برای کاهش هزینهها و افزایش درآمدها بوسیله ترکیب اطلاعات جغرافیایی و جمعیتی، پرواضح است که یک رویکرد خوب در مواجه با دو تا از مهمترین جنبهها برای به سرانجام رساندن پروژه می بایستی انتخاب گردد .
۲ – ۶ – ۹ - اعداد و ارقام کلیدی
تا پایان سال ۲۰۲۰ اپراتورها و ارائهکنندگان سرویسها در نظر دارند در سراسر جهان ۲۵۰ میلیارد دلار روی شبکه های هوشمند سرمایه گذاری کنند. در پایان این دهه، شبکه های هوشمند می توانند از طریق بهبود کارایی و قابلیت اطمینان انتقال، سالیانه ۷۰میلیارد دلار صرفهجویی داشته باشند. برنامه های کاربردی برای مشتریان (مانند برنامه های قیمت گذاری پویا) در ایالات متحده میتوانند بیش از ۶۰ میلیارد دلار در سال صرفه جویی در پیداشته باشند. نصب کنتورهای هوشمند در ۳۰ میلیون منزل در انگلستان، طی دوازده سال، صرفه جویی ۱۵ میلیارد پوندی برای شرکتهای توزیع برق و مشتریان آنها خواهد داشت. از سال ۲۰۱۴ ، در ایالات متحده، در بخش تسهیلات عمومی سالانه بین ۱۵ و ۳۱ میلیارد دلار روی گسترش شبکه های هوشمند سرمایه گذاری خواهد شد. این سرمایه گذاری بین شرکتهای مخابراتی، شرکتهای نرمافزار و سختافزار، نیمه رسانا و یکپارچه سازها تقسیم خواهد شد.
۲ – ۷ - میزان و نحوه پذیرش در مناطق مختلف جغرافیایی
با خلاصهای از کاربردهای نسل جدید موبایل و بوجود آمدن یک سری پیشفرض برای مناطق احتمالی و استقبال و پذیرش تکنولوژی نسل سوم موبایل، مروری کوتاه بر نحوه و تئوریهای پذیرش تکنولوژی جدید و میزان استقبال احتمالی مشتریان خواهم داشت.
پذیرش کالا یا خدمات جدید به مسائل و پارامترهای متفاوتی بستگی دارد که بررسی تاثیرات آنها و مدلهای استخراجی از آنها بسیار متنوع و گسترده بوده که خود دستمایه تحقیقات و پژوهشهای بسیاری بوده است. در این باره مقالات و کتابهای فراوانی نگاشته شده است از جمله کتابی جامع در این زمینه کتاب“Diffusion Innovation””E.Rogers میباشد. با توجه به اینکه موضوع این پژوهش نحوه پیادهسازی یک تکنولوژی جدید ((MBB)) می باشد لذا نحوه پذیرش آن در مناطق با جغرافیای مختلف تاثیری مستقیم بر اولویت بندیهای پیادهسازی خواهد گذاشت.
معرفی تکنولوژی جدید تلفن همراه به بازار و خدمات ارزش افزودهای که به همراه خواهد داشت به نوع منطقه بستگی دارد بصورتیکه ممکن است در برخی مناطق به آن اندازهای که شرکتهای مخابراتی امید داشتند، موفق نباشند و یا برعکس، لذا میزان موفقیت سرمایه گذاری در فنآوری جدید و توسعه زیربنای آن بستگی به تعداد قابل توجهی پذیرنده (استفاده کننده) دارد، بطوریکه ترجیحا در مراحل اولیه سرمایه گذاری اتفاق بیافتد تا موجب بازگشت سریعتر سرمایه گردد. لذا تعداد زیاد پذیرنده اولیه می تواند یک عامل کلیدی در موفقیت محصول جدید باشد.
با اینکه بسیاری از خدمات ارزش افزوده حجم زیادی از درآمدهای حاصله را از میزان استفاده پس از پذیرش بدست میآورند، با این حال به نظر میرسد اکثر شرکتهای مخابراتی پس از اینکه خدمات به بازار معرفی شده است، در دوره اول بر روی کسب هر میزان پذیرنده که ممکن است تمرکز می کنند، با فرض اینکه پذیرندهگان اولیه نیز به کاربران پایدار برای اپراتور و سرویسهای جدید تبدیل میگردند. در ضمن این مصرف کنندگان موجب تبلیغات دهان به دهان می شوند (باس ۱۹۶۹، راجرز ۲۰۰۳). علاوه بر این، مصرف کنندگان مجبور به پرداخت هزینه های اضافی به ازای هر واحد استفاده نمیشوند.
در زمینه مشکلات مربوط به معرفی تکنولوژی نوین تلفن همراه به بازار چند سؤال مطرح میباشد، که میبایستی در نطر گرفت:
۱٫ سوابق زمانبندی پذیرش تکنولوژی نوین یا خدمات تلفن همراه چه هستند؟
۲٫ چگونه رفتار پذیرش تکنولوژی و خدمات جدید تلفن همراه در نقاط مختلف متفاوت است؟
۳٫ چگونه زمانبندی پیادهسازی از سطح استفاده یا پذیرش آتی تکنولوژی و خدمات تلفن همراه تاثیر می پذیرد؟
سوال اول بر موضوع زمانبندی پذیرش تاکید دارد. زمانبندی پذیرش را زمان بین معرفی خدمات تکنولوژی به بازار و پذیرش و امتحان برای اولین بار توسط مشتری تعریف می شود. لذا میتوان زمان پذیرش در مناطق جغرافیایی مختلف در موارد مشابه و تاثیر عواملی مانند سن، درآمد و تحصیلات در بخشهای مختلف را بررسی نمود.
