از کار انداختن موس: با این تکنیک توانایی کاربر را برای برگشت، خروج و بستن صفحه از کار میاندازند و تا زمانی که نمایش تبلیغ خاتمه پذیرد یا زمان حضور آنها پایان یابد به این عمل ادامه میدهند.
دانلود بدون اجازه: با این تاکتیک تبلیغات در پشت باسک نرم افزارهایی که از احتمال دانلود بالایی برخوردار هستند پنهان میشوند و یا حتی در بعضی مواقع با آنان انطباق پیدا میکنند و در هنگام دانلود نرم افزار بدون هیچ پرسش اجازه ورود یا عدم اجازه ورود، وارد مرورگر و صفحه در جریان کاربر میشوند.
نگهداری کاربر در سایت اصلی: با بهره گرفتن از این تاکتیک تبلیغات کاربر را برای هر چه بیشتر در معرض نمایش بودن در صفحه اصلی نگاه میدارند، در حالی که کاربر میخواهد از دیگر صفحات سایت دیدن نماید. تاکتیکهای دیگری نیز برای انتشار این گونه از تبلیغات وجود دارد از قبیل پاشیدن آشکارای تبلیغات، پاشیدن مخفیانه تبلیغات و اختیار عنوان جعلی.
۲-۲-۶-۱-۳- تبلیغات بر روی ایمیلها
تبلیغات بر روی ایمیلها، فعالیتهای تجاری را در بر میگیرد که در آنها بازاریابان و بازرگانان اطلاعات مربوط به محصول یا خدمت خود را بهای دی آدرس ایمیلهای مشتریان بالقوه خود میفرستند. پیام فرستادهشده بر روی ایمیل افراد میتواند حاوی تصویر، انیمیشن و کلیپهای تصویری باشد که مشتری در صورت علاقمندی به محصول یا خدمت جهت خرید یا کسب اطلاعات بیشتر بر روی آن کلیک کند.
مزایای تبلیغ بر روی ایمیل
هزینه پایین: یکی از مزایای این شیوه هزینه پایین آن و رسیدن به مشتریان هدف است. در واقع در این تبلیغ هزینه صورت گرفته برای معرفی محصول یا خدمت با بیشترین کارایی صورت میگیرد. زیرا این تبلیغ اولا، هزینههایی از قبیل یافتن سایت میزبان و پرداخت اجاره به سایت برای نمایش را ندارد؛ ثانیا، هزینه تبلیغات برای معرفی محصول یا خدمت تا حدودی بهینه است. زیرا تبلیغ برای افرادی به نمایش در میآید که بیشترین احتمال خرید یا میل خرید محصول یا خدمت در آنها وجود دارد.
بالا بودن میزان در معرض بودن تبلیغ: در این روش از تبلیغات به این دلیل که کاربر اینترنتی وقتی وارد ایمیل خود میشود، در صفحه اصلی ایمیلش چند لحظهای تامل میکند و ایمیلهای رسیده در میل باکسش را مورد مطالعه قرار میدهد و در این زمان تبلیغ به نمایش در میآید و با حرکات نمایشی که در آن ایجاد شدهاست سعی میکند نظر مشتری را با خود جلب نماید.
۲-۲-۶-۱-۴- تبلیغ در موتورهای جستجو
این تبلیغات در صفحهی نتایج جستجو مرتبط با موضوع نمایش داده میشوند. به این شیوه تبلیغ کلید واژه ها نیز گفته میشود. این شیوه تبلیغ کنندگان را قادر میسازد که مخاطب خاصی را هدف گیری نمایند. (سلیمانی، ۱۳۹۰)
اکثر موتورهای جستجو به شرکتها اجازه میدهند آدرس اینترنتی شرکتشان را در موتور جستجوی آنها ثبت نمایند. مزیت ثبت آدرس اینترنتی در موتورها از جنبه تبلیغات مهم است. زیرا رایگان است و هر کسی میتواند یک آدرس اینترنتی را در یک موتور جستجو ثبت نماید و از طرفی کاربرانی که در جستجوی محصول یا خدمت شرکت خاصی هستند، میتواند یک لیست از تولیدکنندگان آن محصول یا ارائه دهندگان آن خدمت دریافت نمایند. اما شانس این که آدرس یک شرکت در جستجوی صورت گرفته در ده عنوان صفحه اول قرار گیرد تقریبا صفر است. برای این که احتمال قرار گرفتن در صفحه اول افزایش یابد، یک سری اقدامات ساده را باید به کار گرفت، از جمله تغییر بعضی جملات در متن سایت، اضافه کردن جملههای کلیدی مربوط به محصول یا خدمت به قسمت عنوان یا محتوا، حذف واژههایی که با محصول یا خدمت شرکت انطباق کمی دارند. گذشته از این برخی سایتهایی طراحی شدهاند که با ارائه راهکارهایی احتمال شانس را بالا میبرند. وبسایتها و شرکتهای اینترنتی وجود دارند که در این زمینه فعال هستند از جمله این شرکتها میتوان از searchenginewath.com، webpositiongold.com، keywordcount.com نام برد. موتورهای جستجو اغلب مکانی را در صفحه اول خود به تبلیغ کنندگان جهت ارائه معرفی محصول یا خدمتشان اجاره میدهند.
