هدف این پژوهش بررسی تأثیر بهکارگیری روش شبیهسازی در محیط ساختنگرایی بر خلاقیت دانشآموزان در درس ریاضی متوسطه اول بود. در این پژوهش روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش۶۲۰۰ نفر از
دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر اسلامآباد در سال تحصیلی ۹۲-۹۳ بودند. روش نمونهگیری، نمونهگیری گروه های در دسترس و تعداد نمونه نیز ۴۰ نفر بودند که ۲۰ نفر در گروه آزمایش و ۲۰ نفر در گروه کنترل قرار داشتند. سپس برای گروه آزمایش برنامه مداخلهای آموزش به روش شبیهسازی در محیط ساختنگرایی اجرا گردید و گروه کنترل به شیوه سخنرانی آموزش دیدند. در این پژوهش جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از آزمون تی مستقل استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از نظر مؤلفههای خلاقیت ( سیالی، انعطافپذیری، بسط و گسترش و اصالت و ابتکار) در سطح ۰۵/۰ تفاوت معنی داری وجود دارد .
کلید واژهها: شبیهسازی، خلاقیت، ساختنگرایی.
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱. مقدمه
امروزه شرایط آموزش در مدارس ما بر اساس نظریههای جدید یادگیری مهیا نیست ولی باید توجه داشت که با علم به سطح آگاهی دانشآموزان ، انگیزهها و شرایط جدید جامعه، تأکید روی روشهای قدیمی تدریس و استفادهی محض از روشهای سنتی نیز مؤثر نیست. این سخن به معنای این است که دانشآموزان امروزی را نمیتوان با شیوههای قدیمی تدریس به صورت منفعل در کلاس نشاند و برای آنان مفاهیم ریاضی را تدریس کرد، تجربه و تحقیق نشان داده است که یادگیری در این روش سطحی بوده و قابل اعتماد نیست. کتب ریاضی با این هدف فعالیتها را در خود گنجاندهاند، هدف اصلی فعالیت کشف مفهوم جدید توسط خود دانشآموزان است. بهترین شرایط ایجاد این موقعیت کار در گروههای کوچک دانشآموزی است البته فعالیتهایی که جنبه خلاقیت دارند بهتر است به صورت فردی حل شوند.
هنگامی که دانشآموزان مشغول حل فعالیت هستند با پاسخ به سؤالات هدایت شده باید با بهره گرفتن از دانستههای قدیم خود دانش جدید را تولید کرده و در حقیقت مفهوم جدید را به مفاهیم موجود در ذهن خود پیوند بزنند.و نکتهی مهم برای درگیر کردن و غرق کردن دانشآموز در علم ریاضی در کلاس درس و نشان دادن مساله کاربردی و حل آن به کمک تکنولوژیهای جدید کارگاهی و روشهای جدید حل مسأله است. روشهای جدید تدریس با کمک گرفتن از مواد جدید آموزشی و ict توانسته است ریاضیات انتزاعی را به صورت ملموس در بیاورد و دانشآموز کنجکاو را غرق در کاربردها و ریاضیات کاربردی در آورد.
امروزه تحقق توسعه و جامعه مبتنی بر دانش بیش از هر مؤلفهای وابسته به آموزش با کیفیت است. شواهد حاکی از آن است که یکی از عوامل مؤثر در ارتقاء کیفیت فرایند یادگیری ، استفاده صحیح، مؤثر و کارآمد فناوریهای آموزش است (ثمری و آتشک، ۱۳۸۸: ۱۰۱). شناخت و کاربست فناوری آموزشی از آن روی اهمیت دارد که از طریق تسهیل یادگیری دانشآموزان و هم چنین کارآمد و اثربخش نمودن فرایند یاددهی- یادگیری معلمان به بهبود کیفیت فرایند یادگیری می انجامد (همان).