طول و عمق رابطه مشتریان فعلی، نام تجاری اپراتور سرویس دهنده بویژه ادراک مشترکین روی نام تجاری از جمله عوامل موثر بر زمان پذیرش خواهد بود. از دیگر عوامل تاثیرگذار بر پذیرش، ارتباطات بازاریابی و تلاش های بازاریابی مستقیم و تبلیغات بوده که با تمرکز آنها در بخشهای مستعدتر، انتشار نوعآوری سرعت بیشتری خواهد یافت.
سوال دوم به تفاوت بین رفتار پذیرش در مناطق مختلف مربوط بوده بطوریکه با بررسی میزان اقبال مشترکین به سرویسهای مختلف در هر منطقه میتوان سطح و میزان پذیرش سرویسهای دیتایی مانند EDGE ,GPRS را بعنوان پارامتری تاثیرگذار بر بخشبندی و انتخاب بازار هدف به حساب آورد. در مورد تفاوت در رفتار پذیرش در مناطق مختلف، می توان به اثرات ارزشهای فرهنگی بر پذیرش انفرادی خدمات مختلف اشاره نمود که می بایستی در بخشهای مختلف مد نظر قرار گیرد.
درحالیکه سوال اول و دوم به سابقه پذیرش تکنولوژی جدید و خدمات همراه آن می پردازد و اینکه تاثیر آنها در مناطق جغرافیایی و بخشهای مختلف چگونه است، سوال سوم به پیش بینی مرحله بعدی فرایند پذیرش در نقاط مختلف جغرافیایی یعنی میزان استفاده بعد از پذیرش تمرکز دارد. قطعا این مرحله برای اپراتورها بویژه برای ارائهکنندگان سرویسهای مخابراتی بسیار مهم است چراکه بخش اعظم درآمد از سرویسهای جدید در استفاده پایدار مشترکین از خدمات مخابراتی می باشد (بیشتر خدمات مخابراتی مانند SMS, MMS, Download,.. براساس اشتراک نیستند بلکه درآمد ارائه خدمات متناسب با میزان استفاده می باشد) لذا افزایش استفاده از آنها درآمد قابل توجه ایجاد نموده که برای بازگشت سرمایه گذاریهای سنگین انجام گرفته برای ارائه فنآوری جدید ضروری می باشد. جنبه های متعدد پذیرش خدمات تلفن همراه معرفی شده با تکنولوژی جدید توسط مصرف کنندگان را میتوان در گراف زیر خلاصه نمود.(رمکو پرینس.۲۰۰۸)
احتمال و زمانبندی پذیرش میزان استفاده پذیرندههای قبلی مشخصههای مشترکین مشخصه های ارتباطی اپراتور با مشترکین قبلی مشخصههای برند ارتباطات بازار یابی |
نمودار ۲-۳ جنبه های پذیرش
۲ – ۷ – ۱ – تئوریهای پذیرش فنآوری
در سال ۲۰۰۵ نایسوین و همکارانش ، ادارک مفید بودن، سهولت کاربرد، لذتبخش بودن، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری را به عنوان عوامل مؤثر در به کارگیری خدمات همراه شناسایی کردند. نتایج مطالعه دیگری که در همان سال ۲۰۰۵ به وسیله همین گروه انجام شد، نشان داد که هنجارهای اجتماعی و انگیزشهای درونی مانند لذت بخش بودن در تصمیم گیری بیشترین تأثیر را بر کاربران زن جهت استفاده از خدمات همراه دارد، در حالی که انگیزه های بیرونی از قبیل مفید بودن و صراحت درک شده، بیشترین نقش را در تصمیم گیری کاربران مرد ایفا می کند. اثر سهولت کاربرد و نگرشها بر روی هر دو گروه زن و مرد یکسان است. مطالعه ای نیز به وسیله هم( Hem) و همکارانش در سال ۲۰۰۵، انجام شده که بر آن اساس نگرش مثبت نسبت به کاربرد فنآوری و مفید بودن آن، مهم ترین عامل مؤثر در به کارگیری خدمات همراه توسط کاربران است. در مطالعه هونگ و همکارانش در سال ۲۰۰۳، سرعت ارتباط، رضایت کاربر، قدرت آفرینندگی شخصی، سهولت کاربرد و مفید بودن مهمترین عوامل تعیینکننده تمایل اشخاص نسبت به خدمات همراه هستند. در ادامه برخی تئورهای مطرح در این زمینه معرفی می شود.
الف) تئوری رفتار منطقی
این تئوری با توسعه تئوری فیشبین در سال ۱۹۷۵ ، توسط آجزن و فیشبین ارائه شده است. در واقع این تئوری بیان می کند که مهمترین عامل در انجام عمل توسط شخص، تمایل آن شخص است که توسط دو عامل نگرش شخص نسبت به رفتار و هنجارهای ذهنی شخص تحت تأثیر قرار میگیرد در نمودار ۲ تئوری رفتار منطقی نشان داده شده است.(فیشبین.۱۹۷۵)
رفتار واقعی تمایل به رفتار هنجارهای ذهنی نگرش شخص در مورد رفتار ارزیابی افراد از نتایج باورهای نهادینه شده در ذهن افراد نسبت به انتظارات دیگران باورها در مورد نتایج جالب توجه در آن رفتار تمایل افراد برای تطابق با هنجارها |