تصویر ۴۱– ۳٫ ترکیببندی منحنی با ایجاد توالی در حروف عمودی کتیبه.
تصویر ۴۲– ۳٫ ترکیببندی مثلث با ایجاد توالی بین نقاط.
۳ – ۲ - ۵ تناسب
کتیبهنویسگاه برای رسیدن بههماهنگی و یا تنوع در کتیبه با برقراری رابطهای نسبی بین حروف و کلمات مورد استفاده درآن، نوعی تناسب و مقیاس را ایجاد مینماید که شامل مجموعه ای از نسبتها میباشد. گاه کتیبهنویس به صورت شهودی و گاه بر طبق قوانین ریاضی و عقلانی این تناسبات را در کار خود رعایت مینماید. اما در بسیاری از موارد درک شهودی، دید بصری و تجربه یک کتیبهنویس بهاو در ایجاد مقیاس مناسب در خلق یک کتیبه کمک مینماید. رعایت تناسبات درکتیبههای مجموعه زیارتی امام رضا (ع) نیزگواه بر این مدعاست که هنرمندان کتیبهنویس با در نظر داشتن اصول و قوانین و برقراری رابطهای مناسب در بین نوشتار مقیاسهای مناسبی را در کتیبههای خود رعایت نموده اند، شاید بخشی ازکتیبههای این مجموعه زیارتی مشکلات خوشنویسی نظیر: رعایت نکردن قوانین نگارش اصول خط، مفردات و اِعراب گذاریهای بدون منطق را داشته باشند، به طوریکه این موارد در بسیاری از کتیبههای خوشنویسی پس از صفویه تا دوران معاصر دیده می شود، اما همواره در بسیاری از آنها تناسبات و اصول مبانیبصری رعایت شده است. در تصویر۴۳ – ۳ کتیبهای از دوره معاصر نصب شده در صحن هدایت آمده است. در این کتیبه از خط کوفی بنایی ساده استفاده شده است، اساس این خط بر پایه اشکال هندسی استوار میباشد و به طور معمول در قالب مربع، مستطیل و با خطوط موازی و متقاطع حاصل میشود، همچنین با توجه بهخانههای شطرنجی طراحی میشود. به طورکلی در این خط تناسبات رعایت شده و گردش خط با ضخامتی یکنواخت در امتدادهای افقی و عمودی ایجاد میگردد. در این کتیبه نیز با بهره گرفتن از خاصیت خط کوفی بنایی و قرارگیری آن داخل قاب شمسه که برپایه تناسبات دایره و مربع میباشد، ترکیببندی ایجاد شده است. قالب کلی این خط، مربع است و قابی از ترکیب اشکال مربع و دایره آن را احاطه کرده و شمسه هشتپری را تشکیل داده است، که دارای ترکیبی منظم و همگن بوده و قابلیت گسترش از هر جهت را دارا میباشد، در تصویر۴۴ – ۳ این ترکیب آمده است، در این ترکیب اشکال دایره و مربع در ترسیم آن نقش داشته اند که با قرارگیری آنها در داخل یکدیگر، شکلی از ماندالا[۱۸] پدیدار شده است. استفاده از تناسبات در این کتیبه علاوه بر زیبایی اثر، نشاندهنده پیروی از نظمی خاص و روابط منظم میباشد و این کتیبه نشانی از تعمق هنرمند کتیبهنویس را نیز در بردارد.
در تصویر۴۵ – ۳ کتیبه کمربندی مادر و بچه، بهرقم جعفر بایسنغر از دوره تیموری در ایوان مقصوره بهقلم ثلث و کوفی تربیعی آمده است، در این کتیبه علاوه بر رعایت آهنگبصری در حروف افراشته، تعادل و ترکیببندیهای عمودی و متقاطع، از تناسبات نیز استفاده شده است و قاب کتیبه علاوه بر تقسیم بهدو بخش جهت قرارگیری خط جلی و خفی در آن، با توجه به قرارگیری حرف کمربندی بهسه قسمت تقسیم شده است که در تصویر۴۶ – ۳ مشاهده می شود. علاوه بر رعایت نسبت فضای کتیبه، مراعات تناسبات هندسی در برخی از حروف، مانند استفاده از تناسبات در تزیینات فرعی حرف یاء، نیز مشاهده می شود که در تصویر۴۷ – ۳ آمده است. در تصویر۴۸ – ۳ کتیبه طوماری مادر و بچه بهخط ثلث و کوفی، داخل نقارهخانه صحن عتیق آمده است. در این کتیبه با توجه بهاستفاده از خط جلی و خفی در آن، فضای قاب بهدو قسمت تقسیم شده است، همچنین با توجه بهقرارگیری افراشتهها و چیدمان آنها در داخل قاب کتیبه، نسبتهای مختلفی از سطوح ایجاد شده توسط این افراشتهها در کنار یکدیگر مشاهده می شود، تصویر۴۹ – ۳ تحلیل آن آمده است.
