-
- تجربیات پیشین
-
- توزیع
شکل ۲-۳: مدل شکل گیری تصویر ذهنی مقصد بالگلو و مککلیری منبع: بالگلو و مککلیری، ۱۹۹۹
۲-۳-۶-۲- مدل شکل گیری تصویر مقصد بیرلی و مارتین
مدل شکل گیری تصویر ذهنی مقصد بیرلی و مارتین (۲۰۰۴) به شیوهای طراحی شده است که بین گردشگر که بین گردشگری که بار اول از مقصدی دیدن می کند با گردشگری که چندین بار از آن مقصد دیدن کرده است تفاوت قائل می شود. این امر به دلایلی همچون تفاوت ادراک گردشگران هر گروه و تأثیر این تفاوت، سختی یادآوری منابع اطلاعات ثانویه در نخستین سفر برای گردشگرانی که چندین بار از مقصدی دیدن کرده اند، تفاوت در سطوح دانش آنان پیرامون مقصد و انگیزه ایشان که منجر به سفر یا تکرار سفر شده است و درنهایت به دلیل اعتبارسنجی مدل ارائهشده که امکان آن را با دو گروه مستقل ممکن میسازد. منابع اطلاعاتی ثانویه را سه مورد القایی، ارگانیک و مستقل بیان نموده اند (شکل ۲-۴).
منابع اطلاعاتی
-
- ثانویه
القایی
ارگانیک
مستقل
-
- اولیه
تجربه قبلی
شدت بازدید
عوامل فردی
-
- انگیزه ها
-
- تجربه تعطیلات
-
- ویژگیهای اجتماعی–جمعیت شناختی
تصویر دهنی ادراک شده مقصد
تصویر ذهنی شناختی
تصویر ذهنی عاطفی
تصویر ذهنی کلی
شکل ۲-۴: مدل شکل گیری تصویر مقصد منبع: بیرلی و مارتین، ۲۰۰۴
منابع ارگانیک (کتاب، آموزش مدارس، اخبار، تجربه دوستان و خانواده و غیره) آنهایی هستند که از منابع بهاصطلاح غیرمقصد به وجود میآیند، منابع القایی (بروشورهای سفر، تبلیغات، افراد مشهور، پوستر، فیلم و ویدئو) منابعی هستند که از مقصد منابع بازاریابی و اقدامات ترفیعی آن سرچشمه میگیرند و منابع مستقل از تجارب واقعی سفر در مقصد هستند ( آتلایوج[۹۳]، ۲۰۰۰؛ چوی[۹۴]، لتو[۹۵] و ماریسون[۹۶]، ۲۰۰۷؛ کروی، ۲۰۱۰). به نا به اظهار گارتنر (۱۹۹۳) بهطورکلی برای اطلاعات ثانویه میتوان دو دستهبندی قائل شد: ۱) مطالب ترویجی از جانب مقصد؛ و ۲) از جانب انواع مختلف رسانه مستقل. اطلاعات هر دو منبع مذکور می تواند نوشتاری، دیداری و شنیداری یا پیامهای ترکیبی باشند. به علت ماهیت غیرملموس محصولات گردشگری، اطلاعات دیداری از اهمیت ویژهای برخوردارند زیرا واقعیت مقصد را نشان می دهند و ابعاد آن را به تصویر میکشند. بنابراین بهمثابهی پیش آزمایش محصول هستند تا زمانی که مصرف واقعی یعنی بازدید صورت پذیرد (تاسکی[۹۷]، ۲۰۰۹).
معمولاً منابع اطلاعاتی مستقل و ارگانیک، اعتبار بالا و قابلیت دستیابی به مخاطب انبوه را از طریق رسانهی جمعی دارند. ازاینرو در مقایسه با اطلاعاتی که از جانب مقصد ارائه میشوند مؤثرتر هستند (روئش، ۲۰۱۰: ۲۲). گارتنر (۱۹۹۳، به نقل از تاسکی، ۲۰۰۹) عاملهای مستقل و ارگانیک شکل گیری تصویر ذهنی را مواردی از قبیل مقالات خبری، مطالب آموزشی، فیلمها، فرهنگ عامهپسند و تبلیغات دهانبهدهان معرفی کرده است.
۲-۳-۷- عوامل تأثیرگذار بر شکل گیری تصویر
عوامل مختلفی همچون تجربه گردشگر در مقصد، رضایت، خصوصیات جمعیت شناختی و انگیزه می تواند بر تصویر مقصد تأثیرگذار باشد (لی[۹۸]، ۲۰۰۹: ۷۲۹). همانطور که استبلر[۹۹] (۱۹۹۸: ۱۴۲، به نقل از چائو، ۲۰۰۵: ۱۲) بیان می کند، اطلاعات از دو منبع به فرد میرسد: عوامل عرضهکننده خارجی بازار گردشگری و عوامل فردی مصرف کننده. ازنقطهنظر عوامل عرضهکننده، تصویر ذهنی مقصد که گردشگران بر اساس اطلاعات خارجی آن را شکل دادهاند، می تواند بهمنزله عوامل کششی، گردشگران را به سوی مقصد جذب کند. این عرضه یا عوامل کششی، شامل رسانههای گروهی، بازاریابی گردشگری، شهرت و تحصیلات است. از طرفی دیگر، عوامل مصرف کننده به انگیزه های شخصی گردشگر اهمیت میدهد و مربوط به عوامل رانشی است که گردشگران را ترغیب می کند که به مقصد سفر کنند. این عوامل مصرف کننده یا عوامل رانشی، شامل انگیزه های اجتماعی- اقتصادی، عوامل شخصیتی، انگیزه، تجربیات، ویژگیهای روانشناختی و ادراکات است. در شکل ۲-۵ عوامل تأثیرگذار بر شکل گیری تصویر گردشگران از مقصد را مشاهده میکنید.