استفاده از شبیهسازیهای کامپیوتری برای بهبود تدریس کلاسی مربیان بسیاری را در حوزههای مطالعه و پژوهش علاقهمند کرده است همچنان که کاربرد نرمافزارها پیچیدهتر میشود معلمان فرصتهای بیشتری برای مطالعه پیدا میکنند که دانشآموزان را واقعگرایانهتر میکند تا آن چه را که در آموزش یاد گرفتهاند به کار ببرند. به دلیل استفاده از انیمیشن، صدا، و عناصر ویدئویی که میتواند به کاربر خاصی بازخورد دهد به عنوان ابزارهایی به مربیان داده شده است که میتوانند به وسیله آنها محیطهای پیچیدهای ایجاد کنند که شرایط زندگی واقعی را همانندسازی میکنند. در نتیجه این موجب درگیری بیشتر شاگرد با محیط و همچنین دریافت بازخورد به خود میشود که میتواند موجب اصلاح رفتار خود شود (زمانی، ۱۳۸۹: ۱).
از آن جا که هدف فناوری آموزشی تسهیل یادگیری و بهبود عملکرد است در این راستا شبیهسازیهای آموزشی میتوانند به عنوان تکنیک و یا رسانهای موجب تحقق این هدف شوند. کاربرد شبیهسازی در زمینههای مختلف در سالهای اخیر رو به افزایش بوده است و یکی از مهمترین کاربرد آن در زمینه آموزش و یادگیری بوده است. در این پژوهش سعی شده است تا میزان تأثیر آن در یادگیری ریاضی و مؤلفههای خلاقیت شامل سیالی، انعطافپذیری، بسط و گسترش و اصالت و ابتکار بررسی شود.
۱-۲. بیان مسأله
در مدارس ما، نمره ریاضی، ملاک شناخت دانشآموزان ضعیف و قوی است و در پژوهش مولیس[۱] (۲۰۰۱) نتایج به دست آمده از شرکت کشور ایران در سومین مطالعه جهانی ( تیمز[۲]) ضعف دانشآموزان ما را در تجزیه و تحلیل مفاهیم ریاضی بر ملا ساخت. جمهوری اسلامی ایران از بین ۴۱ کشور شرکت کننده در پایه دوم راهنمایی در درس ریاضیات، رتبه ۳۷ و در پایه سوم راهنمایی، رتبه ۳۸ را کسب کرد. هشتاد درصد آموختههای حاوی حقایق در مدت یک سال از یاد میروند. زیرا این اطلاعات به صورت مجزا تدریس میشوند و بدون این که دانشآموزان کاربرد مطالب آموخته شده را در زندگی واقعی درک کنند، چون اطلاعات حفظ میشوند و بعد از پشت سر گذاشتن آزمون نهایی فراموش میشوند (ترجمه: بهزاد، ۱۳۸۱، به نقل از رستگارپور و همکاران، ۱۳۸۸: ۷۶).
با توجه به این مسأله مهم و اساسی برای رفع این مشکل میتوان به استفاده از فناوریهای نوین در یادگیری این درس اشاره نمود. استفاده از فناوریها به فرد یادگیرنده این امکان را میدهد که به جای واکنشهای منفعلانه در فرایند یادگیری، ابتکار عمل را به دست گرفته، با انتخاب مواد آموزشی مناسب یادگیری هدفمند و معنادار داشته باشد. کدیور (۱۳۸۸) معتقد است: «محتواهای الکترونیکی این فرصت را برای فراگیران فراهم میکنند تا در مواردی مانند شرکت در یادگیری، روش به کارگیری ابزار، زمان لازم برای یادگیری، میزان و سطح یادگیری، محل یادگیری و فرد یاددهنده تصمیم بگیرند و به این دلایل انگیزه بالایی برای یادگیری دارند.
