- تحقیقی که توسط کایناک و آرابلائز[۶۲] در سال ۲۰۰۰ انجام شد، که پژوهشی پیمایشی بود که در مورد مدیران کلمبیای که نشان میداد که روندهای بازار همواره در کلمبیا تغییر می کنند و اینکه دیدگاه بسیار مثبتی در مورد بازارگرایی در کشورهای توسعه یافته امریکای لاتین وجود دارد و مفهوم بازاریابی و بازارگرایی به تمامی قسمت ها در شرکتهای بررسی شده نفوذ پیدا کرده است.
- سین و همکاران[۶۳] ۲۰۰۵ در یک مطالعه، ارتباط بین بازارگرایی و عملکرد کسب و کار را در صنعت هتلداری هنگ کنگ (۶۳ هتل) بررسی کرده اند. یافتههای این مطالعه حاکی از وجود رابطه معنیدار و مثبت بین بازارگرایی و عملکرد بازاریابی و مالی هتل میباشد. در مطالعه سین و همکاران (۲۰۰۵) به منظور سنجش بازارگرایی از مقیاس نارور و سلاتر (۱۹۹۰) و به منظور سنجش عملکرد کسب و کار از هفت شاخص و در قالب دو دسته عملکرد بازاریابی و عملکرد مالی استفاده شده است. عملکرد بازاریابی شامل: بازگشت مشتری، رضایت مشتری و اعتماد. عملکرد مالی شامل: بازگشت سرمایه (ROI)، بازگشت فروش (ROS)، رشد فروش و سهم بازار.
- چنگ و همکاران [۶۴](۱۹۹۹) در یک مطالعه تجربی به بررسی اثر بازارگرایی بر اثربخشی عملیاتی و کارایی هزینه و نیز اثر این دو مولفه بر عملکرد کسب و کار پرداختهاند. بازارگرایی منجر به اثربخشی عملیاتی و کارایی هزینه می شود و آنها هم به نوبه خود اثر مثبتی بر عملکرد کسب و کار مانند سودآوری دارند. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که بازارگرایی با شاخص های اثربخشی مانند کیفیت خدمات و سطح عمومی خدمت به مشتری رابطه مثبتی دارد. همچنین بازارگرایی اثر مثبتی بر شاخص های کارایی هزینه مانند بهرهوری و فروش سرانه کارکنان دارد. در ضمن شاخص های سودآوری از ارتباطی قوی با اثربخشی عملیاتی و کارایی هزینه برخودار است. تجزیه و تحلیلهای بیشتر نشان داد که بازارگرایی در کشور کمتر توسعه یافتهای مانند لهستان در مقایسه با کشور پیشرفتهای مانند فنلاند بر اثربخشی عملیاتی (از جمله کیفیت خدمات) داشته است.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱) مقدمه
روش تحقیق به عنوان قانونی برای درک رابطه علت ومعلولی است. اگرچه مشاهدات تجربی مبنای نظریه علمی هستند، لکن باید به طور منطقی، منظم و مرتبط باشند. روش تحقیق، مبنای علمی دانش را به طور منطقی توضیح میدهد و در تجزیه وتحلیل و کشف رابطه علت و معلولی، منطق را رعایت می کند. قواعد مربوط به تعاریف، طبقه بندی و استنباط، تئوریهای احتمالات، روشهای نمونه گیری، نحوه محاسبه، نحوه اندازه گیری و سنجش، از جمله وسایل و ابزار منطقی محققین و دانشمندان علوم اجتماعی است(ایران نژاد،۱۳۷۸ ،۱۹-۲۰). روشهای پژوهشی مورد استفاده پژوهشگران و طبقه بندیهای صورت گرفته در این زمینه مبتنی بر مباحث نظری روششناسی میباشد. آشنایی با مباحث روششناسی در پژوهشهای علمی از آن جهت مهم است که مبانی نظری و فلسفه روشهای پژوهشی مورد استفاده، نقاط قوت و ضعف آنها و….در این قلمرو علمی مورد نقد و بررسی قرار میگیرند. روش شناسی تعیین حدود و معیارهای است که میبایست در فرایند پژوهش علمی مورد توجه قرار گیرد. (ازکیا، دربان آستانه،۱۳۸۲ ،۸۲-۸۵ )
در این فصل به بحث درباره روش تحقیق پرداخته می شود که روش تحقیق شامل نوع پژوهش، فرضیه های پژوهش، جامعه آماری، تعیین حجم نمونه مناسب، روش نمونه گیری، اعتبار پایای و اعتبار روائی پرسشنامه، روش جمع آوری داده ها و در نهایت روشهای تجزیه و تحلیل داده ها میباشد.
