جدول ۴-۱۰۳) توزیع فراوانی بر اساس صفحه ضمیمه در دانشگاه های مختلف
فصل پنجم
نتیجه گیری و بیان یافته ها و پیشنهادات
۵-۱) مقدمه
در پایان هر تحقیق نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد می تواند حاصل تلاش و به ثمر نشستن تحقیق را به شکل قابل برداشتی در اختیار جامعه و مسئولینی که به طریقی در ارتباط با موضوع تحقیق مسئولیتهایی را به عهده دارند، قرار دهد تا با دسترسی به نظرات دیگران نقاط ضعف و قوت شناسایی شود.
در این فصل ابتدا خلاصهای از تحقیق ذکر شده است و سپس به نتایج به دست آمده که در فصل چهارم توضیح داده شده اند به صورت مختصر اشاره خواهد شد و ضمن مقایسه نتایج به دست آمده با تحقیقات مشابه در داخل و خارج از کشور، به بحث و بررسی پیرامون آنها پرداخته می شود. در پایان نیز نتیجه گیری کلی صورت گرفته و پیشنهادات برگرفته از یافتههای تحقیق و همچنین پیشنهادات برای پژوهشگران بعدی بیان شده است.
شایان ذکر است، به دلیل جدید بودن موضوع تحقیق و با توجه به تعداد متغیرهای موجود و روش تحقیق (تحلیل توصیفی)، تمامی متغیر ها با مطالعات داخلی و خارجی یافت شده در راستای موضوع تحقیق، در حد امکان و توان محقق به بحث گذاشته خواهند شد.
۵-۲) خلاصه تحقیق
پایان نامه های دانشجویی به عنوان یکی از منابع با ارزش تحقیقاتی، همواره مورد توجه بوده و استفاده های زیادی از آنها از طرف مخاطبین مختلف به عمل می آید و یکی از شاخص های تحقیقاتی مهم به شمار می آید که در آن دانشجویان تحصیلات تکمیلی با عملی کردن دغدغه های ذهنی خود میتوانند در جهت توسعه و تکامل تحقیقات نقش آفرین باشند. از طرفی گزارشهای طرحهای تحقیقاتی، انتقال یافته های حاصل از پژوهش را به مخاطبین امکان پذیر مینماید و بدون شک کیفیت گزارش تحقیق، تاثیر چشمگیری در راستا دارد. بررسی نقاط قوت و ضعف گزارش های تحقیق نیازمند ارزیابی و بررسی دقیق و تیزبینانه میباشد و سبب ارائه راه کارهای اجرایی در جهت تدوین بهتر گزارش های تحقیقاتی خواهد شد.
هدف از این پژوهش «تحلیل ساختاری پایان نامه های مدیریت ورزشی دانشگاه های استان مازندران از ابتدا تا نیمه مهر ماه سال ۱۳۹۲» میباشد. جامعه آماری این تحقیق، پایان نامه های دانشجویان رشته تربیت بدنی، گرایش مدیریت ورزشی، در دانشگاه های استان مازندران که دارای مقطع کارشناسی ارشد این رشته می باشند، (دانشگاه مازندران، دانشگاه غیرانتفاعی شمال آمل، دانشگاه آزاد واحد ساری، دانشگاه آزاد واحد آیت الله آملی آمل) که تا نیمه مهر ماه سال ۱۳۹۲ توسط دانشجویان به کتابخانه مرکزی دانشگاه تحویل داده شده است. نمونه تحقیق برابر جامعه تحقیق و به صورت تمام شمار تعیین گردید که در مجموع ۲۶۶ پایان نامه مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها به روش کتابخانهای صورت گرفته و از لحاظ حوزه تحقیقات اجتماعی، تحقیق توصیفی و از نظر شیوه نگرش و پرداختن به مسأله توصیفی،تحلیلی محسوب میشود. برای جمعآوری داده ها، از چک لیست تعدیل یافته کوه بمی و همکاران (۱۳۸۵)، برای این بررسی استفاده گردید. روایی صوری چک لیست توسط ۱۰ نفر اساتید و صاحبنظران گرایش مدیریت ورزشی تایید شد. با توجه به این که داده های این تحقیق از نوع مقیاس اسمی بودند برای بدست آوردن پایایی، ۱۰ پایان نامه یکسان توسط ۳ نفر با بهره گرفتن از روش توافق بین ارزیابان مورد بررسی قرار گرفت و پس از دستیابی به نتایج یکسان، پایایی چک لیست مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرمافزار spss نسخه ۲۲ و excel نسخه ۲۰۱۳ صورت پذیرفته است.
