محتوا
محتوای برنامه درسی و تربیتی در بین عناصر و مؤلفه های نظام آموزشی از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است لذا برای آن، اصول زیر به عنوان ملاک و معیار تعیین شده است:
- 
- درونی سازی یعنی ارائه تجربیات یکپارچه و بهم پیوسته جهت شکل گیری صلاحیت مبنایی تفکر، تعقل و ایمان.
 
- 
- ارتباط چند وجهی و یادگیری یکپارچه در عرصه ها و عناصر مختلف که در تعیین اهداف بدانها اشاره شده است.
 
- 
- اولویت صلاحیت ها و یادگیری های مشترک در قالب عناصر ۵ گانه
 
- 
- تنوع و تعدد منابع، روشها و فرصت های یادگیری
 
- 
- اهمیت
 
- 
- اعتبار
 
- 
- علاقه یادگیرندگان
 
- 
- سودمندی
 
- 
- قابلیت یادگیری
 
- 
- آستانه ارتقا قابلیت اجرایی یعنی توجه به زمان، منابع و ظرفیت های حرفه ای معلمان،قوانین و غیره.
 
- 
- درهم تنیدگی
 
- 
- توالی
 
اگرچه برخی ملاک های فوق مانند ارتباط چندوجهی و یادگیری یکپارچه با زیبایی شناسی ارتباط دارند اما در بند۷/۱/۲/۶ برنامه درسی ملی اصل جذابیت که یکی از اصول زیبایی شناسی است مورد تأکید قرار گرفته و بیان می کند مواد و رسانه های مختلف یادگیری باید با توجه به رعایت اصول فنی هنری و زیباشناسی….طراحی شوند به گونه ای که موجبات خستگی بصری و روحی استفاده کنندگان را فراهم نکنند و موجب شوق و ذوق فراگیران برای استفاده و بهره مندی از آن گردند.
در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران محتوا در قالب موضوعات چندگانه یا حوزه های یادگیری تعیین شده است که بدانها اشاره می نماییم.
در بند۴/۵/۳ سند برنامه درسی ملی ۱۱ حوزه یادگیری برای برنامههای درسی به شرح زیر مشخص شده است.
- 
- تفکر و حکمت
 
- 
- قرآن و معارف اسلامی
 
- 
- زبان و ادبیات فارسی
 
- 
- فرهنگ و هنر
 
- 
- کار و فنآوری
 
- 
- سلامت و تربیت بدنی
 
- 
- علوم انسانی و مطالعات اجتماعی
 
- 
- ریاضیات
 
- 
- علوم تجربی
 
- 
- زبانهای خارجی
 
- 
- آداب و مهارتهای زندگی
 
برای برنامههای درسی دوره ابتدایی به غیر از زبان های خارجی،۱۰ حوزه دیگر منظور شده که براساس پایه های مختلف تعداد حوزه ها و میزان ساعات آنها متفاوت می باشد که این اطلاعات در جداول شماره (۲-۲) و (۳-۲) آمده است.
جدول شماره(۲-۲):حوزه های یادگیری و میزان ساعات آموزشی سه ساله اول دوره ابتدایی
| زمان حوزههای یادگیری | زمان در وضع موجود (ساعت ۶۰ دقیقهای) | زمان حداقلی در وضع جدید (ساعت ۶۰دقیقهای) | |||||
| جمع زمان | زمان کلاسی | ||||||
 

 
 
