ب) امید مذموم ۲۲۸
۴-۴-۱-۳- آثار امید به خداوند در قرآن ۲۲۹
۴-۴-۱-۴- راههای کسب امید در قرآن ۲۲۹
۴-۴-۲- امید در عهد عتیق ۲۳۴
۴-۴-۲-۱- متعلق های امید در عهد عتیق ۲۳۴
۴-۴-۲-۲- اقسام امید در عهد عتیق ۲۳۷
الف) امید ممدوح ۲۳۷
ب) امید مذموم ۲۳۸
۴-۴-۲-۳- آثار امید به خداوند در عهد عتیق ۲۳۹
۴-۴-۲-۴- راههای کسب امید در عهد عتیق ۲۴۱
۴-۴-۳- امید در عهد جدید ۲۴۳
۴-۴-۳-۱- متعلق های امید در عهد جدید ۲۴۵
۴-۴-۳-۲- اقسام امید در عهد جدید ۲۴۷
الف) امید ممدوح ۲۴۷
ب) امید مذموم ۲۴۷
۴-۴-۳-۳- امید در عهد جدید و آثار آن ۲۴۷
الف) امید در اناجیل سه گانه همسو و آثار آن ۲۴۷
ب) تعالیم یوحنا پیرامون امید و آثار آن ۲۴۹
ج) تعالیم پولس پیرامون امید و آثار آن ۲۴۹
۴-۴-۳-۴- راههای کسب امید در عهد جدید ۲۵۱
-
- نتایج ۲۵۳
۴-۵- بررسی شکرگزاری در قرآن و عهدین ۲۵۶
۴-۵-۱- شکرگزاری در قرآن ۲۵۸
۴-۵-۱-۱- شیوه های شکرگزاری از خداوند در قرآن ۲۶۱
۴-۵-۱-۲- دلایل شکرگزاری از خداوند در قرآن ۲۶۲
۴-۵-۱-۳- آثار شکرگزاری از خداوند در قرآن ۲۶۳
۴-۵-۲- شکرگزاری در عهد عتیق ۲۶۴
عنوان صفحه
۴-۵-۲-۱- شیوه های شکرگزاری از خداوند در عهد عتیق ۲۶۷
۴-۵-۲-۲- دلایل شکرگزاری از خداوند در عهد عتیق ۲۶۸
۴-۵-۲-۳- آثار شکرگزاری از خداوند در عهد عتیق ۲۶۹
۴-۵-۳- شکرگزاری در عهد جدید ۲۷۰
۴-۵-۳-۱- شیوه های شکرگزاری از خداوند در عهد جدید ۲۷۲
۴-۵-۳-۲- دلایل شکرگزاری از خداوند در عهد جدید ۲۷۳
۴-۵-۳-۳- آثار شکرگزاری از خداوند در عهد جدید ۲۷۳
-
- نتایج ۲۷۵
فصل پنجم: نتیجه گیری ۲۷۷
-
- پیشنهادها ۳۰۰
-
- اصطلاح نامه ۳۰۱
-
- تصاویری از کتاب مقدس (عهد عتیق و عهد جدید) ۳۰۶
-
- منابع و مآخذ ۳۲۲
پیشگفتار :
در نیم قرن گذشته بیشتر متفکران ادیان بزرگ از ضرورت گفتگوی ادیان سخن میگویند و برای بسط و گسترش آن تلاش می کنند. طرح این گفتگو و تبادل نظر جهت ابهامزدایی از پیامهای اصلی ادیان و تقویت زمینه های صلح و همزیستی میان پیروان آنها نقش حیاتی دارد. از این رو، بر هر صاحب اندیشهای فرض است با پشتوانهی علمی در قلمرو وسیع این اندیشهی فراخ گام بردارد اگر چه نضج و قوام این تفکر زمانی میسر است که زمینه های علمی لازم و به دور از عصبیتهای قومی-نژادی متکی بر مبناهای کلامی دقیق فراهم آید که نتیجه آن تجلّی و به بار نشستن مشترک های ادیان الهی است. گفت وگو اگر بر محور تفاوتها و مخالفتها بنا شود، نتیجه ای جز خصومت و لجاج ندارد، بنابراین هرگاه گفت وگو در جهت یافتن نقطههای مشترک باشد به تعامل میانجامد. مصادیقی از مطالعات تطبیقی را نیز در میان آموزههای قرآن کریم ردیابی کرد، چنان که در آیه ۶۴ از سوره مبارکه آل عمران میفرماید: «قُلْ یَأَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلىَ کَلِمَهٍ سَوَاءِ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکمُْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَ لَا نُشرِْکَ بِهِ شَیًْا وَ لَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُون» (آلعمران، ۳/ ۶۴)، «وَ لَا تجَُدِلُواْ أَهْلَ الْکِتَابِ إِلَّا بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ إِلَّا الَّذِینَ ظَلَمُواْ مِنْهُمْ وَ قُولُواْ ءَامَنَّا بِالَّذِى أُنزِلَ إِلَیْنَا وَ أُنزِلَ إِلَیْکُمْ وَ إِلَاهُنَا وَ إِلَاهُکُمْ وَاحِدٌ وَ نحَْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ» (عنکبوت، ۴۶/ ۲۹)، «وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْکِتابِ وَ مُهَیْمِناً عَلَیْهِ فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّه» (مائده، ۵/ ۴۸). البته این گفت و گوها، هرگز در صدد نادیده انگاشتن تفاوتها و اصول فقهی ادیان نیست اما باید درصدد این باشد که سوءتفاهم های و رقابتهای گذشته را که اکثراً مطابق با آموختههای تاریخی غیرواقعی و بر اثر منافع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ملی بیاساس بوده از سرراه بردارد (مجموعه مقالات سومین سمپوزیوم بین المللی اسلام و مسیحیت ارتودکس، ۱۳۷۴، ص۳۴). بنابراین، بررسی و تحقیقی به منظور فراهم ساختن زمینه های علمی لازم و فراهم آوردن مبناهای اعتقادی و اصولی دقیق از ادیان الهی، و ارائه نظرهای مشترک آنان ضروری و راهگشاست.
علاوه بر روشن شدن مزایای گفتگوی ادیان، مهمترین بخش آموزههای ادیان آسمانی، تعالیم اخلاقی آن است و پیامبران، مربیان و مراقبان تزکیه و پاکی نفس پیروان خویش میباشند (ر.ک: جمعه، ۶۲/ ۲) و آمدهاند تا شخصیت اخلاقی انسانها را سامان دهند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق» (مجلسی، بی تا، ج۶۸، ص۳۸۲). فضیلتهای اخلاقی مبتنی بر دین است که تمدنها را حرکت بخشیده و تضمینی برای اجرای قوانین و احکام ایجاد می کند. این صفتها میتواند و باید در ابعاد مختلف زندگی جاری گشته تا ناهنجاریها را از چهره جامعه و جهان بزداید، و توجه به آنها زمینه ساز همزیستی مسالمتآمیز بین انسانها میباشد.
از این رو، نگارنده این رساله درصدد پیدا نمودن مفهومهای مشترک و همچنین موارد اختلاف میان قرآن و عهدین در موضوع فضایل اخلاقی-ایمانی است و بر این باور است که در این زمینه، نقاط مشترک بیش از نقاط اختلاف است و این موارد مشترک جنبه بنیادین دارد به نحوی که می تواند اساس گفتوگوی شرایع الهی باشد و در نتیجه بسط حقایق دینی، روشن دلی و روشن بینی انسانها حاصل شود.
این رساله با چنین هدفی سعی دارد تا فضایل اخلاقی- ایمانی، هدف، مبانی و جایگاه آنها را به استناد قرآن و عهدین و همچنین مراجعه به منابعی که در این زمینه وجود داشته بالاخص تفسیرهای مربوط به آن کتب، مورد بررسی قرار دهد و پس از شناخت این فضایل در این کتب آسمانی، قصد دارد موراد اشتراک و اختلاف این دو دین را در موضوع مورد نظر تجزیه و تحلیل و مورد ارزیابی قرار دهد.
از این رو، این پژوهش، در پنج فصل تنظیم گردیده است: