هیچ همبستگی میان ویژگیهای شخصیتی، سبکهای یادگیری و رغبت به موفقیت در دوره وجود ندارد.
میان ویژگیهای شخصیتی درون گرا و تمایل به آموزش الکترونیکی همبستگی وجود دارد.
میان ویژگیهای شخصیتی برونگرا و تمایل به آموزش سنتی کلاس درس همبستگی وجود دارد. (نادری، ۱۳۸۸)
-منوچهر[۱۵۲] (۲۰۰۷) در پژوهشی با عنوان “تاثیر سبکهای یادگیری بر فراگیران یادگیری الکترونیکی” به نتایج زیر دست یافت:
سبکهای یادگیری فراگیران در کارایی آنها در محیط یادگیری الکترونیکی بسیار موثر است.
فراگیران دارای سبکهای یادگیری جذب کننده و همگرا با سیستم آموزش الکترونیکی به موفقیت بیشتری دست خواهند یافت.
فراگیران دارای سبکهای یادگیری انطباق یابنده و واگرا، با سیستم آموزشی سنتی به نتیجه بهتری خواهند رسید.
-برخی پژوهشهای انجام شده نشان میدهند که :
اگر با توجه به ترجیحات افراد در دریافت و پردازش اطلاعات به آن ها آموزش داده شود پیشرفت تحصیلی آن ها افزایش مییابد. (مووی، ۱۹۸۰) – (اسپیرز، ۱۹۸۳) (به نقل از نادری، ۱۳۸۸)
-گالاگر (۲۰۰۷) در مطالعهای با عنوان “سبکهای یادگیری” خود کار آمدی و رضایت از یادگیری الکترونیکی: آیا یادگیری الکترونیکی برای هر کسی است ؟” به این نتیجه رسید که تفاوت معنیداری در رضایت کسانی که با سبکهای گوناگون در این نوع آموزش ثبت نام کرده بودند، مشاهده نشد. (مومنی راد، ۱۳۸۹)
-گروهی از پژوهشگران (۲۰۰۷) از انجمن بین المللی تعلیم و تربیت و جامعه شناسی [۱۵۳] در پژوهش خود در زمینه رابطه میان سبکهای یادگیری کلب و پیامدهای یادگیری آموزش الکترونیکی به صورت بر خط به این نتیجه رسیدند که رابطه معناداری بین سبکهای یادگیری و آموزش الکترونیکی وجود ندارد (نادری، ۱۳۸۸)
-کلارک (۲۰۰۸) در مطالعهای با عنوان “رابطه رسانههای جدید و فن آوری اطلاعات و ارتباطات (شامل رایانه و نرم افزارهای آموزشی ) با انگیزش ” انجام داده است نتایج تحقیقات را چنین معرفی کرده است :
۱-به خاطر انعطاف فن آوری اطلاعات و ارتباطات انتخاب فعال در فراگیران افزایش مییابد.
۲-استفاده از فن آوریهای اخیر بر میزان تلاش ذهنی فراگیران تاثیر قابل ملاحظهای نداشته است.
-مالکوم (۲۰۰۹) در مطالعهای با عنوان “رابطه بین سبکهای یادگیری و موفقیت در یادگیری برخط ” نشان داد که همه سبکهای یادگیری (مقیاس به کار گرفته شده سبک کلب بوده ) میتوانند در یادگیری الکترونیکی موفق باشند. به دلیل این که تحقیق در یک دبیرستان صورت گرفته است، محقق خاطر نشان می کند که در تعمیم نتایج به دیگر گروههای سنی باید جانب احتیاط را رعایت کرد. با این حال ، خود نشان از انعطاف پذیری بالای این نوع آموزش در مقایسه با آموزش حضوری دارد. (مومنی راد، ۱۳۸۹)
-دریاکولو[۱۵۴] و همکاران (۲۰۱۰) در مطالعهای تحت عنوان “پیش بینی موفقیت دانش آموزان با روش تدریس فن آوری اطلاعات و ارتباطات همراه با سبکهای مختلف یادگیری در ترکیه” نشان دادند که رابطه مثبت بین پیشرفت تحصیلی و روش تدریس با فن آوری اطلاعات و ارتباطات بود . (نیاز آذری و حسینی، ۱۳۹۱)
-اشلی دنیسون[۱۵۵] (۲۰۱۰) در مطالعهای تحت عنوان “بررسی سبکهای یادگیری (مدل کلب ) دانش آموزان در دوره آموزش زبان آنلاین و دوره آموزشی چهره به چهره ” به نتایج زیر رسیدند:
تفاوت معنی داری بین سبکهای یادگیری در محیط یادگیری آنلاین در مقایسه با محیط یادگیری چهره به چهره نشان داده نشد. زبان آموزان در دوره آنلاین اغلب دارای سبک همگرا و واگرا بودند . زبان آموزان در محیط یادگیری چهره به چهره سبک همگرا را بیشتر ترجیح میدادند.
