۳-۳- جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامیواحد رودهن،دانشکده ی روانشناسی بالغ بر ۳۸۷ نفر بودکه با استعلام از اداره آموزش دانشکده به دست آمددر نیمسال تحصیلی۱۳۹۴-۱۳۹۳مشغول به تحصیل بودند.
۳-۴- نمونه و روش نمونه گیری
پژوهشگر با مراجعه به اداره آمار دانشکده،در صدد برآمد تا تعداد دانشجویان روانشناسی را جهت اجرای پژوهش خود مشخص کند که بدین صورت بود که تعدادی بالغ بر ۳۸۷ نفر برآورد شدند که با توجه به فرمول کرجی و مورگان تعداد ۱۸۱نفر (۹۰دختر-۹۱پسر)انتخاب گردیدند و با احتساب ریزش در پرسشنامهها به تعداد ۲۰۰نفر پرسشنامه ارائه گردید که در نهایت تساوی بین دختر و پسر رعایت شد. روش انتخاب به صورت در دسترسبوده است این دانشجویان در مقطع تحصیلی کارشناسی بودند و بین سنین ۱۸تا ۳۰ را داشتند.
۳-۵- ابزار پژوهش
۳-۵-۱- پرسشنامه شخصیتی پنج عاملیNEO-FFI
الف) پرسشنامه ی NEOPI-R یکی از آزمونهای شخصیتی است که براساس تحلیل عوامل ساخته شده است و از جدیدترین ابزارها در زمینه شخصیت است که توسط مک کری و کوستا در سال (۱۹۸۵)تحت عنوان پرسشنامه شخصیتی NEO معرفی شد. فرم تجدید نظر شده این پرسشنامه توسط همان مولفین تحت عنوان فرم تجدید نظر شده پرسشنامه شخصیتی نئو ارائه شد.نظر به اینکه فرم کوتاه در جامعه ایرانی هنجاریابی نشده است، پرسشنامه دارای نرم ایرانی نیست ولیکن در پژوهشی که توسط فرنام و همکارانش (۱۳۸۵) بر روی گروهی از دانشجویان ایرانی انجام شد، میانگین و انحراف معیار مقیاسهای آزمون به شرح زیر بدست آمد.
زیر مقیاسها | انحراف معیار | میانگین |
انعطاف پذیری | ۸۷/۴ | ۹۴/۲۷ |
مسئولیت پذیری | ۶۴/۵ | ۶۲/۳۱ |
برونگرایی | ۱۵/۶ | ۸۹/۲۶ |
دلپذیر بودن | ۷ | ۹۰/۳۲ |
رواننژندی | ۵۴/۹ | ۹۲/۲۲ |
فرم بلندپرسشنامه در کشورهای مختلف جهان از جمله در ایران اعتبار یابی شده است در ایران فرم بلند، توسط گروسی، مهریار طباطبایی ( ۱۳۸۰)اعتبار یابی شد و نتایج اعتبار یابی شبیه نتایج بدست آمده در آزمون در زبان اصلی بود.
فرم بلند این پرسشنامه در ۲۴۰عبارت،به منظور اندازه گیری پنج عامل یا حیطه اصلی روان نژندی،برون گرایی،انعطاف پذیری،دلپذیر بودن و مسئولیت پذیری طراحی شده است. هم چنین این پرسشنامه فرم دیگری به نام NEO-FFIنیز دارد که یک پرسشنامه ۶۰ سوالی است و برای ارزیابی پنج عامل شخصیت به کار میرود. در فرم ۲۴۰ سوالی هر عامل دارای ۶ سطح یا زیر مقیاس است،در حالی که در فرم کوتاه هر عامل با ۱۲ سوال سنجیده میشود.
درپاسخدادنبههرسوالبایدبراساس احساساتورفتارعادیوعمومیخودپاسخ داده شود. لطفادراینپرسشنامهپاسخصحیحوغلطوجودنداردبلکهپاسخبههرسوالبایدنمایندهاولینعکسالعملدربرابرسوالباشد.
الف = کاملامخالفم. . . ب= مخالفم. . . ج= نظریندارم. . . د= موافقم. . . هـ = کاملاموافقم.
عوامل پنج گانه شخصیت
پنج عامل اصلی شخصیت عبارتند از :روان نژندی،برون گرایی،انعطاف پذیری،دلپذیر بودن،مسئولیت پذیری،و با وجدان بودن که به طور اختصار هر یک از آنها تشریح میشود.
مئت زمان لازم جهت تکمیل پرسشنامه۱۰-۱۵دقیقه است و پرسشنامه به صورت خود سنجی مورد استفاده قرار میگیرد.
روش نمره گذاری و تفسیر
برای هر عبارت پرسشنامه یک مقیاس درجه بندی پنج رتبه ای وجود دارد که دارای ارزش صفر تا ۴ است.برای برخی از جملهها این نمره گذاری را ازکاملا موافقم تا کاملا مخالفم به ترتیب صفر تا ۴ تعلق میگیردو برای برخی دیگر برعکسمیباشد)بدین منظور که از کاملأ مخالفمتا کاملأ موافقم ۰ تا ۴ میگیرد)بدین صورت که شیوه ی نمره گذاری به صورت لیکرت میباشد.
ترتیب سوالها در این پرسشنامه به گونه ای است که هر سطر پاسخنامه (شامل ۸ مورد برای پاسخ به عبارت) برای یک مقیاس منظور شده، بدین ترتیب که سطر اول پاسخنامه مرتبط به شاخص N1 و سطر دوم مربوط به شاخص E1 و سطر سوم مربوط به O1 و . . . .است.در انتهای هر سطر پاسخنامه نیز علامت اختصاری مقیاس آمده است.
عبارتهای بدون پاسخ: پس از اجرا باید پاسخنامه بررسی شود تا اطمینان حاصل گردد که همه سوالها پاسخ داده شده اند.چنانچه برخی از سوالها بدون پاسخ باشند، باید از آزمودنی درخواست شود تا آنها را کامل کند.اگر آزمودنی ادعا داشت که آن را نمیفهمد، درخواست شود تا گزینه نظری ندارم را بزند.