عدالت مراوده ای
۶۰۱/۰
۶۹۹/۰
ارزیابی
۶۹۴/۰
۶۲۹/۰
اعتماد به مدیر
۱۸۹/۱
۳۱۷/۰
اعتبار
۴۲۲/۰
۸۳۳/۰
اعتماد به همکاران
۱۸۱/۱
۳۲۱/۰
محیط
۰۵۹/۱
۳۸۵/۰
فصل پنجم
(نتیجه گیری و پیشنهاد های پژوهش)
مقدمه
سازمان ها، مجموعه ای از عوامل انسانی، تکنولوژی، فنّی، ساختاری، فرهنگی و دیگر عناصر محیطی هستند که در راستای تحقق هدف های از پیش تعیین شده و مشترک در تعاملند. بدون شکّ با توجه به اینکه این هدف ها و منابع افراد الزاماً بر هم انطباق نداشته، شیوه ی مواجهه ی مدیران در ایجاد تعادل، کاهش تعارض و استفاده ی بهینه از توانایی های بالقوه ی افراد و عناصر حائز اهمیت است. در این راستا کارکنان هر سازمان مهم ترین جزء سازمان محسوب می شوند که توجه به خواست و تأمین نیازهای مورد نظر آنها غیر قابل اجتناب است (دراکر، ۱۹۸۵).
نیروی انسانی هر سازمان اصلی ترین منبع استراتژیک و مهم ترین شاخص برتری یک سازمان نسبت به سازمان های دیگر می باشد. از این جهت عملکرد آن بیشترین تأثیر را بر اثربخشی و افزایش بهره وری کل سازمان و در نهایت جامعه بر جای خواهد گذاشت. امروزه همه ی صاحب نظران بر اهمیت نقش منابع انسانی نسبت به سایر منابع اتفاق نظر دارند و معتقدند سرمایه و تکنولوژی را می توان به صورت وام، تأمین و یا … بدست آورد. اما انسان را نه می توان وام گرفت و نه می توان خرید. انسان ها باید به عنوان سرمایه های اصلی کشورها پرورش یابند و در آنها انگیزه ی تلاش ایجاد شود (اعتباریان و همکاران، ۱۳۹۱).
انگیزه ی نیروی کار تحت تأثیر دو عامل مادّی و غیرمادّی قرار می گیرد .عوامل مادی به میزان حقوق و دستمزد افراد در مقایسه با سطح قیمتها در جامعه و برآوردن نیازهای اولیه ی افراد و عوامل غیرمادی یا معنوی عمدتاً به جوّ مدیریتی و فضای سازمان برای کارکنان بستگی دارد. توجه به عوامل مؤثر بر ایجاد انگیزه در ابعاد مادی (مانند حقوق و دستمزد، پاداش، امکانات رفاهی، محیط فیزیکی کار، ایمنی) و ابعاد غیر مادی (مانند وحدت شغل و شاغل، امنیت شغلی، عدالت وآموزش) در ارتقاء بهره وری نیروی انسانی تأثیر دارد (سالاریان زاده و صدر، ۱۳۸۳: ۱).
در پژوهش حاضر دو مورد از کلیدی ترین عوامل اثرگذار بر بهره وری نیروی انسانی، یعنی اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی مورد مُداقه قرار گرفته است، و پژوهشگر تلاش کرده تا با مطالعه ی پژوهش های مرتبط در سراسر دنیا به بحث و بررسی رابطه بین این دو عنصر حیاتی با بهره وری کارکنان بیمارستان فاطمیه ی شاهرود بپردازد.
۵-۱ مرور فصل های پنچگانه ی پژوهش
در فصل اول تحت عنوان کلیّات پژوهش، پس از بیان مسأله به تشریح اهمیت و ضرورت انجام پژوهش پرداخته شد، سپس اهداف، سؤالات و فرضیات پژوهش شکل گرفتند و در نهایت ضمن تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها، طرح پژوهش و روش تجزیه و تحلیل داده ها معرفی شد.
در فصل دوم نیز ابتدا مبانی نظری پژوهش شامل تعاریف و واژه شناسی متغیرها، مفهوم سازیِ اولیه، سابقه ی مطالعاتی، ابعاد، ویژگی ها، مدلها و نظریه های ِمرتبط با هر سه متغیر اعتماد سازمانی، عدالت سازمانی و بهره وری نیروی انسانی مورد بررسی قرار گرفت، سپس به پژوهش های داخلی و خارجی مرتبط با این مطالعه اشاره گردید. در بخش پایانی این فصل نیز رویکرد کلی پژوهش در قالب چارچوب نظری و مدل مفهومی ترسیم شد.
در فصل سوم به روش شناسی پژوهش پرداخته شد. به این منظور روش های پژوهشی استفاده شده تبیین و توصیف، جامعه و نمونه ی آماری، روش ها و ابزار گردآوری اطلاعات از نمونه ی آماری سنجش و تأیید روائی و پایایی ابزارهای سنجش، روش تجزیه و تحلیل داده ها و فنون آماری مورد استفاده ارائه شدند.
فصل چهارم شامل تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در بخش های آمار توصیفی و استنباطی است. در بخش آمار توصیفی به بررسی وضعیت موجود متغیرها و ابعاد آنها، ترسیم جداول، نمودارها و شاخص های مربوط به آن، ارائه ی میانگین و انحراف معیار متغیرها و ابعاد آنها در حوزه های پژوهش پرداخته شد و در بخش آمار استنباطی نیز آزمونهای پارامتریک، آزمون t یک نمونه ای (آزمون میانگین یک جامعه)، آزمونt دو نمونه ای (آزمون مقایسه ی میانگین دو جامعه) و آزمون t چند نمونه ای (آزمون مقایسه ی میانگین چند جامعه (ANOVA))، همبستگی و رگرسیون چندگانه (به شیوه ی گام به گام) استفاده گردید.