یافتههای تحقیقات انجام شده توسط سایر محققین از جمله شریعتمداری (۱۳۹۰)، حسینپور(۱۳۹۰)، فضلالهی (۱۳۸۸)،کریمیان وهمکاران(۱۳۸۷)، شکیب و رجایی (۱۳۸۵)، سرشتی، کاظمیان و دریس (۱۳۸۴)، کیم( ۲۰۰۵ )،همسلی- برون( ۲۰۰۴ )، رایت براون و اسلومن ( ۱۹۹۶ )، یافته تحقیق حاضر را تائید مینماید.
بحث پیرامون فرضیه پنجم: موانع فردی بر انجام پژوهش تاثیرگذار است.
برای بررسی این فرضیه، با توجه به اینکه مقیاس اندازه گیری در حد فاصلهای و کمی است، از آزمون t تک نمونه ای استفاده شد.همان طور که در جدول ۱۸-۴ مشاهده می شود مقدار t محاسبه شده با درجه آزادی ۱۱۶ در سطح معناداری (۰۰۰/۰ P<) بزرگتر از مقدار بحرانی میباشد. بنابراین فرض صفر عدم تفاوت بین میانگین نمونه و میانگین نظری رد می شود. همچنین میانگین نمونه بزرگتر از میانگین نظری (۳) است، بنابراین میتوان گفت موانع فردی بر انجام پژوهش تاثیرگذار است و اعضای هیأت علمی وجود رابطه بین موانع فردی وپژوهش را تائید نمودند.
یافتههای تحقیقات انجام شده توسط سایر محققین از جمله سپهرینیا(۱۳۹۱)، حسینپور (۱۳۹۰)، نوروزی و همکاران (۱۳۹۰)، شریعتمداری(۱۳۹۰)، رضائیان وهمکاران(۱۳۸۸)، فضلالهی (۱۳۸۸)، کریمیان وهمکاران(۱۳۸۷)، سرشتی، کاظمیان و دریس(۱۳۸۴)، کاریون وهمکاران (۲۰۰۴)، کمیسیون جامعه اروپا (۲۰۰۳)، یافته تحقیق حاضر را تائید مینماید.
بحث پیرامون فرضیه ششم: موانع مدیریتی - سازمانی بر انجام پژوهش تأثیرگذار است.
برای بررسی این فرضیه، با توجه به اینکه مقیاس اندازه گیری در حد فاصلهای و کمی است، از آزمون t تک نمونه ای استفاده شد. همانطور که در جدول ۱۹-۴ مشاهده می شود مقدار t محاسبه شده با درجه آزادی ۱۱۶ در سطح معناداری (۰۰۰/۰ P<) بزرگتر از مقدار بحرانی میباشد. بنابراین فرض صفر عدم تفاوت بین میانگین نمونه و میانگین نظری رد می شود. همچنین میانگین نمونه بزرگتر از میانگین نظری (۳) است، بنابراین میتوان گفت موانع مدیریتی -سازمانی بر انجام پژوهش تاثیرگذار است و اعضای هیأت علمی وجود رابطه بین موانع مدیریتی -سازمانی وپژوهش را تائید نمودند.
یافتههای تحقیقات انجام شده توسط سایر محققین از
جمله:سپهرینیا(۱۳۹۱)، نوروزی و همکاران (۱۳۹۰)، حسینپور (۱۳۹۰)، رضائیان وهمکاران (۱۳۸۸)، فضلالهی (۱۳۸۸)، کریمیان وهمکاران(۱۳۸۷)، شکیب و رجایی (۱۳۸۵)، عابدینی و همکاران(۱۳۸۵)، سرشتی، کاظمیان و دریس (۱۳۸۴)، همسلی برون ( ۲۰۰۴ )، کمیسیون جامعه اروپا (۲۰۰۳)، کوک ( ۲۰۰۱)، بنیس(۱۹۹۱)، یافته تحقیق حاضر را تائید مینماید.
از این یافته ها میتوان چنین استنباط کرد: بر اساس نتایج مطالعه حاضر بایستی جهت ترغیب و اشاعه روحیه تحقیق، مسئولین دانشگاه نسبت به تأمین ابزار و امکانات، از بین بردن بوروکراسیهای اداری، کاهش واحدهای تدریس بازنگری در فرایند تصویب طرح های پژوهشی، توانمندسازی نیروی انسانی، توجه به کاربست نتایج، طراحی سیستم اطلاعاتی و ارتباطاتی، توانمندسازی نیروی انسانی، طراحی سیستم اطلاعاتی و ارتباطاتی توجه ویژه مبذول دارند و علاوه بر آنلازم است ساختار اداری نظام پژوهشی دانشگاه با به کارگیری مدیران پژوهشی کارآمد، به سمت تسهیل ارتباطات و همکاریهای علمی، استفاده از فرصتهای آموزشی و پژوهشی و تدارک آسان و به موقع منابع علمی و تحقیقاتی سوق یابد. طبیعی است که هرچه موانع در مسیر پژوهش و پژوهشگر کمتر باشد تمایل به پژوهش افزایش مییابد.
