رضایت گردشگران
۲٫۲۵
۴٫۵
۳٫۶۵۲
۰٫۴۲۶
تمایلات رفتاری
۱
۵
۳٫۴۳۸
۰٫۷۰۷
ریسک ادراک شده
۱٫۲۵
۴٫۷۵
۳٫۴۸۸
۰٫۶۲۹
با توجه به انتخاب طیف لیکرت ۵ تایی برای سؤالات تشکیلدهنده متغیرهای تحقیق ، میبایست مقادیر حاصل از نظرات پاسخگویان را مورد بررسی قرار داد تا این موضوع روشن شود که آیا میانگین پاسخهای ایشان به طور متوسط با مقدار ۳ (عدد وسط طیف لیکرت) تفاوت دارد یا خیر؟ در صورتی که مقدار میانگین به دست آمده بیشتر از ۳ باشد، نشان میدهد که جامعه مورد مطالعه در آن شاخص وضعیتی نامطلوب ارزیابی شده است. تمامی متغیرهای تحقیق مطلوب ارزیابی شده بود. یعنی به بیان ساده تر ارزیابی افراد از متغیرهای تحقیق در چامعه مورد نظر بالاتر از حد متوسط ارزیابی شده است. همان طور که در نمودار زیر نیز مشاهده می شود، بهترین ارزیابی از متغیر ارزش ادراک شده بوده است و ضعیف ترین ارزیابی از ریسک ادراک شده بوده است.
نمودار ۴-۹: وضعیت متغیرهای تحقیق
۴-۴- تحلیل اسنباطی یافتهها
برای دستیابی به یافتههای این پژوهش نیاز به طبقهبندی، خلاصهسازی و تجزیه و تحلیل اطلاعات است که این کار در قالب روشهای آماری توصیفی و استنباطی انجام میشود. در سطح توصیفی با بهره گرفتن از مشخصه های آماری نظیر فراوانی، درصد و میانگین به تحلیل و توصیف ویژگیهای جامعه پرداخته شده است و در سطح استنباطی با بهره گرفتن از مقادیر نمونه، آمارهها محاسبه شده و سپس با کمک تخمین یا آزمون فرض آماری، آمارهها به پارامترهای جامعه تعمیم داده می شود.
در آمار استنباطی به منظور اثبات یا رد فرضیات تحقیق و یافتن روابط خاص میان متغیرهای جامعه از آزمونهای زیر استفاده شده است:
- ضریب همبستگی پیرسون
- بررسی مدل اندازه گیری با بهره گرفتن از تحلیل عاملی تأییدی
- استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری برای رد یا تأیید فرضیات تحقیق
۴-۵- بررسی شرایط لازم برای تحلیل عاملی
یکی دیگر از تقسیم بندی های رایج آمار، تقسیم بندی آن به آمار پارامتریک و آمار ناپارامتریک است.
آمار پارامتریک مستلزم پیش فرضهائی در مورد جامعه ای که از آن نمونه گیری صورت گرفته می باشد. به عنوان مهمترین پیش فرض در آمار پارامترک فرض می شود که توزیع جامعه نرمال است اما آمار ناپارامتریک مستلزم هیچگونه فرضی در مورد توزیع نیست. فنون آمار پارامتریک شدیداً تحت تاثیر مقیاس سنجش متغیرها و توزیع آماری جامعه است. اگر متغیرها از نوع اسمی و ترتیبی بوده حتما از روش های ناپارامتریک استفاده میشود. اگر متغیرها از نوع فاصله ای و نسبی باشند در صورتیکه فرض شود توزیع آماری جامعه نرمال یا بهنجار است از روش های پارامتریک استفاده می شود در غیراینصورت از روش های ناپارامتریک استفاده می شود. برای بررسی نرمال بودن مولفه های ابعاد الگو از آزمون کلموگروف اسمیرنوف استفاده گردید و در تمامی آزمونها، فرضیه آماری به صورت زیر میباشد.
H0: دادهها نرمال هستند (دادهها از جامعه نرمال آمدهاند)
H1: دادهها نرمال نیستتند (دادهها از جامعه نرمال نیامدهاند)
جدول ۴-۳: نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای متغیرهای پژوهش
متغیرهای تحقیق
سطح معناداری
نتیجه فرضیه
تبلیغات دهان به دهان