۱-۳) نتایج مبتنی بر فرضیه فرعی سوم
فرضیه سوم این پژوهش در مورد رابطه سبک تفکر شهودی با مولفه ی رهبری می باشد که با توجه به مندرجات جدول (۴-۱۱) ، بررسی های ذیل را می توان از آن داشت . از آنجایی که هر میزان نمره بدست آمده از مدیر در سنجش سبک تفکر، نمره پایین تری باشد(۰-۴۴) ، نشان از سبک تفکر شهودی در مدیر را دارد، بر این اساس می توان بیان داشت که اگر نمره حاصل از مولفه ی رهبری عدد بالایی بدست آید ، رابطه همبستگی بین این دو متغییر منفی می گردد. با توجه بر این که عدد حاصل از همبستگی بین این دو متغییر میزان( ۹۲۲/ . - ) می باشد ، می توان بیان داشت که مدیرانی که در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان قم، از سبک تفکر شهودی برخوردار هستند ، دارای سازمانی با مولفه قویی تری از رهبری می باشند. این دسته از مدیران با نوع برخورد خود باعث بروز ذهنیت پر رنگ بودن نقش مدیر به عنوان یک رهبر می شود و زیر دستان مدیر را حامی کارهای سازمانی می دانند. اگر یک واحد سبک تفکر مدیران، شهودی تر و یا به عبارت دیگر کمتر گردد به میزان ( ۹۲۲/ . ) واحد از امتیاز حاصل از سنجش مولفه رهبری بیشتر می شود. بنابراین هر چه میزان، فرد شهودی تر ویا به عبارتی عدد کمتری از سبک تفکر را داشته باشد ، عدد مولفه ی رهبری ، میزان بیشتری را به خود اختصاص می دهد.که این موضوع نشان دهنده رهبری قوی در سازمان هایی با مدیران دارای سبک تفکر شهودی می باشد.
۱-۴) نتایج مبتنی بر فرضیه فرعی چهارم
فرضیه چهارم این پژوهش در مورد رابطه سبک تفکر شهودی با مولفه ی توجه به ارتباطات می باشد که با توجه به مندرجات جدول (۴-۱۲) ، بررسی های ذیل را می توان از آن داشت . از آنجایی که هر میزان نمره بدست آمده از مدیر در سنجش سبک تفکر، نمره پایین تری باشد(۰-۴۴) ، نشان از سبک تفکر شهودی در مدیر را دارد، بر این اساس می توان بیان داشت که اگر نمره حاصل از مولفه ی توجه به ارتباطات مقدار بالایی بدست آید ، رابطه همبستگی بین این دو متغییر منفی می گردد. با توجه بر این که عدد حاصل از همبستگی بین این دو متغییر میزان( ۹۳۰/ . -) می باشد ، می توان بیان داشت که مدیرانی که در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان قم، از سبک تفکر شهودی برخوردار هستند ، دارای سازمانی با مولفه قوی تری از توجه به ارتباطات می باشند. اگر یک واحد سبک تفکر مدیران، شهودی تر و یا به عبارت دیگر کمتر گردد به میزان (۹۳۰/ . )واحد از امتیاز حاصل از سنجش مولفه توجه به ارتباطات بیشتر می شود.بنابراین هر چه میزان، فرد شهودی تر ویا به عبارتی عدد کمتری از سبک تفکر را داشته باشد ، عدد مولفه ی توجه به ارتباطات، میزان بیشتری را به خود اختصاص می دهد.که این موضوع نشان دهنده شرایط ارتباطاتی مناسب در سازمان هایی با مدیران دارای سبک تفکر شهودی می باشد. با این نتیجه می توان بیان داشت که مدیران برخوردار از سبک تفکر شهودی، اعمالی را در طی سالیان از خود بروز می نمایند که باعث خوب بودن شرایط ارتباط در سازمان از نظر زیردستان آنان می شود .
