روش های تحلیلی
آزمون مقایسه میانگین دو جامعه آماری
بخش اعظم فرضیه های پژوهشی در مدیریت و علومرفتاری به منظور مقایسه دو جامعه آماری انجام میگیرد. این نوع فرضیه ها را فرضیه های تطبیقی [۵۳]گویند. برای آزمون این نوع فرضیه ها (چنانچه میانگینپذیر باشند) و تعیین صحت و سقم آنها میتوان از مراحل آزمون فرض آماری برای برای میانگین دو جامعه استفاده کرد. آمارهی آزمون چنین تعریف می شود : (آذر و مومنی, ۱۳۸۷, ص. ۱۱۳)
آزمون فرض آماری بری مقایسه واریانس دو جامعه آماری
فرضیه های تطبیقی نهتنها شامل میانگین است بلکه برای مقایسه واریانس دو جامعه نیز از آن استفاده می شود. آمارهی آزمون از رابطه ذیل محاسبه می شود (همان منبع ص.۱۲۹):
آزمون فرض آماری برای مقایسه ی میانگین چند جامعه
برای بررسی و مقایسه میانگین از روش تحلیل واریانس میتوان استفاده نمود. تحلیل واریانس روشی است که میتوان میزان انحرافات کل در مجموعه داده ها را به مولفههایی افراز کرد. هر مولفه به دلیلی قابل تشخیص بوده می توان آن را به یک منبع انحرف نسبت داد. علاوه بر این یک مولفه انحراف حاصل از عاملهای کنترلنشده و خطاهای تصادفی مربوط به اندازه های پاسخها را نشان میدهد. دراین تحقیق بنا به اقتضای نمونهها و جامعه آماری و مفروضات مدل از آمارهی آزمون تحلیل واریانس دو عامله با تاثیر متقابل بهره برده می شود .(همان منبع ص.۱۵۸)
تحلیل همبستگی
تحلیل همبستگی ابزاری است آماری که بهوسیله آن میتوان درجهای را که یک متغییر به متغییری دیگر، از نظر خطی مرتبط است اندازه گیری کرد. همبستگی معیاری است که برای تعیین میزان ارتباط دو متغییر استفاده می شود. در این تحلیل درباره دو معیار ضریب تعیین و ضریب هبستگی بحث می شود. فرمول محاسبهی ضریب تعیین در ذیل ذکر شده است (همان منبع ص.۱۹۲):
برای محاسبهی ضریب همبستگی از ضریب تعیین ریشه دوم گرفته می شود.
آزمون فریدمن
از آزمون فریدمن برای تحلیل واریانس دوعامله بهره بردهمی شود. در این آزمون برای ارزیابی گزارههای هر شاخص از این آزمون استفاده می شود. آمارهی این آزمون عبارتند از :
روش معادلات ساختاری
یکی از قویترین و مناسبترین روش های تجزیه و تحلیل در تحقیقات علومرفتاری و علوماجتماعی تجزیه و تحلیل چند متغیره است. زیرا ماهیت این گونه موضوعات، چند متغیره بوده و نمی توان آنها را با شیوه دو متغیری (که هر بار تنها یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته در نظر گرفته می شود ) حل نمود .
تجزیه و تحلیل چند متغیره به یک سری روش های تجزیه و تحلیل اطلاق می شود که ویژگی اصلی آنها، تجزیه و تحلیل همزمان K متغیر مستقل و N متغیر وابسته است.
برای بررسی روابط میان متغیرها در دهههای اخیر روشهای فراوانی ارائه شده است. یکی از این روشها مدل معادلات ساختاری[۵۴] یا تحلیل چند متغیری با متغیرهای مکنون است.
مدل معادلات ساختاری یک رویکرد آماری جامعی برای آزمون فرضیههایی درباره روابط بین متغیرهای مشاهده شده [۵۵] ومتغیر های مکنون[۵۶] میباشد. از طریق این رویکرد میتوان قابلقبول بودن مدلهای نظری را در جوامع خاص آزمون کرد و از آنجایی که اکثر متغیرهای موجود در تحقیقات مدیریتی به صورت مکنون یا پوشیده و پنهان میباشد، ضرورت استفاده از این مدلها روز به روز بیشتر می شود. (Segares, 1997) تجزیه و تحلیل ساختارهای کوواریانس[۵۷] یا مدلسازی علّی یا مدل معادلات ساختاری یکی از اصلیترین روش های تجزیه و تحلیل ساختارهای داده های پیچیده است. بنابراین از آنجایی که در تحقیق حاضر چند متغیر مستقل در قالب یک متغیر اصلی وجود دارد که میبایستی اثر آنها بر روی یک یا چند متغیر وابسته با چند بعد مورد بررسی قرار گیرد استفاده از مدل معادلات ساختاری ضرورت مییابد.
