گروه نمونه و روش نمونه گیری
در این تحقیق به دلیل محدودیت در جامعه آماری گروه نمونه وجود نداشته و کل افراد سرشماری می شوند.
روش گردآوری اطلاعات
-
-
- کتابخانه ای : برای تدوین مباحث نظری مطالعات کتابخانه ای (کتب ، پایان نامه ها و مقالات پژوهشی) انجام گرفت. سپس به روش فیش برداری داده های آن با توجه به متغیرهای پژوهش جمع آوری گردید.
-
-
- میدانی : برای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه مقایسه زوجی در بین جامعه آماری توزیع گردید. سپس پاسخ دهندگان نسبت به تکمیل آن اقدام نمودند و پس از آن تجزیه و تحلیل داده ها صورت گرفت.
ابزار گردآوری داده ها
به منظور شناسایی عوامل اثر گذار بر موفقیت شعب بانک ملی استان در تجهیز منابع مالی ابتدا پرسشنامه باز (پیوست شماره۳)در اختیار جامعه خبرگان قرار گرفت. سپس یافته های حاصل از مطالعات کتابخانه ای و داده های پرسشنامه جمع آوری شده از سوی خبرگان مورد بررسی قرار گرفت که حاصل آن تعیین شاخص های قابل اندازه گیری مؤلفه های اصلی تحقیق است. پس از آن پرسشنامه دو بعدی مقایسه های زوجی (عوامل اثرگذار) طراحی شد.این پرسشنامه در اختیار جامعه خبرگان قرار گرفته تا میزان ارجحیت هر یک از عوامل اثرگذار در سطرها با ستون ها در مقیاس رتبه ای ۱ الی ۹ مورد مقایسه قرار گیرد. (پیوست شماره ۴)
روایی[۱۲] و پایایی[۱۳] ابزار اندازه گیری
روایی یا اعتبار معرف درجه ای است که یک وسیله اندازه گیری ، می تواند یک متغیر را بر اساس تعریف خاصی ، سنجش کند. به عبارت دیگر، درجه مثبت بودن پاسخ به این سوال را که :
«آیا وسیله سنجش ، فقط همان چیزی را که می خواهیم اندازه گیری کنیم ، می سنجد یا نه ؟» مشخص می کند.(ظهوری ، ۱۳۷۸ ، ۱۲۷)
برای اعتبار (روایی) ابزار اندازه گیری روش های متعدد وجود دارد که یکی از آنان روایی صوری (ظاهری) است . به این معنی که افراد متخصص نظر می دهد که آیا محتوای آزمون ، همان چیزی را که عنوان آن بیان می دارد، اندازه می گیرد، یا خیر . از این رو برای سنجش روایی ابزار اندازه گیری ابتدا مطالعات کتابخانه ای انجام گرفت. سپس نظرات خبرگان در خصوص عوامل موثر بر موفقیت شعب بانک در تجهیز منابع مالی جمع آوری شد. سپس شاخص های شناسایی شده برپنج عامل(کارآمدی مدیریتی، کارآمدی منابع انسانی، کارآمدی فناوری اطلاعات و ارتباطات، رضایت مشتریان و عوامل محیطی ) دسته بندی شد و در اختیار استاد راهنما، مشاور و اهل فن قرار گرفت . آنان پس از مطالعه نظرات اصلاحی خود را اعلام داشتند که پس از انجام اصلاحات لازم توسط محقق مجدداً ابزار اندازه گیری برای تایید نهایی در اختیار آنان قرار گرفت . نامبردگان محتوای پرسشنامه را از نظر صوری مورد تایید قرار دادند.
ضمناً برای پایایی ( قابلیت اعتماد) واژه های مختلفی چون : سازگاری، ثبات ، دقت و صحت به کار رفته و به صور مختلف نیز تعریف شده است که یکی از آنان به عنوان قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری تعریف می شود. قابلیت اعتماد مساوی است با سازگاری و عبارت است از یکسانی اندازه های صفت به دست آمده در آزمودنی ها، در دوبار اندازه گیری از یک آزمون و یا در دو آزمون مشابه (همتا). ( ظهوری، ۱۳۷۸، ۱۳۴) لذا برای تعیین قابلیت اعتماد ( پایایی) ابزار اندازه گیری در این پژوهش از نرخ ناسازگاری I.R استفاده می شود. به این معنی که چنانچه مقدار باشد، سازگاری ابزار اندازه گیری مورد تایید قرار می گیرد . جدول زیر میزان نرخ ناسازگاری را نشان می دهد. (پیوست شماره۵)
جدول شماره ۳-۱- نرخ ناسازگاری
۱۴۹/۲۱ | (بیشترین مقدار ویژه ) |
۰۶/۰ | شاخص ناسازگاری |
۵۹/۱ | |
۰۳۸/۰ | ( نرخ ناسازگاری) |
چون کوچکتر از ۱/۰ است سازگاری ماتریس نهایی پذیرفته می شود. |
متغیرهای پژوهش
متغیرهای اصلی پژوهش با توجه به مدل مفهومی تحقیق شامل عوامل کلیدی موفقیت شعب بانک در تجهیز منابع مالی است این عوامل اثرگذاری عبارتند از :
الف- کارآمدی مدیریتی شامل: ۱- مشارکت در تصمیم گیری ۲- ترغیب کارکنان به یادگیری کار تیمی ۳- توجه به کاهش هزینه ها ۴- افزایش سودآوری ۵- جذب مشتریان جدید ۶- ارزشیابی عملکرد ۷- توجه به نتایج ارزشیابی.
ب- مؤلفه کارآمدی منابع انسانی شامل: ۱- تعهد سازمانی ۲- داشتن مهارت های ارتباطی ۳- خلاقیت و نوآوری در کار ۴- بهبود عملکرد شغلی ۵- یادگیری مستمر
پ- مؤلفه کارآمدی فناوری اطلاعات شامل : ۱- بکارگیری اتوماسیون اداری ۲- دریافت و پرداخت الکترونیک ۳- بانکداری مجازی
ت- مؤلفه رضایت مشتریان شامل: ۱- بهبود در کیفیت خدمات ۲- سرعت در انجام خدمات ۳- دقت در انجام خدمات ۴- پاسخگویی به نیاز مشتریان
ث- مؤلفه عوامل محیطی شامل : ۱- آراستگی فضا و محیط شعب ۲- موقیت فیزیکی و مکان اسقرار شعبه
روش های آماری تجزیه و تحلیل داده ها
در این تحقیق علاوه بر بکارگیری روش های آماری توصیفی، از تکنیک AHP برای پاسخ به سوالات تحقیق استفاده شد .