۳-۵ محدودیتها و مشکلات تحقیق
در پژوهش حاضر با تمام تلاشی که برای انجام بهتر و کاملتر آن صورت پذیرفت اما در هر حال پژوهشگر با محدودیت هایی مواجه بود که موارد زیر از جمله مهمترین آنها میباشد.
۱-۳- ۵ محدودیتهای خارج از دست محقق
کمبود کتب جدید التألیف در زمینه موضوع پژوهش
نبود آمار صحیح ودقیق در زمینه پژوهش در دانشگاه فرهنگیان
چون این پژوهش تنها در دانشگاه فرهنگیان (پردیسها و مراکز آموزش عالی شهر تهران) انجام پذیرفته، ممکن است قابل تعمیم به جامعه آماری دیگر نباشد.
نبود پرسشنامه استاندارد در این زمینه موجب شد که برای انجام پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردد.
همکاری نه چندان جدی برخی نمونه های آماری ممکن است در تکمیل پرسشنامه توسط آنها بیتأثیر نباشد.
۲-۳-۵ محدودیتهای در دست محقق
در این تحقیق به موانع درون سازمانی پرداخته شده است در حالی که ممکن است بخش زیادی از مشکلات مخققین در راه انجام پژوهش ناشی از مشکلات بیرون از سازمان باشد.
جامعه تحقیق پژوهش حاضر به اعضای هیأت علمی شاغل در دانشگاه فرهنگیان (پردیسها و مراکز آموزش عالی شهر تهران) محدود شده است.
محدود کردن ابزار جمع آوری اطلاعات به پرسشنامه به عنوان یک ابزار اندازه گیری و جمع آوریداده ها
۴-۵پیشنهادهای تحقیق
۱-۴-۵پیشنهادهای کاربردی مبتنی بر یافتههای تحقیق
با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق میتوان پیشنهادهایی به شرح زیر در جهت بهبود کمیت وکیفیتهای پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان ارائه نمود.
پیشنهاد می شود استادان در زمینه پژوهش آموزش کافی ببیندزیرا بسیاری از استادان با روش تحقیق بیگانهاند، ضرورت دارد که برای آشنایی آنها با روش تحقیق دورههایی به صورت الزامی برنامه ریزی و اجرا شود و برای قبولی آنها در این دورهها امتیازاتی قائل شد.
پیشنهاد می شود بخشی از ساعات تدریس استادان در طول هفته به امر پژوهش اختصاص یابد، جهت تحقق این امر لازم است قوانین ارتقاءبه نفع پژوهش اصلاح شود تا با ایجاد انگیزه های مادی ومعنوی پژوهش به عنوان یک امر موظف انجام پذیرد.
پیشنهاد می شود با اعطای فرصتهای مطالعاتی به استادانی که در زمینه پژوهش علاقه مندی و شایستگی خود را به اثبات رساندهاند، باعث تقویت انگیزه پژوهش و در نتیجه توسعه پژوهش در آموزش عالی شد.
با توجه به اهمیت نظام اداری و مدیریتی در ارتباط با رشد تحقیقات در نظام آموزشی و ترغیب استادان بدین امر، پیشنهاد می شود اقدامات ضروری برای تحول اساسی مقررات اداری ومالی حاکم بر نظام آموزش در جهت حذف ساختار نامناسب دیوانسالاری (بوروکراسی)، انعطافپذیری مقررات، تعیین سیستمی عملی برای برای انتخاب مدیران کاردان،کاهش مقررات دست وپاگیر اداری، ایجاد ثبات در مدیریت وجو اعتماد جهت تقویت مدیریت پژوهشی صورت پذیرد و ساختار، تشکیلات مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی به سمت پژوهش و تحقیق دگرگون شود.
پیشنهاد میگردد جهت نظم بخشیدن به تحقیقات، جلوگیری از دوبارهکاری در پژوهشها و برای نظارت بر همه تحقیقات در سطح کشور، یک سازمان متمرکزومستقل پژوهش در کشورتأسیس شود.
توجه به وضعیت معیشت اعضای هیأت علمی و اختصاص بودجه پژوهشی در حدی که پشتوانه مالی مناسبی برای فراهم سازی امکانات و تجهیزات پژوهشی فراهم آورد .
۲-۴-۵پیشنهاد به پژوهشگران آتی
دراین مطالعه موانع موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان ( پردیسها ومراکز آموزش عالی شهر تهران) مورد بررسی قرار گرفت لذا پیشنهاد میگردد از دیدگاه سایر اعضای دانشگاه فرهنگیان نظیر دانشجویان و کارمندان نیز مورد بررسی قرار گیرد .
پیشنهاد میگردد در صورت امکان این پژوهش در سایر پردیسها ومراکز آموزش عالی کشور نیز صورت پذیرد.
