۴۴۴/۲۳۸
بین گروه ها
درون گروه ها
جمع
از آنجاییکه F محاسبه شده کوچکتر از F جدول است فرضیه صفر تأیید می شود و نتیجه می گیریم که اختلاف بین میانگینهای گروه های مورد مطالعه از نظر آماری معنی دار نیست .
( ۰/۰۸۱= P ؛ F= 2/664 )
فرضیه های فرعی(رضایت از زندگی):
فرضیه فرعی اول
آموزش هوش هیجانی موجب افزایش رضایت از زندگی زنان یائسه می شود.
فرضیه فرعی دوم
آموزش مصون سازی در مقابله با استرس موجب افزایش رضایت از زندگی زنان یائسه می شود.
فرضیه فرعی سوم
آموزش هوش هیجانی در مقایسه با آموزش مصون سازی در مقابله با استرس ، بیشتر موجب افزایش رضایت از زندگی زنان یائسه می شود.
جهت بررسی فرضیه های فرعی فوق از تست توکی (HSD ) استفاده شد که نتیجه محاسبات آماری آن به شرح زیر می باشد:
جدول ۲۱ – ۴ : اطلاعات مربوط به پیگیری تست توکی (HSD ) در خصوص تفاوت بین میانگین متغیر رضایت از زندگی
میانگین اختلافی
خطای استاندارد
سطح معنی داری
گروه آموزشی هوش هیجانی
گروه آموزشی مصون سازی در مقابل استرس
۲۰۰/۱
۸۲۰/۰
۳۱۸/۰
گروه کنترل
گروه آموزشی هوش هیجانی
۸۶۷/۱-
۸۲۰/۰
۰۷۰/۰
گروه آموزشی مصون سازی در مقابل استرس
۶۶۷/۰-
۸۲۰/۰
۶۹۷/۰
همچنین پس از انجام تست توکی ( HSD) مشخص شد که بین میانگینهای گروه آموزش هوش هیجانی و گروه آموزش مصون سازی در مقابله با استرس و گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود ندارد . (۰۷۰/۰ =P , 697/0 =P) همچنین بین میانگینهای گروه آموزش هوش هیجانی و گروه آموزش مصون سازی در مقابله با استرس تفاوت معنی داری وجود ندارد (۳۱۸/۰ =P) بنابراین با توجه به اطلاعات جمع آوری شده با ۹۵% اطمینان نتیجه می گیریم که آموزش مصون سازی در مقابله با استرس و آموزش هوش هیجانی موجب افزایش رضایت از زندگی زنان یائسه نمی شود .
فرضیه کلی شاخص دوم(حرمت خود):
آموزش هوش هیجانی و مصون سازی در مقابله با استرس موجب افزایش حرمت خود زنان یائسه می شود.
جدول ۲۲ – ۴ : اطلاعات توصیفی گروه های آزمایشی با توجه به متغیر حرمت خود
متغیر
فراوانی
میانگین