جی چونگ و میونگ پارک در سال ۲۰۰۵ پژوهشی در کره جنوبی با عنوان پذیرش اینترنت موبایل انجام دادند. هدف از این پژوهش بررسی انگیزه های انسانی که زمینه ساز نگرش های رفتاری فردی برای استفاده از اینترنت موبایل است. آنها الگو پذیرش فناوری را به عنوان الگو اساسی کار خود در نظر گرفتند و یک نسخه کاملتر از آن را برای برای انعکاس بهتر حوزه اینترنت موبایل توسعه دادند. الگو سطوح بازیگوشی درک شده، کیفیت محتوا، کیفیت سیستم، تجربه اینترنت و قیمت درک شده به علاوه سهولت و منفعت درک شده را به کار می برد. نتایج نشان داد که نگرش به سوی اینترنت از طریق موبایل عامل بسیار مهمی در پیش بینی نیت رفتاری برای استفاده از اینترنت موبایلی است. همچنین نقش مثبت بازیگوشی درک شده و نقش منفی سطوح قیمت درک شده در توسعه دادن نگرش ها شناسایی شد. همچنین روابط مثبت علی بین( کیفیت محتوای درک شده- سودمندی درک شده)، (کیفیت سیستم درک شده- سودمندی درک شده)، و (تجربه اینترنت-سهولت استفاده درک شده) مشاهده شد.
پژوهش هیون لی و سونگ لی[۸۰]
پژوهشی در سال ۲۰۱۰ توسط هیون لی و سونگ لی در آمریکا با عنوان خدمات موبایل در برابر اینترنت: مقایسه جنسیت و قومیت، انجام شد. از روش های نظر سنجی برخط برای جمع آوری داده ها استفاده شد. از ۴۹۲ نفر نظر سنجی انجام شد. نتایج نشان داد که خدمات موبایل بیشتر برای فرستادن و دریافت پیام های متنی و تصویری، چک کردن ایمیل و کمتر برای خدمات آموزشی بین مردان و زنان مشابه است. بین گروه های قومی (نژادی)، آمریکایی-آفریقایی ها بیشتر درگیر خدمات موبایل هستند. آمریکایی-اروپایی ها حداقل درگیری نسبت به خدمات موبایل را داشتند. در طبقه خدمات خاص مانند خدمات اطلاعاتی مرتبط با کسب و کار و مالی، نشان داده شدکه هم جنسیت و هم قومیت اثر قابل توجهی بر روی استفاده کنونی مصرف کنندگان از هر دو خدمات اینترنت و موبایل و قصد استفاده از خدمات موبایل دارند.
پژوهشی آنتونیو و همکارن[۸۱]
پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ در ایتالیا توسط آنتونیو و همکارن با عنوان کاربرد های پرداخت از طریق موبایل انجام شد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و ارزیابی محرک های اصلی انتشار کاربرد های پرداخت موبایلی بود. آنها برای شناسایی این کاربرد ها از تجزیه و تحلیل عمیق استفاده کردند. نتایج نشان داد که از طریق شمارش، ۲۱ کاربرد پرداخت موبایلی و خدمات مربوط به آن شناسایی شدند. همچنین انتظارات بازدارنده قوی و موانع پذیرش به عنوان محدودیت های اصلی برای پذیرش علی رغم منافع زیاد مرتبط با این خدمات شناسایی شدند.
پژوهشی تامی لاکانن و وسا کیوینیمی[۸۲]
پژوهشی توسط تامی لاکانن و وسا کیوینیمی در سال ۲۰۱۰ با عنوان نقش اطلاعات در خودداری از بانکداری موبایلی در کشور فنلاند انجام شد. هدف اصلی این پژوهش بررسی اثر اطلاعات و راهنمایی ارائه شده توسط بانک بر روی ۵ مانع پذیرش در حوزه بانکداری موبایلی به نام های: استفاده، ارزش، ریسک، عادت و سنت، و تصویر است. این پژوهش با استفاده ار ۱۵۵۱ مشاهده اثر بخش انجام شد. نتایج نشان دادند که اطلاعات و راهنمایی های ارائه شده بوسیله بانک مهمترین اثر را بر روی کاهش موانع استفاده، تصویر، ریسک و ارزش دارد. در حالی که اطلاعات و راهنمایی ها هیچ اثری بر روی مانع عادت و سنت ندارد.
