هزینه کرد نامتناسب با درآمد در زمینه حقوق و مزایای بازیکنان و مربیان حرفه ای فوتبال
۵-۵-۳- نتیجه گیری کلی
در این پژوهش سعی ما براین بود که چگونگی تامین مالی باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران و انگلستان را به صورت تطبیقی بررسی نماییم و به ترسیم شباهت ها و تفاوت های آنها بپردازیم.در این راستا چگونگی تامین مالی باشگاههای ایران و انگلستان مشخص گردید و براین اساس به این نتیجه رسیدیم که چگونگی تامین مالی باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران بر چگونگی تامین مالی باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر انگلستان مطابقت ندارد. باشگاههای فوتبال ایران، به دلیل ساختار غیرآزاد اقتصادی و فقدان قوانین لازم، منابع درآمدی بسیار محدودی دارند در واقع، بزرگترین مانع درآمدزایی باشگاههای ایران، امتناع صدا و سیما از پرداخت حق پخش مسابقات به باشگاههاست که اصلیترین منبع درآمد در ورزش محسوب میشود.علاوه بر آن عدم رعایت قانون حق مولف (کپیرایت) در ایران، کسب درآمد از محل فروش پیراهن تیم و اقلام تجاری هواداران[۱۷۵] که دارای نشان باشگاه هستند را نیز بسیار دشوار میسازد و این درحالسیت که فروش حقوق پخش تلویزیونی در فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، انگلیس و آلمان به ترتیب ۵۶، ۵۶، ۵۱، ۳۱ و ۲۹ درصد کل درآمدهای باشگاهها را در سال ۲۰۱۰ تشکیل میدهد.
نظام باشگاهداری خارجی توسط بخش خصوصی و باشگاهداری ایران توسط بخش دولتی ایجاد شدهاند و این در حالی است که باشگاههای دولتی ایران چنان گسترده شدهاند که هم اکنون خود به صورت یک معضل برای ورزش کشور درآمدهاند؛ زیرا مسائل تیمداری و خرید و فروش بازیکنان، فعالیتهای دلالی، ورود مدیران سیاسی به این باشگاهها و … از یک سو این نوع باشگاهها را از اهداف اصلی خود دور کرده و از سوی دیگر توان را بخش خصوصی برای ورود به عرصه ورزش و رقابت با این قبیل باشگاهها سلب کرده است. دولت باید بجای دخالت مستقیم در ورزش حرفه ای به سیاست گذاری در چهارچوب منافع ملی و نظارت دقیق بپردازد. در این صورت جنبه های نظارتی و حمایتی پررنگ تر می شود و باشگاهها چون خود را بخشی از دولت نمی دانند بقای خود را در حفظ و ارتقاء استانداردها در سایه رقابت می بینند و به این صورت جهانی شده و ورود به عرصه بین المللی را در کنار رقابت پذیری از ویژگیهای مهم “بقای حرفه ای” خود می شناسند. واگذاری باشگاهها به بخش خصوصی در ایران از طریق سازمان خصوصیسازی انجام میشود، و با توجه به زیانده بودن اغلب باشگاهها، واگذاری آنها باید به صورت مزایده و خارج از بورس صورت بگیرد.اما از آنجایی که باشگاههایی مثل پرسپولیس و استقلال علیرغم سابقه طولانیشان داراییهای فیزیکی خاصی نیز ندارند و باید منابع انسانی و بازیکنان آن ارزشگذاری شوند، و همچنین به دلیل شفاف نبودن صورتهای مالی و عدم ثبت قراردادهای بازیکنانشان، قیمتگذاری باشگاهها نیز با مشکلاتی روبرو است مادامی که این مشکلات ساختاری در اقتصاد ایران برطرف نشوند و آزادسازی اقتصادی انجام نگیرد، واگذاری باشگاههای فوتبال به بخش خصوصی نه تنها دردی را از فوتبال ایران دوا نمیکند، بلکه چه بسا ممکن است به مشکلات آن نیز بیفزاید. بر این اساس در ابتدا باید مشکلات ساختاری در اقتصاد ایران و همچنین قوانین