۲-۱۸ مزیت بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو
جستجوگر های وب مانند گوگل به هنگام جستجو، هزاران و بلکه میلیون ها نتیجه را باز می گردانند ولی تنها ۱۰ نتیجه در صفحه ی نخست دیده می شوند. آمار ها نشانگر آن است که تنها ۷% کاربران از صفحه های سوم به بعد نتایج جستجو را مرور میکنند. پس رسیدن به دهک نخست نتایج جستجو هدف بسیاری از مدیران وب سایت ها و دارندگان سایت های اینترنتی میباشد[۳۶].
وب سایت هایی که در موتورهای جستجو حضور ندارند یا به نوعی حضورشان ضعیف میباشد، بهینه نشده نامیده می شوند. به این معنا که نتوانستهاند به گونه ای در اینترنت و در جاهای مختلف حضور داشته باشند که در صفحات ابتدایی آمده یا در معرض دید عموم قرارگیرند. در حقیقت به علت بی توجهی این گونه وب سایت ها به فعالیتی که کاربر های اینترنتی بر روی اینترنت انجام میدهند، در حال از دست دادن فعالیت تجاری و کسب وکار خود میباشند. آماری که از کشورهای خارجی، خصوصا آمریکا در سایت های معتبر وجود دارد، به این ترتیب میباشد که ۶۷ درصد کاربران اینترنتی و کاربرها، جستجوگر هستند و با جستجو، سایت های خودشان را پیدا میکنند و ۴۰ درصد از آن کاربران قصد خرید دارند و خدمات و یا کالاهایی که مورد لزوم و نیازشان میباشد را از اینترنت تهیه میکنند. با چنین محبوبیت و عمومیتی بین همه مصرف کننده ها متوجه می شویم که موتورهای جستجو دارای نقش کلیدی در این زمینه میباشند[۲۰].
به کمک SEO می توان وب سایت را از صفحات انتهایی و میانی نتایج جستجوگر ها به صفحات نخست آورد، از این طریق مشتریان و بازدیدکنندگان بیشتری به وب سایت سر خواهند زد و با وب سایت و کسب و کار، افراد بیشتری آشنا خواهند شد.از این رو می توان گفت، با انجام فرایند بهینه سازی برای موتورهای جستجو بر روی وب سایت ، نمایشگاه پر بازدیدکننده و همیشگی از کسب و کار در اینترنت برپا میشود[۷].
رتبهبندی جستجوگرها به عوامل بسیار زیادی همچون عنوان HTML صفحه ، متا تگ ها (ابر دادهها) ، کلمات کلیدی و سرانجام مکان، میزان تکرار و یا چگالی کلمه های مهم در جستجو و… بستگی دارد.در کل بهینه سازی یک سایت برای موتورهای جستجو به گونه ای که در صفحه نخست جستجو ظاهر شود دانشی تخصصی است و به تجربه کاری و عملی نیازمند است[۷].
۲-۱۹ فرایند بهینه سازی موتورهای جستجو
این فرایند شامل مراحل زیر است :
-
- انتخاب کلیدواژه ها:کلیدواژه ها همان کلماتی هستند که وقتی مورد جستجو قرار می گرفتند سایت یا سند ما در صفحات نخست نتایج جستجو (حداقل ۳ صفحه اول) ظاهر شود.
-
- بکارگیری کلیدواژه ها در URL:نام دامنه سایت باید متناسب با محتوای سایت انتخاب شودوکلیدواژه ها، در نام پوشه و نام فایل بکار رود.
-
- بکارگیری کلیدواژه ها در صفحه: بهتر است در عنوان صفحه، تگ توصیف[۵۷]، تگ کلیدواژه ها[۵۸]، تگ سرصفحه، تگ تو پر ، تگ مشخصات عکس، نام فایل های عکس،متن صفحه، از کلید واژه ها استفاده گردد.
-
- تهیه نقشه سایت[۵۹]: نقشه سایت، لیستی از تمام صفحات سایت به همراه توضیح کوتاهی در مورد آنهااست که کار موتورهای جستجو را برای شناسایی صفحات سایت آسان میکند.
-
محبوبیت لینک[۶۰]:این بخش از بهینه سازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از چند جهت برسی میشود:
-
- تعداد لینک های ورودی اهمیت دارد.
-
- اهمیت و کیفیت لینک های ورودی مهم است.
-
- در متنی که لینک میشود،بهتر است کلیدواژه ای که صفحه بر مبنای آن بهینه سازی شده وجود داشته باشد.چون موتورهای جستجو این پارامتر را هم در نظر میگیرند.
-
-
- معرفی به موتورهای جستجو و دایرکتوری ها :پس از بهینه سازی موتورهای جستجو، باید آدرس و مشخصات سایت در موتورهای جستجو ثبت شود.
