روشهای مختلفی برای تعیین اعتبار ابزار اندازهگیری مانند اعتبار محتوا، اعتبار ملاکی، اعتبار سازه و اعتبار عاملی وجود دارد که در اینجا بهاختصار در مورد اعتبار محتوا توضیح داده میشود.
اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که معمولاً برای بررسی اجزا تشکیلدهنده یک ابزار اندازهگیری بهکاربرده میشود. اعتبار محتوایی یک ابزار اندازهگیری به سؤالهای تشکیلدهنده آن بستگی دارد. اگر سؤالهای ابزار معرف ویژگیها و مهارتهای ویژهای باشد که محقق قصد اندازهگیری آنها را داشته باشد آزمون دارای اعتبار محتوا است.
در تهیه پرسشنامه تحقیق از مطالعات کتابخانهای و منابع اینترنتی موجود و نیز الهام از پرسشنامهها و سؤالهایی که بهنوعی شباهتی له موضوع دارند استفاده شد.
۳-۶ پایایی پرسشنامه
منظور این است که اگر ابزار اندازهگیری را در یکفاصله زمانی کوتاه، چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصله به هم نزدیک باشند. برای اندازهگیری پایایی، از شاخصی به نام ” ضریب پایایی ” استفاده میکنیم که اندازه آن بین صفر تا یک تغییر میکند. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک، معرف پایایی کامل است. ( فرهنگی، صفر زاده، ۱۳۸۵، ۲۳۱ )
برای بررسی پایایی یک پرسشنامه از ضرایب متفاوتی استفاده میشود که یکی از آنها ضریب آلفای کرونباخ است. برای محاسبه پایایی در این تحقیق نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده گردیده است
اگر این ضریب حداقل ۷/۰ باشد پرسشنامه از پایایی مناسبی برخوردار است.
بهمنظور بررسی میزان اعتبار پرسشنامههای تحقیق ضریب آلفای کرونباخ هر یک از پرسشنامهها محاسبهشده است که مقادیر آن در جداول زیر نشان دادهشده است.
همانطور که در جدول زیر مشاهده میشود ضریب آلفای کرونباخ کل ۴۰ سؤال ۹۱۴ /۰است که نشاندهنده پایایی مناسب پرسشنامه است.
آلفای کرونباخ | تعداد سؤالات |
.۹۱۴ | ۴۰ |
جدول ( ۳-۳ ) مقدار آلفای کرونباخ کل سؤالات
بر طبق جدول ۳-۴ نیز، پایایی پرسشنامه مربوط به ۲۰ سؤال فناوری اطلاعات است که بیش از ۷/۰ است و نشاندهنده پایایی مناسب پرسشنامه است.
آلفای کرونباخ | تعداد سؤالات |
.۹۱۰ | ۲۰ |
جدول ( ۳-۴ ) مقدار آلفای کرونباخ فناوری اطلاعات
همچنین بر طبق جدول ۳-۵، پایایی پرسشنامه مربوط به ۲۰ سؤال مدیریت دانش است که بیش از ۷/۰ است و نشاندهنده پایایی مناسب پرسشنامه است.
آلفای کرونباخ | تعداد سؤالات |
.۸۰۲ | ۲۰ |