۳-۲) نوع و روش پژوهش
روش علمی تحقیق، مجموعه قواعد و رویههایی است که محقق برای جمع آوری حقایق و واقعیتها دنبال می کند تا سپس آنها را تفسیر، تبیین و تایید نماید (سرمد و دیگران، ۱۳۸۰).
پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی پیمایشی است که در طی مراحل اجرای آن به دنبال توصیف ورودی ها و خروجیهای موثر بر قابلیت های بازاریابی الکترونیکی موثر بر شرکتهای استان کرمانشاه میباشد. ابتدا با تشریح مبانی نظری تحقیق و توصیف شرایط موجود با طرح پرسشنامه و توزیع آن اطلاعات لازم جمعآوری شده و سپس با بهره گرفتن از نرم افزارهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد. با توجه به اینکه هدف این تحقیق بررسی ورودی ها و خروجیهای موثر بر قابلیت های بازاریابی الکترونیکی موثر بر شرکتهای استان کرمانشاه میباشد، بنابر این میتوان این پژوهش را کاربردی به حساب آورد.
در تحقیق توصیفی، هدف توصیف جزء جزء یک موقعیت یا رشته شرایط است. روش پیمایشی، روشی است برای بدست آوردن اطلاعات درباره دیدگاه ها، باورها، نظرات و رفتارهای اعضای یک جامعه آماری از راه انجام تحقیق، اساس این تحقیق، مبتنی برتعمیم اطلاعات حاصل از بخش کوچکی از یک جامعه، تحت عنوان نمونه، به جامعه آماری میباشد.
۳-۲-۱) دامنه تحقیق
یکی از شرایط موفقیت هر تحقیقی، تعیین دامنه تحقیق میباشد. چرا که انجام تحقیق به صورت کلی و عام تا حدی غیر عملی بوده و اگر هم بتوان آن را انجام داد از نتایج جامعی برخوردار نخواهد بود لذا باید سعی کرد که تحقیق را تا حد ممکن محدود نمود وقلمرو آن را مشخص کرده و سپس اقدام به انجام آن نمود. در اینجا به قلمرو تحقیق از سه بعد پرداخته می شود.
۳-۲-۱-۱)قلمرو موضوعی
قلمرو موضوعی تحقیق عبارت از مطالعه ورودی ها و خروجیهای موثر بر قابلیت های بازاریابی الکترونیکی که به منظور بسیج منابع و امکانات شرکت در جهت بهبود عملکرد کسب و کار در شرکتهای کوچک و متوسط مستقر در استان کرمانشاه.
۳-۲-۱-۲) قلمرو مکانی
مکان انجام تحقیق شرکتهای کوچک و متوسط مستقر در استان کرمانشاه میباشد.
۳-۲-۱-۳)قلمرو زمانی
در این تحقیق از نظر زمانی، دوره بین بهمن ۱۳۹۳ الی مرداد۱۳۹۴ مورد بررسی قرار گرفته است.
۳-۳) معرفی جامعه و نمونه آماری
۳-۳-۱) جامعه آماری
جامعه آماری به کل افرادی اطلاق می شود که از جهات خاص مربوط به نقطه نظرهای نحقیق دارای صفات مشترک بوده و مشمول نتایج پژوهش مورد نظر باشند(فرهنگی و صفرزاده، ۱۳۸۷). به عبارت دیگر مجموعه ای از اشیا یا عناصری است که دارای اطلاعات مورد نیاز در فرایند تحقیق بوده و هدف محقق آن است که در مورد آنها نتیجه گیری کند (مال هاترا، ۱۳۷۸).
در این پژوهش جامعه آماری شامل شرکتهای کوچک و متوسط استان کرمانشاه است. با توجه به گزارش گرفته شده از سازمان صنایع و معادن استان ۹۳۵ واحد صنعتی در این شهر مشغول به فعالیت میباشند که از این تعداد واحد مشغول به کار ۸۵۵ واحد از آن شرکتهای کوچک و متوسط این شهر میباشد.
