تاثیر داشته
۳۴
۸٫۷
تاثیر نداشته
۲۲۷
۵۸٫۲
اطلاع ندارم
۱۲۹
۳۳٫۱
شایعات حک و لو رفتن رمز کارت عابربانکها، باعث ایجاد نگرانی و بی اعتمادی مردم نسبت به سیستم بانکی شده بود. در این پژوهش میزان آگاهی و تاثیر این شایعات بر استفاده از عابربانکها، از جامعه پاسخدهنده مورد پرسش قرار گرفت. جدول ۹ بیانگر این مطلب است که از مجموع پاسخ دهندگان، ۳۴ نفر از شایعات بوجود امده را در استفاده از خدمات بانکی موثر دانسته، ۲۲۷ نفر شایعات را بی تاثیر قلمداد کرده و ۱۲۹ نفر از وجود شایعات ابراز بی اطلاعی کرده اند. بنابراین بیشتر افراد جامعه مورد بررسی شایعات را بدون تاثیر میدانسته اند.
نمودار۹: میزان تاثیر شایعات لو رفتن رمز عابرکارتها
- خدمت مورد استفاده:
اطلاعات مندرج در نمودار۱۰ نشانگر خدماتی است که توسط اعضای جامعه مورد استفاده قرار گرفته است لذا ۱۵۴ نفر از دستگاههای خود پرداز پول برداشت کرده اند، ۵۲ نفر قبوض خود را پرداخت کرده، ۱۰۴ نفر پول خود را انتقال داده، ۵۸ نفر از خدمات شارژ تلفن همرا و ۲۲ نفر از سایر خدمات استفاده کرده اند. بنابر این بیشتر افراد جامعه از دستگاههای خود پرداز برای برداشت پول استفاده کرده اند.
نمودار۱۰: فراوانی و درصد خدمت مورد استفاده کاربران
۳٫۴٫ اعتبار مقیاسهای پژوهش
۱٫۳٫۴٫ اجرای تحلیل عاملی
تحلیل عاملی با توجه به روش مؤلفههای اصلی بر دادههای جمع آوری شده صورت گرفته است. جهت آزمون اعتبار سازههای مورد مطالعه، ازتحلیلهای آماری اعتبار استفاده میکنیم.درمورد حجم نمونه مناسب برای تحلیل عاملی حداقل حجم نمونه نباید کمتر از ۵۰ باشد. هرچه حجم اندازه نمونه زیادتر شود، صحت و دقت تحلیل عاملی بیشتر است .به عنوان یک قاعده کلی تعداد نمونه باید در حدود ۴ یا ۵ برابر تعداد متغیرهای مورد استفاده باشد.
در شیوه تحلیلی، با بهره گرفتن از پارامتر[۸۹] (لامبدا)استاندار شده یا بارگذاری عامل[۹۰]، محاسبه شده و این پارمتر درصورت معنی داری نشان دهنده اعتبار آن مورد بر سازه مورد نظر است. شاخصهای KMO و B.T.S هم محاسبه گردیده است. شاخص B.T.S آزمونی برای کفایت نمونه است که در صورت معناداری مشخص میکند اندازه نمونه کافی بوده و همبستگی بخشی میان متغیرها کوچک است. آزمون B.T.S هم نشان دهنده این است که مدل عاملی مناسب است یا خیر؟ در صورت معناداری این شاخص مدل عاملی مناسب است و ماتریس همبستگی میان موارد مختلف عاملها، ماتریس واحدی نیست. بطور کلی این دو شاخص KMO و B.T.S باهم نشان میدهند که استفاده از تحلیل عاملی برای طیف مذکور مناسب است[۱۲۹].
۱٫۱٫۳٫۴٫ عامل اول: کارایی
محاسبه اعتبار بعد کارایی کیفیت خدمات در ادراکات و انتظارات
با توجه به نتایج بدست آمده از آزمونهای پایایی و روایی که در جداول فوق منعکس شده است، درمییابیم که بعد کارایی با چهار گویه با مقدارآلفای در ادراکات و در مقیاس انتظارات با مقدار آلفای دارای پایایی مطمئنی است. از اینرو ما در تحلیل نهایی خود برای آزمون فرضیات پژوهش خود از این چهار گویه استفاده میکنیم. با توجه به اینکه مقدار ضریب هر یک از موارد بر سازه مورد نظر در سطح اطمینان ۰۹۹/. با معنی است، اعتبار این گویه ها بر عامل بعد کارایی از طریق تحلیل عاملی تایید میشود. سایر شاخصهای بدست آمده نظیر KMO و B.T.S نتایج را تایید میکنند. با بهره گرفتن از ضرایب رگرسیونی هریک از این موارد بر سازه کارایی معلوم میکند که در قسمت ادراکات، مورد چهارم یعنی وجود همیشگی پول در دستگاه، با ضریب رگرسیونی ۲۹۰/. و در قسمت انتظارات نیز این مورد، با ضریب رگرسیونی ۲۴۷/. مهمترین تبیینکننده این عامل هستند.
جدول ۱۵: محاسبه پایایی و اعتبار شاخص کارایی
ادراکات
انتظارات
بعد
مولفه
ضرایب رگرسیونی ابعاد
ضرایب رگرسیونی ابعاد