۵-۳) یافته های تحقیق
نتایج تحقیق حاضر به طور کامل در فصل چهارم آورده شده است. در اینجا خلاصهای از نتایج به دست آمده از این تحقیق در متغیر های مختلف بیان می شود.
۵-۳-۱) بخش اول: توصیف متغیرهای کلی
۵-۳-۱-۱) تعداد کل پایان نامه ها
با توجه به یافته های تحقیق مشخص گردید، دو دانشگاه غیر انتفاعی شمال با ۷/۳۸ درصد و دانشگاه آزاد آمل با ۱/۶ درصد پایان نامه به ترتیب، بیشترین و کمترین تعداد پایان نامه ها را در مجموع پایان نامه ها به خود اختصاص داده اند.
۵-۳-۱-۲) قلمرو موضوعی
با توجه به یافته های تحقیق مشخص گردید، قلمرو موضوعی مدیریت راهبردی در ورزش با ۲/۶۰ درصد و مدیریت رویدادهای ورزشی با ۱/۴ درصد به ترتیب، بیشترین و کمترین قلمرو موضوعی را در مجموع پایان نامه ها به خود اختصاص داده اند. از طرفی در بین دانشگاه های مختلف نیز قلمرو موضوعی مدیریت راهبردی در ورزش با ۷/۶۵ درصد در دانشگاه آزاد ساری بیشترین قلمرو موضوعی را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در بعضی از دانشگاه ها مانند دانشگاه غیر انتفاعی آمل و آزاد آمل در بعضی از قلمرو های موضوعی (مدیریت اماکن، رسانه، رویدادها) تحقیقی مشاهده نگردید و از طرفی در بعضی دیگر از دانشگاهها در تمامی قلمرو ها حتی در موضوعاتی با بیش از یک قلمرو نیز تحقیقاتی مشاهده گردید.
۵-۳-۱-۳) قلمرو مکانی
با توجه به یافته های تحقیق مشخص گردید، اکثر تحقیقات انجام شده با ۵/۴۸ درصد در سایر استان های کشور و کمترین تحقیقات در سطح جهانی با ۰۴/ درصد در مجموع پایان نامه ها انجام شده است. از طرفی در بین دانشگاه های مختلف دانشگاه آزاد ساری با ۹/۵۵ درصد بیشترین قلمرو مکانی سایر استان های کشور را به خود اختصاص داده است و قلمرو مکانی جهانی تنها در دانشگاه غیر انتفاعی شمال با ۱درصد مشاهده شده است.
۵-۳-۱-۴) جنسیت پژوهشگران
با توجه به یافته های تحقیق مشخص گردید، پژوهشگران مرد با ۱/۵۱ درصد با اختلاف اندکی نسبت به پژوهشگران زن، با ۹/ ۴۸ درصد سهم بیشتری در نگارش پایان نامه ها درکل دانشگاه ها را به خود اختصاص داده اند. از طرفی در مقایسه بین دانشگاه های مختلف، دانشگاه مازندران و غیر انتفاعی شمال درصد بیشتری (به ترتیب ۴/۶۴ و ۲/۵۹) در پژوهشگران مرد و دانشگاه آزاد واحد ساری و واحد آمل درصد بیشتری( به ترتیب ۸/۶۱ و ۳/۵۶ ) در پژوهشگران زن را در این تحقیق به خود اختصاص داده اند.