-جاسچیک[۱۵۶](۲۰۱۰) در مطالعهای با عنوان “مقایسه تاثیر آموزش الکترونیکی با روش سنتی” به نتایج زیر رسید:
دانش آموزان در یادگیری با روش آنلاین نسبت به دانش آموزانی که به روش سنتی آموزش دیده بودند عملکرد بهتری داشتند.
تاثیر آموزش الکترونیکی به تنهایی بیشتر از آموزش ترکیبی، آموزش الکترونیکی به همراه آموزش چهره به چهره میباشد.
-اوسو و همکاران(۲۰۱۰) در مطالعهای با عنوان” تاثیر آموزش به کمک کامپیوتر در مقایسه با روش سنتی بر عملکرد زیست شناسی دانش آموزان سال آخر در غنا ” به این نتیجه رسیدند که عملکرد گروه آزمایشی یعنی گروهی که مفاهیم علوم را از طریق کامپیوتر فرا گرفتهاند به طور متوسط بهتر از گروه کنترل که مفاهیم را به روش سنتی فرا گرفتهاند، بود. (نیاز آذری و حسینی، ۱۳۹۱)
-بهاتی و بارت [۱۵۷] (۲۰۱۳) در مطالعهای تحت عنوان ” تاثیر سبکهای یادگیری در موفقیت تحصیلی دانشجویان کارشناسی رشته علوم اجتماعی” به نتایج زیر رسیدند :
برابری توزیع چهار دسته سبکهای یادگیری در افراد رد شد . و سبک یادگیری غالب در دانشجویان جذب کننده است.
تفاوت معنی داری بین جنسیت و سبکهای یادگیری وجود دارد.
۲-۳۱- جمع بندی
جدول ۲-۳ جمع بندی پیشینه مطالعاتی
ردیف | عنوان | نتیجه |
۱ | تاثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر سبکهای یادگیری کلب (جان قلی، ۱۳۹۱) | فن آوری اطلاعات و ارتباطات میتواند سبکهای یادگیری را تغییر دهد. |
۲ | تاثیر فن آوری اطلاعات بر افزایش یادگیری دروس زبان انگلیسی و ریاضی دانش آموزان دوره راهنمایی شهر بابل (نیاز آذری و حسینی، ۱۳۹۱) | به کارگیری فن آوری اطلاعات در آموزش موجب افزایش یادگیری دانش آموزان دوره راهنمایی در درس ریاضی میگردد. به کارگیری فن آوری اطلاعات در آموزش موجب افزایش یادگیری دانش آموزان دوره راهنمایی در درس زبان انگلیسی میگردد. |
۳ | اثربخشی و پایداری تاثیر استفاده از چند رسانهای ها بر خود تنظیمی و عملکرد تحصیلی درس ریاضی (زمانی، ۱۳۹۰) | استفاده از چند رسانهای ها در پایداری عملکرد تحصیلی و یادگیری خود تنظیم نقش مثبتی دارد. |
۴ | بررسی نقش سبکهای یادگیری در تبیین خودکارآمدی دانش آموزان دوره متوسطه (قلی زاده و احقر، ۱۳۹۰) | سبکهای یادگیری بر خودکار آمدی دانش آموزان تاثیر دارد. دانش آموزان در یادگیری از سبک خاصی پیروی نمیکنند و سبکهای متفاوتی دارند. میزان خود کارآمدی دانش آموزانی که از سبک یادگیری واگرا استفاده میکنند به طور معناداری بیشتر از سبکهای یادگیری همگرا، جذب کننده و انطباق یابنده است. |