۰.۲۲۸
۰.۳۱۹
ذخیره دانش
۰.۰۷
۰.۰۸۸
۰.۱۰۴
تسهیم دانش
۰.۰۹۹
۰.۱۸۱
۰.۱۰۵
به کارگیری دانش
۰.۲۵۸
۰.۲۰۸
۰.۲۰۸
درونی سازی دانش
۰.۱۴۶
۰.۲۹۳
۰.۲۶۲
نرخ ناسازگاری
۰.۰۰
۰.۰۲
۰.۰۱
نمودار۴-۹- اولویت فرایند های چرخه دانش تحت کنترل دانشکدهها در بعدمالی
- اعداد درون جدول(۴-۱۱) بیانگر این هستند که از نظر خبرگان در بعد مالی، دانشکده های علوم انسانی اولویت را به خلق دانش (۰.۲۴۲) دادهاند و ذخیره دانش(۰.۰۷) هم کمترین توجه را دارند. در دانشکده های علوم پایه، فرایند درونیسازی (۰.۲۳۹)، خلق (۰.۲۲۸) و به کارگیری دانش(۰.۲۰۸) بیشترین اهمیت را دارد. دانشکده های علوم مهندسی به فرایند خلق (۰.۳۱۹) و درونیسازی دانش (۰.۲۶۲) برتری دارند و دو فرایند ذخیره دانش (۰.۱۰۵) و تسهیم دانش(۰.۱۰۴) ارجحیت یکسان دارند.
۴-۳-۳- گام سوم: محاسبه اثربخشی مدیریت دانش
پس از محاسبهی بردارهای اوزان طی گامهای قبلی، در این گام به منظور محاسبهی اوزان نسبی فرآیندها و دانشکده ها تحت کنترل هر یک از شاخص های اثربخشی، اقدام به تشکیل سوپر ماتریس نهایی طی مراحل زیر شده است:
مرحله ۱) تشکیل سوپر ماتریس اولیه: در این مرحله بردارهای الویت که در گامهای قبل محاسبه شده اند در مکانهای مناسبی در سوپرماتریس اولیه جایگذاری شده اند. این بردارها از مرحله اول تا چهارم هر بُعد وارد این سوپر ماتریس میشوند.
مرحله ۲) محاسبه سوپر ماتریس موزون (تصادفی): در واقع این ماتریس از نرمال سازی سوپر ماتریس اولیه بدست می آید. سوپرماتریس وزنی که به وسیله وزن دهی خوشه ها و هنجار سازی آن از سوپرماتریس بی وزن به دست می آید. چون در این مدل بین خوشه ها هیچ مقایسه ای انجام نشده و در واقع خوشه ها وزنی نداشتهاند، لذا سوپرماتریس وزنی و بی وزن مشابه هم هستند.
مرحله ۳) محاسبه سوپر ماتریس نهایی: در این گام، چهار سوپر ماتریس تشکیل شده است که مربوط به چهار شاخص اثربخشی مدیریت دانش میباشد در واقع در این قسمت اولویت فرآیندها در هر یک از ابعاد به دانشکده ها محاسبه می شود. در ادامه سوپر ماتریسهای اولیه و نهایی هر یک از شاخص های اثربخشی مدیریت دانش آمده است جداول(۴-۱۲) تا (۴-۱۹). سوپر ماتریسهای اولیه ابعاد مشتری و مالی در توان ۷ و ابعاد نوآوریو یادگیری و فرایند های داخلی در توان ۵ به همگرایی رسیدند.
در ضمن اعداد بدست آمده در سوپر ماتریسهای نهایی برای محاسبه وزن کلی شاخص های هر یک از دانشکده ها در جدول (۴-۲۰) به عنوان (Bkj) وارد میشوند. نتایج این جدول اولویت نسبی فرایندهای چرخه دانش برای دانشکده ها را به صورت (۰.۰۱۵۴۰۶،۰.۰۳۵۶۳۴،۰.۰۵۱۷۴۷،۰.۱۷۵۵۶۵،۰.۰۸۶۶۴۸) و نمره دانشکده ها در فرایندها را به صورت ۰.۱۹۳۴۶۲،۰.۱۶۶۵۹۰و۰.۱۳۹۹۴۸ نشان میدهد.
جدول(۴-۱۲) سوپر ماتریس اولیه در بعد مشتری
Cluster Nodes Labels
Goal
BSC