۵-۳-۱-۵) وضعیت هدایت پایان نامه ها توسط استاد راهنما
با توجه به یافته های تحقیق مشخص گردید، استاد کد ۱۳ با ۹/۱۶ درصد بیشترین و اساتید با کدهای مختلف با ۰۴/ درصد کمترین نقش هدایت پایان نامه، در مجموع پایان نامه ها را به خود اختصاص داده اند. از طرفی در بین دانشگاه های مختلف دانشگاه غیر انتفاعی شمال، از نظر پراکندگی استاد راهنما و تنوع (تفاوت) در اساتید نسبت به سایر دانشگاه ها، وضعیت مطلوب را به خود اختصاص داده است و در این میان بعضی اساتید تنها در یک دانشگاه ( به عنوان مثال کد ۳۰) و بعضی در دو دانشگاه ( به عنوان مثال کد ۱) و بعضی در سه دانشگاه ( به عنوان مثال کد ۳) و اساتید کد ۶ و ۷ در تمامی دانشگاه ها به عنوان استاد راهنما حضور داشته اند.
۵-۳-۱-۶) وضعیت هدایت پایان نامه ها توسط استاد مشاور
با توجه به یافته های تحقیق مشخص گردید، استاد کد ۱ با ۴/۱۲ درصد بیشترین و اساتید با کدهای مختلف با ۰۴/ درصد کمترین نقش هدایت پایان نامه، در مجموع پایان نامه ها را به خود اختصاص داده اند. از طرفی در بین دانشگاه های مختلف دانشگاه غیر انتفاعی شمال، از نظر پراکندگی استاد مشاور و تنوع (تفاوت) در اساتید نسبت به سایر دانشگاه ها، وضعیت مطلوب را به خود اختصاص داده است و در این میان بعضی اساتید تنها در یک دانشگاه ( به عنوان مثال کد ۳) و بعضی در دو دانشگاه ( به عنوان مثال کد ۱) و بعضی در سه دانشگاه ( به عنوان مثال کد ۷) و تنها استاد کد ۶ در تمامی دانشگاه ها به عنوان استاد مشاور حضور داشته اند.
۵-۳-۱-۷) وضعیت تاریخ دفاع پایان نامه ها
با توجه به یافته های تحقیق مشخص گردید، بهار و تابستان سال ۱۳۹۲ با ۱۰۴ دفاع پایان نامه و ۱/۳۹ درصد بیشترین و بهار و تابستان سال ۱۳۸۵ و ۱۳۸۴ با ۱ دفاع پایان نامه و ۰۴/ درصد کمترین تعداد دفاع را در مجموع پایان نامه ها به خود اختصاص داده اند. از طرفی در بین دانشگاه های مختلف دانشگاه مازندران از بهار و تابستان سال ۱۳۸۴ به عنوان با سابقه ترین و دانشگاه آزاد واحد آمل از سال ۱۳۹۲ به عنوان نوپا ترین دانشگاه روند دفاع از پایان نامه ها را به خود اختصاص داده اند.
۵-۳-۱-۸) وضعیت تعداد نویسندگان در پایان نامه ها
با توجه به یافته های تحقیق مشخص گردید، نگارش پایان نامه توسط ۳ نفر با ۷/۸۸ درصد بیشترین و توسط کمتر از ۳ نفر با ۳/۲ درصد کمترین سهم را در مجموع پایان نامه ها به خود اختصاص داده اند. قابل توجه این که در نگارش پایان نامه توسط بیش از سه نفر، راهنمایی و یا مشاوره، توسط دو استاد صورت پذیرفته است و در نگارش پایان نامه با دو نفر نیز تنها با کمک استاد راهنما انجام شده است. از طرفی در بین دانشگاه های مختلف به غیر از دانشگاه غیر انتفاعی شمال، پایان نامه ها توسط سه نفر و یا بیش از سه نفر نگاشته شده است و پایان نامه ای توسط دو نفر نگارش نیافته است.
