۲-۱۲٫ ATM 25
۲-۱۳٫ موبایل بانک ۲۶
۲-۱۴٫ اس ام اس(SMS) بانک ۲۷
۲-۱۵٫ مدیریت نقدینگی در بانکها ۲۸
۲-۱۶٫ بررسی میزان استفاده از بانکداری اینترنتی در ایران ۳۲
۲-۱۷٫ ده سال بانکداری الکترونیک به روایت آمار ۳۴
۲-۱۸٫ بانک رفاه کارگران ایران ۴۳
۲-۱۹٫ خلاصه فصل دوم ۴۹
فصل سوم: روش شناسی تحقیق ۵۰
۳-۱٫ مقدمه ۵۰
۳-۲٫ متغیرها ۵۰
۳-۳٫ فرضیات تحقیق ۵۲
۳-۴٫ نرم افزار تحلیل آماری SPSS 55
۳-۵٫ تحلیل خروجی نرمافزار SPSS 55
۳-۶٫ خلاصه فصل سوم ۵۸
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها ۵۹
۴-۱٫ مقدمه ۵۹
۴-۲٫ بیان نتایج ۵۹
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها ۹۹
۵-۱٫ مقدمه ۹۹
۵-۲٫ خلاصه ۹۹
۵-۳٫ محدودیت های تحقیق ۱۰۰
۵-۴٫ نتیجه گیری ۱۰۰
۵-۵٫ پیشنهادات مبتنی بر تحقیق ۱۰۲
۵-۶٫ پیشنهادات برای تحقیقات آینده ۱۰۳
منابع فارسی ۱۰۴
منابع اینترنتی ۱۰۵
چکیده:
همراه با پیشرفت تکنولوژی و با توجه به پیوند همه جانبه زندگی انسان با فن آوری های ارتباطاتی و خصوصاً اینترنت، سیستم بانکداری در تمامی کشورها در قرن اخیر دچار تغییر و تحولاتی بوده است. تمامی این تلاشها در جهت کاهش هزینه سرمایه و هزینه فرصت از دست رفته و افزایش کارایی سرمایه گذاری های انجام شده بوده است. در این راستا مدیریت نقدینگی وجوه اخذ شده از درجه اهمیت بالایی برخوردار می گردد. در این تحقیق به دنبال اثبات این فرض بودیم که روند تغییرات تجهیزات الکترونیکی در بانک رفاه ایران تاثیر مستقیمی بر ارتقای مدیریت نقدینگی در بانک رفاه داشته است . در همین راستا پس از شناسایی عوامل موثر بر نقدینگی بانک در بانک رفاه ایران، روند تغییرات آنها در بازه زمانی سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ مورد بررسی قرار گرفت. سپس با بهره گرفتن از نرم فزار آماری IBM SPSS Statistics 19 تاثیر هر یک بر روی متغیر های شاخص نقدینگی مورد آزمون قرار گرفت. به این منظور ۳۸ آزمون فرعی انجام شد و در نهایت این نتیجه حاصل شد که تاثیر متغیرهای مستغل بر متغیر وابسته فرضیه اصلی، کمتر از ۵۰% بوده است.
e.mail: pourahmadi.mehdi@yahoo.com
کلمات کلیدی: بانکداری الکترونیک، کنترل نقدینگی، بانک رفاه، پول الکترونیک
۱
فصل اول: کلیات تحقیق
-
-
-
- تعریف مسئله
-
-
درسال های اخیر، روند رو به رشد استفاده از ابزارهای نوین پرداخت الکترونیک درسیستم بانکی کشور قابل توجه بوده است، حال آنکه در طی این مدت رشد نقدینگی در اقتصاد ایران به شدت افزایش یافته است و لذا این گمان می رود که رابطه ای میان استفاده از ابزارهای نوین پرداخت الکترونیک و رشد نقدینگی وجود داشته باشد از این رو هدف این پایان نامه تاثیر بهره گیری از ابزارهای نوین پرداخت الکترونیکی (خودپرداز،پایانه فروش وپایانه شعب) برمدیریت نقدینگی در بانک رفاه ایران با استفاده از داده های ماهانه دردوره پنجساله ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ می باشد.
-
-
-
- اهمیت و ضرورت تحقیق
-
-
از ویژگی های قرن حاضر، توسعه ی اعجاب آور تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و بکارگیری آن برای افزایش سرعت و کیفیت در ارائه خدمات می باشد.کیفیت خدمات و رضایت مندی مشتری از مباحث استراتژیک برای سازمان های خدماتی به شمار می روند. ارائه ی خدمات با کیفیت بالا برای بقاء و سودآوری سازمان ها ضروری است. نیاز به درک و ارتقاء کیفیت خدمات با توجه به مزایایی که ارائه ی خدمات با کیفیت بالا همچون حفظ مشتری، وفاداری مشتری، جذب مشتریان جدید، ایجاد رضایتمندی پایدار در مشتری و غیره برای سازمان دارد، مورد توجه قرار گرفته است. در دنیای رقابتی امروز ارائه ی خدمات با کیفیت بالا یک ضرورت برای سازمان های خدماتی به-خصوص بانک ها می باشد. در سال های اخیر صنعت بانکداری به دلیل تغییر و تحولات عمده ای که در زمینه های فناوری و توسعه ی ارتباطات به وجود آمده، تغییرات چشمگیری داشته است. گسترش ارتباطات الکترونیکی و دسترسی تعداد زیادی از مردم جهان به شبکه جهانی اینترنت، بستری مناسب برای برقراری مراودات تجاری و اقتصادی فرآهم نموده است.
این امر موجب افزایش رقابت در صنعت بانکداری شده و ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی را به همراه داشته است.
پایه پولی که از مجموع کل پول نقد در دست مردم وبانکها و سپرده های بانکها نزد بانک مرکزی تشکیل می شود با توجه به تغییرات ضریب فزاینده پولی، حجم نقدینگی در اقتصاد را مشخص می کند. از این رو متناسب با افزایش یا کاهش این ضریب، توان بانکها در اعطای تسهیلات تغییر می کند.
بر اساس آخرین آمار منتشره از سوی بانک مرکزی ضریب فزاینده پولی در آذر ماه ۱۳۸۸ نسبت به اسفند ماه ۱۳۸۷با افزایش ۸۹/۰ واحد درصدی از ۵۲/۳ درصد به ۴۱/۴ درصد افزایش نشان می دهد. این افزایش منجر به افزایش ۲۷هزارو۵۶میلیارد تومانی در حجم نقدینگی شده است.