تصویر ۴۳– ۳٫ نمونه ای کتیبه بهخط کوفی بنایی ساده، صحن هدایت، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، دوره معاصر، مأخذتصویر: نگارنده مهر ۱۳۹۳٫
تصویر۴۴ – ۳ ایجاد تناسباتطلایی با بهره گیری از خطوط ریاضیوار، ترسیم خط کوفی بنایی در قاب مربع و دایره و ایجاد ماندالا.
تصویر ۴۵– ۳٫ نمونه ای کتیبه کمربندی بهخط ثلث و کوفی تربیعی، ایوان مقصوره، مجموعه زیارتی امام رضا(ع)، رقم بایسنغر، دوره تیموری، مأخذتصویر: صحراگرد، ۱۳۹۱: ۵۶.
تصویر۴۶– ۳٫ تقسیم قاب کتیبه بهسه قسمت، با توجه بهقرارگیری خط جلی و خفی، همچنین قرارگیری کمربند کشیده یاء.
تصویر۴۷– ۳٫ نحوه کاربرد تناسبات در تزیینات کوچک حروف کتیبه در کمربند کشیده یاء.
تصویر ۴۸ – ۳٫ نمونه ای کتیبه طوماری مادر و بچه بهخط ثلث و کوفی، داخل نقارهخانه صحن عتیق، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی.
تصویر ۴۹– ۳٫ رعایت تناسبات در قرارگیری افراشتهها در کتیبه و تقسیم قاب آن جهت قرارگیری خط فرعی در بالای خط جلی.
۳ – ۳ مختصری درباره ویژگیهای حروف
در کتاب تعلیم خط این نکته عنوان شده است که در خطی مانند نستعلیق، حروف از جهات شکل بهسه دسته تقسیم میگردد و بهانواع: خرداندامها، که به صورت مایل و قایم در سطری قرار میگیرند و حروف «ا، د، ر، و، ه، ط، م» را شامل میشوند. درازاندامها، که شامل «ب، ف، ک، س، یاءکشیده» و گرداندامها که شامل «ح، ع، ق، س، ص، ن، ل، ی» میباشند تقسیم میگردند. (فضایلی، ۱۳۶۲ب: ۸۵) در جای دیگر این نکته عنوان شده است که در خوشنویسی بهلحاظ تأثیرگذاری بصری، تنوع حروف نسبت بهخط فارسیکه دارای هجده شکل میباشد کمتر بوده و دستهبندی حروف کلیتر میباشد و با تنوع شکلیکمتری انجام می شود، به طوریکه حروف بهچند دسته کلی تقسیم میگردد و شامل: حروف کشیده(مدات)، دوایر، حروفکوتاه و الفها و حروف عمودی میباشند و گفته شده است که در نستعلیق همه حروفی که طول آنها بیش از پنج نقطه باشد جز حروف کشیده بهشمار میروند، مهمترین و رایجترین حروفکشیده در این خط شامل: س، ب، ک، ی (معکوس) و حالتهایی که در ترکیب حروف پدید می آید، مانند: «تحر» که حرف ح در آن می تواند کشیده نوشته شود، میباشد. همچنین آورده شده که دوایر بهمجموع حروف دایرهای مثل «ل»، «ن»، «ح»، «ی» گفته می شود، که دارای دونوع ساده و معکوس میباشند. دوایری مانند «ن» که در آن قلم از راست بهچپ حرکت می کند، جز دوایر ساده و دوایری مانند: «ح» که در آنها قلم از چپ بهراست حرکت می کند، جز دوایر معکوس میباشند و حروفکوتاه مانند: «ه»، «د»، «ر» میباشند که در کل ترکیب، فضای زیادی را اشغال نمیکنند. الفها و حروف عمودی مانند: « الف»، «ل» و سرکش «کاف» که عمود بر سطر کتابت میشوند جز این دستهبندی قرار میگیرند. (خراسانی، ۱۳۸۹: ۶۳ - ۶۴) همچنین گفته شده که برخی از حروف را مانند «ب»، «ک»، «ف» و کلماتی نظیرگلستان، صبح و شمشیر را میتوان علاوه بر شکل معمولی آن، به صورت کشیده نوشت، کشیدهنویسی اگر در چهارچوب قوانین باشد باعث زیبایی در اثر شده، اما اگر کلمهای خلاف قیاس کشیده نوشته شود ناپسند میگردد. (قلیچخانی، ۱۳۸۸: ۳۱۵)
