نتایج تحلیل رگرسیون خطی نشان داد که ضریب رگرسیون خطی چندگانه برای مدل معنادار است (01/0P < ، 307/59 = (231 , 2 )F ، 339/0= R2، 582/0= R). بر این اساس ضریب همبستگی چندگانه بین ترکیب خطی متغیرهای پیش بین و کنترل خشم 582/0 بوده و این متغیرهای پیش بین با هم 34/0 واریانس کنترل خشم را تبیین می کند. همچنان که جدول 9 نشان داد، به ازای هر واحد افزایش در نمره معنویت ، نمره کنترل خشم 467/0 واحد کاهش می یابد و به ازای هر واحد افزایش در نمره کمال گرایی ، نمره کنترل خشم 182/0 واحد افزایش می یابد. این نتایج با یافته های گروث و آیسنک(2009) همخوانی دارد.
گروث و آیسنک(2009) در پژوهشی بیان نمودند که کمال گراها بدون اینکه متوجه این موضوع باشند، همچنین معیارهای به شدت غیر واقع گرای خود را از دیگران نیز انتظار داشته و در نتیجه نسبت به دیگران متوقع و منتقد میگردند. در نهایت ، ممکن است، افراد کمال گرا ، به دیگران اجازه ندهند که شاهد اشتباهاتشان باشند. آنها این نکته را در نظر نمیگیرند که خود افشایی این فرصت را به آنها میدهد که دیگران به چشم یک انسان به آن نگاه کرده و دوستشان بدارند. بدلیل وجود این دور (سیکل) معیوب ، افراد کمال گرا ، غالبا در داشتن روابط نزدیک با افراد دچار مشکل هستند و به همین خاطر رضایت کمتری میزان تنیدگی بالاتری از روابط بین فردی خود دارند.
در تبین این نتایج می توان بیان نمود که نگرش کمال گرایانه، یک دور معیوب را بوجود میآورد. افراد کمال گرا ، نخست مجموعهای از اهداف غیر قابل دسترس را ردیف میکنند. در گام بعدی در رسیدن به این اهداف شکست میخورند، زیرا دسترسی به آن اهداف غیر ممکن میباشد. در گام بعدی، زیر فشار میل به کمال و ناکامی مزمن غیر قابل اجتناب ناشی از آن ، خلاقیت و کارآمدی آنها کاهش مییابد. و بالاخره این روند، افراد کمال گرا را به انتقاد از خود و سرزنش خود هدایت میکند، که نتیجه این روند نیز عزت نفس پایین میباشد. این مسایل، احتمالا اضطراب و خشم نیز به همراه خواهد داشت. اما از طرف دیگر معنویت به افراد احساس آرامش القا می کند و میزان خشم را در افراد کاهش می دهد.
فرضیه ششم : معنویت و کمال گرایی توان پیش بینی تنیدگی را دارند.
نتایج تحلیل رگرسیون خطی نشان داد که ضریب رگرسیون خطی چندگانه برای مدل معنادار است (01/0P < ، 057/20 = (231 , 2 )F ، 148/0= R2، 385/0= R). بر این اساس ضریب همبستگی چندگانه بین ترکیب خطی متغیرهای پیش بین و تنیدگی 385/0 بوده و این متغیرهای پیش بین با هم تقریباً 15/0 واریانس تنیدگی را تبیین می کند. همچنان که جدول 10 نشان داد، به ازای هر واحد افزایش در نمره معنویت ، نمره تنیدگی 272/0 واحد کاهش می یابد و به ازای هر واحد افزایش در نمره کمال گرایی ، نمره تنیدگی 165/0 واحد افزایش می یابد. این نتایج با یافته های مای کلیتون (1983، به نقل از رجب پور، 1379) همخوانی دارد.
