۲
۳
۴
۵
۳-۴ اعتبار[۱۰] و پایایی[۱۱] ابزار جمع آوری اطلاعات
ابزارهای اندازه گیری تحقیق باید قادر باشند، اطلاعات و دادههای لازم جهت تجزیه و تحلیل آنها و در نهایت نتیجه گیری نهایی را در اختیار محقق بگذارند؛وبدین منظور باید از روایی و پایایی برخوردار باشند.در این تحقیق برای تعیین روایی یا اعتبار ابزار جمع آوری اطلاعات از روایی محتواییاستفاده گردید. بدین ترتیب که پرسشنامه اولیه در اختیار هفت تن از اساتید رشته مدیریت و کارشناسان امر قرار گرفت تا در رابطه با اینکه سؤالات مطرح شده، آنچه را که مد نظر است اندازه گیری میکند یا خیر؟ اظهار نظر نمایند، سپس نظرات اساتید و کارشناسان در پرسشنامه لحاظ و تغییرات لازم در سؤالات بوجود آمد.
برای آزمون پایایی پرسشنامه، از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. به این صورت که ابتدا پرسشنامه در بین ۲۵ نفر از کارکنان مرکز آموزش علمی-کاربردی شهرستان میاندوآب بهطور تصادفی توزیع گردید، سپس اطلاعات جمع آوری شده، مورد آزمون قرار گرفته و با محاسبه آلفای کرونباخ پایایی مورد تأیید قرار گرفت که آلفای کرونباخ پرسشنامه که متشکل از ۱۹ سؤال برای مدیریت دانش میباشد برابر۸۷۳/۰ و همچنین برای پرسشنامه عملکرد سازمانی کارکنان که دارای ۲۱ سؤال می باشد۹۲۱/۰ محاسبه شد. لازم به ذکر است که دامنه تغییرات آلفا بین صفر تا یک میباشد. مقدار صفر بیانگر عدم پایایی و مقدار یک به منزله پایایی کامل بین سؤالهاو پایداری درونی آنهاست. اگر مقدار آلفا بیشتر از ۷/۰ باشد سؤالات و گویه ها برای سنجش مفهوم یا متغیر مورد نظر مناسب هستند. بنابراین آلفای بدست آمده (۸۷۳/۰ و۹۲۱/۰) نشانمیدهد که اولاً سؤالات پرسشنامه همبستگی بالایی با یکدیگر دارند و ثانیاً پرسشنامه تحقیق از پایایی بالایی برخوردارمیباشد. مقدار این آماره ها برای مدیریت دانش و عملکرد کارکنان با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS محاسبه گردیده است.
جدول شماره ۳-۲: آزمون پایایی سؤالات مربوط به پرسشنامه مدیریت دانش
درصد
فراوانی
۰/۱۰۰
۰
۰/۱۰۰
۲۵
۰
۲۵
Valid
Excluded
total
N of Item
آلفای کرونباخ
۱۹
۸۷۳/۰
جدول شماره ۳-۳: آزمون پایایی سؤالات مربوط به پرسشنامه عملکردکارکنان
درصد