۱
۲۰۶۸٫۶۳۴
۹۹٫۷۳۳
.۰۰۰
.۷۷۵
خطا
۶۰۱٫۵۰۸
۲۹
۲۰٫۷۴۲
کل
۲۹۷۱۴۴٫۰۰۰
۳۲
کل تصحیح شده
۵۶۷۷٫۸۷۵
۳۱
فصل پنجم
بحثونتیجهگیری
بحث
در این فصل تلاش بر آن بوده است که آنچه در فصل چهارم بدست آمده با نظریه ها و یافتههای مطالعات پیشین (که در فصل دوم به آنها اشاره شد) ترکیب شود و مورد بحث قرار گیرد. به همین جهت بعد از ارائه پاسخ هر سؤال پژوهشی به طور مختصر، به تعبیر، تفسیر و تبیین نتایج حاصل با لحاظ کردن نتایج پژوهشهای پیشین پرداخته شده است.
-آیا آموزش مهارت رفتار جراتمندانه بر سبک تصمیم گیری عقلانی دانش آموزان دختر دبیرستانی تاثیر دارد؟
آموزش مهارت رفتار جراتمندانه بر سبک تصمیم گیری عقلانی دانش آموزان دختر دبیرستانی به طور معنا داری تاثیر دارد، برای بررسی این فرضیه از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری برای نمرات تفاضلی استفاده شد. و نتایج بدین شرح بود، مقدار f به دست آمده با درجه آزادی ۱ برابر است با ۳۹۰/۲۲ که در سطح ۰۰۱/ معنا دار است. و اندازه اثر آن ویا اندازه تاثیر متغیر مستقل بر وابسته برابر است با ۴۲۷/۰٫
سبک تصمیم گیری عقلانی بیانگر تما یل تصمیم گیرنده به شناسایی تمامی راهکارهای ممکن، ارزیابی نتا یج هر راهکار از تمام ی جنبهها ی مختلف و در نهایت انتخاب راهکار بهینه و مطلوب توسط تصمیمگیرندهدر هنگام مواجهه با شرایط تصمیم گیری می باشد(الیویرا[۱۸۶] ،۲۰۰۷). به عبارتی در این سبک تصمیم گیری، مساله رخ داده بطور دقیق قابل تعریف بوده و فرد تصمیمگیرنده از یک فر ایند ثابت و کاملاً مشخص جهت انتخاب و اجرا ء بهترین راه حل و دست یابی به اهداف پیروی می کند(فلوپ[۱۸۷]و همکاران،۲۰۰۶). افرادی که از سبک عقلانی برخوردارند تصمیمات خود را بر اساس جستجو و تجز یه و تحلیل کامل و همه جانبه تمامی اطلاعات موجود هم از منابع درونی و هم از منابع بیرونی قرار می دهند(سینگ و گرین هاس[۱۸۸]، ۲۰۰۷). در آموزش مهارت ابراز وجود (بویژه در جلسات ابتدایی) تاکید زیادی شد تا دانش آموزان همواره با آگاهی دست به اقدام بزننده و از منظر برنده-برنده( در نظر گرفتن منافع خود و اطرافیان) به رویدادهای پیرامون خود بنگرند و به احتمال زیاد تاکید بر مختار بودن هر فرد در انتخاب مسیر پیش روی و در عین حال پذیرش مسولیت و پیامد حاصل از این انتخاب دانش آموزان را به سمت اتخاذ تصمیم هایی عقلانی سوق داده است.
ماسی[۱۸۹]( ۱۹۸۷) معتقد است که یک تصمیم عقلانی به آگاهی هوشمندانه تصمیمگیرنده از عوامل زمینه ساز تصمیم بستگی دارد . این عوامل عبارت اند از :
اقدامها و تصمیم های گذشته که ساختار تصمیم های جاری را به وجود می آورند
عوامل مربوط به محیط کار که خارج از حیطه کنترل تصمیمگیرندهقلمداد می شوند
هدفهای از پیش تعیین شده که کانون توجه وتمرکز برای تصمیم ات جاری محسوب می شوند.
بسیاری از تصمیم ها در وهله اول به دلیل ناتوانی تصمیمگیرنده از فهم تعداد عواملی که موقعیت را تحت تاثیر قرار می دهند ، ساده به نظر می رسند .دانش و تجربه وسیع ممکن است با افزایش آگاهی از عواملی که در کارند، وظیفه تصمیم گیری را پیچیده سازند . سر درگمی و آشفتگی در این شرایط ، امری غیر عادی و غیر طبیعی نیست. با وجود این ، تصمم گیرنده باید تشخیص دهد که ملاحظه همه حقایق غیرممکن است و از این رو ، باید برای در نظر گیری حقایق مهم و مربوط ، رویکرد گزینشی داشته باشد و با تمرکز بر جوانب مهم از سوء تعبیر آنها اجتناب کند .در این مرحله اگر فرصت کافی در اختیار تصمیمگیرنده باشد می تواند با وارسی بیشتر حقایق به بینشهای تازه ای دست یابد . بعضی افراد در این مرحله با دیگران مشورت میکنند.
فهم موقعیت، کوشش برای ایجاد اساس معتبری برای تصمیم گیری است که غالبا از آن غفلت می شود. فهم موقعیت امری تدریجی و توام با تردید و آشفتگی ذهنی است . اگر تصمیمگیرندهبتواند ذهن خود را از این آشفتگی رها سازد ، به فهم موقعیت نایل خواهد شد . از این رو ، او باید به دو پرسش ، پاسخ دهد :
۱- توجه خود را به کدام یک از مسایلی که با آنها سر و کار دارد ، معطوف کند ؟
۲-برای رفع عدم اطمینان و ابهام مرتبط با آن مسئله چقدر زمان ، تلاش و هزینه نماید ؟ جواب پرسش اول ، معلوم میکند که آیا تصمیمگیرنده بر مسایل روزمره تمرکز کرده یا به دنبال مسئله مهمتر و بنیادی تری است که پاسخ به آن ، مسایل فوری تر را حل میکند.
جواب پرسش دوم آشکار میکند که آیا تصمیمگیرندهبه جوابهای رضایت بخش اکتفا میکند یا برای دستیابی به راه حل بهتر به جستجو ادامه می دهد.
به نظر میرسد با افزایش جراتمندی فرد و کاهش ترس ناشی از یک انتخاب نادرست وجه عقلانی تصمیم گیری قوت میگیرد. و با تمرین بیشتر تامل و اندیشه بیشتر به خزانه رفتاری فرد افزوده خواهد شد.