نقدینگی
هزینه های تولید و خدمات
…
عامل های نامشهود
شایستگی ها
رضایت مشتریان
حفظ مشتریان
نوآوری
انگیزش
رضایت کارکنان
….
ارزش برند
حقوق انحصار معنوی
ارزش نامشهود داراییها
…
جدول ۲‑۴- طبقه بندی عاملهای عمومی موفقیت در سنجش عملکرد منبع خاکاوند و همکاران، ۱۳۸۸
در این میان بایستی اشاره کرد که عاملهای موفقیت، متمایز از شاخص ها و سنجههای عملکرد هستند. در واقع هر کدام از عاملهای موفقیت را میتوان در قالب شاخصهها و سنجههای گوناگون مورد سنجش قرار داد. شاخص ها و سنجهها، معرف ابعاد هر عامل یا بخشی از اطلاعات پیرامون عامل مورد سنجش هستند.
نتیجه گیری
میتوان گفت که عملکرد سازمان پدیدهای فراتر از تعریف میباشد که میتوان با فاکتورهایی که توضیح داده شده به سنجش آن پرداخت. این فاکتورها میتوانند در راستای عوامل مالی باشند، اخیرا با رشد و ارتقای مفاهیم غیر مالی در دنیای علم حسابداری و مدیریت همانگونه که سازمان دارای ابزارهای مالی و سنجههای مالی میباشد، سنجههای غیر مالی نیز جز فاکتورهای مهم در سازمان قرار گرفتند، پس همانطور که در این فصل گفته شد، عملکرد سازمانی را میتوان سنجید و برای سنجش آن میتوان از سنجههای غیر مالی نیز استفاده نمود.
روش شناسی تحقیق
مقدمه
پژوهش به فرآیندی اشاره دارد که برای گردآوری و تحلیل داده استفاده می شود.تا فهم ما نسبت به موضوع مطالعه افزایش یابد. به طور کلی پژوهش از سه گام زیر تشکیل شده است:
طرح یک پرسش
گردآوری داده ها برای پاسخ به آن پرسش
ارائه پاسخی به آن پرسش
بنابراین “پژوهش” را میتوان چنین تعریف کرد: فعالیتی نظاممند و سازمان یافته برای بررسی مسالهای خاص که مستلزم راه حلی است. پس پژوهش، اشاره به مجموعه گامهایی دارد که هدفش یافتن پاسخهایی برای مسائل موجود در محیط کاری است. از این رو نخستین گام در پژوهش، شناخت حوزه های مساله در سازمان و شناسایی واضح و روشن مسائلی است که نیازمند مطالعه و اصلاح دارند. وقتی مساله یا مسایلی که نیازبه بررسی دارند، به طور واضح مشخص شدند، آنگاه گامهای بعدی از جمله: گردآوری داده ها، تحلیل داده ها و تعیین عوامل موثر بر مساله در پیش گرفته می شود؛ در نهایت با ارائه اقدام اصلاحی ضروری، مساله حل می شود. (حسن دانایی فرد و همکاران، ۱۳۹۱).
در نهایت این فرایند کلی که به مدد آن تلاش میکنیم تا مسایل را حل کنیم، پژوهش نامیده می شود. بنابراین پژوهش مستلزم طی کردن مجموعه ای از فعالیتهای حساب شده و اجرایی دقیق است که ما را قادرمیسازد، تا بدانیم چگونه مسایل سازمانی را حل میشوند یا به حداقل میرسند. بدین ترتیب، پژوهش فرآیندهای کندوکاو، بررسی، آزمون و تجربه را در بر دارد. این فرآیندها باید به طور نظامند، مداوم، موشکافانه، عینی و منطقی انجام شوند. نتایج غایی مورد انتظار می تواند منجر به کشف واقعیتهای جدیدی شوند که ما را در بر برخورد با موقعیتهای خاص یا دشوار کمک می کند.
همانطور که گفته شد یکی از گامهای مهم در پژوهش گردآوری و تحلیل داده ها میباشد. از این رو نیاز به یک روش علمی و صحیح برای دسترسی به نتایج معتبر و قابل قبول امری بدیهی و بسیار مهم به شمار می آید. انتظام پذیر بودن، عقلایی بودن، داشتن یک بنیان علمی و تئوریک صحیح و عدم ابهام از جمله ویژگیهایی است که یک روش صحیح علمی و درست باید دارا باشد.
روش تحقیق
دستیابی به هدفهای علم یا شناخت علمی میسر نخواهد بود مگر زمانی که این امر با روش شناسی درست صورت پذیرد؛ به عبارت دیگر پژوهش از حیث روش است که اعتبار مییابد نه موضوع پژوهش.
به طور کلی تحقیقات از دو منظر قابل طبقه بندی هستند:
طبقه بندی بر مبنای هدف
طبقه بندی بر مبنای روش و نوع (خاکی، ۱۳۷۹)
از آنجایی که این تحقیق بر طبق نظر بونتیس، آزمون مدل سرمایه فکری در صنعت نرمافزار[۹۶] است، این تحقیق نیز نوعی پژوهش کاربردی به حساب می آید. در چنین پژوهشی هدف، بکارگیری یافته پژوهش در جهت نوعی مساله نیست، بلکه هدف، درک بیشتر پدیده یا مسائل خاصی است که در سازمان یا صنعت رخ میدهد و نیاز به ریشه یابی و راه حل دارند(دانایی فرد و همکاران، ۱۳۹۱). راه حلهایی که از این بررسیها بدست میآیند. صرفا در یک سازمان بخصوص، نظیر یک شرکت تولیدی کاربرد ندارند، بلکه در سازمآنهای متعدد دیگری از قبیل بیمارستآنها، موسسات مالی و بازرگانی نیز ممکن است، کاربرد داشته باشند.
تحقیق حاضر به دلیل سنجش سرمایه فکری، جهت آگاهی از وضعیت نسبی و میزان اهمیت هر کدام از اجزای تشکیل دهنده آن در شرکتهای نرمافزاری سطح تهران و همچنین بررسی رابطه آن با عملکرد سازمانی آنها میباشد و در صورت لزوم راهکارهای مناسب و لازم را برای بهبود وضعیت جاری آنها ارائه میدهد.
لازم به ذکر است که تحقیق حاضر از نوع توصیفی-زمینهیابی میباشد زیرا که به توصیف و شرح وضعیت جاری شرکتهای نرمافزاری می پردازد. این تحقیق توصیفی به منظور تعیین و توصیف متغیرهای موجود در تحقیق است. از ویژگیهای این تحقیق که به صورت توصیفی است می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ویژگیهای شرکتهای نرمافزاری در یک شرایط خاص درک می شود.
یک تفکر نظامند در مورد جنبه های مختلف وضعیت موجود صورت میگیرد.
برای بررسی و پژوهشهای آتی، ایدههایی ارائه میدهد.
برخی تصمیمات برای این شرایط اتخاذ میشوند.
با توجه به گردآوری داده های این تحقیق، روش این تحقیق در حقیقت بررسی میدانی میباشد که همبستگی بین متغیرها را مورد سنجش قرار میدهد. بدان معنی است که آیا متغیرهای موجود در این تحقیق با هم ارتباط و همبستگی[۹۷] دارند ؟