میتوانگفت تمامی حروف خوشنویسی قابلیت پیروی از این قوانین را دارا میباشند، البته با در نظرگرفتن موارد استثنا که در ادامه ذکر میگردد، بهلحاظ تأثیرات بصری و ویژگیهای حروف میتوان حروف را بهچهار دسته: حروفکشیده (مدات)، گرداندامها، حروفکوتاه و افراشتهها (حروف عمودی) تقسیم نمود. این دستهبندی برای قلمی مانند نستعلیق به طورکامل صدق می کند. البته در قلمی مانند ثلث که حروف کوتاه آن دارای دور میباشند، میتوان این حروف را در دستهبندی گرداندامها (دوایر) قرار داد و این دوایر را بهدو گروه: دوایر منقبض مانند «و»، «ر»، «د» و … و دوایر منبسط ساده و معکوس مانند «ن»، «ح» و … تقسیم نمود. مواردی مانند افراشتهها که شامل الفهای عمودی، سرکش «ک» و «الف» و سرکشهایی که به صورت مورب نوشته میشوند نیز در دستهبندی افراشتهها قرار میگیرند. مدات هم در قلم ثلث می تواند همه حروفی که به صورتکشیده بر سطح افقی کتیبه نوشته میشوند را در برگیرد. همچنین این تعاریف برای خطوطی مانند کوفی نیز صدق می کند، البته باید توجه داشت که در اقسام خط کوفی که بدون دور نوشته میشوند و فقط دارای سطح میباشند نظیرکوفی بنایی، افراشتهها و حروف کشیده را میتوان مورد بررسی قرار داد، اما گرداندامها دیگر در دستهبندی این خطوط قرار نمیگیرند. در کتیبههای مجموعه زیارتی امام رضا (ع) با توجه بهروند استفاده از ویژگیهای حروف، برخی مبانی بصری مانند آهنگ، تعادل و … ایجاد گشته است، همچنین این ویژگیها در نوع ترکیببندی و رابطه حروف نیز تأثیراتی را شامل شده است. در تصویر ۵۰ – ۳ کتیبهای از نقارهخانه صحن عتیق، در قالب کمربندی دو طبقه و بهخط ثلث آمده است. در این کتیبه استفاده از ویژگیهای حروف در ایجاد ترکیببندی مناسب، تعادل و تناسبات کتیبه تأثیر فراوانی داشته است. به کارگیری حروف عمودی به صورت افراشته مانند، حرکت اول «ل» و الفها و قرارگیری آنها در کنار یکدیگر نوعی آهنگ بصری متناوب را در کتیبه ایجاد کرده است، علاوه بر آن قرارگیری متوالی حروف گرداندام در کنار یکدیگر نیز باعث ایجاد آهنگ بصری در کتیبه شده است، در تصویر ۵۱ – ۳ و ۵۲ – ۳ آمده است. در این کتیبه، با بهره گرفتن از انتهای نوک تیز حروفی مانند «ل» و «ر» در ادامه حروف دیگر، توالی ایجاد شده است که جهت دید را بهسمت بالا منحرف می کند، در تصویر ۵۳ – ۳ آمده است. حروف کوتاه نیز در کنار حروف گرداندام و افراشتهها در کل کتیبه پخش شده است، همچنین پرکردن فضای خالی حروف با رنگ فیروزهای نیز در ایجاد تأثیرات بصری در کتیبه نقش تعیینکننده ای داشته است. استفاده از کمربند کشیده حرف یاء نیز بهایجاد تعادل دراین کتیبه کمک زیادی کرده است، به طوری که مانند تکیهگاهی حروف را دربرگرفته است. در تصویر ۵۴ – ۳ کتیبهای بهخط ثلث آمیخته بهرقاع از دوره قاجار در رواق توحیدخانه مبارک آمده است، در این کتیبه نیز مانند بیشترکتیبههای طوماری بهخط ثلث، آهنگ بصری شکل گرفته است. هنرمند کتیبهنویس با بهره گرفتن از خاصیت حروف عمودی، مانند: الف و حرکت اول «ل» و بلندتر نوشتن این حروف نسبت بهحالت معمول آن، سبب استحکام کتیبه شده است، به طوری که اگر حروف افراشته از کتیبه حذف گردد، ترکیبی ناموزون و بیتعادل ایجاد می شود. علاوه بر آن آهنگ بصری با قرارگیری حروف گرداندام در این کتیبه مشاهده می شود که البته نسبت بهآهنگ بصری که با چیدمان حروف عمود ایجاد شده است، ضعیفتر میباشد، در تصویر ۵۵ – ۳ و ۵۶ – ۳ آمده است. همچنین در این کتیبه نیز، با بهره گرفتن از نوک تیز حروف و امتداد فرضی آن، توالی در ارتباط با حروف ایجاد شده است و جهت دید را بهسمت بالا منحرف می کند، در تصویر ۵۷ – ۳ آمده است. در تصویر ۵۸ – ۳ کتیبهای بهخط ثلث از ایوان طلای صحن نو که در دوره قاجار ایجاد شده است، مشاهده می شود. در این کتیبه نیز تأثیر حروف گرداندام در ایجاد آهنگ بصری دیده می شود، درتصویر ۵۹ – ۳ آمده است. یکی از ظرافتهای هنرمندانه که در این کتیبه مشاهده می شود، استفاده از خاصیت فضای منفی حروف و هماهنگی ایجاد شده در به کارگیری اِعراب متشابه با حرف صـ در بالا و پایین آن میباشد که در تصویر ۶۰ – ۳ آمده است. همچنین استفاده از حروف عمود در این کتیبه، تعادل را نیز شامل شده است. در تصویر ۶۱ – ۳ کتیبهی کمربندی دوطبقه بهخط ثلث کار شده در داخل نقارهخانه صحن عتیق آمده است، در این کتیبه نیز علاوه برآهنگ بصری ایجاد شده از حروف افراشته و گرداندام و تعادل شکل گرفته از کمربند کشیده حرف یاء و ایجاد توالی بین حروف که در تصویر ۶۲ – ۳ تا ۶۴ – ۳ آمده است، استفاده مناسب از فضاهای منفی نیز دیده می شود، به طوری که ارتباطی از قرارگیری حرف صـ در کرسی اول و دوم کتیبه ایجاد شده است. همچنین فضای منفی یکسان در کلمه «بهجه» بین حروف «هـ» و «ج» دیده می شود، که بخشی از ظرافتهای هنری بهکار رفته در حروف این کتیبه را نشان میدهد. این موارد در تصویر ۶۵ – ۳ و ۶۶ – ۳ آمده است. در تصویر ۶۷ – ۳ کتیبهای بهقلم نستعلیق نصب شده در، ورودی ایوان طلا بهسمت دارالسعاده مشاهده می شود، در این کتیبه با چیدمان حروف «ب» در کرسی اول و تکرار آن، آهنگبصری ایجاد شده است که علاوه بر آن با قرارگیری کلمه «رهند» و کشیدگی ایجاد شده در حرف «ن» و نحوه چیدمان آن بر روی دو حرف «ب» از وسط بهطرف سمت چپ قاب کتیبه، سنگینی بیشتری نسبت بهفضای سمت راست آن ایجاد شده است که البته با قرارگیری حرف «ی» در انتهای سمت چپ، این سنگینی تشدید شده است. در تصویر ۶۸ – ۳ آمده است. در تصویر ۶۹ – ۳ کتیبهای احداثیه بهرقم محمدالموسوی، بهخط نستعلیق کار شده در ازارههای صحن نو مشاهده می شود، در این کتیبه نیز با چیدمان حروف عمودی، آهنگ بصری شکل گرفته است که این آهنگ در کرسی دوم کتیبه بیشتر میباشد و در تصویر ۷۰ – ۳ آمده است، همچنین آهنگ بصری با قرارگیری حروف گرداندام در کرسی اول کتیبه نیز ایجاد شده است که در تصویر ۷۱ – ۳ مشاهده می شود. علاوه بر آن در برخی قسمت های حروف، ایجاد توالی با امتداد نوک تیز حروف مشاهده می شود که جهت دید را بهسمت بالا سوق میدهد، در تصویر ۷۲ – ۳ این توالی آمده است. در تصویر ۷۳ – ۳ نمونه ای از کاربرد خط کوفی به صورت کتیبه مادر و بچه از دوره معاصر در آبخوری صحن جمهوری اسلامی مشاهده می شود، در این کتیبه که از دو نوع خط کوفی به صورت جلی و خفی کار شده است، چیدمان افراشتهها در کنار یکدیگر بهایجاد ایستایی، تعادل و آهنگ بصری در کتیبه کمک زیادی کرده است. همچنین ترکیببندی عمودی با قرارگیری حروف افراشته و ترکیببندی متقاطع در تقابل حروف عمودی و افقی موجود در این کتیبه دیده می شود، در تصویر ۷۴ – ۳ آهنگ بصری شکل گرفته از این افراشتهها آمده است. در تصویر ۷۵ – ۳ کتیبهای از دوره معاصر در صحن هدایت بهخط کوفی بنایی ساده آمده است، علاوه بر موارد عنوان شده در مبحث تناسبات که درباره این کتیبه گفته شد، تقابلی بین حروف مسطح درآن وجود دارد که سبب چرخش در کل کتیبه شده است، به طوریکه حروف در کل کتیبه متوالی و در ارتباط با یکدیگر میباشند، در تصویر ۷۶ – ۳ این توالی آمده است.