۱-۵) نتایج مبتنی بر فرضیه فرعی پنجم
فرضیه پنجم این پژوهش در مورد رابطه سبک تفکر شهودی با مولفه ی توجه به پاداش می باشد که با توجه به مندرجات جدول (۴-۱۳) ، بررسی های ذیل را می توان از آن داشت . از آنجایی که هر میزان نمره بدست آمده از مدیر در سنجش سبک تفکر، نمره پایین تری باشد(۰-۴۴) ، نشان از سبک تفکر شهودی در مدیر را دارد، بر این اساس می توان بیان داشت که اگر نمره حاصل از مولفه ی توجه به پاداش نیز پایین بدست آید ، رابطه همبستگی بین این دو متغییر مثبت می گردد. با توجه بر این که عدد حاصل از همبستگی بین این دو متغییر میزان( ۸۸۸/ .) می باشد ، می توان بیان داشت که مدیرانی که در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان قم، از سبک تفکر شهودی برخوردار هستند ، دارای سازمانی با مولفه پایینی از توجه به پاداش می باشند. اگر یک واحد سبک تفکر مدیران، شهودی تر و یا به عبارت دیگر کمتر گردد به میزان ( ۸۸۸/ .) واحد از امتیاز حاصل از سنجش مولفه توجه به پاداش کمتر می شود. بنابراین هر چه میزان، فرد شهودی تر ویا به عبارتی عدد کمتری از سبک تفکر را داشته باشد ، عدد مولفه ی توجه به پاداش ، میزان کمتری را به خود اختصاص می دهد.که این موضوع نشان دهنده توجه به پاداش ضعیف در سازمان هایی با مدیران دارای سبک تفکر شهودی می باشد. بر این اساس این مدیران به نحوی عمل می نمایند که در سازمان های مربوطه ی خویش، افراد اداراک خوبی از وجود سیستم های پاداش در سازمان خود ندارند.
۱-۶) نتایج مبتنی بر فرضیه فرعی ششم
فرضیه ششم این پژوهش در مورد رابطه سبک تفکر شهودی با مولفه ی مکانیزم های مفید می باشد که با توجه به مندرجات جدول (۴-۱۴) ، بررسی های ذیل را می توان از آن داشت . از آنجایی که هر میزان نمره بدست آمده از مدیر در سنجش سبک تفکر، نمره پایین تری باشد(۰-۴۴) ، نشان از سبک تفکر شهودی در مدیر را دارد، بر این اساس می توان بیان داشت که اگر نمره حاصل از مولفه ی مکانیزم های مفید نیز پایین بدست آید ، رابطه همبستگی بین این دو متغییر مثبت می گردد. با توجه بر این که عدد حاصل از همبستگی بین این دو متغییر میزان( ۹۲۸/ .) می باشد ، می توان بیان داشت که مدیرانی که در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان قم، از سبک تفکر شهودی برخوردار هستند ، دارای سازمانی با مولفه پایینی از مکانیزم های مفید می باشند. اگر یک واحد سبک تفکر مدیران، شهودی تر و یا به عبارت دیگر کمتر گردد به میزان ( ۹۲۸/ . ) واحد از امتیاز حاصل از سنجش مولفه ی مکانیزم های مفید کمتر می شود.بنابراین هر چه میزان، فرد شهودی تر ویا به عبارتی عدد کمتری از سبک تفکر را داشته باشد ، عدد مولفه ی مکانیزم های مفید ، میزان کمتری را به خود اختصاص می دهد.که این موضوع نشان دهنده توجه پایین به مکانیزم های مفید در سازمان هایی با مدیران دارای سبک تفکر شهودی می باشد. بنابراین می توان بیان داشت که این مدیران تمایلی برای بهتر کردن شرایط کاری کارکنان ندارند و همین امر باعث به وجود آمدن رابطه همبستگی مثبت بین سبک تفکر این مدیران با مولفه مکانیزم های مفید می شود.
۱-۷) نتایج مبتنی بر فرضیه فرعی هفتم
فرضیه هفتم این پژوهش در مورد رابطه سبک تفکر شهودی با مولفه ی نگرش به تغییر می باشد که با توجه به مندرجات جدول (۴-۱۵) ، بررسی های ذیل را می توان از آن داشت . از آنجایی که هر چه میزان نمره بدست آمده از مدیر در سنجش سبک تفکر، نمره پایین تری باشد(۰-۴۴) ، نشان از سبک تفکر شهودی در مدیر را دارد، بر این اساس می توان بیان داشت که اگر نمره حاصل از مولفه نگرش به تغییر ، مقدار بالایی بدست آید ، رابطه همبستگی بین این دو متغییر منفی می گردد. با توجه بر این که عدد حاصل از همبستگی بین این دو متغییر میزان( ۶۰۹/ . -) می باشد ، می توان بیان داشت که مدیرانی که در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان قم، از سبک تفکر شهودی برخوردار هستند ، دارای سازمانی با مولفه قوی تری از نگرش به تغییر می باشند. اگر یک واحد سبک تفکر مدیران، شهودی تر و یا به عبارت دیگر کمتر گردد به میزان ( ۶۰۹/ . ) واحد از امتیاز حاصل از سنجش مولفه نگرش به تغییر بیشتر می شود. بر این اساس هر چه میزان، فرد شهودی تر ویا به عبارتی عدد کمتری از سبک تفکر را داشته باشد ، عدد مولفه ی نگرش به تغییر ، میزان بیشتری را به خود اختصاص می دهد.که این موضوع نشان دهنده شرایط مناسب نسبت به تغییر و نوآوری در سازمان هایی با مدیران دارای سبک تفکر شهودی می باشد. بنابراین زیر دستان این مدیران احساس می نمایند که مدیر برای ایجاد تغییر در سازمان مشتاقانه عمل می نماید و می تواند به آنان در این راستا کمک نماید.