ارزیابی تناسب [۵۸] یا برازش مدل
یک مدل وقتی گفته می شود که با یکسری داده های مشاهده شده تناسب دارد که ماتریس کوواریانس ضمنی مدل با ماتریس کوواریانس داده های مشاهده شده، معادل شده باشد. بدین معنی که ماتریس نزدیک صفر باشد. مهمترین گام موجود در این مرحله عبارت است از : بررسی معیار کلی تناسب مدل و قابلیت آزمون پذیری مدل و ارزیابی موضوع که آیا اصلاحات مورد نیاز است یا خیر؟
هنگامی که یک مدلی تخمین زده می شود برنامه نرم افزاری یکسری آمارهایی از قبیل خطای استاندارد T – Value و غیره را درباره ارزیابی تناسب مدل با داده ها منتشر می کند.
اگر مدل قابل آزمون باشد ولی با داده ها به طور مناسب تناسب نداشته باشد شاخصهای اصلاحی [۵۹] که یک وسیله معتبر برای ارزیابی تغییرات مورد نظر در بیان مدل هستند به کار گرفته می شوند؛ تا مدل متناسب با داده ها شوند.
مهمترین شاخص تناسب مدل آزمون χ ۲ است ولی به خاطر این که آزمون χ ۲تحت شرایط خاصی عمل می کند وهمیشه این شرایط محقق نمی شود لذا یکسری شاخصهای ثانویهای نیز ارائه میگردد. مهمترین این شاخصها عبارت از [۶۰]GFI و AGFI[61]و RMSR [۶۲] است.
شاخص GFI : مقدار نسبی واریانسها و کوواریانسها را به گونه مشترک از طریق مدل ارزیابی میکند. دامنه تغییرات GFI بین صفر و یک میباشد. مقدار GFI باید برابر یا بزرگتر از ۹۰/۰باشد.
شاخص برازندگی دیگر (AGFI)یا همان مقدار تعدیلیافته شاخص GFI برای درجه آزادی میباشد. این مشخصه معادل با کاربرد میانگین مجذورات به جای مجموع مجذورات در صورت و مخرج (۱- GFI) است. مقدار این شاخص نیز بین صفر و یک میباشد. شاخصهای GFIوAGFI راکه محققین پیشنهاد کرده اند بستگی به حجم نمونه ندارد.
شاخص RMSR:این شاخص , ریشه میانگین مجذورات تقریب میباشد. برای مدلهای خوب برابر ۰٫۰۵ یا کمتر است. مدلهایی که RMSEA آنها ۰٫۱ باشد برازش ضعیفی دارند.
مجذور کای :آزمون مجذور کای (خی دو) این فرضیه را مدل مورد نظر هماهنگ با الگوی همپراشی بین متغیرهای مشاهده شده است را میآزماید، کمیت خی دو بسیار به حجم نمونه وابسته میباشد و نمونه بزرگ کمیت خی دو را بیش از آنچه که بتوان آن را به غلط بودن مدل نسبت داد, افزایش میدهد هر چه کمتر باشد بهتر است، زیرا این آزمون اختلاف بین داده و مدل را نشان میدهد.
شاخصNFI (که شاخص بنتلر-بونت هم نامیده میشود) برای مقادیر بالای ۹۰/۰ قابلقبول و نشانه برازندگی مدل است. شاخص CFIبزرگتر از ۹۰/۰ قابلقبول و نشانه برازندگی مدل است. این شاخص از طریق مقایسه یک مدل به اصطلاح مستقل که در آن بین متغیرها هیچ رابطهای نیست با مدل پیشنهادی مورد نظر، مقدار بهبود را نیز میآزماید. شاخص CFIاز لحاظ معنا مانند NFI است با این تفاوت که برای حجم گروه نمونه جریمه میدهد.