تصویر ۵۰– ۳٫ نمونه ای کتیبه کمربندی بهخط ثلث، نقارهخانه صحن عتیق، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی.
تصویر ۵۱– ۳٫ ایجاد آهنگ بصری با بهره گرفتن از افراشتهها در کتیبه.
تصویر ۵۲– ۳٫ ایجاد آهنگ بصری با بهره گرفتن از گرد اندامها در کتیبه.
تصویر ۵۳– ۳٫ ایجاد توالی در ترکیب کتیبه با بهره گرفتن از نوک تیز حروف.
تصویر ۵۴– ۳٫ نمونه ای کتیبه بهخط ثلث آمیخته به رقاع، رواق توحیدخانه مبارک، مجموعه زیارتی امام رضا(ع)، دوره قاجار، مأخذتصویر: نگارنده آبان ۱۳۹۳.
تصویر ۵۵– ۳٫ ایجاد آهنگ بصری با بهره گرفتن از افراشتهها در کتیبه.
تصویر ۵۶– ۳٫ ایجاد آهنگ بصری با بهره گرفتن از گرد اندامها در کتیبه.
تصویر ۵۷– ۳٫ ایجاد توالی در ترکیب کتیبه با بهره گرفتن از نوک تیز حروف.
تصویر۵۸ – ۳٫ نمونه ای کتیبه بهخط ثلث، ایوان طلای صحن نو، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، دوره قاجار، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی.
تصویر۵۹– ۳٫ ایجاد آهنگ بصری با بهره گرفتن از گرد اندامها در کتیبه.
تصویر۶۰– ۳٫ ایجاد فضای پدید آمده در بین فضای منفی حروف.
تصویر۶۱ – ۳٫ نمونه ای کتیبه بهخط ثلث، داخل نقارهخانه صحن عتیق، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی.
تصویر۶۲– ۳٫ ایجاد آهنگ بصری با کاربرد افراشتهها در کتیبه.
تصویر۶۳– ۳٫ استفاده از کمربند کشیده «یاء» و تقسیم قاب کتیبه بهدو فضای مساوی.
تصویر۶۴– ۳٫ ایجاد توالی در ترکیب کتیبه با بهره گرفتن از نوک تیز حروف.
تصویر۶۵– ۳٫ ایجاد فضای پدید آمده بین فضای منفی حروف.
تصویر۶۶– ۳٫ ایجاد فضای پدید آمده بین فضای منفی حروف و شباهت آن با هم.
تصویر۶۷ – ۳٫ نمونه ای کتیبه بهخط نستعلیق، ورودی ایوان طلا بهطرف دارالسعاده، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، مأخذتصویر: نگارنده، مهر ۱۳۹۳٫
تصویر۶۸– ۳٫ ایجاد آهنگ بصری با قرارگیری حروف ب در کتیبه.
تصویر ۶۹ – ۳٫ نمونه ای کتیبه بهخط نستعلیق، ازارههای صحن نو، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، رقم محمد الموسوی، ۱۳۲۰ق، مأخذتصویر: نگارنده، مهر ۱۳۹۳.
تصویر۷۰– ۳٫ ایجاد آهنگ بصری با قرارگیری حروف عمودی در کتیبه.