۲-۱) نتایج مبتنی بر فرضیه فرعی هشتم
فرضیه هشتم این پژوهش در مورد رابطه سبک تفکر تحلیلی با مولفه ی توجه به هدف می باشد که با توجه به مندرجات جدول (۴-۱۶) ، بررسی های ذیل را می توان از آن داشت . از آنجایی که هر میزان نمره بدست آمده از مدیر در سنجش سبک تفکر، نمره بالاتری باشد(۹۳-۱۸۰) ، نشان از سبک تفکر تحلیلی در مدیر دارد، بر این اساس می توان بیان داشت که اگر نمره حاصل از مولفه ی توجه به هدف نیز بالا بدست آید ، رابطه همبستگی بین این دو متغییر مثبت می گردد. با توجه بر این که عدد حاصل از همبستگی بین این دو متغییر میزان( ۹۵۹/ .) می باشد ، می توان بیان داشت که مدیرانی که در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان قم، از سبک تفکر تحلیلی برخوردار هستند ، دارای سازمانی با مولفه قوی تری از توجه به هدف می باشند. اگر یک واحد سبک تفکر مدیران، تحلیلی تر و یا به عبارت دیگر بیشتر گردد ، به میزان ( ۹۵۹/ .) واحد به امتیاز حاصل از سنجش مولفه توجه به هدف بیشتر می شود. بر این اساس هر چه میزان، فرد تحلیلی تر و یا به عبارتی عدد بیشتری از سبک تفکر را داشته باشد ، عدد مولفه ی توجه به هدف ، میزان بیشتری را به خود اختصاص می دهد.که این موضوع نشان دهنده توجه زیاد به توجه به هدف در سازمان هایی با مدیران دارای سبک تفکر تحلیلی می باشد. بنابراین این مدیران توجه زیادی به هدف گذاری و توجه به شاخص های مربوطه ی آن دارند و این گرایش به ادراک کارکنان منتقل می شود و آنان مولفه توجه به هدف را در سازمان پر رنگ و ویژه می نگرند.
۲-۲) نتایج مبتنی بر فرضیه فرعی نهم
فرضیه نهم این پژوهش در مورد رابطه سبک تفکر تحلیلی با مولفه ی ساختار می باشد که با توجه به مندرجات جدول (۴-۱۷) ، بررسی های ذیل را می توان از آن داشت . از آنجایی که هر میزان نمره بدست آمده از مدیر در سنجش سبک تفکر، نمره بالاتری باشد(۹۳-۱۸۰) ، نشان از سبک تفکر تحلیلی در مدیر دارد، بر این اساس می توان بیان داشت که اگر نمره حاصل از مولفه ی ساختار نیز بالا بدست آید ، رابطه همبستگی بین این دو متغییر مثبت می گردد. با توجه بر این که عدد حاصل از همبستگی بین این دو متغییر میزان( ۹۶۴/ .) می باشد ، می توان بیان داشت که مدیرانی که در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان قم، از سبک تفکر تحلیلی برخوردار هستند ، دارای سازمانی با مولفه قوی تری از ساختار می باشند. اگر یک واحد سبک تفکر مدیران، تحلیلی تر و یا به عبارت دیگر بیشتر گردد ، به میزان( ۹۶۴/ . ) واحد به امتیاز حاصل از سنجش مولفه ساختار بیشتر می شود. بر این اساس هر چه میزان، فرد تحلیلی تر و یا به عبارتی عدد بیشتری از سبک تفکر را داشته باشد ، عدد مولفه ی ساختار ، میزان بیشتری را به خود اختصاص می دهد.که این موضوع نشان دهنده توجه زیاد به ساختار در سازمان هایی با مدیران دارای سبک تفکر تحلیلی می باشد. بنابراین مدیران دارای سبک تفکر تحلیلی ، در اعمال خود به شاخص های مربوط به ساختار سازمانی اهمیت بالایی قائل می شوند و این باعث می گردد که زیردستان آنان نقش ساختار را در رویه های کاری خود پر رنگ تر ادراک نمایند.