و برنامه های جدید بین فدراسیون فوتبال و سازمان صدا و سیما ، قوانین کپی رایت و … برطرف گردد تا باشگاه ها بتوانند از طریق حق پخش تلویزیونی ، حامیان مالی و…به راحتی تامین مالی گردند و بر این حساب واگذاری باشگاه ها به بخش خصوصی کمی راحت تر خواهد شد و باشگاه ها می توانند درآمدزایی بیشتری از این طریق داشته باشند. از طرفی منابع تامین مالی متعددی برای باشگاه ها وجود خواهد داشت و لازمه آن بهره گیری از مدیران مالی مجرب و بازاریابان زبردست می باشد. همچنین شفاف سازی صورت های مالی باشگاه ها می تواند عرضه ی سهام باشگاه ها را در بورس یا فرابورس راحت تر سازد و یکی از گزینه های تامین مالی از طریق سهام برای باشگاه ها برآورده شود. همچنین باشگاه ها می توانند از روش های دیگر ی تامین مالی شوند و این روش ها بستگی به تبحر و خلاقیت مدیر مالی باشگاه با همکاری بازاریاب باشگاه دارد. برای مثال باشگاه ها ی فوتبال در ایران می توانند از طریق توسعه ی مدارس فوتبال ، همچنین تاسیس فروشگاه های لوازم و تجهیزات ورزشی، نقل و انتقالات، فعالیت های آموزشی ، فعالیت های فرهنگی – ورزشی مثل مشاوره ، سمینار و…تامین مالی شوند .همچنین روش های مختلف تامین مالی وجود دارد که نیازمند بکارگیری مدیر مالی و حسابدارن فعال در این زمینه است.امید است بکارگیری یافته های این پژوهش آغازی برای حل مشکلات در این زمینه باشدو بتواند کمکی هرچند اندک به حل مشکلات تامین مالی در بخش فوتبال و همچنین ورزش کشور باشد.
۵-۶- پیشنهادات
۵-۶-۱- پیشنهادات کاربردی
ایجاد شفافیت در اطلاعات مالی و اقتصادی صنعت فوتبال و افشا سازی قرارداد های بازیکنان و مربیان
ایجاد اصلاحات مالی در ساختار باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر ایران برای پیوستن این باشگاه ها به بورس یا فرابورس
تدوین دستورالعمل های اجرایی در زمینه ی ثبت صورتهای مالی به صورت استاندارد در باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر درکشور و یا تمامی باشگاه های فوتبال کشور
بازینی شیوه ی حسابداری در باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر کشور از شیوه ی سنتی به شیوه ی ثبت الکترونیکی
بگارگیری مدیران مالی در برنامه ریزی های مالی باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر کشور
استفاده از مدیران مالی و حسابداران با تجربه در تمامی زمینه های مالی و برنامه ریزی های باشگاه ها
استفاده از برنامه ریزان مالی در طراحی طرح تامین مالی باشگاه ها
بهره گیری از شیوه های مدرن مالی در زمینه ی قیمت گذاری مالی بازیکنان و در نتیجه شفاف سازی قراردادهای مالی و تامین مالی از طریق نقل و انتقالات
بوسیله ی بهره گیری از نظرات مدیران مالی و حسابداران باشگاه ها بهتر است طرح های توسعه ایی در زمینه ی تامین مالی باشگاه ها طراحی و تدوین گردد.
ایجاد فروشگاه هایی ( تجهیزات ورزشی، کالا های ورزشی و…) با برند باشگاه در زمینه ی تامین مالی از طریق آن
شرکت باشگاه در برنامه های فرهنگی مختلف ، جشن ها و…برای شناسایی بهتر باشگاه به عموم و موسسات مختلف و… در جهت جذب حامیان مالی بیشتر
ایجاد باشگاه هواداران یا کانون طرفداران تیم.
قرار دادن حق عضویت مبنی بر اینکه طرفدران تیم به ازای عضویت ماهانه و یا سالانه مبالغی در جهت حمایت به باشگاه مورد نظر بپردازند.