مای کلیتون (1983، به نقل از رجب پور، 1379) در بررسی تنیدگی معلمین ابتدایی و متوسطه شرط عوامل تنیدگی آنها را چنین دریافت: جو مدرسه ، زیاد بودن کار معلم ، ارتباطات نا مطلوب در محیط کار ، میزان معنویت پایین تر، رفتار نابهنجار بسیاری از دانش آموزان و انجام تغییرات در نظام آموزش و پرورش ، عدم آشنایی با اهداف برنامه های جدید ، مشکلات تدریس انفرادی ، کمبود کمکهای حرفه ای ، پایین آمدن منزلت اجتماعی معلم ، کمبود امتیازات مادی .
در تبیین این نتایج می توان بیان نمود که معنویت یک کیفیت روانی است که فراتر از باور های مذهبی قرار دارد و در انسان ایجاد انگیزه می کند و احساساتی مثل درک هیبت الهی و احترام به خلقت را در شخص به وجود می آورد. فرد معنوی در زندگی هدفمند است و معنی زندگی را دریافته حتی در مواردی که فرد به وجود خداوند اعتقاد نداشته باشد ، بعد معنوی انسان را وا می دارد تا بر احساسات منفی از جمله تندیگی تسلط بیشتر داشته باشد و از طرفی کمال گرایی منفی فرد، سازه ای است که تنیدگی و خشم افراد را تحت تأثیر قرار می دهد و افراد بر حسب میزان کمال گرایی خود در شرایط تنیدگی رفتار متفاوتی دارند.
5-2- محدوديت ها
1- پژوهش همبستگی است و الزاماً، دراين متغيرها رابطه علي – معلولي وجود ندارد.
2- ضعف منابع اطلاعاتی در زمینه متغیر ابعاد معنویت
3- ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود که به دلیل بی حوصلگی و کم دقتی پاسخ گویان جمع آوری داده ها سخت بود.
4-کوچک بودن جامعه مورد نظر که منجر می شود در تعمیم یافته ها به جوامع دیگر با احتیاط عمل شود
5-3- پيشنهادات:
5-3-1- پيشنهادات پژوهشي
1- پيشنهاد مي شود رابطه اين متغيرها با ساير متغیرها مقايسه شود و نتايج با پژوهش حاضر مقايسه گردد.
2- پيشنهاد مي شود براي افزايش تعميم اين نتايج و بررسي دوباره متغير ها، اين پژوهش در دانشگاههای ديگر تکرار شود.
3- هرچند در پژوهش حاضر سعي شده از معتبر ترين پرسشنامه هاي موجود استفاده شود، اما پيشنهاد مي شود تا حد امکان در صورت تعداد زياد متغير ها از فرم هاي کوتاه پرسشنامه ها استفاده شود.
4- پيشنهاد مي شود در پژوهش هاي بعدي به مقايسه ی متغيرهاي مورد بررسي در پژوهش حاضر درتعامل با جنسيت پرداخته شود.
5-3-2- پيشنهادات کاربردي
1- با توجه به نتايج به دست آمده پيشنهاد مي شود در رابطه با تشخيص عوامل کنترل خشم و تنیدگی و آموزش افراد در جهت بالابردن ابعاد معنویت و کاهش کمال گرایی منفی افراد تلاش شود.
منابع فارسی
عبدالحسنی، ادیب. (1394). مشاوره و خانواده ( نظر و عمل در نگرش سیستمی ).. تهران : انتشارات فراوان.
احمدپور، محمد. (1389) . کنترل خشم در روان شناسی خانواده ، ، تهران : رشد
امینی، مریم. (1393). راه های کنترل خشم و رابطه آن با ابعاد معنویت منفی. تهران : انتشارات شمس.
بشارت، صابر؛(1392). راهکارهای معنوی کنترل خشم. تهران : انتشارات جوانه رشد.
باقری یزدی ، هاشم (1389) . رابطه تنیدگی و ابعاد معنویت ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس .
ایزدی، خالد (1390) . نقش مهارت های ابعاد معنویت بر کارایی خانوادگی دانشجویان متأهل ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علوم بهزیستی .