۲-۳) نتایج مبتنی بر فرضیه فرعی دهم
فرضیه دهم این پژوهش در مورد رابطه سبک تفکر تحلیلی با مولفه ی رهبری می باشد که با توجه به مندرجات جدول (۴-۱۸) ، بررسی های ذیل را می توان از آن داشت . از آنجایی که هر میزان نمره بدست آمده از مدیر در سنجش سبک تفکر، نمره بالاتری باشد(۹۳-۱۸۰) ، نشان از سبک تفکر تحلیلی در مدیر دارد، بر این اساس می توان بیان داشت که اگر نمره حاصل از مولفه ی رهبری پایین بدست آید ، رابطه همبستگی بین این دو متغییر منفی می گردد. با توجه بر این که عدد حاصل از همبستگی بین این دو متغییر میزان( ۹۵۱/ . -) می باشد ، می توان بیان داشت که مدیرانی که در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان قم، از سبک تفکر تحلیلی برخوردار هستند ، دارای سازمانی با مولفه ضعیف تری از رهبری می باشند. اگر یک واحد سبک تفکر مدیران، تحلیلی تر و یا به عبارت دیگر بیشتر گردد ، به میزان( ۹۵۱/ . ) واحد از امتیاز حاصل از سنجش مولفه رهبری کمتر می شود. بر این اساس هر چه میزان، فرد تحلیلی تر و یا به عبارتی عدد بیشتری از سبک تفکر را داشته باشد ، عدد مولفه ی رهبری ، میزان کمتری را به خود اختصاص می دهد. در واقع در این مراکز ، مدیران به گونه ای بر اساس تمایلات خود رفتار می نمایند که شرایط برای کم رنگ شدن نقش رهبری در این مکان ها ایجاد می شود . این مدیران کمتر به عنوان یک رهبر ،نقش نفوذ بر کارکنان خود را ایفا می کنند و نیز ادراک زیر دستان از نقش مدیر خود در امور سازمانی به میزان زیادی ، پایین می باشد
۲-۴) نتایج مبتنی بر فرضیه فرعی یازدهم
فرضیه یازدهم این پژوهش در مورد رابطه سبک تفکر تحلیلی با مولفه ی توجه به ارتباطات می باشد که با توجه به مندرجات جدول (۴-۱۹) ، بررسی های ذیل را می توان از آن داشت . از آنجایی که هر میزان نمره بدست آمده از مدیر در سنجش سبک تفکر، نمره بالاتری باشد(۹۳-۱۸۰) ، نشان از سبک تفکر تحلیلی در مدیر دارد، بر این اساس می توان بیان داشت که اگر نمره حاصل از مولفه ی توجه به ارتباطات پایین بدست آید ، رابطه همبستگی بین این دو متغییر منفی می گردد. با توجه بر این که عدد حاصل از همبستگی بین این دو متغییر میزان( ۹۳۰/ . -) می باشد ، می توان بیان داشت که مدیرانی که در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان قم، از سبک تفکر تحلیلی برخوردار هستند ، دارای سازمانی با مولفه ی ضعیف تری از توجه به ارتباطات می باشند. اگر یک واحد سبک تفکر مدیران، تحلیلی تر و یا به عبارت دیگر بیشتر گردد ، به میزان( ۹۳۰/ .) واحد از امتیاز حاصل از سنجش مولفه توجه از ارتباطات کمتر می شود. بر این اساس هر چه میزان، فرد تحلیلی تر و یا به عبارتی عدد بیشتری از سبک تفکر را داشته باشد ، عدد مولفه ی توجه به ارتباطات ، میزان کمتری را به خود اختصاص می دهد. بنابراین مدیرانی که در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در استان قم ، از سبک تفکر تحلیلی برخوردارند، دارای تمایلات و در نتیجه افکار و اعمالی هستند که باعث کم نمایان شدن مجموع امتیازات شاخص های مورد سنجش در مولفه ی توجه به ارتباطات در سازمان مربوطه، می شود. این مدیران با کم اهمیت جلوه دادن به مسائل مربوط به بهتر نمایان شدن ارتباطات ، باعث ایجاد ادراک بد بودن شرایط ارتباطی در سازمان از دید زیر دستان می شوند.