در تأیید این مطلب میتوان به پژوهش کلمنتس[۳] (۲۰۰۰)، با عنوان «از تمرینها و وظایف تا نقشپروژهها و مسائل منحصر به فرد رایانه برای آموزش ریاضیات نوآورانه و ابتکاری»، به بررسی نقش محتوای الکترونیکی در ریاضیات پرداخته است، اشاره نمود. نتایج پژوهش وی نشان داد که فناوریهای چندرسانهای در ارائه بازخورد سریع، بالا بردن استقلال، اتصال کل به جزء، تأکید بر فهم مسأله با شبیهسازیهای رایانهای به دانشآموز در اندیشیدن به راه حل های گوناگون و پیداکردن بهترین راهحل کمک میکند. در خلال کار با رایانه، دانشآموز بر فرایند یادگیری خویش نظارت داشته، و با آگاهی از مهارتهای فراشناختی میتواند مدیریت راهبردهای انگیزشی و شناختی را به دست گیرد و از منابع بیرونی (زمان، تعامل با دیگران و کمکطلبی) را برای رسیدن به اهداف آموزشی بهرهمند شود (نیامی و لیونن[۴]، ۲۰۱۰). خلاقیت در یادگیری، به فرد یادگیرنده فرصت تفکر و ارزیابی منطقی از کار و پیشرفت تحصیلی را میدهد و به وی در تصمیمگیری برای ادامه یادگیری کمک میکند و این مسأله در یادگیریهای چندرسانهای و برخط و الکترونیکی که حضور فیزیکی استاد کمتر یا اصلاً وجود ندارد، اهمیتی دو چندان دارد.
مطالعات دیگر نشان میدهند که استفاده از فناوریهای نوین در آموزش سنتی ، به افزایش اثربخشی یادگیری می انجامد: از جمله تغییرات ایجاد شده در آموزشهای سنتی تلفیق شده با فناوری میتوان از تغییر نگرش دانشآموزان، افزایش مشارکت و تعامل، و همچنین بالا رفتن اعتماد به نفس دانشآموزان یاد کرد ( دامنز[۵]، ۲۰۰۳).
نتایج پژوهش ذاکری (۱۳۸۰) نشان داد عملکرد دانشآموزانی که به وسیله نرمافزار آموزشی آموزش دیدهاند، در مقایسه با دانشآموزانی که به شیوه سنتی آموزش دیدهاند، در آزمون پیشرفت تحصیلی به طور قابل ملاحظهای بهتر بوده است. با توجه به نقش فناوریهای نوین در دنیای امروز که توانسته است، فرصتهای بیشتری برای تعلیم و تربیت فراگیر محور ایجاد کند و تأکید را از آموزش معلممحوری به یادگیرندهمحوری منتقل کند ، موضوع اصلی این است که چگونه و با چه رویکردهایی میتوان ضمن ایجاد یادگیری پایدار و مؤثر در دانشآموزان، آنان را به سوی یادگیریهای خلاق که در آن فعالیت فرد در تعامل با امکانات و ابزارهای تسهیل کننده تقویت و به پیشرفت تحصیلی مناسب و مطلوبی منتهی شود ، کشاند . از سویی، چگونه میتوان از فناوریهای نوین به شیوهای مطلوب بهره گرفت؟ تلفیق فناوری جدید مانند شبیهسازیها در محیط ساختنگرا یکی از رویکردهای جدید برای تحقق اهداف بالا در آموزش است.