۲-۲-۶-۱-۵- تبلیغات ویدئویی
همانطوری که قابلیت پخش برنامههای ویدئویی از تلویزیون به اینترنت، تلفن همراه، و حتی بازیها انتقال یافته است، این انتقال برنامههای ویدئویی را نیز به همراه خود منتقل کرده است. با این که امروزه اکانتهای تبلیغات ویدئویی آنی تنها صاحب بخش کوچکی از بودجههای تبلیغاتی هستند، این امکان برای تبلیغ کنندگان فراهم شدهاست که از انحصار تبلیغ ویدئویی تلویزیون رهایی یابند. طبق آماری که آقای ژپیتر در سال ۲۰۰۵ اعلام داشت ۲۴ درصد از تبلیغات آنی موجود به ویدئوهای آنی تعلق دارد. تبلیغات ویدئویی به بازاریابان اجازه میدهند که توجه کاربران بیشتری را جلب نمایند و به طور فزایندهای در شلوغیها و ترافیکها تبلیغات آنی برجسته باشند. تبلیغات ویدئویی به طور ذاتی میتوانند تاثیر عمیق تری بر روی طرز تلقی مشتریان داشته باشند تا تبلیغات متنی و بنرهای متحرک، با این که دارای هزینهای معادل ۵ تا ۱۰ برابر آنها هستند و دشواریهایی در هنگام پیاده سازی دارند. در همین رابطه مؤسسه داینامیک لاجیک مارکت نرمس[۷۷] در سال ۲۰۰۷ مطالعهای را انجام داد که در این مطالعه مشخص گردید تبلیغات ویدئویی آنی نسبت به دیگر اشکال تبلیغات دارای اثربخشی بیشتری هستند.
۲-۲-۶-۱-۶- باتنها
باتنها، مربعهای ۵۰ x 50 پیکسلی هستند که اکثرا در قسمتهای انتهایی صفحات وب دیده میشوند. این نوع از تبلیغات اینترنتی میتوانند قابل کلیک باشند یا فقط برای معرفی محصول/ خدمت و نشان تجاری به کار روند.
۲-۲-۶-۱-۷- آسمان خراشها
آسمان خراشها یا اسکای اسکریپرها تقریبا شبیه به بنرها هستند با این تفاوت که کشیده تر و باریک تر هستند. و طرز قرار گرفتن این گونه از اشکال تبلیغ اینترنتی در صفحات وب به صورت عمودی و در سمت راست یا چپ صفحه میباشد و به همین دلیل است که آنها را آسمان خراش مینامند.
به اسکای اسکریپرهای بزرگ اصطلاحا اسکای اسکریپرهای نیم صفحهای گفته میشود. اندازه این نوع از تبلیغ اینترنتی ۶۰۰ x 300 پیکسل میباشد. معمولا مدت زمان نمایش آن بین ۱۵ تا ۲۰ ثانیه طول میکشد و پس از آن محتوای تبلیغ تغییر میکند. با آن که بسیار بزرگتر از سایر اشکال تبلیغ اینترنتی است، حجمی معادل ۴۰ کیلو بایت دارد و به سادگی بارگذاری میشود. این نوع از اسکای اسکریپرها بیشتر در قسمت پایین و سمت راست جانمایی میشود.