۲-۵) نتایج مبتنی بر فرضیه فرعی دوازدهم
فرضیه دوازدهم این پژوهش در مورد رابطه سبک تفکر تحلیلی با مولفه ی توجه به پاداش می باشد که با توجه به مندرجات جدول (۴-۲۰) ، بررسی های ذیل را می توان از آن داشت . از آنجایی که هر میزان نمره بدست آمده از مدیر در سنجش سبک تفکر، نمره بالاتری باشد(۹۳-۱۸۰) ، نشان از سبک تفکر تحلیلی در مدیر دارد، بر این اساس می توان بیان داشت که اگر نمره حاصل از مولفه ی توجه به پاداش نیز بالا بدست آید ، رابطه همبستگی بین این دو متغییر مثبت می گردد. با توجه بر این که عدد حاصل از همبستگی بین این دو متغییر میزان( ۸۸۸/ .) می باشد ، می توان بیان داشت که مدیرانی که در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان قم، از سبک تفکر تحلیلی برخوردار هستند ، دارای سازمانی با مولفه قوی تری از توجه به پاداش می باشند. اگر یک واحد سبک تفکر مدیران، تحلیلی تر و یا به عبارت دیگر بیشتر گردد، به میزان ( ۸۸۸/ . ) واحد به امتیاز حاصل از سنجش مولفه توجه به پاداش بیشتر می شود. بر این اساس هر چه میزان، فرد تحلیلی تر و یا به عبارتی عدد بیشتری از سبک تفکر را داشته باشد ، عدد مولفه ی توجه به پاداش ، میزان بیشتری را به خود اختصاص می دهد.که این موضوع نشان دهنده توجه زیاد به توجه به پاداش در سازمان هایی با مدیران دارای سبک تفکر تحلیلی می باشد. بنابراین مدیرانی با سبک تفکر تحلیلی، بر اساس نوع تمایلات خود، توجه ویژ ه ای برای در نظر گرفتن کارهای زیردستان و نیز برخورد متناسب با عملکرد آنان دارند و سعی می نمایند که شرایطی را برای زیردستان ایجاد نمایند که شغل برای زیردستان شرایط ترفیع و امتباز را ایجاد نماید .
۲-۶) نتایج مبتنی بر فرضیه فرعی سیزدهم
فرضیه سیزدهم این پژوهش در مورد رابطه سبک تفکر تحلیلی با مولفه ی مکانیزم های مفید می باشد که با توجه به مندرجات جدول (۴-۲۱) ، بررسی های ذیل را می توان از آن داشت . از آنجایی که هر میزان نمره بدست آمده از مدیر در سنجش سبک تفکر، نمره بالاتری باشد(۹۳-۱۸۰) ، نشان از سبک تفکر تحلیلی در مدیر دارد، بر این اساس می توان بیان داشت که اگر نمره حاصل از مولفه ی مکانیزم های مفید نیز بالا بدست آید ، رابطه همبستگی بین این دو متغییر مثبت می گردد. با توجه بر این که عدد حاصل از همبستگی بین این دو متغییر میزان( ۹۶۶/ .) می باشد ، می توان بیان داشت که مدیرانی که در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان قم، از سبک تفکر تحلیلی برخوردار هستند ، دارای سازمانی با مولفه قوی تری از مکانیزم های مفید می باشند. اگر یک واحد سبک تفکر مدیران، تحلیلی تر و یا به عبارت دیگر بیشتر گردد، به میزان ( ۹۶۶/ .) واحد به امتیاز حاصل از سنجش مولفه ی مکانیزم های مفید بیشتر می شود. بر این اساس هر چه میزان، فرد تحلیلی تر و یا به عبارتی عدد بیشتری از سبک تفکر را داشته باشد ، عدد مولفه ی مکانیزم های مفید ، میزان بیشتری را به خود اختصاص می دهد.که این موضوع نشان دهنده توجه زیاد به توجه به پاداش در سازمان هایی با مدیران دارای سبک تفکر تحلیلی می باشد. در واقع این بدان معنی می باشد که این مدیران توانایی ایجاد شرایط بهتر در سیستم و رویه های سازمانی را دارا می باشند.
