یافته های تحقیق اهمیتی عملیاتی و کاربردی تئوریکالی دارد. مدیران قادر به پرورش رضایت شغلی و تعهدات مؤثر سازمانی از طریق عملکرد ارتباطات درونی سازمان نخواهد بود مگر اینکه آنها به شناسایی و درک اطلاعات معتبر توسط کارمندان بپردازند. دوم اینکه مدیران باید فهم ودرکی روشن از کیفیت وکمیت اطلاعات مورد علاقه کارمندان در صورت تمایل به طراحی سیستم های ارتباطات داخلی که نیاز اطلاعاتی کارمندان را برآورده می سازد ، داشته باشند.در نهایت ، یکی باید این امکان را برای کارکنان فراهم آورد که رضایت از ارتباطات مکانی اساسی و اولیه برای فعالیت های همه سازمان ها فراهم می آورد و همچنین با این معیارتغییرات ادراکی اندازه گیری می شود .( کریر وبورک˛۲۰۰۸ )
۵-۵) محدودیت های تحقیق:
چهارمحدودیت در این مطالعه شناسایی شده است که آنها را شناسایی کرده ایم . اول متدولوژی به کار گرفته شده برای آزمایش واسطه ها مستلزم ساختن فرضیه هایی در مورد مطالعه توسط ما می باشد. در حالی که داده های موجود ، این فرضیه را ثابت می کنند ، اما به تحقیقات بیشتری برای ایجاد یک رابطه دقیق نیازمند خواهیم بود.دوم ، مطالعه ما روی سازمانی در بخش عمومی که در صنعت بانکداری فعال بود متمرکز شد.تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا ارتباطات شناسایی شده قابل تعمیم به انواع دیگر سازمان در صنایع دیگر می باشد لازم است؟ سوم ما در جامعه آماری مطالعه یک گروه نامتجانس از افراد که هم از نظر فرهنگی و اینکه آیا یافته های تحقیق می تواند به فرهنگ ها و اخلاقیات فراتر از فرهنگ مورد نظر تعمیم داده شوند؟در نهایت، در اینده اینکه اندازه نمونه(۲۵۶ (n= برای چنین مطالعه ای به نظر کوچک می رسید تحقیقات با مقیاس بزرگتر ابزاری برای تعیین اینکه این یافته ها می توانند جایگزین شوند ، خواهند بود. برای نتیجه گیری این تحقیق منحصراَ ارتباط بین رضایت ازارتباطات را با رضایت شغلی ، از یک سو و تعهد سازمانی از سوی دیگر ، را بررسی کرده است. تحقیقات آینده باید در حالتی تئوریکالی و عملی ارتباط این متغیر ها را کشف نماید.
۵-۶) پیشنهاداتی برای محققین آینده
۱- این پژوهش در سازمانهای دیگر انجام گیرد،
۲- مولفههای تعهد عاطفی و رضایت شغلی در سازمانهای دولتی و خصوصی مورد مقایسه قرار گیرد،
۳- رضایت ارتباطی و اقدامات ارتباطی با متغیرهای دیگر نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.
منابع
ابطحی، حسین، مولایی، ناصر، ۱۳۸۵، رابطه میان تعهد حرفهای و سازمانی، تهران، ماهنامه تدبیر، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، شماره ۱۷۷.
ازکمپ، استوارت، ۱۳۸۰، روان شناسی اجتماعی کاربرد، ترجمه ماهر، فرهاد، مشهد، آستان قدس رضوی، ۲۶۱.
انصاری، محمد اسماعیل، باقری کلجامی، علی، صالحی، مسلم، ۱۳۸۹، تعهد سازمانی از دیدگاه نظریه پردازان و نقش راهبردهای مدیریت منابع انسانی در بهبود آن، دوماهنامهی توسعهی انسانی پلیس، سال هفتم، شماره ۳۱.
ایراننژاد پاریزی ، مهدی . پرویز ساسان گهر۱۳۸۵ ، سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل تهران : انتشارات مؤسسه بانکداری ایران ، ۵۷ و۴۰۰-۴۰۱.
برزگر، ۱۳۷۴، آموزشهای حرفهای آن در تعهد سازمانی، نشریه مدیریت، شماره ۱۲۰،۳۰.
تحریر، بتول و همکاران (۱۳۸۹) ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در بیمارستانها مجله نظامی دور طبه۱۲،شماره۱،بهار۱۳۸
۷.جهانی و همکاران (۱۳۸۸)،بررسی رابطه بین تعهد سازمانی ،رضایت شغلی و ویژگی های فردی پرستاران در بخش های داخلی جراحی بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مجله پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ،سال دوازدهم.
حاجی بابایی، مریم، ۱۳۷۹، پژوهش پیرامون تأثیر فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانی کارکنان شرکت سهامی بیمه آسیا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران.
حافظ نیا ، محمدرضا ، ۱۳۸۱ ، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ، چاپ هشتم ، انتشارات سمت ، تهران:۱۷۹.
حسین زاده، علی اکبر، ۱۳۸۴، دیدگاه های نوین درباره تعهد سازمانی، نشریه تدبیر، شماره ۱۵۷.
حقیقی، محمدعلی، رحیمی نیک، اعظم، برهانی، بهاءالدین، ۱۳۸۴، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات ترمه، چاپ چهارم.
خاکی ، غلامرضا ، ۱۳۸۳ ، روش تحقیق در مدیریت ، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی ، چاپ ششم:۹۵؛۱۰۴-۱۰۵.
دلاور ، علی ، ۱۳۸۲، مبانی نظری و علمی پژوهش در علم انسانی و اجتماعی ، انتشارات رشد:۹۰و۹۹.