شکل ۲-۵: عوامل تأثیرگذار بر شکل گیری تصویر گردشگران از مقصد منبع: استابلر، ۱۹۹۸: ۱۴۲، به نقل از چائو، ۲۰۰۵
بیرلی و مارتین (۲۰۰۴) نیز به جهت ارائه معیاری جامع معیاری جامع و بررسی جاذبهها و ویژگیهای موجود، تمام عوامل مؤثر در ارزیابی تصویر را گردآوری کرده و در ۹ بُعد طبقه بندی کرده اند که انتخاب و گزینش آنها تا حد زیادی به نوع جاذبه هر مقصد، مکان و اهداف آن بستگی دارد. در شکل ۲-۶ ابعاد و ویژگیهای مؤثر در تصویر ادراکی از مقصد را از دید بیرلی و مارتین نشان میدهد.
شکل ۲-۶ : ابعاد و ویژگیهای مؤثر در تصویر ادراکی منبع: بیرلی و مارتین، ۲۰۰۴: ۶۵۹
عوامل موثر بر تصویر مقصد
۲-۳-۸-ابعاد تصویر ادراکشده ی مورد استفاده در این تحقیق
۱) زیرساخت گردشگری: از دید بیرلی و مارتین (۲۰۰۴) زیرساخت گردشگری شامل هتلها و اقامتگاهها، رستورانها، دسترسی مناسب به مقصدها، مراکز گردشگری و شبکه اطلاعات گردشگری است.
۲) زیرساختهای عمومی: بیرلی و مارتین (۲۰۰۴) زیرساختهای عمومی را شامل توسعه و کیفیت جادهها، فرودگاهها و بندرها، تجهیزات حمل و نقل عمومی و خصوصی، توسعه خدمات سلامت، توسعه ارتباطات رادیویی و تلویزیونی و موبایل، توسعه زیرساختهای تجاری و نهایتا گسترش و توسعه ساختوسازها و بناها است.
۳) منابع طبیعی: در تحقیق بیرلی و مارتین (۲۰۰۴) منابع طبیعی شامل آب و هوا، ساحل، بکر بودن و زیبا بودن مناطق اطراف آن و تنوع و گوناگونی گیاهان است.
۴) محیط اجتماعی: بیرلی و مارتین (۲۰۰۴) موارد صمیمیت و مهماننوازی افراد بومی، فقر، کیفیت زندگی و محدودیتهای زبانی را در بعد محیط اجتماعی میداند.
۲-۳-۹- تأثیر فیلم در تصویر مقصد
به تأثیر فیلم در شکل گیری تصویر در ذهن مردم بهطور گستردهای در ادبیات اذعان شده است (باتلر، ۱۹۹۰؛ رایلی و وندورن، ۱۹۹۲؛ گارتنر، ۱۹۹۳؛ اسکوفیلد، ۱۹۹۶؛ ایواشیتا، ۲۰۰۳؛ کیم و ریچاردسون، ۲۰۰۳). علیرغم علم به اهمیت تصویر در نزد مصرف کنندگان بایستی توجه داشت که ایجاد یک تصویر مقصد مطلوب وظیفه سهل و آسانی نیست. همانطور که هادسون، وانگ و گیل (۲۰۱۱) نشان دادند، درصورتیکه لوکیشن در فیلم نقش مهمی داشته باشد بر تصویر مقصد تأثیر بسزایی خواهد داشت. فیلم یک منبع اطلاعاتی مستقل است که سه مزیت استفاده از آن در تصویرسازی بدین قرار است؛ از اعتبار بالایی بهره میبرد، رسانهای است که از نفوذ بالایی در بازار برخوردار است و درنهایت بهمثابه ابزار غیرمستقیم شکلدهندهی تصویر ذهنی مقصد است (روئش، ۲۰۱۰: ۲۲). فیلمها شناخت کلی درباره مقصد به وجود میآورند و معمولاً از کنترل مقصدها خارج هستند مگر زمانی که بازاریابان مقصد برای بهکارگیری آنها بهخوبی آمادگی داشته باشند. در این راستا عملکرد استراتژیک سازمانهای بازاریابی مقصد این است که ادارهی مربوط به فیلم داشته باشند که فعالانه بکوشد فیلمسازان و سازندگان نمایشهای تلویزیونی گردشگری را به مقصد جذب کنند و بهاینترتیب بتوانند بدون تلاش زیاد تبلیغاتی به بازارهای انبوه دست یابند (تاسکی، ۲۰۰۹).