در جدول (۴-۱۷) فرضیات زیر آزمون میشوند:
فرض : مدل رگرسیون خطی برازش دادهشده، معنیدار نیست.
فرض : مدل رگرسیون خطی برازش دادهشده، معنیدار است.
اگر سطح معنیداری از ۰۵/۰ کمتر باشد، نتیجه میگیریم فرض مقابل تأیید میشود و مدل رگرسیون خطی برازش دادهشده معنیدار است.
همانطور که در جدول (۴-۱۷) مشاهده میکنیم، سطح معنیداری ۰۰۰/۰ است و از ۰۵/۰ کمتر است؛ بنابراین با اطمینان ۹۵ درصد نتیجه میگیریم مدل رگرسیونی ارائهشده در رابطه فوق ازنظر آماری معنادار است.
جدول ۴‑۱۷: جدول تجزیه واریانس فرضیه پنجم
منبع تغییرات | مجموع مربعات | درجه آزادی | میانگین مربعات | آماره F | سطح معنیداری |
رگرسیون | ۱۴۲/۷۹ | ۱ | ۱۴۲/۷۹ | ۳۶۳/۴۹۸ | ۰۰۰/۰ |
خطا | ۶۶۳/۶۰ | ۳۸۲ | ۱۵۹/۰ | ||
مجموع | ۸۰۵/۱۳۹ | ۳۸۳ |
فرضیه ششم: کیفیت کسبشده بر تعهد به برند، تأثیر مثبت و معناداری دارد.
برای آزمون این فرضیه، با بهره گرفتن از رگرسیون خطی ساده، بررسی میکنیم که آیا ضریب رگرسیونی میان متغیر مستقل کیفیت کسبشده و متغیر وابسته تعهد به برند مثبت است یا خیر.
آزمون دوربین واتسون
برای انجام رگرسیون باید همواره خطاها مستقل باشند، بهمنظور بررسی استقلال خطاها از آماره دوربین واتسون استفاده میکنیم و فرضیات زیر مورد آزمون قرار میگیرد:
فرض : خطاها مستقل نیستند.
فرض : خطاها مستقل هستند.
اگر مقدار آماره دوربین واتسون بین ۵/۱ تا ۵/۲ باشد فرض پذیرفته میشود و نتیجه میگیریم خطاها مستقل هستند.
در مدل کلی مقدار آماره دوربین واتسون ۷۶۱/۱ است، چون مقدار این آماره بین ۵/۱ تا ۵/۲ میباشد نتیجه میگیریم که میان خطاها استقلال وجود دارد و میتوانیم از رگرسیون استفاده کنیم.
معادله ساختاری
مدل رگرسیونی بهصورت زیر میباشد:
اگر متغیر مستقل کیفیت کسبشده را با و متغیر تعهد به برند را با نمایش دهیم، مدل رگرسیونی زیر را داریم:
(۴‑۱۱)
بهطوریکه نشاندهنده عرض از مبدأ و نشاندهنده ضریب رگرسیونی میان متغیر مستقل کیفیت کسبشده و متغیر وابسته تعهد به برند است. در صورتی میتوان ادعا کرد که متغیر کیفیت کسبشده تأثیر مثبت و معناداری بر تعهد به برند دارند که ضریب رگرسیونی مثبت باشد؛ بنابراین باید آزمون فرض زیر را انجام داده و فرض صفر و فرض مقابل را بهصورت زیر تعریف میکنیم:
فرض : کیفیت کسبشده بر تعهد به برند، تأثیر مثبت و معناداری ندارد. ( )
فرض : کیفیت کسبشده بر تعهد به برند، تأثیر مثبت و معناداری دارد. ( )