-
- تبلیغات در موتورهای جستجو: به کمک تبلیغات مرتبط با متن می توان مخاطبین واقعی را هدف قرار داد و ترافیک سایت را بالاتر برد. ترافیک بالا عامل بسیار مهم دیگری است که بر رتبه سایت تاثیر می گذارد[۳۶,۳۸]
۲-۲۰ نتیجه گیری
در این فصل به مفاهیم پایه ای از وبکاوی، موتورهای جستجو، تاریخچه، معماری و ساختار آنها و همچنین بهینه سازی موتوهای جستجو پرداخته شد. در فصل بعد، شخصیسازی موتورهای جستجو که زیر شاخه بهینه سازی است،روشهای آن و همچنین ساختار و روش مورد استفاده در اسنکت ، برای شخصیسازی بررسی میشود.
فصل سوم
شخصیسازی موتورهای جستجو
۳-۱ مقدمه
در این فصل ابتدا شخصیسازی موتور جستجو تعریف میشود ، اهداف آن،روشهای کمک به کاربران در جستجوی وب بررسی میشود و سپس به بررسی مراحل مختلف شخصیسازی یعنی شناخت کاربر، مدل کردن کاربر و اجرای شخصیسازی پرداخته میشود. همچنین در این فصل،اسنکت و چند روش دیگر برای شخصیسازی بررسی میگردد.
از آنجایی که امروزه موتورهای جستجو ابزار اصلی جستجوی اطلاعات موجود بر وب میباشند و علی رغم استفاده گسترده نمیتوانند نتایج جستجوی متناسب با نیاز بسیاری از کاربران را فراهم نمایند، بنابراین شخصیسازی موتورهای جستجو با هدف کمک به کاربران در یافتن اطلاعات متناسب با علایق آنها ضروری به نظر میرسد.بکارگیری ابزارهای وبکاوی در شخصیسازی موتورهای جستجو میتواند باعث افزایش کارایی عملکرد آنها شود.
۳-۲ علت شخصیسازی موتور جستجو
زمانی که کاربر از یک موتور جستجو برای بیان درخواست خود در قالب چند کلمه به عنوان پرس وجو استفاده میکند، نتایج ارائه شده ازسوی موتور جستجو، تنها به یک لیست از نتایج منتهی نمیشود بلکه اکثرموتورهای جستجو در کنار آن نتایج، امکانات دیگری را به کاربر ارائه میدهندکه میتواند در رساندن کاربر به درخواست حقیقی اش بسیار مفید باشد[۲,۱۱].
روشهای مختلفی به منظور بازیابی اطلاعات مورد استفاده قرار میگیرند که عمدتا مبتنی بر محتوا و ساختارند و از الگوریتم های مختلفی به این منظور استفاده میکنند مطالعات نشان میدهند کلمات پرس وجو کوتاه و متفاوتند و هر کاربر منظورخاصی از یک پرسوجوی مشابه دارد، در واقع همیشه نتایج ارائه شده آن چیزی نیست که کاربر انتظار آن را دارد، کاربران سلایق متفاوتی دارند اماموتور جستجو نتیجه یکسانی را برای همه آنها ارائه میدهد. اگر بتوان از سلایق کاربران در جستجو استفاده کرد مطمئنا نتایج رضایت بخش تری حاصل میشود. در واقع در چنین ساختاری، دو کاربر نتایج متفاوتی را از یک پرس وجوی یکسان دریافت میکنند.یکی از مباحث مطرح و پرطرفدار در امر بازیابی اطلاعات، شناخت رفتار کاربر[۶۱] و استفاده از سابقه رفتاری او در مشاهده صفحات وب درگذشته است تا از این رو، نتایج حاصل از موتور جستجو هر چه بیشتر به سلایق کاربر نزدیک باشد و باعث رضایت مندی بیشتر کاربران شود در واقع فرایند شخصیسازی[۶۲] موتور جستجو و بهبود نتایج حاصل از جستجوی کاربران، از زمینههای پژوهشی و باز در این حوزه است که پژوهشگران فراوانی رابه سوی خود جذب کرده و تداعیگر نتایج ارزشمندی تا به امروز است[۲,۱۱]
-
- تعریف شخصیسازی
شخصیسازی نتایج موتور جستجو یعنی متناسب بودن نتایجی که موتورهای جستجو نمایش میدهند با علایق ودانش و نیازهای کاربر.در واقع ترتیب نتایجی که در یک موتور جستجو بر اساس پرسوجوی کاربر نمایش داده میشود به ترتیب علاقه کاربر میباشد. شخصیسازی نقش مهمی را در سرعت دسترسی و فراهم نمودن اطلاعات مورد نیاز کاربران بر طبق علایق آنها ایفا میکند[۶,۱].
-
- مراحل شخصیسازی
هدف از شخصیسازی موتورهای جستجو،کمک به کاربران در یافتن اطلاعات متناسب با علایق آنها میباشد.از دیدگاه برخی از پژوهشگران, شخصیسازی در دو مرحلهی مدل کردن کاربر و اجرای سیستم شخصیسازی انجام میگیرد. اما درسایر مقالات شخصیسازی، در سه مرحله در نظر گرفته میشود[۱].
- شناخت کاربر