۲-۷) نتایج مبتنی بر فرضیه فرعی چهاردهم
فرضیه چهاردهم این پژوهش در مورد رابطه سبک تفکر تحلیلی با مولفه ی نگرش به تغییر می باشد که با توجه به مندرجات جدول (۴-۲۲) ، بررسی های ذیل را می توان از آن داشت . از آنجایی که هر میزان نمره بدست آمده از مدیر در سنجش سبک تفکر، نمره بالاتری باشد (۹۳-۱۸۰) ، نشان از سبک تفکر تحلیلی در مدیر دارد، بر این اساس می توان بیان داشت که اگر نمره حاصل از مولفه ی نگرش به تغییر پایین بدست آید ، رابطه همبستگی بین این دو متغییر منفی می گردد. با توجه بر این که عدد حاصل از همبستگی بین این دو متغییر میزان( ۷۸۵/ . -) می باشد ، می توان بیان داشت که مدیرانی که در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان قم، از سبک تفکر تحلیلی برخوردار هستند ، دارای سازمانی با مولفه ی ضعیف تری از نگرش به تغییر می باشند. اگر یک واحد سبک تفکر مدیران، تحلیلی تر و یا به عبارت دیگر بیشتر گردد ، به میزان ( ۷۸۵/ .) واحد از امتیاز حاصل از سنجش مولفه نگرش به تغییر کمتر می شود. بر این اساس هر چه میزان، فرد تحلیلی تر و یا به عبارتی عدد بیشتری از سبک تفکر را داشته باشد ، عدد مولفه ی نگرش به تغییر ، میزان کمتری را به خود اختصاص می دهد. بنابراین مدیرانی که از سبک تفکری متمایل به سبک تفکر تحلیلی برخوردار هستند، نسبت به نگرش به تغییر ، کم توجه تر می باشند. این افراد به دلیل تمایلات خود که شکل دهنده سبک تفکر آنان می باشد ، شرایطی را در سازمان به وجود می آورند که با سنجش شاخص های بررسی کننده مولفه ی نگرش به تغییر ، می توان به پایین بودن نمرات بدست آمده حاصل از آن پی برد.
۳) نتایج مبتنی بر فرضیه اصلی
با توجه به فرضیه اصلی پژوهش که در مورد ارتباط سبک تفکر مدیران با جو سازمانی حاکم بر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان قم می باشد ، بر اساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها می توان گفت که بین این دو متغییر رابطه وجود دارد. با بررسی سایر مولفه ها و فرضیه ها فرعی می توان نتیجه ی حاصل از فرضی اصلی را بیان نمود . از آنجا که سایر فرضیه نشان از وجود رابطه بین مولفه های سبک تفکر با هر یک از مولفه های جو سازمانی می دادند، می توان این نتیجه را بیان نمود که بین سبک تفکر مدیران با جو سازمانی رابطه وجود دارد و نیز با بررسی میزان عدد بدست آمده به مقدار (۸۰۱/.) از جدول (۴-۲۳) ، می توان بیان نمود که بین سبک تفکر مدیران با جو سازمانی رابطه وجود دارد .
۵- ۳- مدل آزمون شده تحقیق
با توجه به مدل مفهومی ترسیم شده و نیز نتایج حاصل شده از آزمون هر فرضیه ، می توان طبق شکل شماره (۵-۱) ، مدل آزمون شده تحقیق را بر اساس ذیل ترسیم نمود . این شکل همبستگی میان مولفه های مورد بررسی قرار گرفته شده در تحقیق را نشان می دهد که هر یک از این اعداد نشان از وجود رابطه بین دو متغییر مستقل و وابسته تحقیق و نیز مولفه های تشکیل دهنده در آن است.