پیشنهاد میگردد مدیران محترم سیاستگذار پژوهش دانشگاه فرهنگیان از نتایج این تحقیق بهره برداری مفید، جهت رفع موانع پژوهش در دانشگاه نمایند و در جهت رسیدن به آینده پژوهشی پربارتر گامهای استوارتری بردارند.
منابع و مآخذ
منابع فارسی
- آقازاده ، احمد (۱۳۸۲). راه های فراهم کردن زمینه کاربست یافته های پژوهشی در آموزش وپرورش، گزارش نخستین سمینار ادواری پژوهش در آموزش وپرورش ، تهران: پژوهشکده تعلیم وتربیت
- امیری، رضا(. (۱۳۸۱پژوهش علمی وموانع آن در ایران، فرهنگ پژوهش ،ش۱۰۰، ص ۵۳-۵۲
- امینایی، مریم (۱۳۷۳). بررسی علل عدم گرایش استادان و معلمان به تحقیق و تتبع، تهران: موسسه ی تحقیقات تربیتی دانشگاه تربیت معلم
- برومند، زهرا (۱۳۸۸). بهبود و باز سازی سازمان ها(مدیریت تحول). تهران: جنگل
- تکمیل همایون، ناصر(۱۳۸۵). آموزش و پرورش در ایران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
- جین، آر.کی و اچ.سی. ترایاندیس (۱۳۷۶). مدیریت بر مدیریت ناپذیر: مدیریت سازمانهای تحقیقاتی ترجمه : مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، دفترمطالعات.
- حسینپور، محمد (۱۳۹۰). بررسی فعالیت پژوهشی اعضای هیأت علمی رشته های علوم انسانی دانشگاه های اهواز.یافتههای نو در روان شناسی، دوره ۲، شماره ۱۹.
-خورشیدی، عباس و قریشی سید حمیدرضا (۱۳۸۱). راهنمای تدوین رساله و پایان نامه تحصیلی(از نظریه تا عمل). تهران: یسطرون
- دادخواه، بهروز؛ محمدی، محمد علی و پور ناصری، شهناز ومظفری، ناصر و ادهم، داود(۱۳۸۲). دید گاه اعضای هیات علمی دانشگاه های استان اردبیل در مورد تحقیق وموانع تحقیق دراین دانشگا ها.
- دانایی فرد، حسن(۱۳۸۸). تحلیلی برموانع تولید دانش در حوزه علوم انسانی: رهنمودهایی برای ارتقاء کیفیت ظرفیت سیاست ملی علم ایران. فصلنامه سیاست و فناوری، دوره ۲،شماره ۱،ص۱۶-۱
- دستجردی، احمد؛ انوری، داود و صدور (۱۳۸۳). نقش دانشگاه و پژوهش در توسعه ملی، دایره المعارف آموزش عالی تهران : بنیاد دانشنامه فارسی
- دلاور، علی (۱۳۷۴). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی واجتماعی تهران: رشد
- دیویی، جان (۱۳۶۹)منطق،تئوری تحقیق، ترجمه علی شریعتمداری تهران : دانشگاه تهران
- سادئی، علی (۱۳۹۰). روش تحقیق و آماربه زبان ساده. تهران: شلاک
-رضائیان، محس؛ اسد پور، محمد و هادوی، مریم(۱۳۹۲). تحقیقات نظام سلامت، سال نهم، شماره سوم، (ص ۲۷۶-۲۶۹)
- ساکی،رضا(۱۳۸۵). تفکر نظام گرا پیش نیاز توسعه پژوهش در حوزه علوم انسانی.تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطاالعات فرهنگی
- ساکی،رضا (۱۳۹۳). تأملی کلی بر ابعاد پژوهش در دانشگاه فرهنگیان. پژوهشنامه دانشگاه فرهنگیان، ص۵
- سپهرینیا، مهدی(۱۳۹۲). بررسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشکده های پزشکی و دندانپزشکی شرق کشور در سال تحصیلی۹۲-۹۱.پایان نامه کارشناسی ارشد
- سرشتی، منیژه؛ کاظمیان، افسانه و دریس ،فاطمه(۱۳۸۹). موانع انجام تحقیقات از دیدگاه اساتید و کارکنان دانشگاه علوم پژشکی شهر کرد مجله راهبر دهای آموزش ، دوره ۲، شماره۳، (ص۵۷-۵۱ )
- سکاران، اوما، ترجمه: صائبی، محمد و شیرازی، محمود(۱۳۸۶). روش های تحقیق در مدیریت. تهران: مؤسسه آموزش عالی وپژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
- شرکاییاردکانی، جواد(۱۳۸۶).تربیت معلم در اسناد شورای عالی آموزش وپرورش، دبیرخانه شورای عالی آموزش وپرورش
پایان نامه های انجام شده درباره : آسیب شناسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی ...