بود سیزده ماه رجب / شادی و شور و هلهله
بوی گل و عطر و بهار / پیچید تو مکه ولوله
کنار برکه ی غدیر / ایستاد پیامبر خدا
با دستای مبارکش / دست علی رو برد بالا
گفت که علی مرتضی (ع)/ امامه از سوی خدا
باید باشید همراه او / ازش نشید یه وقت جدا
(هاشمی ، ۱۳۸۸ : ۱۵-۱ )
امام حسین(ع)
می دم سلام بر حسین / وقتی دارم آب می نوشم
وقتی محرمش می آد / لباس مشکی میپوشم
بذار ، برات بگم کیه / سردار دشت کربلا
چرا تا نام او میاد / جاری می شه اشکای ما
جدش پیامبر خداست / مولا علی ، هست پدرش
امام حسن برادرش / فاطمه ، نام مادرش
او سوم شعبان آورد / با میلادش ، شادی و شور
فرشتهها ، کردن به پا / تو آسمون جشن و سرور
حسین می دونست کوفیا / وفا نکردن به باباش
یه پیک فرستاد به کوفه / تا بیاره خبر براش
نامردی کردن ظالما / با یارای امام ما
بستن راهآب و روشون / شاید بشن تسلیم اونا
کودکا تشنه لب شدن / گریشونو عمو شنید
عباس که رفت آب بیاره/ دشمن ایشونو کرد شهید
تو روز داغ عاشورا / بود آخرین شهید امام
زمین میلرزید و میگفت / لعنت به قاتلاش مدام
(هاشمی ، ۱۳۸۸ : ۱۳-۱ )
امام مهدی (عج)
برام بگو از اول / که قصهی امام چیست
چرا میون مردم / امام زمان ما نیست
نیمه شعبان اومد/ نوزاد پاک نرجس
میداد بوی گلای / سفید و ناز نرگس
بود همنام پیمبر / فرزند نور رسیده
مهدی ولی لقب داشت /اول نور هر دو دیده
وقتیکه چهارمین یار/ میخواست بره زدنیا
یه نامه رو نشون داد / که بود به خط آقا
نوشته بود بهزودی / از دنیا میری شما
غیبت کوتاه من / تموم می شه از حالا
بعد تو من ندارم / هیچ نایبی رو زمین
کامله و بی نقصه / آیین اسلام و دین
از اون زمان تا حالا / امام میبینه مار و
چشم گناهکار اما / نمی بینه آقارو
(هاشمی ، ۱۳۸۸ : ۱۱-۱ )
درونمایه همه کتابهای این مجموعهی مذهبی با موضوع معرفی معصومین علیهالسلام است کتابها، محتوای معرفتی دارند و برگرفته از روایات و احادیث هستند ، شکستن واژهها به زبان شعر لطمه زده است حتی در برخی موارد وزن شعرها با اشکال روبروست ، بعضی کلمات برای کودک این گروه سنی دشوار و سنگین است و باعث شده است کودک بهدرستی مفهوم را درک نکند.
اشعار در این کتابها به دلیل طولانی بودن برای کودک کسالتآور است ، زبان شعر عامیانه و ساده است و شاعر از هیچ آرایهی ادبی برای زیباتر و جذابتر کردن اشعار استفاده نکرده است ، اما بهطورکلیمجموعهای است که اطلاعات زیادی را به کودک میدهد و فراتر از درک کودک نیست.
بهطور مثال در کتاب امام علی (ع) بعد از معرفی و نحوهی به دنیا آمدن امام در کعبه ماجرای یاری و همراهی حضرت با پیامبر و ازدواج با حضرت زهرا (س) ، نام فرزندان آنها ، رفتار امام و نام قاتل و تاریخ شهادت و محل دفن آن حضرت آمده است.
در کتاب امام حسین (ع) بعد از معرفی و آوردن نام پدر و مادر و آوردن تاریخ تولد آن امام ، قسمتهایی از واقعهی عاشورا ازجمله بستن آب به روی امام ویارانش ، شهادت علیاکبر ، قاسم ، علیاصغر و در آخر شهادت خود امام حسین (ع) آمده است.
در کتاب امام مهدی (عج) نیز دلیل غیبت امام ، شروع غیبت کوتاه امام در یک چاه و زمان آن و داشتن نائبان خاص و غیبت طولانی امام و نحوهی ظهور ایشان به زبانی ساده آورده شده است امام به دلیل انتزاعی بودن مسئلهی غیبت برای کودک مخصوصاً کودکان گروه سنی الف که تفکرات عینی دارند، کمی مبهم و گنگ است و برای کودک بهخوبی ملموس نیست . شاعر بعد از نام همهی معصومین به آنها سلام میدهد و این کار تکریم امامان و معصومین را به کودک میآموزد.
به نظر میرسد شاعر اطلاعات کمی از مراحل رشد مذهبی و ذهنی کودکان این گروههای سنی که مخاطبین او هستند دارد در صورتی که میتوانست با کوتاه و جذاب کردن اشعار به جایگیر شدن این اطلاعات زیاد در ذهن کودک کمک بیشتری میکند.
با توجه به مضمون امامت در اشعار شاعران و تطابق دادن آنان با نظر روان شناسان میتوان به ضعیف بودن عملکرد شاعران در این بخش نیز پی برد .
۳-۱-۴-آموزش معاد
پایان نامه های انجام شده درباره تفکر مذهبی در شعر کودکان گروه های سنی الف ...