متغیر وابسته
متغیر مستقل
شکل شماره (۵-۱): مدل آزمون شده تحقیق
۵-۴- بحث و نتیجه گیری
هدفی که این تحقیق به دنبال آن بوده است ایجاد نگرشی جدید به سبک تفکر و رابطه دادن آن با مولفه های سازمانی است. که با انجام آن و نتایج بدست آمده و انطباق آن با تحقیقات هم سو ، نتیج ذیل را می توان به عنوان شباهت های آن با دیگر تحقیقات بدست آورد. در بررسی فرضیه اصلی تحقیق مشخص گردیده است که بین سبک تفکر با جو سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد . این نتیجه با تحقیق ناظم و رحمتی (۱۳۸۷) همسویی کاملی را دارد. گرچه مولفه های تحقیقات آنان از رویکرد های مختلفی با تحقیق حال حاضر می باشد ولی آنان اثر سبک تفکر را با ۷ مولفه شخصیت محور سبک تفکر و نیز جو سازمانی را با ۵ مولفه شناخت محور بر روی بهره وری سنجید ه اند که نتایج از همسویی این دو متغییر بر هم خبر می دهند .با انجام بررسی نتایج تحقیق ، مشخص می شود که همانطور نورشاهی (۱۳۸۵) در تحقیقی به بررسی رابطه سبک تفکر مدیران با سبک رهبری آنان پرداخته است ، سبک تفکر غالب در میان مدیران دانشگاهی ، سبک تفکر تحلیلی می باشد. این میزان برابر با ۱۴ نفر مدیر دارای سبک تفکر تحلیلی و ۹ مدیر دارای سبک تفکر شهودی است. این افراد به دلیل دانش آکادمیکی خود ، سعی می نمایند که به موضوعات مختلف به صورت جزئی وار بپردازند . در یافته های تحقیقات انجام شده میان سبک تفکر با سبک رهبری ، میزان پایین بودن مولفه رهبری تحول گرا با سبک های تفکر در بین مدیران به نمایش در آمده است که این موضوع نیز در سنجش فرضیه دهم تحقیق که به بررسی ارتباط سبک تفکر تحلیلی با رهبری می پردازد، به وضوح دیده می شود . نمرات به دست آمده در تحقیقات پیشین میزان پایین مولفه سبک رهبری تحول گرا را به نمایش می گذارد که به عنوان یک روش برای پر رنگ تر شدن نقش رهبری به عنوان یک مولفه موثر در ضعف و قوت جو سازمانی به آن اشاره می شود. نتیاج بدست آمده ، بالا بودن نمرات ایجاد شده از توجه به هدف را به عنوان مولفه ای موثر در سنجش جو سازمانی در بین مدیران دارای سبک تفکر تحلیلی نشان می دهند که با تحقیق لوفسترام (۲۰۰۵) در رابطه با قانون مدار بودن افراد تحلیل گرا و یا به عبارت دیگر عقلایی ارتباط مستقیم و همخوانی خوبی را دارد. این افراد تابع قوانین و رویه ها می باشند و به مسائل غیر رسمی توجهی ندارند. نتیجه بدست آمده از بررسی فرضیه ی بررسی رابطه سبک تفکر شهودی با نگرش به تحقیق با نتایج بدست آمده از تحقیق لی (۲۰۰۷) در بهتر شدن شرایط تغییر در سازمان با سبک تفکر شهودی و یا کل نگر همسویی مناسبی را نشان می دهد.
۵-۵- پیشنهادهای مبتنی بر فرضیات و یافته های تحقیق
محقق با توجه به نتایج حاصله از آزمون فرضیه ها و بررسی سئوالات پرسشنامه و با در نظر گرفتن مشاهدات و مصاحبه هایی که با مدیران، معاونان دانشگاه ها انجام داده بود و با توجه به آشنایی که از وضع موجود دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان قم نموده ، از نزدیک با چگونگی مشکلات و مسائل مربوط به آنها آشنا شده است و همچنین با استعانت از راهنمایی های استادان راهنما و مشاور و متخصصان امر، برای بهبود و رفع مشکلات و معضلات و به دنبال آن استفاده بهینه تر و کارآمدتر از امکانات ،منابع مادی و انسانی در دسترس و تأثیر بیشتر تعاملات آنها بر شاخص های مورد بررسی در شناخت سازمان و به تبع آن افزایش کارایی و اثر بخشی دانشگاه ها، پیشنهادهای به شرح ذیل برای سازمان های مورد مطالعه مطرح می گردد که با بکارگیری آنها از سوی مسئولان، بخشی از این مشکلات رفع گردد.
در اینجا برای حل مسئله و ارائه پیشنهاد، می توان با دو نوع نگاه پیشگیرانه و نیز درمان گرا به این تحقیق و نتایج آن نگاه نمود و بر اساس آن به دو صورت پیشنهادهایی مطرح نمود که یک دسته از پیشنهادها مربوط به سبک تفکر مدیران و دسته دیگر مربوط به راهکارهایی برای بهبود شرایط جو سازمانی می گردد. در واقع یک سری از پیشنهادها مربوط به اقداماتی برای جلوگیری از ایجاد مشکلات می گردد ؛ و دسته دیگر شامل اقداماتی برای بهبود مشکلات ایجاد شده است.
