایالات متحده امریکا و فرانسه در ارتباط با فرایند قانونگذاری، ضمن بررسی مفهوم و ویژگیهای قانون، ابتکار قانون، مراحل تصویب جزئی، بررسی در کمیسیون، تصویب کلی، توشیح قانون و کنترل و نظارت بر اجرای قانون و…. مورد ارزیابی قرار گیرد. تا ما را در رسیدن به یک نظام قانونگذاری مطلوب رهنمون سازد، با این هدف که، نظام قانونگذاری در ایران جهت دستیابی به الگو و شاخصهای مطلوب و کارآمد اصلاح گردد. در نتیجه بهرهگیری از تجارب سایر کشورهای پیشرفته، در روند تقنین میتواند سهم بسزایی در رفع موانع ومشکلات واصلاح نظام قانونگذاری در ایران داشته باشد.
به منظور تصویب قوانین دقیقتر و علمیتر میتوان پیشنهاد ارسال کلیه طرحها و لوایح به کمیسیونهای تخصصی و افزایش نقش کمیسیونها در بررسی طرحها و لوایح در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی را نمود.
کلیدواژها
نظام قانونگذاری، فرایند، پارلمان، آییننامه داخلی، قانون، کارآمدی
مقدمه
۱- بیان مسئله تحقیق
وجود برخی مشکلات و کاستیها در نظام قانونگذاری ایران مانند تورم تقنینی، تصویب قوانین غیر ضرور، محدودیتهای مجلس شورای اسلامی در وضع قوانین، ناکارآمدی برخی مصوبات مجلس، وضع قوانین و مصوبات بعضاً ناسازگار، ابهام و اجمال وغیرحقوقی بودن قوانین، عمر کوتاه قوانین، عدم انسجام تشکیلاتی مجلس شورای اسلامی و نظام نامناسب اطّلاع رسانی و ارتباطی میان نمایندگان، انجام چنین پژوهش ومطالعهای را لازم دانستم، درجهت پاسخگویی به سوالات رساله، باید به عنوان نمونه به نحوه شکلگیری قانونگذاری در چند کشور مورد نظر، وظایف و اختیارات مجالس قانونگذاری درفرایند قانونگذاری پرداخت. باتوجّه به وجود مشکلات و مسائل پیش گفته به طور کلی ناکارآمدی مجلس شورای اسلامی را میتوان ناشی از عوامل متعددی دانست که برخی از آنها جنبه نظری و فلسفی دارند و بعضی جنبه تاریخی - اجتماعی و رفتاری و برخی ناشی از عوامل ساختاری و تشکیلاتی و درونی مجلس است، برخی ازاین موانع به عنوان نمونه به جایگاه مجلس شورای اسلامی در میان سایر ارکان نظام جمهوری اسلامی باز میگردد که در این میان ارتباط و تأثیرات سایر ارکان نظام بر مجلس شورای اسلامی مانند رهبری، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، ریاست جمهوری، هیأت دولت و شوراهای عالی کشوری و حکومتی قابل توجه هستند، طبیعی است که چنین وضعیتی برکارکرد ومطلوبیت عملکردی مجلس تأثیر به سزایی دارد بدین لحاظ ریشهها و علل موضوع را از جنبه حقوقی و ساختاری میتوان به شیوه توزیع قدرت، مسئولیت، اختیارات، صلاحیتها و به طور کلی تأثیر و تأثر قوا و نهادهای حکومتی بر یکدیگر نسبت داد.
۲- هدف و اهمیت موضوع تحقیق
اهمیت موضوع تحقیق از لحاظ محور مطالعه تطبیقی از این رساله بررسی قوانین اساسی و آییننامههای داخلی مجالس قانونگذاری و سایر منابع مطالعاتی به منظور به دست آوردن ضوابطیو اصولی است که موجب توانا ساختن مجالسقانونگذاری کشورها برای رفع موانع و مشکلات قانونگذاری وحل وفصل مطلوب اختلافات اجتماعی وسیاسی و همچنین وضع قوانینی است که بتواند اهداف مطرح در قوانین اساسی آنها را تأمین کرده و سیاستها وبرنامههای کلان حکومتی را تضمین کند تحقق چنین اهدافی مستلزم مطالعه و بررسی عوامل و متغیرهای موثر نظری، تاریخی، اجتماعی، ساختاریوسیاسی ازیک سو وعوامل و متغیرهای درون ساختی وتشکیلاتی مجالس، رفتارهای سیاسی و مجموعه عوامل مؤثر برعملکرد وکارکردهای مجالس قانونگذاری است و انگیزه انتخاب آن است که این حقیر با توجه به اینکه کارمند مجلس شورایاسلامی میباشم و علاقه زیادی به این موضوع داشته تا نقاط ضعف مجلس شورای اسلامی را بررسی و پیشنهادهای لازم را جهت برطرف نمودن این نقاط ضعف به هیأت رئیسه محترم ارائه و گزارش نمایم.