از آنجا که تلفیق فناوریهای نوین آموزشی مانند شبیهسازیها در برنامه درسی به امکانات گوناگونی نظیر سختافزار، نرمافزار و نیروی انسانی ماهر و متخصص نیاز دارد، لذا پیش از تلفیق چندرسانهایها در برنامه درسی ، لازم است پژوهشهای بیشتری درباره مزایا و معایب این رسانهها در آموزش صورت گیرد. نتایج مطالعات تطبیقی درباره برنامه درسی نظامهای آموزشی کشورهای مختلف نشان میدهد که دروس ریاضی به دلایل مختلف ، بهترین زمینه برای تلفیق فناوری محسوب میشوند: مهمترین مسأله وجود نرمافزارهای وارداتی است ، زیرا در سایر رشتهها، به دلایل فرهنگی ورود نرمافزار از سایر کشورها (مشکل زبان، عدم تطابق برنامه درسی) امکانپذیر نیست، ولی در دروس ریاضی مشکلات فرهنگی کمتر است (زمانی[۶]، ۱۹۹۶؛ زمانی، ۲۰۱۰؛ زمانی و قلیزاده، ۲۰۰۹؛ زمانی و همکاران، ۱۳۸۹). از سوی دیگر، درس ریاضی در دهه های کنونی اهمیت بسیاری پیدا کرده است ولی تحقیقات نشان داده است که همچنان دانشآموزان در تمام مقاطع تحصیلی از این درس گریزانند. از جمله مشکلات موجود که سبب افت تحصیلی در این رشته درسی شده، ضعف در دانش پایه ریاضی دورههای ابتدایی و راهنمایی، اضطراب و بیانگیزگی در یادگیری درس ریاضی، عدم آمادگی ذهنی و روانی و ناآگاهی از نقش و تأثیر درس ریاضی در موفقیت تحصیلی دانشآموزان است (علمالهدی، ۱۳۸۱).
با توجه به پیشینه پژوهش، هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر بهکارگیری روش شبیهسازی در محیط ساختنگرایی بر خلاقیت دانشآموزان در درس ریاضی پایه متوسطه اول شهر اسلامآباد میباشد.
۱-۳. اهمیت و ضرورت پژوهش
مطالعهی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی و انگیزش در درس ریاضی، طی سه دهه اخیر بیش از پیش مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته است . یافتههای تحقیقات متعدد نشان داده است که پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی نه تنها از ساختارهای دانش و فرایندهای پردازش اطلاعات تأثیر میپذیرد بلکه به عوامل انگیزشی از جمله باورها، نگرشها، ارزشها و اضطرابها نیز مربوط میشود (بسانت[۷]،۱۹۹۵، به نقل از رضویه و همکاران، ۱۳۸۴: ۱۰). توبیاس[۸] (۱۹۹۳) گزارش داده است که تاکنون میلیونها نفر فرصتهای تحصیلی و شغلی خود را به این سبب از دست دادهاند که از ریاضی و کارکرد ضعیف خود در این زمینه هراس داشتهاند. آنان در دوران مدرسه تجاربی منفی با یادگیری ریاضی داشتهاند که خاطره آن در سالهای بعدی زندگی نیز حفظ شده است (همان: ۱۱).
برای نشان دادن اهمیت این پژوهش، میتوان به نمونههایی از پژوهشهای انجام شده در مورد تأثیر استفاده از چندرسانهایها در آموزش بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی اشاره کرد. انگرلید و ترسی بورن[۹] (۲۰۰۲) در گزارش خود بیان میکنند که بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و بر خودکارآمدی آنها، تأثیری مثبت دارد و سبب میشود که دانشآموزان از مهارتهای فراشناختی بهتر استفاده کنند (زارعزاده، ۱۳۸۶: ۴۴). علاوه بر این، نتایج مطالعات زمانی، قصابپور و جبلعاملی، (۱۳۸۹)؛ زمانی و همکاران، (۱۳۸۹) نشان میدهد که کاربرد آموزش مبتنی بر رایانه در دانشآموزان احساس بهتری نسبت به موفقیت در مدرسه ایجاد میکند و دانشآموزانی که در مدارس فناوریمحور آموزش میبینند ، نسبت به دانشآموزان مدارس عادی از عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتری برخوردارند و از نظر دبیران و مدیران، این نوع مدارس از پرستیژ و جایگاه اجتماعی بالاتری در جامعه و نزد والدین برخورداند.