۲-۲-۶-۱-۸- تبلیغات در اتاقهای گفتگو
اتاقهای گفتگو به علت این که یک مکان مشترک هستند، و به این دلیل به وجود آمدهاند که مکانی برای بررسی مشکلاتی از قبیل سؤالات پزشکی، و سؤالات فنی درباره محصول خریداری شده، و همچنین مکانی برای تسهیم عواطف و تبادل اطلاعات باشند. از این روی میتوانند مکان مناسبی برای تبلیغات باشند.
۲-۲-۶-۱-۹- درونشبکهایها
آقای توربن در کتاب تجارت الکترونیکیاش در سال ۲۰۰۶ در رابطه با این نوع از تبلیغات میگوید: “واژه interstitial برگرفته از واژه interstice به معنای یک شکاف کوچک بین دو چیز میباشد". interstitials یا درونشبکهایها، تبلیغاتی هستند که در درون مرورگر پنجره باز قرار دارند و وقتی کاربر از صفحهای به صفحهی دیگر حرکت میکند قبل از این که صفحه بارگذاری شود نمایان میشوند و با بارگذاری صفحه از بین میروند. این نوع از تبلیغات متعلق به خانواده پاپآپها هستند. تبلیغ درونشبکهای به عنوان آزاردهنده ترین نوع تبلیغ اینترنتی محسوب میشود. زیرا کاربر را مجبور به تماشای نمایش اجباری[۷۸] میکند.
۲-۲-۶-۱-۱۰- تبلیغات متحرک
متحرکها یا تبلیغات تغییرپذیر، تبلیغاتی هستند که بسیار از اندازههای طبیعی ذکرشده برای شکلهای تبلیغی بزرگترند. اندازه این تبلیغات ۴۸۰ x 640 میباشند و محتوای آنها به طور مداوم در طول نمایش تغییر میکند. این گونه تبلیغات همانند تابلوهای الکترونیکی استادیومها و یا بیلبردهای کنار خیابان هستند (البته با فرمت متفاوت) که در جهت معرفی گروه خاصی از محصولات به طور مداوم محتوای آنها تغییر میکند.
۲-۲-۶-۱-۱۱- مربع بزرگها
مربع بزرگهای، بزرگ نوع دیگری از تبلیغ اینترنتی هستند که نسبت به دیگر انواع ذکرشده در این بخش از فراوانی به کارگیری بالایی برخوردار هستند.
۲-۲-۶-۱-۱۲- باتنهای بزرگ
این گونه تبلیغات اینترنتی همانند باتنها بوده و در اندازهی معادل ۱۲۰ x 160 پیکسل میباشند.
۲-۲-۶-۱-۱۳- سوپر بنرها
این گونه از تبلیغات اینترنتی که متعلق به خانواده بنرها هستند در اندازه ۹۰ x 728 پیکسل ارائه میشوند و قابلیت نمایش متحرک را نیز دارا میباشند.
۲-۲-۶-۱-۱۴- تایلها
تایلها، تبلیغات چهار ضلعی هستند که بیشتر در سمت چپ صفحه دیده میشوند و بیشتر در اندازههای ۱۲۰ x 120 پیکسل تولید و توزیع میشوند.
۲-۲-۶-۱-۱۵- ایرلاگها
از ترکیب دو واژه ear به معنی شنیدن و lug به معنی دسته به وجود آمده است. این نوع از تبلیغ اینترنتی به وسیله برنامه GIF تهیه میگردد که قابلیت پخش عکسهایی همراه با صوت میباشد.
۲-۲-۶-۱-۱۶- تبلیغات حامیگری
یک شکل غیر مستقیمی از تبلیغ است که به سازمانها اجازه میدهد تا بازاریابی و تبلیغ را به واسطه پیوند با محتوای کلیدی اجرا نمایند. این شکل از تبلیغات به عنوان بخشی از محتوای کلیدی یک صفحه وب یا بخشی از یک فهرست حمایتکننده نمایان میگردد. کاربران با کلیک نمودن بر روی این پیوندها به وبسایت مورد نظر تبلیغکننده منتقل میشوند. از مزایای این نوع تبلیغ میتوان به فضای کمی که این گونه از تبلیغات اشغال میکنند اشاره کرد.
