مدل مفهومی که در این تحقیق بیان شده است، محقق ساخته می باشد، شاخص های ویژگی های فردی با تمایل به خرید بیمه گذاران مورد بررسی قرار می گیرد.
جلب رضایت مشتری مقوله ای است که ریشه در تاریخ زندگی بشر، تجارت و بازاریابی دارد و تا این امر اتفاق پیدا نکند تمایل به خرید هم اتفاق نمی افتد.
۱-۶) مدل مفهومی تحقیق
جنسیت
سن
ویژگی های فردی
تمایل به خرید بیمه گذاران
رفتار
میزان تحصیلات
نحوه بیان
صداقت
نمودار ۱-۱) مدل مفهومی تحقیق
محقق ساخته(تدوین آن توسط محقق است)
۱-۷) پرسش های تحقیق
۱) آیا بین جنسیت بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه وجود دارد؟
۲) آیا بین رفتار بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه وجود دارد؟
۳) آیا بین میزان تحصیلات بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه وجود دارد؟
۴) آیا بین نحوه ی بیان بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه وجود دارد؟
۵) آیا بین سن بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه وجود دارد؟
۶) آیا بین صداقت بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه وجود دارد؟
۱-۸) فرضیه های تحقیق
۱) بین جنسیت بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه وجود دارد.
۲) بین رفتار بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه وجود دارد.
۳) بین میزان تحصیلات بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه وجود دارد.
۴) بین نحوه ی بیان بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه وجود دارد.
۵) بین سن بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه وجود دارد.
۶) بین صداقت بیمه گر و تمایل به خرید بیمه گذاران رابطه وجود دارد.
۱-۹) تعاریف متغیرها
متغیرهای مستقل در این تحقیق عبارتند از:
جنسیت: افراد به دو دسته زن و مرد تقسیم می شوند. (مقیاس اسمی)
سن: سن افراد در این تحقیق با فاصله زمانی ۱۰ سال مورد ارزیابی قرار می گیرد. (مقیاس نسبتی می باشد ولی با این فاصله زمانی تبدیل به مقیاس ترتیبی شده است)
میزان تحصیلات: این متغیر مربوط به تحصیلات آکادمیک افراد است. (مقیاس ترتیبی)
رفتار: عوامل ذیل رفتار های افراد را شکل می دهند:
-عوامل درونی: شامل نیازها، سائقه ها، تمایلات آن ها را کلاً انگیزه معرفی می کنیم.
-عوامل بیرونی:شامل اهداف یا محرک های خارجی(رابینز،۱۳۹۰ )
همه رفتارهای آدمی هدفدار است. (ونوس،پرچ،۱۳۸۹) طرز برخورد افراد با مشتری مورد بررسی قرار میگیرد که این متغیر در پرسشنامه با سؤالات ۵تا۸ از سوی بیمه گر مورد آزمون قرار گرفته است.
نحوه ی بیان: مربوط به متقاعد کردن بیمه گذار از سوی بیمه گر است که در این باره باید به نحوه ی ارتباط او با بیمه گذار و درک نیازهای بیمه گذار و تفهیم درست بیمه نامه برای بیمه گذاران توجه شود. این متغیر در پرسشنامه با سؤالات ۱تا۴ مورد آزمون قرار گرفته است.
صداقت: صداقت جزئی از اصول اخلاقی است که رعایت کردن آن به عنوان یکی از مهمترین موضوعات در عرصه کسب و کار مطرح شده است. (رابینز،۱۳۹۰) این متغیر در پرسش نامه با سؤالات ۹ تا ۱۲ مورد سنجش قرار گرفته است.
لازم به یادآوری است که بین متغیر نحوه بیان و صداقت از نظر محقق تفاوت وجود دارد، زیرا نحوه بیان مربوط به خلاقیتی است که بیمه گر باید برای جذب مشتری به کار ببرد ولی صداقت در ورای اصول اخلاقی موردنظر محقق است.
متغیر وابسته عبارت است از:
تمایل به خرید بیمه گذاران: این متغیر تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار می گیرد، این عوامل یا فردی هستند مانند تأهل، سن، وضعیت شغل، میزان درآمد، میزان تحصیلات و یا غیرفردی هستند مانند میزان حق بیمه پرداختی، قیمت بیمه نامه(در اینجا نوع بدنه) یا عوامل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی(صفایی،۱۳۸۴)
این متغیر در پرسشنامه با سؤالات ۱۳تا۱۶ مورد سنجش قرار گرفته است.
۱-۱۰) قلمرو تحقیق
۱-۱۰-۱) قلمرو موضوعی
این پژوهش به دنبال بررسی و تعیین عوامل مؤثر بر قصد خرید مجدد بیمه گذاران و همچنین جذب بیمه گذاران جدید بیمه نامه های بدنه و بررسی ویژگی های فردی بیمه گر می باشد که در قلمرو مدیریت بازاریابی جای می گیرد.
۱-۱۰-۲) قلمرو مکانی
این تحقیق در سطح نمایندگی های بیمه البرز در سطح برخی از شهرستان های غرب استان گیلان شامل نمایندگی های شهرستان رشت-فومن-انزلی می باشد. در شهر رشت ۳۰ نمایندگی،در انزلی ۹ نمایندگی و در فومن ۳ نمایندگی وجود دارد.
۱-۱۰-۳) قلمرو زمانی
از نظر قلمرو زمانی نمایندگی های بیمه ای را که در سال ۱۳۹۲ به فعالیت و فروش بیمه نامه و انتقال ریسک از بیمه گذار به بیمه گر می پردازند مورد بررسی قرار دادیم. به عبارتی زمان آماری تحقیق سال ۱۳۹۲ می باشد و زمان آمارگیری و مراجعه حضوری به نمایندگی ها برای تکمیل پرسشنامه بهار ۱۳۹۲ می باشد.
دانلود پژوهش های پیشین در رابطه با بررسی ویژگی های فردی بیمه گر در تمایل به ...