در زمینه اهمیت استفاده از شیوههای نوین آموزشی در تدریس و یادگیری میتوان به پژوهشهای حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد که آن چه مورد توجه قرار گرفته، کیفیت تدریس است (گیوین[۱۰] و همکاران ۲۰۰۵؛ گود و بروفی[۱۱]، ۱۹۸۴، ۱۹۸۶ و ۲۰۰۰؛ کلارک[۱۲]، ۲۰۰۴) و در نتایج بسیاری از این پژوهشها با بهبود کیفیت تدریس میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان افزایش مییابد (اللهیاری، ۱۳۸۰ ؛ سامونز و همکاران[۱۳]،۱۹۹۵؛ عارفی، ۱۳۶۹؛ کاتون[۱۴]، ۱۹۹۵؛ کدخدا، ۱۳۸۵؛ کرامتی، ۱۳۷۰؛ کریمرز[۱۵]، ۱۹۹۴؛ کلامی، ۱۳۷۵ و والبرگ و هیرتل[۱۶]، ۱۹۹۲، به نقل از بیرمیپور، ۱۳۸۸: ۵۱).
حال منظور از کیفیت تدریس چیست؟ در اغلب این پژوهشها متغیرهایی که در زمینه کیفیت تدریس مورد بررسی قرار گرفته اند، عبارتاند از: فرصتهای یادگیری، زمان آموزش و یادگیری، مدیریت کلاسی، جو کلاسی، آموزش، متناسبسازی تدریس، رویکردهای یاددهی- یادگیری، نظارت بر پیشرفت تحصیلی و فعالیتهای یادگیری فراگیران در فرایند تدریس، معلم در این زمینه نقش مهمی را ایفا میکند. به عبارتی، این معلم است که باید با طراحی آموزشی مناسب خود و استفاده از ابزارهای مناسب آموزشی چون شبیهسازیها، دانشآموزان را در جهت هدف تعیین شده هدایت کند.
با توجه به مطالب ارائه شده اهمیت پژوهش حاضر این است که با توجه به عملکرد نسبتاً پایین دانشآموزان ایرانی در درسهای ریاضی و علوم (تیمز) چگونه میتوان عملکرد و خلاقیت دانشآموزان را در دورههای آتی ارتقاء بخشید؟
البته باید به این نکته اساسی در اهمیت پژوهش حاضر اشاره نمود که با وجود پیشرفتهای واقعی که در آموزش ریاضی روی داده است، تغییرات بسیار اندکی در کلاس درس ریاضی اتفاق افتاده است. بیش از چندین دهه از حضور فناوری آموزشی در آموزش ریاضی میگذرد، اما هنوز جایگاه خود را نیافته است. این مسئله اهمیت توجه به کیفیت ، تدریس درس ریاضی را بیش از پیش آشکار میسازد.
هدف فناوری آموزشی تسهیل یادگیری و بهبود عملکرد آن است. در این راستا، شبیهسازیهای آموزشی میتوانند به عنوان تکنیک و یا رسانهای موجب تحقق این هدف شوند، زیرا یکی از مهمترین کاربرد آنها در زمینه آموزش و یادگیری است.
شبیهسازیها توانایی به تصویر کشیدن فرآیندهای مختلف طبیعی و انسانی در یک محیط مجازی برای یادگیرندگان را دارا میباشند. بنا بر پژوهشهای روتن و همکاران[۱۷] (۲۰۱۱) آلنسو و همکاران[۱۸] ( ۲۰۱۱) اسلات و هربرت[۱۹]( ۲۰۰۸) « یک شبیهسازی کامپیوتری برنامهای است شامل مدلی از یک سیستم ( طبیعی، مصنوعی؛ مانند تجهیزات) یا یک فرایند». همچنین، شبیهسازیها اجازه میدهند تا هنگامی که دادههای تجربی کم هستند و یا دستیابی به آنها مشکل است، مدلهای مختلفی را تجربه کرد. استفاده از شبیهسازیها میتواند یادگیرندگان را در یادگیری تجربی و آزمایشی درگیر کند. که این میتواند فرصتی فراهم کند تا دربارهی روشهای دانش و مهارتهایی که در حال استفاده از آنها هستند، تفکر کنند. همچنین، فرایند شبیهسازی به کاربران اجازه میدهد تا تأثیر انتخابهایشان را بدون پیامدهای فوری که تأثیر مستقیمی بر عمل واقعی داشته باشند مشاهده کنند ( نیلی احمدآبادی و همکاران، ۱۳۹۱: ۱۳).