هدف کلیازموضوع تحقیق، اصلاح نظام قانونگذاری در ایران میباشد که عبارت است از دستیابی به الگو و شاخصهای مطلوب و کارآمد قانونگذاری و بهرهبرداری از آنها برای بهبود وضعیت فعلی قانونگذاری که طبعاً مطالعات مقایسهای و بهرهگیری از تجارب حقوقی سایر کشورهای پیشرفته میتواند سهم به سزایی در تأمین چنین هدفی داشته باشد.
۳- سوالات یا فرضیه های تحقیق ( بیان روابط بین متغیرهای مورد مطالعه )
سوال۱-کشورهای انگلستان، ایالات متحده امریکا وفرانسه دارای چگونه ساختار و فرایند قانونگذاری هستند؟
فرضیه اول
روند تقنین در آنها غالباً سه شوری وکمیسیون محور میباشد، مانند کنگره آمریکا و انگلستان که رسیدگی به طرحها ولوایح تقنینی سه شوری است. کنگره آمریکا صاحب یکی از نهادینهترین کمیسیونها و کمیتههای تخصصی پارلمانی است و این مرحله از مهمترین مراحل رسیدگی به پیشنهادهای تقنینی محسوب میشود. برخی از کشورها، دارای رابطهای نزدیک میان مجلس و نهادهای تحقیقاتی و دخالت نهادهای مدنی و گروههای ذینفع و افراد متخصص و احزاب سیاسی در فرایند قانونگذاری بویژه در مرحله پیشاقانونگذاری(پیش نویس) میباشند برای نمونه در پارلمان فرانسه نهادهایی مانند دفتر پارلمانی ارزیابی قوانین وجود دارد که پارلمان فرانسه را در مراحل قانونگذاری یاری میدهد.
سوال۲- آیا تجربه سایر کشورهای جهان در روند تقنین میتواند راهگشای مشکلات قانونگذاری در ایران باشد؟
فرضیه دوم
هدف کلی اصلاح نظام قانونگذاری در ایران، عبارت است از: دستیابی به الگوها و شاخصهای مطلوب قانونگذاری و بهرهبرداری ازآنها برای بهبود وضعیت فعلی قانونگذاری که طبعاً مطالعات مقایسهای و بهرهگیری از تجارب حقوقی سایر کشورهای پیشرفته، میتواند سهم به سزایی در تأمین چنین هدفی داشته باشد.
سئوال۳- یک نظام قانونگذاری مطلوب، موفق و کارآمد از نظر کارکردی، ساختاری و تشکیلاتی و حل وفصل معضلات اجتماعی دارای چه ویژگیهایی است؟
فرضیه سوم
برای اینکهیک قاعده در درجه اول به قانون تبدیل شود باید از یک شرایط حداقلی برخوردار گردد، یعنی دست کم باید برخی از ویژگیها را دارا باشد والا قانون خوانده نمیشوند و به تعبیر دقیقتر اگر قاعدهای ویژگیهای ذاتی را دارا نباشد از موقعیت یک قانون برخودار نخواهد شد لذا به ویژگیهای ذاتی خصوصیات حداقلی و کارکردگرا نیز گفته میشود وهمچنین برای تمایز و تشخیصیک قانون ایدهال و مطلوب از سایر قوانین و مطلوبیت قانونگذاری، قانون باید دارای ویژگیهای عرضی نیز باشد.
سؤال(فرعی)۴- قانون چیست و نظام تقنینی خوب چه ویژگیهایی دارد؟
قانون و امر تقنین اصولاً مفاهیمی مدرناند. مفهوم قانون به مثابه حکمی که ضمانت اجرای خویش را از دولت و نظام پارلمانتاریستی اخذ کرده وناظر به زندگی اجتماعی است و ریشه در اراده عمومی و خواست حداکثری دارد. قانون تجلی نهایی و همراه با الزام و نسبت کلی انسان متجدد است با عالم و وجود. برای این که نظام قانونگذاری از یک حیات ارگانیک و پویا برخودار باشد باید وظایف و کارکردهای معینی را انجام دهد و بر اساس اصول و اهداف قانونگذاری نماید.