۳-۳-۲) نمونه آماری و حجم آن
یکی از مهمترین و حساسترین بخشهای هر تحقیق علمی، انتخاب نمونه است. براساس نمونه و روش نمونه گیری است، که پژوهش حائز اعتبار بیرونی می شود. گروه نمونه باید طوری انتخاب شود که معرف جامعه آماری باشد. برای انتخاب گروه نمونه ای که معرف جامعه مورد مطالعه باشد، روش نمونه گیریهای مختلفی وجود دارد(کرلینجر، ۱۹۲،۱۳۷۷ ). سوالی که محقق دیر یا زود باید به آن پاسخ میداد این بود که حجم نمونه چقدر باشد؟ پاسخ به این سئوال حائز اهمیت فراوانی است زیرا اگر حجم نمونه خیلی بزرگ باشد، امکانات تلف می شود و از سویی دیگر اگر نمونه خیلی کوچک باشد، دقت نتایج پائین می آید و ممکن است نتایج بیانگر حقایق و واقعیتهای جامعه نباشد.
در صورتی که نمونه به صورت تصادفی انتخاب شود و اندازه آن نیز کافی باشد اختلاف بین نمونه و جامعه کاهش خواهد یافت. به منظور انتخاب حجم نمونه مناسب با توجه به نوع و هدف تحقیق فرمولهای متفاوتی وجود دارد(حجازی، سرمد، بازرگان، ۱۳۷۹). یکی از مسایل مربوط به نمونه گیری، تعیین اندازه نمونه است. برای حصول اطمینان و کاهش خطای نمونه گیری[۶۵]باید معلوم باشد که تا چه حد نمونههای بزرگ یا کوچک انتخاب شود. تجربه نشان میدهد که در برخی موارد از نمونههای کم و محدود یک جامعه آماری، نتایج فوقالعاده اطمینان بخش حاصل شده است، در حالی که بسیاری از موارد، نتایج آمارگیری از نمونههای بسیار زیاد یک جامعه فاقد اطمینان و صحت لازم بوده است.
دلایل استفاده از گروه نمونه به جای گردآوری داده ها از کل جامعه آماری کاملا آشکار است. در بررسیهای پژوهشی که شامل چند صد و حتی چند هزار عنصر جامعه آماری می شود، عملا غیر ممکن است که اطلاعات را از هر عضو گردآوری یا او را آزمود. حتی این کار هم امکان پذیر هم باشد، به لحاظ زمان، هزینه و سایر مسائل منابع انسانی مقدور نیست. مطالعه یک گروه نمونه به جای کل جامعه آماری گاهی ممکن است منتج به نتایج معتبرتر می شود، بیشتر به دلیل این که خستگی کمتری وجود خواهد داشت و از این رو خطاهای کمتری در گردآوری داده ها پدید می آورد، مخصوصا موقعی که اعضای جامعه آماری بسیار وسیع باشد(طیبی، ملکی، دلگشایی،۱۳۸۸ ،۱۸۸).
نمونه بخشی از افراد جامعه است که به منظور انجام برنامه ها مورد بررسی قرار میگیرد (سنجری، ۱۳۸۸). از آنجا که معمولا تعداد جامعههای آماری زیاد است و بعضا دست نیافتنی هستند، محقق تعدادی از این جامعه را به عنوان نمونه انتخاب می کند به صورتی که نمونه اختصاص یافته معرف جامعه آماری باشد.
در این پژوهش ابتدا با بهره گرفتن از یک نمونه مقدماتی میانگین و واریانس را محاسبه می کنیم. سپس با بهره گرفتن از فرمول کوکران به محاسبه حجم نمونه می پردازیم.
در این فرمول :
مقدار توزیع نرمال با سطح اطمینان =
اشتباه مجاز = d
حجم جامعه N =
حجم نمونهn =
p=q=0.5
همچنین ۰۵/۰d= و ۸۵۵N= و است. بنابراین حجم نمونه ای که باید از کل طبقات انتخاب شود برابر است با:
۳-۳-۳) تعیین حجم نمونه در هریک از طبقات:
در این پایان نامه نه طبقه به صورت زیر داریم. برای انتخاب حجم نمونه هر یک از طبقات از روش تخصیص متناسب استفاده میکنیم. در این روش حجم نمونههای طبقات با حجم طبقهها متناسب است.
اگر حجم کل جامعه را با N ، حجم نمونه کلی را با n ، حجم طبقه h ام را با و حجم نمونه انتخاب شده برای طبقه h ام را با نمایش میدهیم. بنابراین برای هر طبقه، حجم به صورت زیر براورد می شود:
در اینجا ۸۵۵N= و ۲۶۵ n= است. بنابراین خواهیم داشت:
جدول ۳-۱) حجم نمونه
طبقات
حجم طبقه()
حجم نمونه()