در برنامههای آموزشی جدید ، استفاده از روشهای تدریس مبتنی بر ساختنگرایی و فرایند حل مسئله و مهارتهای تفکر نسبت به گذشته اهمیت بیشتری یافته است. بر اساس این دیدگاه، برنامهریزان در محتوای برنامه درسی به طرح موقعیتهای حل مسئلهای میپردازند. در این موقعیتها دانشآموزان راهنمایی میشوند تا در مسیر حل مسئله، به دانشها، مهارتها و نگرشهای تازه دست یابند (بدریان و همکاران، ۱۳۸۹: ۵۶).
همچنین در اجرای برنامههای درسی جدید ، از معلم خواسته میشود تا تدریس خود را به شیوه گروهی سازماندهی کند، به نحوی که خود نیز به عنوان عضوی از گروه دانشآموزان درآید. در این روشها بر تعامل میان معلم و دانشآموزان و دانشآموزان با یکدیگر بیش از حد تأکید میشود، زیرا تجربه نشان دادهاست که تعامل و تبادل تجربیات دانشآموزان با یکدیگر نقش عمدهای در یادگیری آنان دارد. افزون بر این، فعالیتهای گروهی موجب توسعه مهارتهای اجتماعی از قبیل احترام به حقوق دیگران، همکاری گروهی، حق و مسئولیت قائل شدن برای دیگران، مشارکت در تصمیمگیریهای گروهی، سعه صدر و … در دانشآموزان میشود (پرویزیان، ۱۳۸۴: ۶۷).
میتوان گفت امروزه اهمیت مهارت خلاقیت بر کسی پوشیده نیست. اهمیت آن به ویژه در دنیای مدام در حال تغییر امروز بیشتر هم شده است. فراگیران هر چقدر که به مراحل بالاتر یادگیری از جمله آموزش عالی نزدیکتر میشوند باید مهارتهای یادگیری و حل مسائل خود را به طور مستقل به دست بیاورند تا از وابستگی آنها به استاد کاسته شود (بوکارتس[۲۰]، ۱۹۹۷، به نقل از: راستگو و همکاران، ۱۳۸۹: ۴). مهارت خلاقیت افراد، با تمرکز آنها بر مسأله و خودارزیابی مرتبط است (هپنر، بومگاردنر و جکسون[۲۱]، ۱۹۸۵، همان). اگر مهارت خلاقیت یک فعالیت شناختی است، پس بهبود بخشیدن مهارت خلاقیت از طریق آموزش بایستی هدف ارزشمندی باشد (سیمنارا[۲۲]، ۱۹۹۶، همان) و برای رسیدن به این اهداف استفاده از فناوریهای نوین میتواند مثمرثمر باشد چنان چه امروزه فناوریهایی مانند شبیه سازیها توانایی ارتقاء مهارتهایی مانند خلاقیت و حل مسأله را دارا میباشند. با توجه به اهمیت وجود استانداردها در ابعاد مختلف نظام آموزشی، و استفاده از شبیهسازها در یادگیری کار قابل ملاحظهای در ایران در این زمینه انجام نگرفته است و لذا نتایج حاصل از این تحقیق میتواند دستاوردهای زیادی را به همراه داشته باشد.
