(جیسون، ۱۹۹۸)[۴۲]
میوری و آتکینسون[۴۳] نیز تضمین، صحت، و درستی خدمات، همدلی و همکاری با مراجعان، دوام و پایداری خدمات و پاسخگویی را از ابعاد مدیریت کیفیت جامع در بخش عمومی بحساب می آورند(جوزف جوران، ۱۹۹۸)[۴۴] که در جدول ۲-۶ این ابعاد آورده شده است.
جدول ۲-۶): ابعاد مدیریت کیفیت جامع در بخش عمومی-
تضمین صحت و درستی خدمات | مشتری اطمینان یابد که خدمات با صحت کامل و درستی انجام می شود |
همدلی و همکاری | کارکنان در بخش دولتی به هنگام ارائه خدمات ابراز نمایند که بطور کامل در خدمت مراجعان هستند |
دوام و پایداری خدمات | مشتریان و مراجعان دریابند که خدمات ارائه شده موجز و کامل است |
پاسخگویی | کارکنان بخش دولتی در قبال خدماتی که ارائه می کنند، پاسخگو باشند |
(میوری و اتکینسون، ۱۹۹۸) [۴۵]
لهتینن و لهتینن[۴۶] سه بعد برای کیفیت خدمات ارائه کرده اند؛
کیفیت فیزیکی[۴۷]: کیفیت فیزیکی به محصولات یا موارد حمایتی از محصولات و خدمات اشاره دارد. محصولات مالی ابعاد فیزیکی محدودی دارند؛ بنابراین غالباً شواهد فیزیکی دیگری به منظور ارزیابی کیفیت خدمات مورد استفاده قرار میگیرد. برای مثال مشتریان بر اساس دکوراسیون‘ امکانات و تسهیلات درون شعب و … کیفیت را مورد ارزیابی قرار می دهند.
کیفیت تعاملی: کیفیت تعاملی به تعاملات بین مشتریان و ارائه کنندگان خدمات اشاره دارد. تعاملات ممکن است به روش های مختلفی روی دهد؛ مثلاً می تواند به صورت رو در رو و یا از طریق ابزارهای دوربرد نظیر تلفن یا اینترنت تعامل برقرار کرد. تعامل به هر شکلی که باشد سازمان باید اطمینان حاصل کند که به صورت اثر بخش با مشتریانش ارتباط برقرار می کند.
کیفیت سازمان[۴۸]: کیفیت سازمان به تصویر ذهنی و ادراکات کلی از سازمان بر می گردد. کیفیت سازمان یک بعد نامحسوس می باشد. بنابراین احتمالاً ادراکات از کیفیت کلی سازمان به تمامی عواملی که در بالا ذکر شده مبتنی است. اینکه هر یک از عوامل فوق الذکر تا چه اندازه بر ادارکات مشتریان از کیفیت کلی اثر می گذارد، متفاوت است. برای برخی از مشتریان، کیفیت عمومی ممکن است بیشتر از کیفیت تعامل با کارکنان مطرح باشد. در حالی که برای برخی از مشتریان دیگر، کیفیت ممکن است بیشتر تحت تأثیر قابل اعتماد بودن فنآوری باشد. این دو اشاره می کنند که در بررسی عوامل تعیین کننده کیفیت، لازم است بین کیفیت مرتبط با فرایند ارائه خدمت و کیفیت مرتبط با ستاده خدمت تفاوت قائل شد(هاریسون، ۲۰۰۰: ۲۴۵)[۴۹].
پیتر سنگه[۵۰] در دسترس بودن، ایجاد ارتباط روان و سریعتر، حفظ ارتباط، کیفیت ارتباط و یکپارچگی و صداقت را از ابعاد مدیریت کیفیت جامع در بخش عمومی می داند(جوزف جوران، ۱۹۹۸)[۵۱].
جدول ۲-۷):ابعاد کیفیت خدمات در بخش عمومی
در دسترس بودن | تمام اطلاعات مربوط به ارائه خدمات در دسترس مراجعان باشد |
ایجاد ارتباط روان تر و سریعتر | این ارتباط دوستانه و کلامی در همه ملاقات ها برقرار باشد |
کیفیت ارتباط | ارتباط بین سازمان و مراجعان انتظارات مشتری را برآورده سازد |
یکپارچگی و صداقت | مراجعان، اطمینان حاصل نمایند که کارکنان در رفتار خود صداقت دارند |