هر یک از مهارت های سه گانه با توجه به فلش های دو طرفه فقط پیش بینی رابطه همبستگی شده است. هر یک از مهارت های سه گانه بر اثر بخشی تأثیر گذاشته است.
همانگونه که از نمودار مشخص است مقدار بتا هر یک مهارت های سه گانه روی اثر بخشی تقریبا همگی معنی دار می باشد( بجز متغیر فنی که مقدار آن منفی و غیر معنی درا می باشد) یعنی اثر مستقیم هر یک از ابعاد(بجز متغیر فنی) بر اثر بخشی معنی دار می باشد.
جدول۴-۸ : اثر مستقیم مهارتهای سه گانه بر اثربخشی سازمان
نام متغیر | ادراکی | فنی | انسانی | اثر بخشی |
اثر مستقیم بر اثر بخشی | ۵۱/۰ | ۱۱/۰- | ۴۵/۰ | — |
اثر غیر مستقیم بر اثربخشی | — | — | — | — |
اثر مستقیم نشان دهنده مقدار Beta در فلش یک طرفه مستقیم می باشد.
اثر غیر مستقیم نشان دهنده ی مقدار Beta در فلش یک طرفه غیر مستقیم می باشد.
به تأثیر A بر C اثر غیر مستقیم می گوئیم که از طریق فرمول زیر بدست می آید:
P1×P2 = اثر غیر مستقیم
همانگونه که مشاهده می شود اثر مستقیم هر یک از مهارت های سه گانه بر روی اثر بخشی معنی دار می باشد و مهارت ادراکی بیشترین تأثیر را روی اثر بخشی دارد.(۵۱/۰).
جدول شاخص های مدل:
شماره ۴-۹: مقادیر شاخصهای مربوط به مدل
نام شاخص | مقدار پارامتر ها | GFI | RMR |
مقدار | ۳۸ | ۷۵/۰ | ۲۶/۱۲ |
همانگونه که در جدول فوق نشان داده شده مقدار پارامترهای موجود در مدل پیشنهادی برابر با ۱۰می باشد (۴واریانس برای هر یک از متغیر ها و ۷ ضریب مسیر) همچنین مقدار(GFI) شاخص خوبی برازندگی که نشان دهنده نسبت واریانس توجیه شده توسط مدل می باشد برابر با ۷۵/۰ می باشد که این مقدار هر چه به یک نزدیک تر باشد نشان دهنده این است که مدل ما برازنده تر است. همچنین مقدار (RMR) (ریشه میانگین مجذورات باقیمانده) که نشان دهنده مقدار تفاوت بین واریانس برآورد شده در مدل پیشنهادی ما و واریانس مشاهده شده می باشد برابر با ۱۲/۰ می باشد .هر چه این مقدار کمتر باشد بهتر است . این دو شاخص نشان دهنده این است که مدل پیشنهادی ما بطور نسبی قادر است مسیر علی متغیر های موجود در مدل را توجیه نماید.
۵-۱- مقدمه
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مهارتهای سه گانه با میزان اثربخشی آنها در بین دبیرستانها ی ناحیه ۱ آموزش و پرورش شیراز بود. همچنین هدف ثانویه این پژوهش بررسی تاثیر متغیرهای نظیر جنس، سابقه مدیریت ،سابقه کارو رشته تحصیلی بر مهارتهای سه گانه براثربخشی مدیران است.
ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامهای بود که بر اساس شرح وظایف مدیران تنظیم گردیده بود که مابین مدارس مورد نظر توزیع گردید. اطلاعات جمع آوری شده توسط نرمافزار SPSS و AMOS5 با بهره گرفتن از روش های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی آزمون t برای گروه های مستقل و وابسته، تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
۵-۲- بحث و نتیجه گیری :