دادستان، (1386). روان شناسي كودك و نوجوان. تهران: انتشارات انجمن اولياء و مربيان.
ابطهی، محمد و الوانی، الهام. (1389) زناشویی درمانی از دیدگاه رفتاری – ارتباطی. تهران : انتشارات رشد.
بقایی ، محسن و خلعتبری ، جواد . (1389) . اثر بخشی برنامه آموزش مدیریت خشم بر کنترل و خود نظم دهی خشم و تکاغنش گری مادران دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر رشت. فصل نامه دانشکده های پرستاری و مامایی استان گیلان، 20 (63) ، صص 9-1 .
بهاری ، فرشاد (1380). بررسی راطه کمال گرایی و تنیدگی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم تهران .
بیان زاده ، سید علی اکبر.(1382) . بررسی رابطه کمال گرایی و سرسختی روانشناختی . یافته های نو در روانشناسی، سال دوم، شماره 8، 12-36.
پور نقاش تهرانی ، سارا. (1390) . بررسی و مقایسه انواع خشونت خانوادگی در زنان و مردان در تهران . مجله مطالعات روان شناختی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، 3 (3) .
حاجی ابول زاده ، نسرین ( 1381). بررسی تأثیر اموزش مهارت های ارتباطی با رویکرد شناختی – رفتاری بر میزان کنترل خشم زوجین ساکن شهر کرج . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه الزهراء .
رحمانی، علیرضا. (1384). راهنمای گام به گام درمان مشکلات خشم و تنیدگی دانشجویان. تهران: انتشارات رشد.
شرفی، محمدرضا؛ (1392). روش های کنترل عصبانیت. تهران : انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
شعاری نژاد، علی؛ (1393). روان شناسی رشد بزرگسالان در فراخنای زندگی. تهران : انتشارات پیام آزادی.
شکوهی یکتا . (1389) . اثر بخشی آموزش مدیریت خشم و ابراز و مهار خشم والدین . روانشناسی تحولی : روانشناسان ایرانی ، سال 7 ، شماره 26 .
شهسواری، مریم. (1389). شناخت و درمان کمال گرایی منفی و اثرات حاصل از آن. تهران : انتشارات غزال.
صادقی، زهرا. (1392). ابعاد معنویت و ژنتیک . چاپ اول. تهران : انتشارات رشد.
صالحی، الهام؛ (1392). هفت اصل برای کنترل تنیدگی کارآمد. تهران : انتشارات ایتا.
صبوحی، اکبر.(1392). تنیدگی و کنترل آن . تهران : انتشارات نشر روان.
عرفانی، محمد. (1390) . برنامه آموزش کنترل خشم و تنیدگی ، یافته های نو در روانشناسی، سال سوم، شماره8
فتی ، لادن. (1385) . کتاب کار آموزش مهارت های زندگی ، تهران : دانژه
قراچه داغی، محمدرضا. (1392). بررسی رابطه مؤثر و آموزش مهارت های کنترل خشم، تهران : شباهنگ
قربان نژاد، مریم ؛(1392). فنون خانواده درمانی. تهران : انتشارات رشد.
گنجی، حمزه؛ (1391). روان شناسی تفاوت های فردی. چاپ ششم. تهران : انتشارات بعثت.
محمد خانی ،رضا. (1389) . رابطه خشونت جنسی و نگرش های زناشویی و همراهی انواع خشونت در روابط زناشویی . مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران ، 16 (3) ، صص 202-195
محمدی، حسین؛ (1389) . نقش بهداشت روان در زندگی زناشویی ، ازدواج ، طلاق. تهران : انتشارات گفت و گو.
منابع انگلیسی
Emmons ML.(2013). Your perfect right: a guide assertive living. 4th ed. USA: Impact Publishers
Ames D. (2009). Pushing up to a point: Assertiveness and effectiveness in leadership and interpersonal dynamics. Research