سن در محصول گندم، زنجره مو یا جیرجیرک در باغات انگور، شته و سوسک سرشاخه خوار در باغات میوه
۸۸/۱
ساختار اهمیت اوزان منابع زیستی بخش کشاورزی شهرستان خنداب تابعی از وضعیت حاکم در کشور است. بطورکلی، با تمهیدات و اقدامات لازم در معاونت تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور شیوع انواع بیماری های دامی نسبت به سال های گذشته روند کاهشی داشته است. در این بین، به علت مشترک بودن برخی از بیمارهای موجود در دام و انسان همه ساله احشام موجود در مناطق روستایی معاینه و واکسیناسیون می شوند و با اختصاص یک کد به دام مشخصات برداشت شده بطور مداوم مورد کنترل قرار می گیرد. این درحالی است در بخش زراعت و باغبانی شرایط مناسب نیست و میزان آفت زدگی محصول در سطح بالایی قرار دارد. چنانچه خیلی خوش بینانه متوسط خسارت را چیزی در حدود متوسط جهانی در نظر بگیریم باید بپذیریم که هر ساله نزدیک به یک سوم محصولات کشاورزی در اثر آفات و امراض از بین می روند. استفاده ناآگاهانه، بی رویه، بی مورد و بی اندازه از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات موجبات ایجاد نا بهنجاری ها و نابسامانی های در چرخه زیست موجودات و کنش طبیعی طبیعت را فراهم آورده است. کود و سموم مصرفی از ترکیبات پیچیده شیمیایی بوجود آمده اند که در طبیعت به آسانی تجزیه نمی شوند، از بین نمی روند و به اندازه کم یا زیاد در خاک و آب و محصولات کشاورزی و گوشت و شیر حیوانات ذخیره می شوند تا به تدریج چرخه زیست را به نابودی بکشند.
۴-۲-۵- تحلیل مقایسه اهمیت نسبی ابعاد تاثیرگذار الگوی رفتاری دولت بر عملکرد برنامه ریزی توسعه کشاورزی(عوامل نهادی)
جهت مقایسه تفاوت اهمیت نسبی میانگین های ابعاد مختلف الگوی رفتاری دولت بر عملکرد برنامه ریزی توسعه کشاورزی از آزمون فریدمن استفاده گردید. این آزمون بیان می کند که در مجموع ابعاد مختلف الگوی رفتاری دولت، تاثیر یکسانی بر عملکرد برنامه ریزی توسعه کشاورزی دارند یا این که ناهمگون هستند. در این تحقیق مقدار آماره آزمون فریدمن ۷۶/۳ با سطح معناداری بزرگتر از حد لازم (۰۵/۰) می باشد. بنابراین، نتیجه گرفته می شود که تاثیر ابعاد مختلف الگوی رفتاری دولت بر عملکرد برنامه ریزی توسعه کشاورزی مورد آزمون، تفاوت معناداری نداشته و تقریبا همگون هستند. به واقع تفاوت مشاهده شده در سطوح ابعاد مختلف الگوی رفتاری دولت آنقدر زیاد نیست که بتوان در نهایت آنها را متفاوت فرض کرد.
جدول(۴-۲-۲۵): تاثیر ابعاد الگوی رفتاری دولت بر عملکرد برنامه ریزی توسعه کشاورزی
۷۶/۳
ضریب مربع کای(کای اسکوئر)
۱۳
درجه آزادی
۲۸۷/۰
سطح معناداری
۱۸
تعداد
در این ارتباط، بررسی اسناد و گزارشات سالیانه معاونت برنامه ریزی و بودجه استانداری استان مرکزی ما را به سمت این حقیقت سوق می دهد که از کل ۲۲۸۶۴۴۸ میلیارد ریال بودجه تخصیصی به بخش های مختلف اقتصادی استان در سال ۱۳۹۱ بخش کشاورزی ۱۰۵۲۸۷ میلیارد ریال (۶۰/۴ درصد)، بخش صنعت و معدن ۶۲۳۵۰ میلیارد ریال (۷۲/۲ درصد)، بخش خدمات ۲۱۱۸۸۵۶ میلیارد ریال (۶۷/۹۲ درصد) از اعتبارات را به خود اختصاص داده است. چنین وضعیتی بیانگر این مطلب است که کارکردی موزون بین بخش های مختلف اقتصادی(صنعت، کشاورزی و خدمات) در برنامه ریزی توسعه در سطح کلان وجود ندارد و فقدان توجه به تخصیص عادلانه امکانات و الزامات توسعه بین بخش های مختلف اقتصادی در کشور کاملا مشهود است به گونه ای تخصیص بودجه به بخش خدمات در استان بیش از حد معمول است و بخش های تولیدی صنعت و کشاورزی در حاشیه قرار دارند.
جدول(۴-۲-۲۶): توزیع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای سال ۱۳۹۱ به تفکیک بخش های مختلف اقتصادی
بخش های اقتصادی
کشاورزی، شکار، جنگلداری و ماهی گیری
صنعت و معدن
خدمات
میزان توزیع اعتبارات(میلیارد ریال)
۱۰۵۲۸۷
۶۲۳۵۰
۲۱۱۸۸۵۶
ماخذ: استانداری استان مرکزی، معاونت برنامه ریزی و بودجه ۱۳۹۱
ارزش افزوده بخش صنعت و معدن استان به قیمت های ثابت سال ۷۶ از ۴۵۶۴ میلیارد ریال در سال ۸۲ با متوسط رشد سالانه ۶/۴ درصد به ۵۴۶۱ میلیارد ریال در سال ۸۶ بالغ گردیده است که سهم بخش صنعت و معدن از مجموع تولید ناخالص داخلی استان نشان می دهد از سهم این بخش از ۰۲/۳۵ به ۱/۳۳ درصد در سال ۸۶ کاهش یافته است. ارزش افزوده بخش کشاورزی، شکار و جنگلداری و ماهیگیری استان به قیمت های ثابت سال ۷۶ از ۱۳۱۵ میلیارد ریال در سال ۸۲ با متوسط رشد سالانه ۳۷/۹ درصد به ۱۸۸۱ میلیارد ریال در سال ۸۵ بالغ گردیده است. بطوریکه سهم این فعالیت از ۰۹/۱۰ به ۴/۱۱ درصد افزایش یافته است. در بخش خدمات مقدار ارزش افزوده در سطح کشور با متوسط سالانه ۳/۷ درصد از ۲۱۸۵۴۵ به ۲۸۹۲۹۶ میلیارد ریال بالغ گردیده، بطوری که سهم این بخش از ۰۱/۵۷ به ۰۸/۵۶ درصد تقلیل یافته، در صورتی که سهم ارزش افزوده گروه خدمات استان از ۹۵/۲ به ۷۶/۲ درصد کاهش یافته است. این روند بیانگر این مطلب است که بخش کشاورزی در مقابل بخش صنعت و خدمات رشد بهینه را در طی سال های مذکور تجربه کرده است و باید توجه به قابلیت ویژه این بخش به عنوان پایه تحرک و زیربنای توسعه سایر بخش های اقتصادی کشور(صنعت و خدمات) در مبانی برنامه ریزی توسعه کشور لحاظ گردد.
جدول(۴-۲-۲۷): ارزش افزوده بخش های عمده اقتصادی استان مرکزی(به قیمت ثابت سال ۷۶)