برنامه ریزی صحیح مسابقات توسط سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال کشور در جهت تامین مالی بیشتر از طریق فروش بلیط ( پیش فروش بلیط های فصلی و…)
برنامه ریزی بیشتر در زمینه تامین مالی از طریق برند باشگاه
تامین مالی از طریق آموزش ، مشاوره ، سمینار و…به تیم های دسته پایین ، فوتبال پایه و…
دایر نمودن مدارس فوتبال و سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه
توسعه ی مدارس فوتبال در سطح آسیا و کشورهای همجوار
برنامه ریزی برای جذب حامیان مالی بیشتر و بهره گیری از نظر مشاوران مالی و بازاریابی در این زمینه
باشگاه های وابسته به صنعت بهتر است برنامه های درآمدزایی مشترک تدوین نمایند و هر دو طرف در این زمینه شریک باشند.
واگذاری اداره باشگاه ها به بخش خصوصی و یا حداق واگذاری برخی از قسمت به بخش خصوصی البته با مشورت با مدیران مالی و بازاریابی در این زمینه
برنامه ریزی در جهت حمایت از هوادارن تیم و جذب طرفداران بیشتر در باشگاه
جذب بازکنان بنام و یا مربیان بنام در تیم ها برای جذب حامیان مالی بیشتر
ایجاد اصلاحات ساختاری در سازمان صدا و سیما برای شفاف شدن درآمد های حاصل از پخش مسابقات ، تبلیغات و پخش آگهی
پیش بینی تسهیلات مناسب در استادیوم ها به منظور جذب سایر درآمد های روز مسابقه ( نظیر فروش لوازم، خوراکی هاو…)
پیگیری و تحقق منابع درآمدی مدرن بالقوه و جدید در صنعت فوتبال نظیر موبایل رایت ، صحه گذاری و پخش اینترنتی
ایجاد محیط و تسهیلات مناسب برای تحقق حداکثری اهداف شرکت های حامی مالی
تدوین برنامه استراتژیک و عملیاتی مالی به طور مجزا در سطح فدراسیون ، فوتبال، سازمان لیگ و باشگاه ها
تدوین برنامه های استراتژیک و عملیاتی ( سالانه) بازاریابی به طور مجزا در سطح فدارسیون فوتبال ، سازمان لیگ و باشگاه ها
برنامه ریزی منظم باشگاه ها در زمینه رشد و توسعه ی فوتبال در سطوح پایه
برگزاری کلاس های آموزشی و دانش افزایی به منظور ارتقای سطح دانش تجاری و بازاریابی مدیران و کارکنان باشگاه ها، سازمان لیگ و فداراسیون فوتبال توسط آکادمی فوتبال
استفاده از تجارب لیگ های حرفه ایی کشورهای صاحب نام در صنعت فوتبال برای برنامه ریزی مسابقات لیگ حرفه ایی
به کارگیری مدیریت بازاریابی و ورابط عمومی اثربخش در باشگاه ها، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال
ایجاد آژانس های تخصصی بازاریابی ورزشی به عنوان پل ارتباطی بین صنعت فوتبالبا سایر صنایع
امکان سنجی و ایجاد شبکه های خصوصی و ماهواره ای برای پخش زنده مسابقات فوتبال ایران
بهبود کیفیت و استفاد ه از فناوری های مدرن در پخش زنده مسابقات فوتبال
انجام مداون نظرسنجی و نیازسنجی از مشتریان صنعت فوتبال( هواداران ، حامیان مالی و…)
برنامه یزی و پیش بینی دقیق زمانی مسابقات لیگ حرفه ایی فوتبال کشور
۵-۶-۲- پیشنهادات پژوهشی
بررسی تطبیقی روش های تامین مالی باشگاه های لیگ برتر ایران و ژاپن
امکان سنجی روش های مختلف تامین مالی در باشگاه های فوتبال حرفه ایی لیگ برتر کشور
راهنمای نگارش مقاله در مورد مطالعه تطبیقی چگونگی تامین مالی باشگاه های فوتبال حرفه ...