پژوهشی هرنان و روزا ریوس [۸۳]
پژوهشی توسط هرنان و روزا ریوس در سال ۲۰۱۰ با عنوان اثر واسطه ای جنسیت در پذیرش بانکداری موبایلی در سنگاپور انجام شد. هدف اصلی این پژوهش جستجوی انتظارات موثر بر پذیرش بانکداری موبایلی بین کاربران کنونی بانکداری اینترنتی در سنگاپور بود. نمونه متشکل از ۶۰۰ نفر از کاربران کنونی بانکداری اینترنتی بود که عقاید خود را درباره قصد استفاده از بانکداری موبایلی، مزایای موبایل، ادراکات ریسک، هنجار های اجتماعی، سهولت استفاده و سودمندی موبایل برای فعالیت بانکداری بیان کردند. نتایج نشان داد که انتظارات سودمندی، هنجار های اجتماعی، ریسک اجتماعی بیشترین تاثیر را بر قصد پذیرش خدمات بانکداری موبایلی دارند. سهولت استفاده بیشترین تاثیر را بر روی زنان در مقایسه با مردان دارد. در حالی که مزیت نسبی بیشترین تاثیر را بر ادراکات سودمندی بر روی مردان دارد. هنجار های اجتماعی بیشترین تاثیر را بر پذیرش بانکداری موبایلی بر روی زنان در مقایسه با مردان دارد.
پژوهش مارگارت کراب و همکاران[۸۴]
پژوهشی که در سال ۲۰۰۹ باعنوان یک الگو پذیرش برای بانکداری موبایلی در غنا توسط مارگارت کراب و همکاران انجام شد. هدف این پژوهش ارزیابی انتظارات فرهنگی و اجتماعی در پذیرش بانکداری موبایلی بود. بررسی هایی بر روی ۲۷۱ نفر از افراد در غنا انجام شد. نتایج نشان داد که انتظارات فرهنگی و اجتماعی در شکل اعتبار درک شده، شرایط تسهیل کننده، کشش درک شده و انتظارات جمعیت شناختی نقش مهمی را در پذیرش بازی می کنند. همچنین نتایج نشان داد که کشش فناوری و خدمات می تواند یک تاثیر مثبت بر روی پذیرندگان داشته باشد در حالی که بر روی عدم پذیرندگان تاثیر منفی داشته باشد. همچنین اعتبار درک شده و شرایط تسهیل کننده بر نگرش به سوی فناوری اثر می گذارند.
پژوهش کیم و همکاران [۸۵]
مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ با عنوان درک پویایی های بین اعتماد اولیه و قصد استفاده از بانکداری موبایلی در کره جنوبی توسط کیم و همکاران انجام شد. برای انجام این مطالعه سعی شد تا اثر ۴ متغیر زمینه ای اطمینان ساختاری، مزایای نسبی، ظرفیت فردی برای اعتماد و شهرت شرکت درک شود. نتایج نشان دادند که سه متغیر اطمینان ساختاری، مزایای نسبی، ظرفیت فردی اثر قابل توجهی بر روی اعتماد اولیه در بانکداری موبایلی دارند. همچنین ادراکات از اعتماد اولیه و مزایای نسبی تشویق قصد فردی برای استفاده از خدمات مرتبط موثر است.
پژوهش هسی فن لین [۸۶]
پژوهشی در سال ۲۰۱۰ با عنوان یک ارزیابی تجربی از پذیرش بانکداری موبایلی در تایوان توسط هسی فن لین انجام شد. در این مطالعه ۳۶۸ نمونه که ۱۷۷ نفر از آنها را مشتریان بالقوه و ۱۹۱ نفر را مشتریان تکراری تشکیل می دادند جمع آوری شد. بر اساس تئوری ترویج نوآوری و ادبیات اعتماد بر اساس دانش، این مطالعه یک الگو پژوهش برای آزمون کردن اثر ویژگی های نوآوری ( مزیت نسبی درک شده، سهولت استفاده و سازگاری) و اعتماد بر اساس دانش ( شایستگی درک شده، خیر خواهی و یکپارچگی) بر روی نگرش ها و نیات رفتاری درباره پذیرش یا استمرار استفاده از بانکداری موبایلی به کاربرده شد. نتایج نشان دادند که مزیت نسبی درک شده، سهولت استفاده، سازگاری، شایستگی و یکپارچگی به طور قابل توجهی بر روی نگرش ها اثر می گذارند که در واقع منجر به نیات رفتاری برای پذیرش بانکداری موبایلی یا ادامه استفاده از آن می شود.
در جدول زیر انتظارات موثر بر پذیرش بانکداری موبایلی از سوی مشتریان در سراسر دنیا نشان داده شده است:
جدول ۱۴٫۲: خلاصه انتظارات موثر بر پذیرش و بکارگیری بانکداری موبایلی در جهان
پژوهشگر | سال | کشور | انتظارات موثر |
ژین لو و همکاران | ۲۰۱۰ | چین | اعتماد و جنبه های متفاوت ریسک |
تامی لاکانن | ۲۰۰۷ | فنلاند | ادراکات مشتریان از ارزش بدست آمده |
هسی پنگ لو و فیلیپ یو جن سو | ۲۰۰۹ | تایوان | اضطراب و نگرانی، خودادراکی |
چنگ مون شی و همکاران |