۲۰۰۶
گام های پایه و اساسی در اتخاذ نظام بودجه ریزی عملیاتی
بررسی نظام بودجه ریزی کشور نیوزلند
اصلاحات بودجه باید بر طبق برنامه ی جامع و بصورت گام به گام از سوی مقامات انجام گیرد. همچنین داشتن سیستمهای پشتیان و تجهیزات فنی مورد نیاز اصلاحات امری ضروری می باشد.
۸
رابینسون و لست
۲۰۰۹
یک مدل اساسی برای بودجه ریزی عملیاتی
کشورهای مالی، اتیوپی، آفریقای جنوبی و اسلووانی
روش بودجه ریزی عملیاتی مناسب برای همه کشورها که شامل اکثر کشورهای در حال توسعه می باشد، نیست. این کشورها باید زیر ساختهای مربوط به ایجاد سیستمهای اطلاعاتی جهت در اختیار گداشتن اطلاعات دقیق و به موقع را فرآهم نمایند.
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
۳-۱) مقدمه
این فصل از تحقیق، به روششناسی[۹] تحقیق اختصاص دارد. دستیابی به شناخت علمی میسر نخواهد شد. مگر اینکه با روششناسی صحیح صورت پذیرد. روششناسی علمی، نظامی است از قواعد و روشهایی که تحقیق بر آن بنا نهاده شده است و ادعاها در مورد مسئله تحقیق مورد ارزشیابی قرار میگیرد. روش، مجموعه شیوهها و تدابیری است که برای شناخت حقیقت و پرهیز از لغزش بکار گرفته میشود. روش، لازمه دست یابی به دانش است و ابزاری جهت حرکت از مجهولات به معلومات است. روش علمی تحقیق، به همه مراحلی اشاره دارد که در جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای رسیدن به یک هدف معین (که همان دستیابی به حقیقت است) مورد استفاده قرار میگیرد. هدف از روش علمی، کشف حقیقت است. تحقیق از نظر روششناسی، کاربرد روشهای علمی در حل یک مسئله یا پاسخگویی به یک سوال میباشد.
انتخاب روش تحقیق مناسب به اهداف، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسشهای تحقیق است. (خاکی، ۱۳۸۸، ۱۴۳ـ۱۴۱)
۳-۲) روش تحقیق
از آنجا که در تحقیق حاضر، مشکلات و موانع موجود توصیف و تشریح میشوند و دادهها بدون دستکاری گردآوری میگردند. همچنین از آنجا که در این تحقیق، به بررسی وضعیت موجود متغیرها با بهره گرفتن از جمع آوری اطلاعات از خبرگان و متخصصان، اقدام شده است، در ردیف مطالعات توصیفی ـ پیمایشی طبقهبندی میگردد.از نظر هدف نیز کاربردی است.
۳-۳) جامعه و نمونه آماری و روش نمونه گیری
نمونه عبارت است از تعدادی از افراد جامعه که صفات آنها با صفات جامعه مشابهت داشته، معرف جامعه بوده و از تجانس و همگنی با افراد جامعه برخوردار باشد. (حافظنیا، ۱۳۸۵، ۱۲۱)
جامعه آماری این تحقیق شامل ۵۵ نفر کارکنان پارک فناوری پردیس می باشد، که با توجه به مرتبط نبودن کلیه افراد جامعه با موضوع تحقیق جزء نمونه قرار نگرفتند. و نمونه تحقیق شامل کلیه مدیران، معاونان و کارشناسان مسئول که در حوزه بودجه فعالیت دارند که تعداد آن ها بر اساس لیست دریافتی از امور اداری ۳۶ نفر میباشد قرار گرفت. چون جامعه آماری مورد مطالعه محدود است لذا با بهره گرفتن از روش سرشماری کل جامعه مطالعه خواهد شد و نیازی به نمونهگیری ندارد.
۳-۴) روش و ابزار جمع آوری داده ها
مهمترین روشهای گردآوری اطلاعات در این تحقیق بدین شرح است:
الف) مطالعات کتابخانهای
در این قسمت جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانهای، مقالهها، کتابهای مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات (اینترنت) استفاده شده است.
ب) تحقیقات میدانی
با توجه به ماهیت طرح تحقیق، به منظور گردآوری دادههای مورد نیاز و آزمون سؤالات تحقیق، در این پژوهش از ابزار پرسشنامه استفاده شده است.
پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج پژوهشی و روش مستقیم برای کسب دادههای تحقیق است. برای طراحی ابزار کارمان از کتب معتبر و مرتبط با موضوع، مؤلفههای مسئله استخراج شده و پس از عملیاتیکردن آنها به صورت پرسشنامه درآمد پرسشنامه که توسط محقق و بر اساس ابعاد مدل عملیاتی طراحی و با راهنماییهای اساتید راهنما و مشاور شد. بعد از طراحی اولیه با بهره گرفتن از فن دلفی به متخصیصن امر مراجعه و نظرات آنها جمع آوری گردید. تا حد امکان سعی شد از تمام خبرگان در دسترس نظرسنجی شود؛ پس از آن پرسشنامه طراحی شده به صورت محدود تکثیر و مورد آزمون اولیه و رواییسنجی قرار گرفت. پس از آن پرسشنامه به صورت وسیع تکثیر، توزیع، جمع آوری و در نهایت تحلیل گردید. در این قسمت به منظور جمع آوری دادهها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده گردیده است.
سئوالهای پرسشنامه شامل دو قسمت است.
الف) سئوالهای جمعیت شناختی: سعی شده است که اطلاعات کلی و جمعیت شناختی در رابطه با پاسخدهندگان جمع آوری گردد. این بخش شامل ۶ سئوال میباشد که عبارتند از جنسیت، میزان تحصیلات، سنوات خدمت، وضعیت استخدامی، گروه سنی و حوزه فعالیت.
ب) سئوالهای تخصصی: به منظور جمع آوری دادهها و اطلاعات برای تجزیه و تحلیل از پرسشنامه استفاده گردیده است. پرسشنامه این تحیق شامل ۴۹ سؤال میباشد اگر چه مجموعه این سؤالات در یک پرسشنامه آمده است، اما شامل ۹ دسته سئوال میباشد. جدول زیر شماره سؤالات و متغیر متناظر با آنها را نشان میدهد.
شاخصها
شماره سئوالها در پرسشنامه
جمع سئوالها
توانایی ارزیابی عملکرد
۶-۵-۴-۳-۲-۱
۶
توانایی انسانی
۱۵-۱۴-۱۳-۱۲-۱۱-۱۰-۹-۸-۷