۲-۲-۶-۱-۱۷- تبلیغات طبقهبندی شده
این دسته از اشکال تبلیغات اگر چه از نظر میزان شناخت برای مصرفکنندگان در رتبه پایینی قرار دارند، اما طبق آمار اداره تبلیغات تعاملی صاحب ۱۷% از بازار انواع تبلیغات صورت پذیرفته در سال ۲۰۰۷ میباشند. این گونه از تبلیغات بیشتر در روزنامهها و مجلات آنی دیده میشوند.
۲-۲-۶-۱-۱۸- فوق اتصالها یا هایپرلینکها
فوق اتصالها در بیشتر موارد به یک فوق متن[۷۹] متصل هستند و در واقع کلمه، اصطلاح، و یا در بعضی اوقات نموداری است که به کاربر این امکان را میدهند تا با یک کلیک به وبسایت تبلیغکننده منتقل شوند. فوق اتصالها از این جهت که جای کمی میگیرند و در درون متن جاسازی میشوند یا به عبارت دیگر متون پیوندی هستند شبیه به تبلیغات حامی گری، با این تفاوت که از نظر تعداد محدودیتی ندارند، در هر جای صفحه میتوان آنها را جای داد، و مهمتر این که تبلیغات فوق متنی یا همان هایپرلینکها یک تبادل تبلیغی بین وبسایتهای مشهور هستند.
۲-۲-۶-۱-۱۹- وبسایتها
خود وبسایت، بزرگترین شکل تبلیغ اینترنتی است، زیرا هدف از ایجاد هر وبسایت تجاری، فرهنگی، سیاسی، آموزشی و غیره، چیزی جز معرفی و تبلیغ هدفی خاص نیست. بر خلاف دیگر اشکال تبلیغات اینترنتی، وبسایت از محدودیتهایی مانند کوچکی هزینه و غیره مبرا است و به راحتی میتواند در محتوایش هر پیام تبلیغی را جانمایی نماید. شاید مهمترین تفاوت وبسایت با سایر اشکال تبلیغات، رفتاری باشد که به واسطه آن رفتار وبسایتها مورد بازدید قرار میگیرند. زیرا کاربران وبسایتها را برای ارضای نیازشان جستجو میکنند ولی دیگر اشکال تبلیغات به صورت اتفاقی در معرض دید آنها قرار میگیرد. و در واقع وبسایتها کششی هستند و دیگر اشکال تبلیغات فشاری هستند؛ زیرا همه تبلیغ کنندگان نیاز دارند که مصرفکنندگان محتوای وبسایتشان را به سمت خود بکشند.
۲-۲-۶-۱-۲۰- تبلیغات بر روی بازیهای آنی
جانمایی یا کاریابی محصول[۸۰] (روشی است که در آن صاحبان صنایع به شرکتهای سازنده برنامههای تلویزیونی و فیلمهای سینمایی مبالغی را پرداخت میکنند تا بدین وسیله محصولات یا خدمتشان در آن برنامه یا فیلم به نمایش در آید) در بازیهای آنی یکی از روشهای تبلیغ اینترنتی است که به تبلیغ کنندگان اجازه میدهد پیام و یا نشان تجاریشان را در یک روش لذت بخش به کاربران معرفی کنند. (حنفیزاده، ۱۳۸۸)
۲-۲-۶-۲- روشهای تبلیغات اینترنتی (تای و چانگ)
همانطوری که پیش تر نیز ذکر شد، دسته بندیهای مختلفی برای تبلیغات اینترنتی وجود دارد که دستهبندی بیانشده در بالا تقریبا تمام موارد را شامل میشود. اما اکنون به معرفی دستهبندی دیگری میپردازیم که تبلیغات اینترنتی را طبق انواع معمول نمایشی که دیده میشود، گروهبندی کرده است. این تبلیغات اینترنتی عبارتند از بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات مبتنی بر متن، تبلیغات متحرک، تبلیغات پنجرههای پاپاوت، تبلیغات درونشبکهای و تبلیغات ایمیل. (Tai & Chang, 2005)
دانلود پایان نامه درباره اولویتبندی تاثیر ابزارهای تبلیغات اینترنتی بر جذب گردشگران اروپایی ...