۴
فنآوری
۲۳-۲۴-۲۵-۲۶-۲۷-۲۸
۳-۴-۱چارچوب نظری تحقیق
با توجه به مطالب ذکر شده در فصل دوم( مدل مفهومی پژوهش)، چهار عامل موفقیت در صنعت بانکداری برای جذب منابع ارزان قیمت به دست آمد(جدول شماره۳-۳).
این عوامل را میتوان در ۴ بعد طبقه بندی نمود:
عوامل مدیریتی
عوامل نیروی انسانی
عوامل رضایتمندی مشتری
عوامل فناوری
جدول شماره (۳-۴): مؤلفه های تشکیل دهنده فاکتورهای ساختاری
فاکتورهای ساختاری
شاخص های زیرمجموعه
مدیریتی
استقرار شعب در مکان های مناسب، تعهد بانک نسبت به انجام به موقع تعهدات به مشتریان قرضالحسنه، تعداد کارکنان شعب نسبت به حجم کار شعب، ارائه خدمات به شرکتهای بزرگ و سازمانهای دولتی، محیط داخلی شعب از نظر روانی، اجتماعی، میزان تبلیغات برای جذب مشتری حسابهای قرضالحسنه،محیط داخلی شعب از نظر فیزیکی(برخورداری از فضای کافی،صندلی مناسب جهت انتظار،سیستم تهویه هوای مناسب،ملزومات مناسب،…..)، تعداد شعب، آراستگی نمای بیرونی شعب
نیروی انسانی
مهارت و تخصص کارکنان در امور بانکی، میزان مهارت کارکنان در شناسایی خواسته ها و نیازهای مشتریان، طرز برخورد کارکنان با مشتریان، مهارت کارکنان در برقرار ارتباط مؤثر با مشتریان
رضایتمندی مشتری
سرعت در ارائه خدمات بانکی، ساده بودن فرایند ارائه خدمات بانکی، متنوع بودن خدمات بانکی، خدمات بانک در بعدازظهر، روابط عمومی فعال، رسیدگی به شکایات و پیشنهادات، علاقه و انگیزه کارکنان نسبت به کار، اعطای تسهیلات کوتاه مدت
فنآوری
دسترسی به صورتحساب از طریق اینترنت، تعداد دستگاه ATM، خدمات ارائه شده از طریق موبایل مانند دریافت مانده حساب و انتقال وجه، تعداد دستگاه های pos مستقر در فروشگاه و مراکز تجاری، بانکداری الکترونیکی، امکان پرداخت قبوض آب، برق، تلفن و …. از طریق اینترنت
بر همین اساس تعداد ۲۸ عامل موفقیت براساس جدول شماره (۳-۴) شناسایی گردید که در قالب پرسشنامهای بین جامعه آماری توزیع شد تا براساس داده های حاصل، تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری انجام شود.
مدل مفهومی
شکل (۳-۱): مدل مفهومی
۳-۵ روایی [۷۶]پرسشنامه
روایی محتوا اطمینان میدهد که ابزار مورد نظر به تعداد کافی پرسشهای مناسب برای اندازه گیری مفهوم مورد سنجش را در بردارد. هرقدر عناصر مقیاس گستردهتر و قلمرو مفهوم مورد سنجش را بیشتر در برگیرند، روایی محتوا بیشتر خواهد بود.
به همین دلیل تهیه ی پرسشنامه این پژوهش بر اساس مطالعات نظری، هدف پژوهش و استفاده از نظرات استادان راهنما و مشاور انجام شد. از پرسش نامه تعدادی در اختیار استادان، متخصصین مرتبط بانکی و صاحب نظران قرار گرفت. ۳۰ نفر از افراد گفته شده به گویه ها پاسخ دادند که بر اساس این پاسخها اصلاحات لازم صورت گرفت. حاصل نظرات گردآوری شده این افراد نشان دهنده این است که پرسشنامه از روایی محتوایی و صوری کافی و مناسب برخوردار میباشند.
۳-۶ پایایی[۷۷] پرسشنامه
پایایی یا قابلیت اعتماد یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است. پایایی بدین معنی است که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی بهدست میدهد و پایدار است. پایایی در یک آزمون می تواند از موقعیتی به موقعیت دیگر و از گروهی به گروه دیگر متفاوت باشد. معمولاً دامنه ضریب پایایی از صفر(عدم ارتباط) تا ۱+ ( ارتباط کامل) است. روشهای متعددی برای اندازه گیری اعتبار پرسشنامه وجود دارد که میتوان به اجرای دوباره، روشهای موازی، روش تصنیف و ضریب آلفای کرونباخ اشاره نمود.
برای بررسی اعتبار پرسشنامه های این پژوهش از روش محاسبهی ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. پرسش نامه ها از نوع نگرش سنج میباشند. معمولاً در مقیاسهای فوق، برای سؤالات آزمون پاسخهای درست و غلط وجود ندارد و هیچ یک از پاسخ ها به خودی خود، درست یا غلط نیست. برای برآورد اعتبار و همسانی درونی مقیاس های فوق مناسبترین روش، محاسبهی ضریب آلفای کرونباخ است. دامنه ضریب فوق بین صفر تا یک میباشد. معیار پذیرش اعتبار، حداقل ۷۰% می باشد و هرچه بیشتر باشد اعتبار مقیاس بالاتر خواهد بود. محاسبهی ضریب آلفای کرونباخ با بهره گرفتن از رابطه زیر انجام شده است: