آماره Breusch-Pagan
(P-Value)
۹۷۲/۰
(۴۷۹۹/۰)
آماره
Durbin-Watson
۴۲/۲
در بررسی معنی دار بودن کلی مدل، با توجه به این که سطح معنی داری (P-VALUE) آماره F از ۰۵/۰ کوچکتر می باشد (۰۰۰۰/۰) با اطمینان ۹۵% معنی دار بودن کلی مدل تایید می شود. ضریب تعیین مدل نیز گویای آن است که ۴۷/۸۱ درصد از لگاریتم تغییرات هزینه های اداری، عمومی و فروش توسط متغیرهای وارد شده در مدل تبیین می شود. همچنین در بررسی مفروضات رگرسیون کلاسیک نتایج آزمون جارکوا- برا گویای آن است که باقیمانده های حاصل از برآورد مدل در سطح اطمینان ۹۵% از توزیع نرمال برخوردار نمی باشند بطوری که مقدار احتمال (P-VALUE) مربوط به این آزمون کوچکتر از ۰۵/۰ است (۰۰۰۲/۰). در این ارتباط با توجه به تعداد بالای مشاهدات و قضیه حد مرکزی می توان از نرمال نبودن توزیع داده ها چشم پوشی کرد. ضمن این که با توجه به نمودار ۴-۴ توزیع باقیمانده ها نزدیک به توزیع نرمال می باشد.
نمودار ۴-۴) توزیع فراوانی باقیمانده های مدل (۲) تحقیق
همچنین با توجه به این که مقدار احتمال (P-VALUE) مربوط به آزمون برش- پاگان بیشتر از ۰۵/۰ می باشد (۴۷۹/۰) همسانی واریانس باقیماندهها تأیید می شود. علاوه بر این از آنجایی که مقدار آماره دوربین واتسن مابین عدد ۵/۱ و ۵/۲ می باشد (۴۲/۲) لذا استقلال باقیماندههای مدل نیز تأیید میشود.
تفسیر نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم تحقیق
بر اساس نتایج ارائه شده در جدول ۴-۸، سطح معنی داری (P-Value) آماره t مربوط به ضرایب و کوچکتر از ۰۵/۰ بوده و ضریب (۷۴۳۷/۱) مثبت و ضریب (۹۷۴۲/۱-) می باشد بنابراین مطابق با مدل ABJ وجود چسبندگی هزینه در سطح اطمینان ۹۵ درصد تأیید شده و گویای آن است که در میان شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران افزایش در هزینه ها در دوره های افزایش درآمد بیشتر از کاهش هزینه ها در دوره های کاهش درآمد است. همانطور که در فصل سوم اشاره شد برای تأیید فرضیه دوم لازم است ضرایب و و همچنین ضرایب و در سطح اطمینان ۹۵ درصد معنی دار بوده و علامت همه آن ها منفی می باشد این در حالی می باشد که از یک سو سطح معنی داری (P-Value) آماره t مربوط به ضرایب (۲۳۲۷/۰)، (۰۹۰۵/۰) و (۷۵۹۵/۰) بزرگتر از ۰۵/۰ بوده و از سوی دیگر علامت ضرایب (۰۷۱۶/۲) و (۰۷۱۶/۲) مثبت است. بنابراین در سطح اطمینان ۹۵ درصد فرضیه تأیید شده و می توان گفت زمانی که مدیران نسبت به فروش در آینده نظر خوش بینانه تری دارند چسبندگی در دوره جاری در صورت افزایش فروش در دوره قبل افزایش نیافته و ضد چسبندگی در دوره جاری در صورت کاهش فروش دوره قبل کاهش نمی یابد. به بیان دیگر نتایج گویای آن است که در بازار سرمایه ایران دیدگاه مثبت مدیران نسبت به فروش آتی اثر معنی داری بر رفتار نامتقارن هزینه ها ندارد. در نتیجه فرضیه دوم تحقیق در سطح اطمینان ۹۵ درصد رد می شود.
۴-۶-۳ نتایج حاصل از آزمون فرضیه سوم تحقیق
در فرضیه سوم تحقیق این موضوع بررسی می شود که آیا کاهش در چسبندگی هزینه ها ناشی از انگیزه مدیریت سود، زمانی که فروش دوره قبل افزایش می یابد نسبت به زمانی که فروش دوره قبل کاهش می یابد کمتر است یا خیر؟ و فرضیه آماری آن بصورت زیر تعریف میشود:
: کاهش در چسبندگی هزینه ها ناشی از انگیزه مدیریت سود، زمانی که فروش دوره قبل افزایش می یابد نسبت به زمانیکه فروش دوره قبل کاهش می یابد کمتر نیست.
: کاهش در چسبندگی هزینه ها ناشی از انگیزه مدیریت سود، زمانی که فروش دوره قبل افزایش می یابد نسبت به زمانیکه فروش دوره قبل کاهش می یابد کمتر است.
برای آزمون این فرضیه از مدل شماره (۳) بهره گرفته خواهد شد که یک مدل رگرسیونی بوده و با بهره گرفتن از روش داده های پانل برآورد خواهد شد:
(۳)
در این مدل برای این که بتوان مشخص نمود که آیا استفاده از روش داده های پانل در برآورد کارآمد خواهد بود یا نه از آزمون F لیمر و به منظور این که مشخص گردد کدام روش (اثرات ثابت و یا اثرات تصادفی) جهت برآورد مناسب تر است از آزمون هاسمن استفاده شده است. نتایج حاصل از این آزمون ها در جدول ۴-۹ آمده است.
جدول ۴-۹ نتایج انتخاب الگو برای برآورد مدل (۳) تحقیق
نوع آزمون
آماره آزمون
مقدار آماره آزمون
درجه آزادی
P-Value
آزمون F لیمر
۹۹۱/۲
(۵۳۶،۱۸۴)
۰۰۰۰/۰
آزمون هاسمن