۵-۳-۱-۹) رنگ جلد پایان نامه ها
با توجه به یافته های تحقیق مشخص گردید، رنگ آبی با ۸/۸۶ درصد بیشترین و سایر رنگ ها با ۰۸/ درصد کمترین سهم رنگ را در مجموع پایان نامه ها به خود اختصاص دادهاند. از طرفی با مقایسه بین دانشگاه های مختلف مشاهده گردید، با توجه به نوپا بودن گرایش مدیریت ورزشی در دانشگاه آزاد آمل از رنگ آبی و در دو دانشگاه آزاد ساری و غیر انتفاعی شمال از رنگ آبی و مشکی در تدوین پایان نامه ها استفاده شده است و تنوع در رنگ های پایان نامه ها تنها در دانشگاه مازندران مشاهده می شود.
۵-۳-۱-۱۰) تعداد صفحات کل پایان نامه
با توجه به یافته های تحقیق مشخص گردید، نگارش اکثر پایان نامه ها، با ۲/۶۳ درصد بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ صفحه و نگارش بیش از ۱۵۰ صفحه با ۴/۱۲ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین تعداد صفحه را به خود اختصاص داده اند. از طرفی با مقایسه بین دانشگاه های مختلف مشاهده گردید، اکثر پایان نامه ها بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ صفحه نگاشته شده است و قابل توجه این که در دانشگاه غیر انتفاعی شمال، نگارش پایان نامه بیش از ۱۵۰ صفحه با ۳/۲۲ درصد در جایگاه دوم قرار دارد، بر خلاف سایر دانشگاه ها که نگارش کمتر از ۱۰۰ صفحه در جایگاه دوم قرار داشت.
۵-۳-۱-۱۱) تعداد صفحات بخش مقدمه و بیان مسئله
با توجه به یافته های تحقیق مشخص گردید، این بخش در اکثر پایان نامه ها با ۶/۸۱ درصد، بین ۳ الی ۶ صفحه نگارش شده است. نگارش این بخش بیش از ۶ صفحه با ۴/۱۲درصد در جایگاه بعدی قرار دارد. از طرفی با مقایسه بین دانشگاه های مختلف مشاهده گردید، این بخش، در تمامی دانشگاه ها بین ۳ الی ۶ صفحه نگارش شده است. نگارش این بخش از پایان نامه در دانشگاه آزاد واحد آمل، در هیچ یک از پایان نامه ها کمتر از ۳ صفحه مشاهده نشد.
۵-۳-۱-۱۲) تعداد صفحات فصل دو
با توجه به یافته های تحقیق مشخص گردید، این فصل در اکثر پایان نامه ها با ۶/۴۹ درصد، کمتر از ۵۰ صفحه نگارش شده است. نگارش پایان نامه با ۴۴/ درصد بین ۵۰ الی ۸۰ صفحه در جایگاه بعدی قرار دارد. از طرفی با مقایسه بین دانشگاه های مختلف مشاهده گردید، نگارش این فصل پایان نامه، بین تمامی دانشگاه ها دارای تنوع و بعضا تفاوت های آشکاری می باشد.
۵-۳-۱-۱۳) تعداد صفحات فصل پنج
با توجه به یافته های تحقیق مشخص گردید، نگارش این فصل با ۹/۵۷ درصد بین۱۰ الی۲۰ صفحه و نگارش بیش از ۲۰ صفحه با ۴/۹ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین تعداد صفحات را در مجموع پایان نامه ها به خود اختصاص داده اند. از طرفی با مقایسه بین دانشگا های مختلف مشاهده گردید، نگارش این فصل پایان نامه در تمامی دانشگاه ها از الگوی یکسانی پیروی می نماید.