۴- چهارچوب نظری تحقیق
بررسی ساختارهای درونی، کارکردهای نظامهای قانونگذاری و روند تقنین، استفاده از تجارب کارآمد و موفقیتآمیز نظامهای فوقالذکر در امر قانونگذاری با مطالعه تطبیقی کاستیها و موانع کارآمدی نظام قانونگذاری را شناسایی و ارائه طریق میشود.
۵- مدل تحقیق
مقایسهای و تطبیقی نظامهای قانونگذاری
۶- روش تحقیق
مطالعه تطبیقی از نوع توصیفی- تحلیلی و جمع آوری اطّلاعات و دادهها از منابع موجود و کتابخانهای و سایتهای اینترنتی مجالس قانونگذاری
رساله مذکور در پنج فصل تدوین گردیده که فصل اول شامل شناخت قانون و قانونگذاریمیباشد، در فصل دوم بررسی مراحل تصویب قانون در نظام تک مجلسی ایران (روند تقنین در نظام قانونگذاری ایران) مورد بررسی قرار گرفته است، فصول سوم، چهارم و پنجم نیز به روند تقنین در نظامهای دو مجلسی انگلستان، ایالات متحده امریکا وفرانسه اختصاص یافته است و درپایان نیز از مطالب عنوان شده نتیجهگیری به عمل آمده است و پیشنهاداتی برای بهبود و اصلاح نظام قانونگذاری در ایران ارائه شده است.
فصل اول
شناخت قانون وقانونگذاری
«قانونگذاری»در کنار«نظارت»یکی از کار ویژههای اصلی مجلس شورای اسلامی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران به شمار میرود.
اعمال صلاحیت قانونگذاری از سوی این نهاد همانند نهادهای قانونگذار در سایر جوامع بشری، مستلزم رعایت تشریفات خاصی است و تنها با رعایت این تشریفات شکلی از سوی نهاد ذیصلاح قانونی است که میتوان اقدام به وضع مقررههای الزامآوری تحت عنوان «قانون» کرد.
این تشریفات در نظام حقوق داخلی در آئیننامه داخلی مجلس شورای اسلامی و همچنین برخی از اصول قانون اساسی تعیین شدهاند و جزئیات روند قانونگذاری را از مراحل ابتدائی: ارائه پیشنهاد قانونگذاری تا مراحل اعلام وصول و بررسی در کمیسیونهای تخصصی و صحن علنی و در نهایت نظارت نهاد ناظر به منظور نگهبانی از قانون اساسی و موازین شرعی و ارسال قانون برای اجراء مشخص کرده است.
مبحث اول - مفهوم قانون
تقنین واژهای است که به معنای «قانون گذاردن» [۱]«قانون گذراندن»[۲]به کار میرود. منظور از روند(فرایند) قانونگذاری مراحلی است که مطابق قوانینومقررات مربوطه مانند آئیننامه داخلی مجلس شورای اسلامی یک طرح یا یک لایحه باید طی کند تا پس از انجام آن مراحل و تشریفات متعدد تبدیل به قانون شده و به آن عنوان شناخته و اجراء شود و منظور از آئین نامه داخلی مجالس قانونگذاری به مجموعه مقررات و ترتیبات قانون گفته میشود که به تصویب مجلس قانونگذاری آن کشور میرسد و مطابق مفاد آن، شیوه اداره مجلس، تشکیلات و ارکان داخلی مجلس و فرایند تصویب طرحها و لوایح و وظایف و کاردکردهای هریک از ارکان داخلی مجلس معین شده است.
نظام قانونگذاری به مجموعهای از ارگانها، نهادها، تشکیلات، مقامات و فرایندهایی گفته میشود که در تدوین و تنظیم قوانین و مقررات رسمی کشور به نحوی از انحاء دخالت داشته و قانون اساسی کشور آن را به رسمیت شناخته باشد. پارلمان نیز به قوهمقننه یک نظام سیاسی اطلاق میشود که وظیفه قانونگذاری و تصویب قوانین را در کشور برعهده دارد. پارلمان در نظامهای قانونگذاری دو مجلسی مانند انگلستان، آمریکا و فرانسه شامل هر دو مجلس میشود.
گفتار اول- معنای لغوی
دانلود مطالب پایان نامه ها در مورد بررسی روند تقنین در نظامهای قانونگذاری ایران،انگلستان،ایالات متحده ...