۳-۲-۵-۱ مطالعه اکتشافی
زمانی یک تحقیق به صورت اکتشافی انجام می شود که در موزد وضعیتی که با آن روبرو هستیم اطلاعات و آگاهی زیادی نداشته باشیم. در چنین مواردی نیاز است برای آشنایی با پدیده های موجود در وضعیت مورد نظر ، مطالعه مقدماتی وسیعی انجام شود و نسبت به آنچه لازم است قبل از تدوین طرح تحقیق بدانیم آگاهی کسب کنیم. بنابراین فقط زمانی که دانش در مورد موضوعی محدود بوده و درک عمیقی از موضوع مورد نظر وجود نداشته باشد، مطالعه را می توان اکتشافی نامید(حسن, دانایی فردو دیگران, ۱۳۸۳).
۳-۲-۵-۲ مطالعه توصیفی
در مطالعه توصیفی سعی می کنیم ویژگی ها و جنبه های خاص پدیده هایی که علاقمند به یافتن آگاهی در مورد آن هستیم توصیف کنیم(حسن, دانایی فردو دیگران, ۱۳۸۳).
این تحقیق از انواع تحقیقات توصیفی است چراکه به توصیف ویژگی های رویکرد کارت امتیازی متوازن پرداخته است.
۳-۲-۶ جامعه و نمونه آماری
یک جامعه آماری عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحد ها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. صفت مشترک صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایز کننده جامعه آماری از سایر جوامل باشند(آذر, عادل و مؤمنی, منصور, ۱۳۸۰). نمونه آماری نیز اعضایی هستندکه روش های نمونه گیری از جامعه آماری انتخاب می شوند و تحقیق بر روی آنها انجام می شود. در این تحقیق جامعه آماری کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در بازار بورس اوراق بهادار تهران بدلیل گستردگی تعداد شرکت های پذیرفته شده و به علت حجم و پراکندگی زیاد این جامعه و بعلاوه برای جلوگیری از انتخاب چندباره یک شرکت بدلیل سهیم بودن در شرکت های دیگر اقدام به غربال این جامعه با بهره گرفتن از صافی های زیر نموده ایم :
-
- کلیه بانک ها و موسسات پولی و مالی حذف می شوند زیرا این نوع از شرکت های بورسی فعالیت در عرصه بازار پول دارند.
-
- حذف کلیه هلدینگ ها زیرا این نوع از شرکت ها نیز دارای سهام شرکت های صنعتی و تولیدی ، خدماتی هستند .
-
- حذف کلیه بیمه ها و لیزینگ ها.
بدین ترتیب شرکت هایی که در این محدوده باقی می مانند مورد مطالعه ما قرار خواهند گرفت .
در این پیمایش که در بین تمامی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران صورت پذیرفته است از بین ۳۰۰ شرکت مورد پیمایش ۴۰ پاسخ استخراج شده است. با توجه به اینکه تعداد پاسخ های کسب شده بیش از ۳۰ عدد می باشد دارای شرایط نرمال بودن می باشد. برای محاسبه دقیق تعداد پاسخ های مورد نیاز برای ایجاد قابلیت تعمیم پذیری در نتایج فرعی تحقیق با بهره گرفتن از معادله تعیین حجم نمونه می توان ثابت کرد که این میزان پاسخ اعتبار لازم را برای انجام محاسبات آماری و تعمیم پذیری دارد:
در این معادله که در آن حجم جامعه ۳۰۰ و سطح اطمینان ۹۵% می باشد و همچنین نیز سطح خطا نیز ۳/۰ در نظر گرفته شده است . همچنین بدلیل عدم دسترسی به واریانس جامعه از با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS واریانس پاسخ های آمده محاسبه و به عنوان جامعه استنباط شده است که در نهایت تعداد پاسخ های مورد نیاز برابر است با :
آمار توصیفی | |||||
N | کمترین | بیشترین | میانگین | انحراف معیار | |
میانگین | ۴۰ | ۵۰/۱ | ۱۸/۴ | ۲۲۰۳/۳ | ۵۵۹۳۵/۰ |
داده های درست | ۴۰ |
بنابراین با ۴۰ پاسخ بازگشت شده می توان قابلیت تعمیم مناسبی را انتظار داشت .
۳-۲-۷ افق زمانی[۵۱]
افق زمانی ممکن است تک مقطعی یا چند مقطعی باشد. در بررسی های مقطعی داده های اطلاعاتی یکبار در طی یک دوره چند روزه یا چند هفته یا چند ماهه به منظور پاسخ به پرسش یک تحقیق جمع آوری می شود. اما در بررسی های دوره ای یا چند مقطعی محقق پدیده ها یا افراد را در چندین برهه زمانی به منظور پاسخ به یک پرسش تحقیقی مورد بررسی قرار می دهد (حسن, دانایی فردو دیگران, ۱۳۸۳).
افق زمانی تحقیق حاضر از نوع تک مقطعی و سال ۷۸ الی ۸۸ می باشد.
۳-۲-۸ شیوه های گردآوری داده ها[۵۲]