بیرونی
درونی
داخلی
- مشکلات مربوط به انجام رویههای صادراتی با کارهای ادرای
- فقدان محرکها یا معاونت دولتی (کمکهای دولتی)
- پرسنل صادراتی آموزش ندیده / ناکافی
- ظرفیت تولید ناکافی
- فقدان پرسنل مدیریتی
- کمبود سرمایه کاری برای تأمین مالی صادرات
- اطلاعات محدود برای حضور و تحلیل بازار خارجی
خارجی
- عادت و رفتارهای متفاوت مصرف کنندگان خارجی
- وجود مشکلات زبانی و ارتباطی
- تحمیل موانع تعرفهای و غیرتعرفهای
- رقابت شدید در بازارهای خارجی
- نرخ تبدیل پرنوسان و نامطلوب
- محدودیتهای ناشی از قوانین و مقررات خارجی
- استانداردهای گسترده متفاوت برای محصول
- جمعآوری مشکل و آهسته پرداختهای گسترده
- مشکل حضور و دستیابی به نمایندگان کافی
- ریسکها و هزینه های بالای فروش گسترده
- عدم توانایی در ارائه خدمات فنی و پس از فروش
- فقدان یا کافی نبودن کانالهای توزیع خارجی
- حمل و نقل با هزینه بالا و مشکلات زیاد
آنچه از بررسیهای به عمل آمده، مشخص شده، این است که چنانچه شرکتها در مراحل اولیه شروع به
صادرات، با مشکلات و محدودیتهای مواجه شوند که امر صادرات را مشکل کند، ممکن است به سرعت برای همیشه از صادرات منصرف شوند. لذا تمرکز بر حل و رفع مشکلات اولیه پیش روی صادرکنندگان از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. در جدول صفحهی بعد مشکلات و محدودیتهای شرکتها در شروع به صادرات یا به اصطلاح مشکلات غیرصادرکنندگان ارائه شده است(دایور، ۲۰۰۷). پس از شناسایی و رفع مشکلات و محدودیتهای شروع صادرات بایستی بر شناسایی و تقویت متغیرهای عملکرد صادراتی متمرکز شد. البته همانگونه که ذکر شد، تنها برخی از این متغیرها قابل کنترل میباشند. در جدول زیر متغیرهای مؤثر بر عملکرد صادراتی شرکتها آورده شده اند(فهیمی فر، ۱۳۸۶).
تحقیقات نشان داده است که ماهیت مشکلات رو در روی شرکتها پس از شروع به صادرات متفاوت با مشکلات شروع فعالیت صادراتی است. به طوری که مشکلات انجام فرایند صادرات بیشتر مشکلات عملیاتی و رویهای میباشد. البته باید در نظر داشت که مشکلات و محدودیتهای صادرات با توجه به سطح درگیری در فرایند صادرات متفاوت بوده و حتی در مناطق و میان شرکتهای مختلف تفاوتهای بسیاری در این زمینه وجود دارد. در بررسی مختصری که در این زمینه انجام شده برخی از این مشکلات به شرح زیر دستهبندی شده اند(دهقان، ۱۳۸۳).
جدول ۲-۵ جمعبندی مشکلات و محدودیتهای صادراتی(دهقان، ۱۳۸۳).
عوامل داخلی
عوامل خارجی
هزینه های توسعه بازار (دیچل[۵۵])
فقدان سرمایه در گردش برای حمایت مالی از صادرات (چانگ وچئونگ[۵۶])
ناتوانی شرکتها در دستیابی به قیمتهای رقابتی (ویلکینسون و بارت، دیچل، یو و تسنگ[۵۷])
سیاستگذاریهای دولتی (شارهی[۵۸])
تأخیر در پرداخت خریداران خارجی (لئونیداس لئونیدو)
هرینههای بالای حمل و نقل (ویلکینسون و بارت)
رقابت موجود میان شرکتهای محلی( شارهی)