۵-۳-۱-۱۴) تعداد صفحات بخش ضمیمه
با توجه به یافته های تحقیق مشخص گردید، گردآوری این بخش با ۷/۴۱ درصد کمتر از ۵ صفحه بیشترین و بالای ۱۰ صفحه با ۳/۸ درصد کمترین تعداد صفحه در مجموع پایان نامه ها را به خود اختصاص داده اند. البته ۲/۱۰ درصد از پایان نامه ها نیز فاقد بخش ضمیمه می باشند. از طرفی با مقایسه بین دانشگا های مختلف مشاهده گردید، گردآوری این بخش بین تمامی دانشگاه ها دارای تنوع و بعضا تفاوت های آشکاری می باشد.
۵-۳-۱-۱۵) تعداد کلید واژه
با توجه به یافته های تحقیق مشخص گردید، اکثر پایان نامه ها با ۱/۷۱ درصد کمتر از ۵ کلید واژه و ۹/۱۰ درصد بیش از ۵ کلید واژه، در مجموع پایان نامه ها به خود اختصاص داده اند و ۴/۳ درصد پایان نامه ها نیز بدون کلید واژه هستند. از طرفی با مقایسه بین دانشگاه های مختلف مشاهده گردید، تعداد کلید واژه ها در دانشگاه های مختلف از الگوی نسبتا یکسانی پیروی می کند و نیز در دو دانشگاه غیر انتفاعی شمال و آزاد آمل، پایان نامه ای بدون کلید واژه وجود ندارد.
۵-۳-۱-۱۶) تعداد کلید واژه مورد استفاده در عنوان پایان نامه
با توجه به یافته های تحقیق مشخص گردید، پایان نامه ها با ۳/۳۸ درصد و سه کلید واژه بیشترین و کمتر از سه کلید واژه با ۳/۲۶ درصد، کمترین تعداد کلید واژه مورد استفاده در عنوان را در مجموع پایان نامه ها به خود اختصاص داده اند. از طرفی با مقایسه بین دانشگاه های مختلف مشاهده گردید، این شاخص بین تمامی دانشگاه ها دارای تنوع و بعضا تفاوت های آشکاری می باشد.
۵-۳-۱-۱۷) تعداد اهداف تحقیق
با توجه به یافته های تحقیق مشخص گردید، اکثر پایان نامه ها دارای ۵ الی۱۰ هدف تحقیق با ۶۵/ درصد و بیش از ۱۰ هدف تحقیق با ۱۵/ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین تعداد اهداف تحقیق را در مجموع پایان نامه ها به خود اختصاص داده اند. در ۰۸/ درصد پایان نامه ها نیز هدف تحقیقی یافت نشد. از طرفی با مقایسه بین دانشگاه های مختلف مشاهده گردید، اکثر پایان نامه ها از ۵ الی ۱۰ هدف تحقیق برخوردار می باشند و پایان نامه ها در دانشگاه آزاد ساری با ۲/ درصد بدون اهداف می باشد.
۵-۳-۱-۱۸) تعداد فرضیه تحقیق
با توجه به یافته های تحقیق مشخص گردید، اکثر پایان نامه ها دارای ۵ الی۱۰ فرضیه تحقیق با ۶/۵۲ درصد و پایان نامه ها مشترکا با ۴/۱۵ درصد، کمتر از ۵ فرضیه و بیش از ۱۰ فرضیه تحقیق را در مجموع پایان نامه ها به خود اختصاص داده اند. در ۵/۱۶ درصد پایان نامه ها فرضیه تحقیقی وجود نداشت. از طرفی با مقایسه بین دانشگاه های مختلف مشاهده گردید، اکثر پایان نامه ها از ۵ الی ۱۰ فرضیه تحقیق برخوردار می باشند و در بقیه موارد تقریبا از الگوی یکسانی پیروی می نمایند و به غیر از دانشگاه مازندران گزینه بیش از ۱۰ فرضیه تحقیق در رتبه دوم قرار دارد.
۵-۳-۱-۱۹) تعداد سوال تحقیق