۵-۵-۱- پیشنهادهای پیشگیرانه
این دسته از پیشنهادات شامل اقداماتی می شود که اغلب حالت پیشگیرانه دارند و بر اساس یافته های تحقیق نشان از جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات در ابعاد سازمانی می گردد.این اقدام شامل سه مرحله می باشد که به شرح ذیل به آن پرداخته می شود.
شناخت سبک های تفکر :
همانگونه در نتایج حاصل از داده های پرسشنامه نمایان می شود ، به وجود آمدن هر یک از هر دو دسته سبک های تفکر به طور مطلق باعث به وجود آمدن شرایط متفاوتی می شود بنابراین ، هیچ یک از این سبک ها به طور مطلق ، برتری خاصی نسبت به یکدیگر ایجاد نمی نمایند. بر این اساس هر کدام از سبک های تفکر باعث بهتر شدن ابعادی خاص در سازمان می شود و هیچ یک شرایط آرمانی را در یک سازمان ایجاد نمی کنند . بنابراین دسته اول از پیشنهادهایی که داده می شود بر اساس خود اصلاحی مدیران می باشد که تا از به وجود آمدن نقاط ضعف در آینده سازمان جلوگیری نماید.
شناخت الگوهای عملی مخرب فکری :
با بررسی و تمرکز بر شناخت سبک های فکری ، در مرحله دوم بایستی به دنبال شناخت الگوهایی که به عنوان عوامل موثر و تاثیر گذار در ایجاد هر نوع سبکی از تفکر در فرد می شود، بود. اگر هر سبک تفکر در حالتی حداکثری باشد باعث تشدید شدن عوارض خود بر نقاط ضعف و قوت سازمان می شود و بنابراین هر فرد با هر سبکی ، می تواند اثرات زیادی را بر سازمان بگذارد. اگر رئیس یک مجموعه در مرحله اول متوجه گردد که دارای سبک تفکر تحلیلی است می تواند با شناسایی نوع رفتارهایی که باعث ایجاد چنین حالتی در او می شود را متوجه گردد.
اقدام در جهت تعدیل الگوهای مخرب :
پس از طی دو مرحله قبل ، زمان اصلاح و تعدیل این الگوها ایجاد می شود. تحقیقات نشان دهنده از این موضوع هستند که هر گاه فرد به صورت تک مولفه یی از یک سبک تفکری در خود استفاده می نماید ، باعث بروز شرایط مثبت و منفی مختلفی می شود و از طرفی استفاده از هر دو مولفه ی در یک فرد نیز وجود نخواهد داشت . بنابراین بایستی هر فردی که به عنوان رئیس در رأس مجموعه خود جای می گیرد، با طی مراحل فوق به شناسایی الگوهایی برسد که باعث پر رنگ شدن سبک خاص در رفتار وی گشته است از این رو است که فرد با تعدیل نمودن آن دسته رفتارها و بینابینی عمل نمودن ، تا حدودی می تواند از مزایای هر دو سبک به خوبی بهره ببرد . این عمل بدست نخواهد آمد، مگر از طریق استفاده از ابزارهایی که میزان گرایش فرد را به هر یک از سبک ها به نمایش گذارد. تا این زمان بهترین ابزار در دسترس برای سنجش این شرایط، استفاده از پرسشنامه سبک شناختی می باشد.
۵-۵-۲- پیشنهادهای درمان گرا
این دسته از پیشنهادها را به دلیل نتایج تحقیق و ایجاد سادگی ، می توان به دو دسته بندی تقسم نمود که بر این اساس یک دسته پیشنهادها که بر اساس مشکلات به وجود آمده از سبک تفکر شهودی و دسته دیگر ناشی از تفکر تحلیلی می باشد.
۵-۵-۲-۱- پیشنهادهایی برای شرایط ناشی از سبک تفکر شهودی
اصلاح و تعریف دقیق اهداف سازمانی
اهداف بایستی به شکلی در سازمان تعریف گردد که برای بیان نمودنشان ، نیاز زیادی به توضیحات مختلفی برای اعضای سازمان نداشته باشد.بنابراین ویژگی های این اصلاح اهداف به شرح زیر می باشد:
منابع تحقیقاتی برای نگارش پایان نامه بررسی ارتباط سبک تفکر مدیران با جو سازمانی- ...