اهمیت انجام پژوهش حاضر در این است که در بسیاری از موضوعات یادگیری در محیطهای یادگیری چندرسانهای، فرایندهای شناختی انسان نادیده گرفته شده است. لذا، یادگیری بهینه صورت نمیگیرد و طراحان محیطهای یادگیری چندرسانهای، باید اصولی را برای طراحی به کار گیرند که از تحمیل اضافه بار به یادگیرنده جلوگیری به عمل آورد و یادگیری او را تسهیل نماید. همچنین از محدودیتهای مطالعات انجام شده در گذشته این است که تمام آنها به آموزشهای چندرسانهای در میزان یادگیری و انگیزش تحصیلی و … پرداخته بودند و پژوهشی که به بررسی شبیهسازها بر خلاقیت پرداخته باشد کار نشده است. بنابراین پزوهش حاضر به بررسی تأثیر شبیهسازها در محیط یادگیری شناختگرایی بر خلاقیت دانشآموزان در درس ریاضی میپردازد.
۱-۴. اهداف پژوهش
۱-۴-۱. هدف اصلی
تأثیر به کارگیری روش شبیهسازی در محیط ساختنگرایی بر خلاقیت دانشآموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول.
۱-۴-۲. اهداف جزیی
تأثیر به کارگیری روش شبیهسازی در محیط ساختنگرایی بر میزان سیالی دانشآموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول.
تأثیر به کارگیری روش شبیهسازی در محیط ساختنگرایی بر میزان انعطافپذیری دانشآموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول.
تأثیر به کارگیری روش شبیهسازی در محیط ساختنگرایی بر میزان بسط و گسترش دانشآموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول.
تأثیر به کارگیری روش شبیهسازی در محیط ساختنگرایی بر میزان اصالت و ابتکار دانشآموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول.
۱-۵. فرضیههای پژوهش
۱-۵-۱. فرضیه اصلی
به کارگیری روش شبیهسازی در محیط ساختنگرایی بر خلاقیت دانشآموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول تأثیر دارد.
۱-۵-۲. فرضیههای فرعی
به کارگیری روش شبیهسازی در محیط ساختنگرایی بر میزان سیالی دانشآموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول تأثیر دارد.
به کارگیری روش شبیهسازی در محیط ساختنگرایی بر میزان انعطافپذیری دانشآموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول تأثیر دارد.
به کارگیری روش شبیهسازی در محیط ساختنگرایی بر میزان بسط و گسترش دانشآموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول تأثیر دارد.
به کارگیری روش شبیهسازی در محیط ساختنگرایی بر میزان اصالت و ابتکار دانشآموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول تأثیر دارد.
۱-۶. تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها
۱-۶-۱. تعاریف مفهومی
شبیهسازی: شبیهسازی نسخهای از بعضی وسائل حقیقی یا موقعیتهای کاری است و تلاش دارد تا بعضی جنبههای رفتاری یک سیستم فیزیکی یا انتزاعی را به وسیلهی رفتار سیستم دیگری نمایش دهد که در بسیاری از متون شامل مدلهای سیستم طبیعی و سیستمهای انسانی است. همچنین آن نمایش مجدد یا خلق مجدد یک شیء یا موضوع واقعی یا موقعیت میباشد اگر چه این تکنیک همانند آینه واقعیات را همانندسازی میکند اما احتمال وارد آمدن صدمه یا آسیب به شرکت کنندگان وجود ندارد ( زمانی، ۱۳۸۹: ۲).
خلاقیت: توانایی اندیشیدن درباره امور، اندیشیدن به راههای تازه و غیرمعمول و رسیدن به راه حل های منحصر به فرد برای ارائه مسایل. (حسینی، ۱۳۸۱).
سیالی[۲۳]: توانایی برقراری رابطه معنادار بین فکر و اندیشه و بیان است که بر اساس تعداد افکار و بیان راه حل ها در یک زمان مشخص اندازهگیری میشود ( حسینی ، ۱۳۸۱).
دانلود مطالب پژوهشی با موضوع تأثیر به کارگیری روش شبیهسازی در محیط ساختنگرایی بر ...