تصویر۷۱– ۳٫ ایجاد آهنگ بصری با قرارگیری گرد اندامها در کتیبه.
تصویر۷۲– ۳٫ ایجاد توالی در ترکیب کتیبه با بهره گرفتن از نوک تیز حروف.
تصویر ۷۳ – ۳٫ نمونه ای کتیبه مادر و بچه بهخط کوفی، آبخوری صحن جمهوری اسلامی، مجموعه زیارتی امام رضا(ع)، دوره معاصر، مأخذتصویر: نگارنده، مهر ۱۳۹۳.
تصویر ۷۴– ۳٫ ایجاد آهنگ بصری با قرارگیری افراشتهها در کتیبه.
تصویر ۷۵– ۳٫ نمونه ای کتیبه بهخط کوفی بنایی ساده، صحن هدایت، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، دوره معاصر، مأخذتصویر: نگارنده مهر ۱۳۹۳٫
تصویر۷۶– ۳٫ ارتباط حروف و ایجاد چرخش در کتیبه بنایی.
۳ – ۴ کرسی
از مواردی که در خوشنویسی و تمامی کتیبهها دارای کاربرد فراوانی میباشد استفاده از کرسی جهت چیدمان مناسب حروف در قاب کتیبه است، کرسیبندی از اصولی میباشد که همواره در خط و خوشنویسی کاربرد داشته، به طوریکه برای نشستن اجزای گوناگون حروف، کلمات و رعایت توازن آنها نسبت بههم در قابکتیبه همواره مورد استفاده قرار گرفته است. بهگفته حبیب الله فضایلی کرسی در اصطلاح معرف این است که در مصراع، سطر و یا جملهای، حروف و کلمات مشابه را برابر هم بنویسند و نیز کرسی همان برابر نوشتن و قرینهسازی شکلها است و برای رعایت این قاعده از خط راست استفاده شده که معروف بهکرسی خط میباشد. (فضایلی، ۱۳۶۲ب: ۸۰، ۱۰۳) و گفته شده که اصطلاح کرسی داشتن یعنی یکنواخت بودن (قلیچ خانی، ۱۳۸۸: ۳۱۳) رعایت کرسیبندی بهحروف نظم و تعادل بخشیده و در چیدمان مناسب متن جایگاه خاصی دارد. درکتیبههای مجموعه زیارتی امام رضا (ع) از ترکیبهای یککرسی، دوکرسی و سهکرسی در کتیبههای طوماری که شامل کتیبههای تک سطری، دو طبقه و سه طبقه میشوند استفاده شده است، درباره این کتیبهها در فصل گذشته مطالبی عنوان شد. کرسیبندی در کتیبههایی که به صورت قاببندی میباشد نیز رعایت شده است. میتوان گفت کتیبههای دوکرسی و سهکرسی بیشترین کاربرد را در این مجموعه زیارتی دارد، زیرا در اکثرکتیبههای طوماری و قاببندی مراعات شده است. کتیبههاییکه در قالب الواح وجود دارد، بهعلت شکل ساختاری برخی از آنها، حروف و کلمات روی هم و به صورت طبقهای نگاشته شده اند در این دست از کتیبهها از کرسیبندی بیشتری استفاده شده و دلیل آن هم شکل ساختاری کتیبه میباشد. در تصویر ۷۶ – ۳ تا ۸۰- ۳ نمونههایی از کرسیبندیهای بهکار رفته در کتیبههای مجموعه زیارتی امام رضا (ع) آمده است.
تصویر ۷۷ – ۳٫ نمونه ای کتیبه طوماری مادر و بچه بهخط ثلث و کوفی، داخل نقارهخانه صحن عتیق، مأخذتصویر: آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی.
تصویر ۷۸– ۳٫ رعایت کرسیبندی در کتیبه دو طبقه، استفاده از دو کرسی اصلی جهت توازن حروف.
تصویر۷۹– ۳٫ نمونه ای کتیبه بهخط ثلث، داخل نقارهخانه صحن عتیق، مجموعه زیارتی امام رضا (ع)، مأخذتصویر:آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی.
تصویر۸۰– ۳٫ رعایت کرسیبندی در کتیبه کمربندی دو طبقه، استفاده از دو کرسی اصلی جهت توازن حروف.
مقالات و پایان نامه ها در رابطه با شناسایی قابلیت های بصری کتیبه های مجموعه زیارتی امام ...