د- مالی: سنجههای مالی از اجزاء مهم نظام ارزیابی متوازناند، به ویژه در سازمانهای انتفاعی، سنجههای این منظر به ما میگویند که اجرای موفقیتآمیز اهدافی که در سه منظر دیگر تعیین شدهاند نهایتاً به چه نتایج و دستاورد مالی منجر خواهد شد. ما میتوانیم همه تلاش و کوشش خود را صرف بهبود رضایتمندی مشتریان، ارتقاء کیفیت و کاهش زمان تحویل محصولات و خدمات خود کنیم ولی اگر این اقدامات به نتایج ملموسی در گزارشهای مالی ما منجر نشود، ارزش چندانی نخواهند داشت.
نمونهای از شاخصها و سنجههای مالی عبارتند از؛ سودآوری، رشد درآمد و افزایش بهرهوری یا بکارگیری داراییها.
-
-
-
-
-
-
-
- الگوهای ارزیابی عملکرد سایمونز
-
-
-
-
-
-
سایمونز نظامهای ارزیابی عملکرد را به دو دسته؛ نظامهای ارزیابی تشخیصی و تعاملی تقسیم می کند
الف- نظامهای ارزیابی تشخیصی: نظامهای رسمی اطلاعات مورد استفاده مدیران هستند که برای نظارت بر نتایج سازمانی و تصحیح مغایرتهای عملکرد با استاندارد از پیش تعیین شده استفاده میشوند. در صورت؛ امکانپذیر (۱) تعیین پیشاپیش اهداف، (۲) ارزیابی خروجیها، (۳) محاسبه مغایرت عملکرد و (۴) استفاده از اطلاعات مغایرت به عنوان بازخوردی برای تغییر ورودیها و یا فرآیندها و یا به منظور بازگرداندن عملکرد در جهت اهداف و استانداردهای از پیش تعیین شده، میتوان از هر یک از نظامهای رسمی اطلاعات به گونه تشخیصی استفاده کرد. نظامهای کنترل تشخیصی، همان نظامهای نمونه بازخورد سایبرنتیکی هستند. از اکثر نظامهای کنترل و سنجش عملکرد میتوان به گونه تشخیصی استفاده کرد از جمله:
- کارتهای امتیازی متوازن - نظامهای منابع انسانی
- بودجههای مرکز هزینه - نظامهای حسابداری قیمت تمام شده
- نظامهای نظارتی پروژه - نظامهای نظارتی سهم بازار
دلایل اصلی استفاده از نظامهای کنترل تشخیصی را میتوان به شرح زیر دستهبندی نمود:
اجرای راهبرد: مدیران اصولاً به نظارت برآندسته از نظامهای کنترل تشخیصی که اطلاعات مغایرتها را گزارش میدهند. علاقهمند هستند، یعنی عواملی که توفیق راهبرد کسب و کار در گرو اجرا یا دستیابی موفقیتآمیز به آنها میباشد.
در واقع نظامهای ارزیابی تشخیصی ابزارهای نظارتی بالا به پایین برای اجرای راهبرد به عنوان برنامه محسوب میگردند، نمودار ذیل راهبرد ها را به اهداف و مقاصد کلیدی عملکرد مرتبط نموده و بر اجرای موفق آن نظارت میکنند
۱۴جدول ۲-۱۲ خلاصه ویژگیهای نظامهای ارزیابی تشخیصی
چه چیزی | - نظامهای بازخوردی که نتایج سازمانی را مورد کنترل دقیق قرار داده و انحراف از استانداردهای تعیین شده عملکرد را تصحیح می کند. مثالها: برنامههایی سود و بودجهها، نظامهای اهداف و مقاصد، کارت امتیازی متوازن، کنترل پروژه، نظامهای کنترل علامت تجاری - عواید، نظامهای برنامهریزی راهبردی. |
چرا | فراهم آوردن امکان تخصیص مؤثر منابع، تعریف اهداف، ایجاد انگیزه، دستورالعملهایی برای اقدامات اصلاحی، ارزیابی پس از تحقق آزاد گذاردن توجه مدیریت. |
چگونه |