شاخصهای دیگری نیز در خروجی نرم افزار لیزرل دیده میشوند که برخی مثلAIC, CAIC ECVA , برای تعیین برازندهترین مدل از میان چند مدل موردتوجه قرار میگیرند برای مثال مدلی که دارای کوچکترین AIC,CAIC,ECVA باشد برازندهتر است برخی از شاخصها نیز به شدت وابسته حجم نمونهاند و در حجم نمونههای بالا میتوانند معنا داشته باشند. (هومن, ۱۳۸۴, ص. ۲۴۴-۲۳۵)
اصلاح مدل
یکی از مهمترین جنبه های بحثانگیز مدل معادلات ساختاری اصلاح مدل است. اصلاح مدل مستلزم تطبیق کردن یک مدل بیان شده و تخمین زده شده است که این کار از طریق آزاد کردن پارامترهایی که قبلاً ثابت بوده اند و یا ثابت کردن پارامترهایی که قبل از آن آزاد بوده اند صورت میگیرد. این مرحله را میتوان با مقایسههای تبعی یا Post Hoc در، ANOVA قیاس کرد. (هومن, ۱۳۸۴)
مهمترین گام موجود در این مرحله این است: اگر اصلاحاتی موردنیاز باشد مشخصات مدل (پارامترها) را ارزیابی کنید و مشخصات جدیدی را وارد کنید. اصلاحات این مرحله شامل شناسایی محدودیتها و اضافه کردن پارامترهای اضافی است.
تفسیر مدل
اگر آزمونهای تناسب نشان دهند که مدل به طور کافی متناسب با داده ها میباشد دراین مرحله ما بر روی عوامل مشخص شده (پارامترهای مدل) مدل متناسب شده تمرکز مینمائیم. در این مرحله، معناداری پارامترهای مدل مورد ارزیابی قرار میگیرد.
آزمونها و مقایسه تخمین پارامترها و همچنین نمایش آنها مستلزم تخمینهای استاندارد شدهای است. به همین دلیل در این مرحله تخمینهای غیراستاندارد را که عمدتاً به مقیاس خود وابسته هستند را به تخمینهای استاندارد شدهای که وابسته به مقیاس خود نیستند؛ تبدیل میکنیم و این کار تا حدودی برازش و پارامترهای مدل را تحتتأثیر قرار میدهد.
این مرحله از مدل معادلات ساختاری دقیقاً شبیه استانداردکردن ضرایب رگرسیون (β استاندارد) در آمار میباشد. مهمترین گام این مرحله ارزیابی مدل و ضرایب پارامترهای مدل با آزمون فرض میباشد .
تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
پس از گردآوری، استخراج و طبقه بندی داده ها جداول توزیع فراوانی و تستهای توزیع تهیه میگردد. دراین بخش از فرایند انجام تحقیق مرحله تجزیه و تحلیل داده ها آغاز می شود. این مرحله در تحقیق اهمیت فراوانی دارد زیرا بیانگر زحمات و تلاش های گذشته است. در این مرحله محقق داده ها را در جهت آزمون فرضیه و ارزیابی آن مورد بررسی قرار میدهد.(فرهنگی و صفرزاده, ۱۳۸۹, ص. ۳۵۵)
در بخش نخست روشهای آماری توصیفی و اطلاعات جمعیتشناختی پاسخ دهندگان شامل جداول سنی جنسی، تحصیلات و … نمودارهای مرتبط با آن ارائه می شود. همچنین شاخص های آماری چون میانگین و واریانس برای گزارههای هر سازه به تفکیک ذکر گردیده است .
در بخش آمار تحلیلی با بهره گیری از روش رگرسیون و تحلیل عاملی تاییدی فرضیات تحقیق مورد آزمون قرار میگیرند.
در بخش آزمونهای تکمیلی نیز اثر متغییرهایی چون سن، جنس، سطح تحصیلات، تجربه استفاده از اینترنت و سطح دانش کلی کارکنان شرکتها و میزان استفادهی آنها بر نگرش آنها نسبت به متغییرهای اصلی تحقیق مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین با بهره گیری از آزمون فریدمن متغییرهای اصلی تحقیق اولویت بندی می شود.
نتایج آمار توصیفی
اطلاعات جمعیت شناختی
در بخش نخست پرسشنامه اطلاعات جمعیتشناختی پاسخ دهندگان جمعآوری شدهاست با توجه به متغییرهای مرتبط با این بخش نخست اطلاعات آماری و نمودارهای مرتبط با آن ارائه میگردد.
استفاده از سیستم بانکداری اینترنتی
در جدول۴-۱ اطلاعات جمعیتشناختی پاسخ دهندگان برحسب متغییر استفاده از سیستم بانکداری اینترنتی ذکر گردیده و نمودار دایرهای آن پاسخ دهندگان را برحسب استفاده از سیستم بانکداری اینترنتی تقسیم بندی مینماید.
ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی با موضوع تبیین-رفتار-مصرف-کنندگان-حقوقی-در-حوزه-ی-خدمات-نوین-بانکی-براساس-مدل-پذیرش-فناوری- فایل ۳۸