۲-۳-۱- تیرکهای طولی بال[۳۱]
تیرکهای طولی از اجزای تشکیل دهنده بال، دم افقی و عمودی هواپیما میباشد که نقش اصلی در تحمل بارهای وارد بر این سازهها در حین پرواز و تحمل وزن سازه را دارد. تیرکهای طولی از ریشه تا نوک بال به صورت عمود یا زاویهدار نسبت به بدنه نصب میشوند. تعداد نصب این تیرکها به نوع هواپیما بستگی دارد، معمولا تعداد تیرکهای طولی در هواپیماهای مسافربری کمتر از هواپیماهای جنگده است. نامگذاری تیرکهای طولی بر اساس موقعیت مکانی نصب و تحمل بار انجام می شود. برای مثال اگر مقدار بیشتری از بارهای وارده توسط یکی از تیرکها تحمل شود، تیرک طولی اصلی نامیده می شود.
ساختمان هر بال ممکن است از یک یا چند تیرک مستقل تشکیل گردد، در این شرایط هر دو تیرک میتوانند یک ساختار مستقل و قوی به نام جعبه تیرک[۳۲] تشکیل دهند که در این حالت اجزاء سازهای فرعی لبه حمله و لبه فرار بال به آن متصل میشوند. بال بعضی از هواپیماها دارای یک تیرک[۳۳] میباشد و در بعضی از هواپیماها بال دارای چند تیرک[۳۴] است.
تیرکهای طولی یکی از اعضای بسیار مهم بال است. زمانی که دیگر اعضای بال تحت بار قرار میگیرد اکثر تنشهای حاصله به تیرکها منتقل می شود.
شکل۲-۵: اجزای تشکیل دهنده تیرک طولی]۴۲[ |
-
- شکلهای رایج تیرکهای طولی
با توجه به اهمیت تیرکهای طولی در تحمل نیروها، متناسب با نوع کاربرد، نمونههایی از تیرکهای طولی با سطح مقطع متفاوت ساخته شده اند. سطح مقطع مستطیلی، دایرهای، I و C نمونههای رایج میباشند. این تیرکها توسط پیچ به بالا و پایین سطح بال متصل میشوند.
شکل۲-۶: انواع رایج تیرکهای طولی]۴۲[ |
-
- وظایف عمده تیرکهای طولی
تیرکهای طولی تحت گستره وسیعی از انواع بارها میباشند، نیروهای آیرودینامیکی، سازهای، توربولانس، تند باد و نمونههایی از این نیروها میباشند.
-
- مقاومت در برابر ممان ایجاد شده در اثر نیروی وزن
هنگامیکه هواپیما در حالت سکون روی زمین قرار گرفته است، وزن سازه هایی مانند دم و بال به سمت پایین باعث ایجاد ممان خمشی می شود، در این میان تیرکهای طولی در سراسر این سازهها مانند تیر یک سر درگیر عمل کرده وجلوی اثر بارهای خمشی را میگیرد. در هواپیماهای تجاری پیشرفته علاوه بر وزن سازه، سیستم سوخت و موتور نیز باعث ایجاد ممان خمشی میشوند، برای این هواپیماها، تیرکهای طولی با مقاطعی ساخته میشوند که اثرات این موارد را نیز تحمل کنند.
-
- مقاومت در برابر ممان خمشی ایجاد شده در اثر نیروی برآ
وظیفه اصلی بال هواپیما تولید نیروی برآ میباشد. این نیرو در اثر اختلاف فشار بین سطوح بالایی و پایینی بال به سمت بالا ایجاد می شود. نیروی برآ تولید شده، باعث ایجاد ممان خمشی به سمت بالا در این سازهها می شود. با توجه به گیردار بودن ریشه تیرکهای طولی، وجود تیرکهای طولی باعث مقاومت در برابر ممان خمشی و تغییر مکان به سمت بالا میگردد.
-
- مقاومت در برابر نیروی پسا
حرکت هواپیما در جریان هوا باعث ایجاد نیرویی در خلاف جهت حرکت آن می شود که این نیرو پسا نام دارد. با افزایش سرعت و عدد ماخ مقدار پسا افزایش مییابد. نحوه قرار گیری تیرکهای طولی باعث مقاومت در برابر این نیرو می شود.