رشیدی، فریبا، ۱۳۸۳، بررسی روابط بین اخلاق اسلامی کار و تعهد سازمانی و نگرش نسبت به تغییر سازمانی در بین مدیران دبیرستانهای شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
رضاییان، علی، ۱۳۸۸، رفتار سازمانی چاپ اول، تهران، انتشارات سمت:۴۴،۶۹و۷۰.
ساعتچی ، محمود ۱۳۷۰. نگرش کارکنان درباره عوامل مؤثر در رضایت شغلی و ترک خدمت ، نشریه دانشکده حسابداری و مدیریت ، دانشگاه طباطبایی ، شماره ۴، ۵۸.
ساعتی، محمود(۱۳۸۸)، روانشناسی کار، کاربرد روانشناسی در کار، سازمان و مدیریت تهران، مؤسسه نشر ویرایش.
سکاران ، اوما ، ۱۳۸۱ ، روش های تحقیق در مدیریت ، ترجمه صائبی و شیرازی ، چاپ سوم.
سینگر، مارک(۱۳۷۸).مدیریت منابع انسانی ، ترجمه فریده آل آقا ، تهران:مرکز سابق آموزش مدیریت دولتی، ۷۴۶
شکرکـن ، حسین ۱۳۷۳. مردم در سازمان (زمیـنه رفـتارسازمانـی) ، تألیـف میچـل ، ترس آر ، نشر رشد ،:۲۱۵،۲۲۲-۲۲۳
شکرکن ، حسین۱۳۷۰. روانشناسی صنعتی و سازمانی ، تألیف ابراهـام کورمن ، تهـران : انتشارات رشد ، ۳۱۷-۳۱۹.
صادقی فر، جعفر، ۱۳۸۶، ارزش فردی و تعهد سازمانی، شیراز، نوید شیراز:۳۷،۶۶
طوسی ، محمدعلی (مترجم) ۱۳۷۳.رفتار سازمانی (رفتار انسانی در کار) . تألیف کیت دیویس و جان نیواستورم . تهران : مرکز آموزش مدیریت دولتی ، ۱۷۲-۱۷۳،۱۸۱-۱۸۴.
عوضپور ، عوض ۱۳۸۴ . تعهد سازمانی ، نشریه مدیریت ، شماره ۱۲۷-۱۲۸
فرنچ، درک، ساوارد، هیتر، ۱۳۷۱، فرهنگ مدیریت، ترجمه محمد صبایی، تهران، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی:۱۱۹.
فروغی و همکاران، ۱۳۸۶، رضایت شغلی و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی پاییز و زمستان
فرهنگی، علی اکبر و حسین زاده، علی، ۱۳۸۴، دیدگاه های نوین درباره تعهد سازمانی، ماهنامه تدبیر، شماره۱۰، ۱۵۷، ۱۷،۱۴
فرهنگی،علی اکبر و همکاران(۱۳۸۳).نظریه های ارتباطات سازمانی،تهران موسسه ی خدمات فرهنگی رسا:۱،۳۱،۷۲،۸۰-۸۱.
کبیری ، قاسم(مترجم)۱۳۷۶ . مبانی رفتار سازمانی ، تألیف استیفن رابینز ، انتشارات مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ، چاپ سوم ،۲۸۶،۲۸۸
کریمی، ۱۳۸۰، نسبت انگیزش به رضایت شغلی، نشریه اصلاح و تربیت، شماره ۱۳۱
کوزه چیان ،هاشم ،زراعی ،جواد و طالب پور ۱۳۸۲، بررسی ارتباط تعهد سازمانی و رضایت شغلی مدیران و معلمان مرد تربیت بدنی آموزشگاههای استان خراسان،فصلنامه المپیان،سال یازدهم ،شماره ۱و۲.
محسنیان راد، مهدی(۱۳۸۴).ارتباط شناسی ، تهران:سروش، چاپ ششم،ص ۳۶۹
مزروعی،حسین و همکاران (۱۳۸۸)ارائه ی الگوی ارتباطات سازمانی برای یک سازمان نظامی،فصلنامه پژوهش های مدیریت ،سال دوم ،شماره ۱
مقیمی، محمد، ۱۳۸۴، سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی، تهران، انتشارات ترمه:۳۹۲.
میرکمالی، سیدمحمد و همکاران، ۱۳۸۸، بررسی رابطه توانمندسازی روان شناختی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه تهران، دو ماهنامه علمی ـ پژوهشی دانشگاه شاهد، سال شانزدهم، شماره ۳۹.
نورث کوت، پارکینسون(۱۳۷۶). مهارت های مدیریت، ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی ، تهران:انتشارات آزاده،ص ۳۶-۳۷ .
اله دادی، اسماعیل، ۱۳۸۲، تعهد سازمانی، نشریه مدیریت، شماره۷۸-۲۴:۷۷.
هرسی، پال و بلانچارد، کنت، ۱۳۸۳، مدیریت رفتار سازمانی، استفاده از منابع انسانی، ترجمه کبیری، تهران، جهاد دانشگاهی:۵۷۱.
مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل (با اصلاحات)، حیدرعلی هومن، ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)
۳۹.Ahlee, kyung(2005), the effects of locus of control and organizational structure on job satisfaction and turnover intention of hotel managerial employee. Submitted to the facultyof the graduate college of the oklahma state university requirement for the degree of doctor of philosophy.
۴۰.Becker, T.E. and Billings, R.S. (1993), “Profiles of commitment: an empirical test”, Journal of
Organizational Behavior, 14, pp. 177-90.
پژوهش های پیشین با موضوع تاثیر ارتباطات سازمانی در رضایت شغلی و تعهد سازمانی ...